Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka puhutte, että ei töihin noin vain mennä, mikä teidän koulutus/tausta on?

Vierailija
17.06.2023 |

Sairaseläkkeellä olevat asia erikseen. Itse rehellisesti ihmettelen tätä, koska minut on nuoresta asti melkeinpä revitty töihin ja olen ollut myös rekrymässä porukkaa sellaisiin hommiin, joihin olisin ollut valmis ottamaan melkeinpä kenet vaan, eikä mielestäni palkka täysin kouluttamattomalle ihmiselle ole ollut ollenkaan huono ja työkin ihan mukavaa.

Kommentit (649)

Vierailija
161/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Filosofian maisteri, kokeellinen materiaalifysiikka.

Ennen yliopisto-opintoja pääsin kohtalaisen helposti mm. kauppaan tai päiväkotiin töihin. Määräaikaisia työsuhteita olivat kaikki kuitenkin.

Yliopisto-opintojen jälkeen ne ovet sulkeutuivat. Opettajan sijaiseksi olen päässyt pariin kouluun, mutta vain 1 kerta/koulu. Sen jälkeen ei niihinkään.

Olen hakenut kaikenlaisia töitä, mitä uskon itse pystyväni tekemään. Myös koulutukseen olen hakenut. Myös työkokeilupaikkaa yritettiin ihan ammattilaisen avustamana etsiä, mutta ei.

Hakemukseni ja CV:n on tarkistanut henkilö, joka on ollut rekrytointihommissa. Vaihtanut useaan kertaa työpaikkaa, joten on itsekin tehnyt monta työhakemusta, ja saanut niillä töitä. Hän sanoi, että hakemukseni ja CV:ni on erittäin hyvä. Silti ei edes haastattelukutsua tule.

Minulla on aivan sama kokemus, pääaineeni yliopistossa olivat eri.

Vierailija
162/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäntapatyöttömiä on oikeasti olemassa. Kaikenlaisia tekösyitä he keksivät työttömyydelleen. Miksi eivät opiskele työttömänä ollessaan uutta alaa aikansa kuluksi? Miksi eivät kokeile jotain muita hommia? Ei, koska on mukavampaa vaan saada sama raha tekemättä mitään ja keksiä tekosyitä miksi ei vaan saa töitä.

Tämä on todellisuus. Eniten tästä huutaa ne, joihin kalikka kalahtaa ja heitä kosiskelevat poliitikot. Se on kumma, että itse tunnen vain töitä vältteleviä pitkäaikaistyöttömiä. Okei, ysärillä tiesin muutamia iäkkäitä työnsä menettäneitä, jotka oli epätoivoisia silloin, mutta viime vuosina tiedän vain tekosyitä latelevia, joiden pääsyy on lorvikatarri. Aina joku syy, ettei onnistu. Esimerkiksi sen auton voi hankkia, jos sitä tarvitsee työssäkäyntiin. Itse olen esimerkiksi lauantaina ostanut 500 Euron romun ja senkin rahan nostin luotolla, koska perjantaina illalla tuli työtarjous 9 viikon pätkälle periferiaan ja työt alkoi maanantaina aamulla. Pitää tarttua, kun on tarjolla. Niistä aina poikii jotain lisää.

Kuten työkkärin nainen sanoi, kun pyysin tukea opiskeluun, että "on hienoa, että olet valmis kulkemaan, kun monet odottaa vaikka 10 vuotta, että se sopiva koulutus on lähikorttelissa". Kyse oli siis siitä, että jouduin vanhasta työstä työttömäksi ja 2kk:n jälkeen kysyin mahdollisuutta pieneen lisäkoulutukseen erinomaisella työllistymismahdollisuudella. Koulutus vaan oli 200km:n päässä ja pienet lapset. Erityisesti perheen näkökulmasta oli kiinnostunut, että onko puoliso ja lapset huomioitu tässä suunnitelmassa. Oli ne. Minä olin 2-3 pv/vko 4kk toisella paikkakunnalla, harjoittelut kävin kotipaikkakunnalla. Kävin siis tuon koulutuksen ja sen jälkeen ei ole taas työttömyys kiusannut. Työkkäri auttaa kyllä, kun on itse aktiivinen ja itse pitää selvittää asioita. Koen saaneeni sieltä kannustusta siinä tilanteessa.

Nyt kuuntelen sivukorvalla, kun 20+, perusterveet ihmiset on paniikissa, kun pitäisi hakea töitä ja vaihtavat tietoja, mihin kannattaa hakea, ettei vahingossakaan joudu töihin. Piiskaa ne tarvisi. Se on selvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

biologi, n54

Vierailija
164/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä taustalla ole väliä. Silloin kun olin työtön eikä ollut suhteita ja verkostoja, en kelvannut mihinkään työhön, vaikka paikka olisi ollut kuin minulle suunniteltu. Kun lopulta pääsin töihin ja sain hommattua suhteita ja verkostoja, tulee kyselyjä myös ihan "väärien" alojen hommiin, vaikken ole edes tarjolla.

Vierailija
165/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämäntapatyöttömiä on oikeasti olemassa. Kaikenlaisia tekösyitä he keksivät työttömyydelleen. Miksi eivät opiskele työttömänä ollessaan uutta alaa aikansa kuluksi? Miksi eivät kokeile jotain muita hommia? Ei, koska on mukavampaa vaan saada sama raha tekemättä mitään ja keksiä tekosyitä miksi ei vaan saa töitä.

Tämä on todellisuus. Eniten tästä huutaa ne, joihin kalikka kalahtaa ja heitä kosiskelevat poliitikot. Se on kumma, että itse tunnen vain töitä vältteleviä pitkäaikaistyöttömiä. Okei, ysärillä tiesin muutamia iäkkäitä työnsä menettäneitä, jotka oli epätoivoisia silloin, mutta viime vuosina tiedän vain tekosyitä latelevia, joiden pääsyy on lorvikatarri. Aina joku syy, ettei onnistu. Esimerkiksi sen auton voi hankkia, jos sitä tarvitsee työssäkäyntiin. Itse olen esimerkiksi lauantaina ostanut 500 Euron romun ja senkin rahan nostin luotolla, koska perjantaina illalla tuli työtarjous 9 viikon pätkälle periferiaan ja työt alkoi maanantaina aamulla. Pitää tarttua, kun on tarjolla. Niistä aina poikii jotain lisää.

Kuten työkkärin nainen sanoi, kun pyysin tukea opiskeluun, että "on hienoa, että olet valmis kulkemaan, kun monet odottaa vaikka 10 vuotta, että se sopiva koulutus on lähikorttelissa". Kyse oli siis siitä, että jouduin vanhasta työstä työttömäksi ja 2kk:n jälkeen kysyin mahdollisuutta pieneen lisäkoulutukseen erinomaisella työllistymismahdollisuudella. Koulutus vaan oli 200km:n päässä ja pienet lapset. Erityisesti perheen näkökulmasta oli kiinnostunut, että onko puoliso ja lapset huomioitu tässä suunnitelmassa. Oli ne. Minä olin 2-3 pv/vko 4kk toisella paikkakunnalla, harjoittelut kävin kotipaikkakunnalla. Kävin siis tuon koulutuksen ja sen jälkeen ei ole taas työttömyys kiusannut. Työkkäri auttaa kyllä, kun on itse aktiivinen ja itse pitää selvittää asioita. Koen saaneeni sieltä kannustusta siinä tilanteessa.

Nyt kuuntelen sivukorvalla, kun 20+, perusterveet ihmiset on paniikissa, kun pitäisi hakea töitä ja vaihtavat tietoja, mihin kannattaa hakea, ettei vahingossakaan joudu töihin. Piiskaa ne tarvisi. Se on selvä.

Montako prosenttia työttömistä arvelet olevan niitä, jotka vain eivät halua töihin?

Vierailija
166/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin itse sellaiseen tilanteeseen, etten millään löytänyt oman alan töitä. Tämä oli joitakin vuosia sitten. Menin sitten mihin tahansa "hanttihommaan" mitä löysin, ja niihin onneksi pääsin. Korkeasti koulutetut kaverit nirppanokkaili vieressä, että mites tuollaisiin töihin edes suostut "hienolla" koulutuksellasi. Itse sitten vetelivät tukien varassa, jos töitä ei ollut.

Menin töihin yritykseen, joka minua kiinnosti työpaikkana, juuri tällaiseen "hanttihommaan". Toin siellä sinnikkäästi taitojani esille monen vuoden ajan. Sitten yrityksessä avautui vihdoin paikka, johon koulutukseni oli täydellinen. Hain, ja sain paikan. Olin samalla siis koko ajan hakenut muihin yrityksiin, mutta koska olin "sortunut" tekemään niitä hanttihommia, en saanut edes haastatteluja, kun CV ei ollut tarpeeksi vetävä.

Mitä siis opin? Jos olisin jäänyt tuleen makaamaan ja odottelemaan täydellistä työtä, odottaisin joko vieläkin tai sitten se olisi löytynyt aiemmin, kun ne hanttihommat eivät olisi loistaneet CV:ssä läpi. Mutta sitä ei voi tietää. Kuitenkin vaati ihan hitokseen sisua ja p*skan nielemistä, että sain sen täydellisen työpaikan, ja siihen meni vuosia. Samalla kaverit vinoilivat vieressä.

En siis tuomitse ketään, vaan olen vain oppinut, että menestyäkseen tarvitsee joskus niin paljon nöyryyttä ja paineensietokykyä, ettei kaikki vaan sitä jaksa. Tilanteita on yhtä monia kuin ihmisiä. Ymmärrän sen hyvin. Monesti hyvän työpaikan löytyminen on kiinni vain tuurista tai suhteista, asioista, joihin on hankala itse vaikuttaa.

Teistä jotkut eivät vaan ymmärrä, että moni hakee ihan kaikkea laidasta laitaan, mutta mihinkään ei pääse.

Vierailija
167/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dip.ins. 28 vuotta kansainvälisissä tehtävissä metsäteollisuudessa, eli Suomen talouden ydinosaaja. Nyt ikää 58, uniapnea, diabetes ja nivelrikko. Sikari tarjotaan, mutta ei töitä edes opettajana.

Uniapnea tai diabetes syynä johonkin? Täysin korjattavia lääkkeillä ja cpap-laitteella. Nivelrikko ehkä, mutta kun sekin korjataan ja dippainssi tuskin tekisit mitään metsurin hommia. Ja opettajan työt? Miksi ihmeessä, kun ei ole mitenkään sun ydinosaamista? Haet ihan vääriä hommia jos näin teet. Hae Stora Ensolle ostoon etsimään ostettavia metsiä.

Olen eri. Kerropas lääkäreillekin, miten nivelrikko korjataan. Vastaus ei ole tekonivel. Nivelrikkoa on peukaloiden tyvinivelissä, isovarpaiden tyvinivelissä, koko selkärangan pituudelta. Antaa tulla vaan niitä parannuskeinoja!!

Kyllä se voidaan korjata, sanoo palstatrolli; pitää vain haluta tarpeeksi.

Paras minulle tällä palstalla annettu viisaus oli se, että jos selkävammakipu estää kumartumisen, voi silti pestä vessanpönttöjä kyykistymällä. Kakkosena oli kehotus ryhtyä jakeluauton kuljettajaksi, koska eräänkin kirjoittajan veljenpoika kuljettaa niissä hommissa vain alle kilon painoisia paketteja.

Näitä viisauksia täällä tosiaan riittää. Hyvä kun omasta vessanpöntöstään selviää, eikä aina siitäkään.

Vierailija
168/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ympäristöalan insinööri. Työllistymisessä on ollut haasteita.

Kittilän ympäristösihteeri tapettiin juuri. Hän oli insinööri myös. Sinne varmaan avautuu paikka kohtapuoleen.

Vierailija
169/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömänä saa opiskella, lähtee tuet ja jollain pitää elääkin.

Tämä on idioottimainen paradoksi. Tuntuu, että työvoimaviranomaiset haluavat estää sellaisen koulutuksen, josta olisi oikeaa hyötyä.

Itse valmistuin vuosikymmeniä sitten työttömäksi, pääaineena historia. Minulla oli jo tuolloin perhettä. Ehdotin pätevöitymistä opettajaksi työttömyysturvalla, jollakin piti elääkin. Ei onnistunut. Suoritin opetusharjoittelun siitä huolimatta, vaikka tiukkaa oli ja viikko ennen seuraavaa tukea syötiin kaurapuuroa. Toimeentulotukea ei haluttu myöntää, koska olin opiskelija. Pätevöidyttyäni on töitä riittänyt. Olen siis FK (anomuksesta ilman juhlallista vihkimistä FM) ja opettaja, virkanimikkeellä lehtori.

En tarkoita, ettei opettajaksi muuten pääse. Ilman koulutustakin pääsee sijaiseksi ja sijaisuus poikii uusia sijaisuuksia. Mikäli kehitys jatkuu samanlaisena, pääsee opetettajaksi kohta ihan kuka tahansa. Olemme Ruotsin tiellä. Houkuttelevammat alat houkuttelevat väkeä. Kun valmistuin, yksityisti julkinen puoli ja opettajan työ näytti ainoalta, mikä varmuudella työllisti, varsinkaan kun oli keskiverto eikä mikään superlahjakkuus. Perheellisyys neuvoi pelaamaan varman päälle.

Vierailija
170/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graafinen suunnnittelija

Vierailija
171/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos opiskelee työttömyyskorvauksella, niin työkkäri katsoo, ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä, ja menettää työttömyyskorvauksen.

Vierailija
172/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Graafinen suunnnittelija

Yrittäjyys?

Vierailija
173/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen FM ja aiemmalta koulutukseltani yo-merkonomi. Ennen maisteria tein BSc-tutkinon Englannissa. Toistakymmentä vuotta uraa globaalissa firmassa, kunnes jäin työttömäksi. Huolimatta jatkuvasta työnhausta, en ole päässyt edes haastatteluihin kuin satunnaisesti. Ja todellakin olen hakenut lähes mitä tahansa töitä! Ihan tavallisia toimistotöitä, mutta myös mm. kaupan alalle.

Hakemukset ja ansioluettelot ovat useampikin rekry-ihminen tarkistanut, ja muutenkin tiedän että todellakin osaan kirjoittaa hakemuksia.

En silti saa töitä. Veikkaan että minua ei palkata enää "korkean" ikäni (48 v.) vuoksi.

Sanomattain selvää, että ottaa todella lujaa päähän kaikki sössötys työvoimapulasta. En tiedä kuinka minun käy :(

Vierailija
174/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikan alalta 3 tutkintoa: ylioppilaspohjainen ammattikoulututkinto, insinöörintutkinto sekä diplomi-insinöörin tutkinto. 30 vuotta työkokemusta ennen potkuja, sen jälkeen työllisyyskursseja, ilmaistöitä, kaksi palkkatukijaksoa omalta alalta sekä velvoitetyöjakso kunnan töissä, jossa ei osaamisestani ollut hyötyä. Olen päässyt toisinaan haastatteluissa jopa toiseen vaiheeseen asti, mutta töitä en ole silti saanut. Ikää on n. 60 vuotta.

Vierailija
175/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DI kv-kauppa ja 15 vuotta esimieshommissa. Alemman tason hommiin liikaa kokemusta ja oman alan hommia Suomessa auki ehkä kerran 10:ssä vuodessa, alalta toiselle Suomessa ei pääse kun ei ole kokemusta ja oma ala surkastuu. Ikä yli 50-v ja vaikka kuinka on työvoimapula niin jostain syystä viisikymppiset on liian vanhoja vaikka työvuosia on jäljellä vähintään 15 vuotta. Surullista

Lähihoitajakoulutukseenkaan ei pääse kun taustalla korkeakoulututkinto -mutta viime vuosituhannelta-

Tasan pääsee kyllä. Itsekin olen opiskellut.

Miksi alapeukkuja tähän? Olen todella opiskellut lähihoitajaksi vaikka amk-koulutus taustalla.

Vierailija
176/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näillä, jotka eivät pääse papereista huolimatta mihinkään töihin, vaikka tarvetta alalla olisi, jotain muuta syytä mistä se voisi johtua kuin että töitä ei vaan ole? Koska töitä todella on ja hirveä pula tekijöistä monella alalla. Toki jos alkaa laskeskella että tienaan työnteolla vaan esim 300e enemmän kuin makaamalla työttömänä kotona, niin sittenhän se on vain asenneongelma. Ei ole selkärankaa tai moraalia joka estäisi jatkamasta vaan laiskottelua ja olemista toisten elätettävänä. Onneksi toivon mukaan tähän on tulossa nyt muutos!

Sitä lähinnä mietin, että onko esim ulkonäössä jotain parantamisen varaa (epäsiisti habitus, huomattava ylipaino tms) tai keskustelutaidoissa. Miksi ei työttömänä kehittäisi näitä asioita itsessään kun aikaa ainakin on. Eikö työttömänä voi edes millekään ei niin viralliselle kursseille mennä? Jossain vaikka missä sparrataan puhe- ja esiintymistaitoja jne.

Vierailija
177/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko itsetutkiskelun paikka monelle tässäkin. Miksi ei saa töitä. Joku syyhän sille varmasti on. Jos ei osaa itse nimetä sitä, niin sitten kannattaisi ehkä hakeutua jollekin ammattilaiselle tai kysyä ystävän tai sukulaisen mielipidettä.

Vierailija
178/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei töihin noin vain mennä. Olen toistaiseksi voimassa olevassa työssä oleva insinööri ja lisäksi minulla sivutyönä harrastus, josta maksetaan. Kyllä näihin pääseminen vaati paljon. Mutta sitten on typeryksiä joita vain lykästää. Aloittajakin vaikuttaa vähän tyhmältä jos ahattelee että on työtön, jos ajattelee että työssä oleva ei voisi ajatella näin.

Vierailija
179/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni selkeä osoitus siitä, ettei "mene töihin" ole mikään muu kuin järjetön heitto, selkeä osoitus tuosta on siis se, että yhteenkään hakemukseen ei ole tullut muuta vastausta kuin kiitos, mutta valinta ei kohdistunut sinuun.

Koulutustausta on se, että olen ammattiin koulutettu, ja työkokemusta tehtävistä on. Olen valmis myöskin tekemään sellaista työtä, johon ei koulutusta vaadita, siis jonka ehdoton edellytys olisi jokin tutkinto. Mutta ei. 

Koulutuksesta ja työkokemuksesta ei ole ollut apua, kun hakijoissa on nuoria ja vastavalmistuneita tai yliopistossa opiskelemassa olevia, jotka tarvitsevat jotain työtä elämisensä rahoittamiseen. Siihen työhön, johon olen koulutettu on tällä seudulla, jonne olen todella huonon valinnan tehneenä muuttanut, ei kokemuksella ole mitään merkitystä, kun täytyy ensinnäkin suosia syntyperäisiä seutulaisia ja toisekseen juuri se että yliopistossa opiskeleva on aina tärkein, onhan toki seudun pidettävä huoli, että opiskelijat kokevat kaupungin hyväksi paikaksi. Työtehtävässä kuitenkin siitä kokemuksesta on paljon hyötyä, laaja-alaisesta eritoten.

Täällä myös on esitetty tällaisia lausuntoja, ja lausunnon esittäjällä on yliopistosta maisteriopinnot takana, siis yliopistossa opiskellut esittää näin älyttömän lauseen: Mitä sinä tänne tulit, eihän sulla ole siteitäkään tänne, tuo toinenkin tuli muualta, mutta hänellä niitä siteitä on.

Siis tuon maisterin mielestä, minulla ei ole oikeutta palkkatyöhön, koska en ole syntyperäinen, sen sijaan se toinen muualta tullut on oikeutettu, koska hänellä niitä siteitä seutuun on.

Tällaisella mentaliteetilla täällä!

Meillä ei ole sinulle mitään tarjottavaa, sanoo kunnan viranhaltija. Kunnan tarjoamissa palkkatukitöissä, siis työtarjous, työtarjous tehty koska heidän niitä täytyy tehdä, nauretaan päin naamaa haastettlutilanteessa. Ja toinen sanoo: Meillä ei ole mitään tarjottavaa sinulle. 

Tarjouttaviin sisältyvät myös julkiset palvelut, joita kunta on hoitanut. Tuona aikana kunta hoiti terveyspalvelut, näistä hammashoitoon sain lähetteen, mutta kas kummaa, sepä lähete lopetettiin kesken voimassaolon ja lopetuksen teki hammashoitolan työntekijä. Meillä ei ole tarjottavaa sinulle!

'

MENE TÖIHIN! 

Vierailija
180/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko itsetutkiskelun paikka monelle tässäkin. Miksi ei saa töitä. Joku syyhän sille varmasti on. Jos ei osaa itse nimetä sitä, niin sitten kannattaisi ehkä hakeutua jollekin ammattilaiselle tai kysyä ystävän tai sukulaisen mielipidettä.

Osa varmasti tosi hankalia, omaehtoisia ihmisiä, jotka kertovat vaan mitä suostuvat tekemään, sanelevat ehtoja jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme