Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tuo yksi palkaton sairauslomapäivä muka haittaa? Jos ei saikuta joka viikko, einiinmitään.

Vierailija
17.06.2023 |

Lusmut on sitten erikseen.

Kommentit (619)

Vierailija
481/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyl mua ainaki palkansaajana vituttas se että valta-asemassa oleva ja rikkaampi osapuoli tulee mun lompakosta varastamaan päivän palkan koska haluaa itelleen lisää rahaa.

Sinähän se varas olet ollut. 

Olet saanut palkkaa tekemättömästä työstä.

Vierailija
482/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joukossa on niitä saikuttajia josta nyt kärsii ne tunnolliset

Niin ja siksi yleensä tällaisia kollektiivisiä rangaistuksia pidetään erittäin huonoina koska ne eivät erottele syyllisiä ja syyttömiä. Juuri mikään ei tunnu epäreilummalta kuin se jos saa rangaistuksen asiasta jota ei ole tehnyt.

Suomessa on lukemattomia sääntöjä, jotka rankaisevat kaikkia pienen vähemmistön tekosien takia. Esimerkiksi suojatietöyssyistä kärsii kaikki niiden muutaman törpön takia, jotka eivät ole tajunneet varoa suojatietä ylittäviä. Olisi pitänyt rangaista vain niitä ottamalla vaikka kortti pois jos ei kerran pysty varomaan kevyttä liikennettä mutta ei, kaikki laitettiin kärsimään töyssyistä ja ne törpötkin varmaan sai pitää korttinsa :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa? Tuttu hyvin kiteytti: Ei siis kannata olla päivää sairauslomalla vaan vähintää viisi päivää!

Vierailija
484/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nollatuntisopimuksella viikonloppuisin jos töitä on.  En ole saanut kolmen vuoden aikana yhtään sairauslomapalkkaa.  Kerran sain kela päivärahaa kun olin pari viikkoa koronassa.  Monet, vakituisessa työssä olevat, saikuttaa ne sallitut sata päivää vuodessa täydellä palkalla.  Erään kunnan julkaistua sairauspoissaolot työntekijöillään, kun ne jaettiin työntekijämäärällä, jokainen kunnan työntekijä oli ollut 2 kk sairaslomalla vuoden aikana.  Ja sitten työnantaja ei voi irtisanoa, joku mättää tässäkin.

Vierailija
485/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla yhden päivän palkka on noin 160 euroa ja kyllä se ottaa päähän, jos noin iso raha jää saamatta. En saikuta turhaan, pidän ehkä pari saikkupäivää vuodessa ja nekin aina hyvästä syystä. Tosi typerää, jos nyt aletaan rangaista siitä, että olen yhden päivän työkyvytön vaikka ripulin takia. Pitää sitten mennä työpaikan vessaan istumaan koko päiväksi.

Aikoinaan oli Kolmen päivän karenssi. kun kova angiina iski Työpaikkalääkäri määräsi penisiliiniä ja Kolme päivää sairaslomaa tienkin omaan laskuun. Sama kaikille terveyden tilasta riipumatta.

Vierailija
486/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei tehty turhan takia tai ilkeilyn takia. Monilla aloilla ollaan "saikulla" koska siitä seuraa niin vähän seurauksia. Olen ikäni tehnyt töitä alalla, jossa jokainen vastuussa omista töistään. Lintsaamista ei esiinny. 

Täällä myös paljon huudellaan miten joutuu olemaan ripulissa/migreenissä/krapulassa töissä. Luulen, että  auttaa monella työpaikalla, koska ei tarvitse tehdä toisten töitä jotka pienten vaivojen takia jäävät kotiin. Kaikki  samalla viivalla. Sehän on hyvä asia! 

Sitä paitsi useilla työpaikoilla sopimuskohtaisesti sovitaan muusta käytännöstä.

Vierailija
487/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti tämäkin uudistus kohdistuu naisvaltaisille ja pienipalkkaisille aloille. Itse olen töissä koulunkäynnin ja iltapäivätoiminnan ohjaajana, ja siinä on vaikea pitää turvaväliä ilman että työ kärsii. Varsinkin pienemmät oppilaat niiskuttavat ja kaivelevat nenää syksyt ja talvet. Oma palkka on niin surkea, että yhdenkin pöivän puuttuva palkka tuntuu. Täytyy varmaan antaa lasten touhuta keskenään ja itse seisoa kaukana nurkassa. Ei mitään mukavia askartelu- tai leivontatuokioita, koska niissä voi joutua auttamaan. En lohduta enkä laita laastareita, opettaja tai terkkari saa laittaa, kun heillä on paremmat palkat. Tai sitten soitto vanhemmille hakemaan.

Vierailija
488/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se madaltaa työnantajan palkkaamiskynnystä

Yhden sairauspäivän hinta yritykselle on keskimäärin noin 350 euroa, ja keskimäärin yhdellä työntekijällä Suomessa on sairauspoissaoloja 57 päivää vuodessa.

No mulla ainakin saikkupäivät tulee kasvamaan tästä. En enää ikinä ole vain yhtä päivää poissa töistä minkään syyn takia, vaan aina automaattisesti kaksi. Ja todellakin tulen ottamaan enemmän saikkua. Vuoden sisään en ole ollut lainkaan saikulla, koronassakin kriittisenä aikana tein sängynpohjalta töitä. En tee enää.

Mä itse aina ihmettelen näitä yhden päivän sairaita -  heistä ei huomaa edellisenä päivänä mitään eikä silloin kun palaavat päivän saikulta. Mikä ihme sairaus on tollanen  että kestää yhden päivän, aina yhden päivän ? Joku pikku kivistys jossain ? Mikä ihme? Itse olen todella harvoin sairas, mutta jos flunssa iskee, niin yksi päivä ei sitä paranna a taudin jälkeen yskä ym jatkuu viikkoja.

Vierailija
489/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän tämä vaikuttaa niihin sairaspäiviin, joita otetaan kun lapsi sairastuu?

Vierailija
490/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden sairauspäivän hinta yritykselle on keskimäärin noin 350 euroa, ja keskimäärin yhdellä työntekijällä Suomessa on sairauspoissaoloja 57 päivää vuodessa.

No mulla ainakin saikkupäivät tulee kasvamaan tästä. En enää ikinä ole vain yhtä päivää poissa töistä minkään syyn takia, vaan aina automaattisesti kaksi. Ja todellakin tulen ottamaan enemmän saikkua. Vuoden sisään en ole ollut lainkaan saikulla, koronassakin kriittisenä aikana tein sängynpohjalta töitä. En tee enää.

Mä itse aina ihmettelen näitä yhden päivän sairaita -  heistä ei huomaa edellisenä päivänä mitään eikä silloin kun palaavat päivän saikulta. Mikä ihme sairaus on tollanen  että kestää yhden päivän, aina yhden päivän ? Joku pikku kivistys jossain ? Mikä ihme? Itse olen todella harvoin sairas, mutta jos flunssa iskee, niin yksi päivä ei sitä paranna a taudin jälkeen yskä ym jatkuu viikkoja.

Oletko kuullut menkkakivuista? Niistä, kun ei voi kävellä kivun takia ja oksennusta, verta ja ripulia vaan tulee ja tulee?

Vierailija
491/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on käynyt pari kertaa niin, että olen töissä ihan normaalisti, mutta illalla iskee yllättäen kova kuume, lähelle 40 astetta. Kuume laskee aamuyöllä. Olen ollut seuraavan päivän pois töistä varmuuden vuoksi vaikka aamulla lämpö on normaali. Kummallakin kerralla kuumetta tulee uudestaan iltapäivällä, mutta ei nouse yhtä korkealle. Jatkossa pitänee vääntäytyä töihin muutamaksi tunniksi tekemään ei mitään.

Sairastan astmaa ja joskus iskee astmakohtaus, joka ei mene omilla lääkkeillä ohi. Silloin menen päivystykseen, jossa voi vierähtää pitkälle yöhön. Aamulla menen normaalisti töihin. Jos kyseessä on astman pahenemisvaihe, päivystyskäyntejä voi olla useita. Kerran tällainen vaihe päättyi kahden kuukauden sairauslomaan, kun keuhkolääkäri sanoi, että et sinä tuolla tavalla pääse tästä kierteestä eroon.

Vierailija
492/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän tämä vaikuttaa niihin sairaspäiviin, joita otetaan kun lapsi sairastuu?

No lapsi otetaan työpaikalle mukaan. Siinä lapsi pötköttelee patjalla tai työpaikan kahvihuoneessa ja vanhempi hoivaa lasta työnteon ohella.

Vierailija
493/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joukossa on niitä saikuttajia josta nyt kärsii ne tunnolliset

Niin ja siksi yleensä tällaisia kollektiivisiä rangaistuksia pidetään erittäin huonoina koska ne eivät erottele syyllisiä ja syyttömiä. Juuri mikään ei tunnu epäreilummalta kuin se jos saa rangaistuksen asiasta jota ei ole tehnyt.

Suomessa on lukemattomia sääntöjä, jotka rankaisevat kaikkia pienen vähemmistön tekosien takia. Esimerkiksi suojatietöyssyistä kärsii kaikki niiden muutaman törpön takia, jotka eivät ole tajunneet varoa suojatietä ylittäviä. Olisi pitänyt rangaista vain niitä ottamalla vaikka kortti pois jos ei kerran pysty varomaan kevyttä liikennettä mutta ei, kaikki laitettiin kärsimään töyssyistä ja ne törpötkin varmaan sai pitää korttinsa :/

Se että joudut hieman hidastamaan korotetun suojatien kohdalla ei nyt ole varsinaisesti mikään kärsimys.

Vierailija
494/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei tehty turhan takia tai ilkeilyn takia. Monilla aloilla ollaan "saikulla" koska siitä seuraa niin vähän seurauksia. Olen ikäni tehnyt töitä alalla, jossa jokainen vastuussa omista töistään. Lintsaamista ei esiinny. 

Täällä myös paljon huudellaan miten joutuu olemaan ripulissa/migreenissä/krapulassa töissä. Luulen, että  auttaa monella työpaikalla, koska ei tarvitse tehdä toisten töitä jotka pienten vaivojen takia jäävät kotiin. Kaikki  samalla viivalla. Sehän on hyvä asia! 

Sitä paitsi useilla työpaikoilla sopimuskohtaisesti sovitaan muusta käytännöstä.

No tämä tehtiin koska se on suora tulonsiirto palkansaajilta työnantajille. Se voidaan sitten selittää vaikka millä hyvillä aikeilla mutta ainoa todellinen syy on raha. Jos saadaan vaikka edes yksi ilmainen päivä työntekijää kohden vuodessa niin se on iso määrä työnantajalle tuloa.

Lisäksi yksi asia josta ei ollenkaan puhuta on se että myös valtio menettää noiden työpäivien verotulot joten ainoa joka hyötyy on työnantaja.

Vierailija
495/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti aina tiedetään miten ne "muut" lintsaavat mutta jokainen on aina itse se joka vastuullisesti käy aina töissä.

Kuten myös tiedetään että lintsaaminen johtuu siitä että ihmiset ovat laiskoja ja vastuuttomia. Ei esim. siitä että työolot ja työilmapiiri on niin huono että se aiheuttaa poissaoloja.

Vierailija
496/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyl mua ainaki palkansaajana vituttas se että valta-asemassa oleva ja rikkaampi osapuoli tulee mun lompakosta varastamaan päivän palkan koska haluaa itelleen lisää rahaa.

Esimies tai firman omistaja on sinuun valta-asemassa. Huh huh. Kasvata parempi itsetunto. Ja kuvittelet myös että kaikki työnantajat on jtn ahneita ja rikkaita.

Sinun logiikallasi ihmettelen suuresti että olet itse työntekijänä etkä yrittäjänä.

Vierailija
497/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen päivän palkatta saikulla niin aivan takuulla jatkan kaksi päivää palkallisena saikkua. Kolme päivää omalla omalla ilmoituksella. Näin matalapalkka-alalla haistatan pitkät ja otan lomaa. JOs työn viis tehdä etänä muutos ei pahemmin haittaisi kun töitä voi tehdä minkä jaksaa.

Vierailija
498/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimies tai firman omistaja on sinuun valta-asemassa. Huh huh. Kasvata parempi itsetunto. Ja kuvittelet myös että kaikki työnantajat on jtn ahneita ja rikkaita.

Sinun logiikallasi ihmettelen suuresti että olet itse työntekijänä etkä yrittäjänä.

No tietenkin on. Sehän on ihan perusasioita työmarkkinoilla ja se syy miksi työntekijät ovat järjestäytyneet ja yleissitovat työehtosopimukset syntyneet. Eli koska yksitäinen työntekijä ei ole tasaveroisessa neuvotteluasemassa työnantajan kanssa.

Vierailija
499/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on taas niitä mitkä kerran otetaan pois niin työnantajat ei niitä ikinä takaisin anna. Kyllä ne tekee voittoa ihan tarpeeksi että ei tarvitsisi enää sairaana työskennellä.

"kyllä ne tekee voittoa ihan tarpeeksi"

Niin siis ketkä ne? Mikä on tarpeeksi? Senkö takia firmoja menee koko ajan nurin ja yhä useampi yrittäjä elää köyhyysrajalla?

Oikein oksettava nämä mitään ymmärtämättömät työntekijät, jotka kuvittelevat että yrittäjät ovat jotain riistäjiä ja vapaaehtoisesti töihin menneet ovat orjan asemassa. Nämä yrittäjät jotka pistävät koko oman ja perheensä elämän ja talouden likoon ja joilla suurempi mahdollisuus on epäonnistua kuin onnistua, tarjoavat sinullekin sitä työtä missä sinun ei tarvitse ottaa mitään riskiä.

Mikä on tekosyysi olla uhriutuva työntekijä? Mikset itse laita itseäsi likoon ja ala yrittäjäksi?

Vierailija
500/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lapsi otetaan työpaikalle mukaan. Siinä lapsi pötköttelee patjalla tai työpaikan kahvihuoneessa ja vanhempi hoivaa lasta työnteon ohella.

Joo, tuohon kassan taakse laitan. Eiku ihanan viileään maito-osastolle!

Vai ottaisko mies mukaan sittenkin? Kivasti lapsi pötköttekee nosturikopissa päivän ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän