Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka puhutte, että ei töihin noin vain mennä, mikä teidän koulutus/tausta on?

Vierailija
17.06.2023 |

Sairaseläkkeellä olevat asia erikseen. Itse rehellisesti ihmettelen tätä, koska minut on nuoresta asti melkeinpä revitty töihin ja olen ollut myös rekrymässä porukkaa sellaisiin hommiin, joihin olisin ollut valmis ottamaan melkeinpä kenet vaan, eikä mielestäni palkka täysin kouluttamattomalle ihmiselle ole ollut ollenkaan huono ja työkin ihan mukavaa.

Kommentit (649)

Vierailija
121/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tohtori (eii humanisti). 38 vuotta töissä, valtiolla ja yksityisellä. 2 täydennyskoulutusta, melko tuoreita. Vanha. Perseennuolennan perusteet (7op) jäi kandiopintojen aikana aikoinaan suorittamatta.

Eli olet poikkeuksellisen hankala ihminen. Kannattaisiko kurssi vielä käydä?

Vierailija
122/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämäntapatyöttömiä on oikeasti olemassa. Kaikenlaisia tekösyitä he keksivät työttömyydelleen. Miksi eivät opiskele työttömänä ollessaan uutta alaa aikansa kuluksi? Miksi eivät kokeile jotain muita hommia? Ei, koska on mukavampaa vaan saada sama raha tekemättä mitään ja keksiä tekosyitä miksi ei vaan saa töitä.

Työtön ei saa opiskella. Silloin ei ole työmarkkinoiden käytettävissä.

Opiskella täysipäiväisesti oppilaitoksessa. Muuten saa. Jos et ole oppilaitoksen kirjoilla, voit opiskella mitä lystäät verkossa. On kursseja, joista saa sertifikaatinkin.

Mitä kursseja?

Ohis. Minä katselin sillä silmällä entisen oppilaitokseni digi- ja turvallisuuskursseja, jotka ovat ilmaisia entisille opiskelijoille. Opintoja voi suorittaa omaan tahtiinsa piste kerrallaan, ja kokonaisuudet ovat noin viiden opintopisteen vahvuisia. TE- virkailija sanoi "ei".

No, voinhan minä täytellä ristikoitakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämäntapatyöttömiä on oikeasti olemassa. Kaikenlaisia tekösyitä he keksivät työttömyydelleen. Miksi eivät opiskele työttömänä ollessaan uutta alaa aikansa kuluksi? Miksi eivät kokeile jotain muita hommia? Ei, koska on mukavampaa vaan saada sama raha tekemättä mitään ja keksiä tekosyitä miksi ei vaan saa töitä.

Miksi työn ohella onnistuu? Itse olen kaksikin ammattia opiskellut työn ohessa. Jännä juttu

Eihän työtön saa tehdä monia muitakaan asioita joita töitä tekevät voivat tehdä. Esimerkiksi vapaaehtoistyöt ovat työttömillä peruste evätä tuet, vaikka jostain syystä vapeehtoisytöt eivät kuitenkaan estä töissä käyvää suoriutumasta omista töistään. Valitettavasti työttömät itse eivät kuitenkaan näistä asioista ole päättämässä.

Vierailija
124/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te työttömät ymmärrätte, että jos cv on täynnä tyhjää, niin ei välttämättä niitä oman alan hommia ole mahdollista saada? Itse ainakin palkkaisin ennemmin sellaisen, joka jaksaa yrittää ja vaikka kokeilla jotain muuta alaa kuin jonkun joka odottaa vaan että tullaan kotoa hakemaan töihin tai mieluiten ei ollenkaan. 

Kai ymmärrät että meitä on sitten ihan turha kouluttaa yhteiskunnan toimesta jos ei olla valmiita palkkaamaan puuttuvan työhistorian vuoksi.

Tulee kalliiksi yhteiskunnalle kouluttaa aina vaan lisää ihmisiä muka-työvoimapulasta kärsivälle alalle, jos ei tutkinnon jälkeen saakaan töitä, koska ei ole jatkuvasti ennen ollut myös töissä.

Toisissa töissä tarvittaisiin sitä oman alan kokemusta. Ei riitä että vaikutat nyt jotenkin reippaalta ihmiseltä kun oot ollut tekemässä täysin alaan liittymättömiä asioita.

Vierailija
125/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenohjaaja. Ei kelvannut jossain vaiheessa mihinkään ilman kokemusta. Sisko lähihoitajana kelpaa siivoamaan etsittyään turhaan ja pitkään alan töitä. Että ei ap sitä työtä vaan oo sillee että menee vaan töihin.

Ihmeellistä kun mun 18 v tyttö työllistyi n sekunnissa päiväkotikeikkailijaksi ja töitä olis vaikka kuinka paljon ja perään soitellaan koko ajan.

Kaikki tuntemani lähihoitajat ovat myös työllistyneet heti, myös maahan muuttaja taustaiset.

Ei ole mahdollista ettei hoitoalalla Suomessa pääsisi töihin. Toki jos on rikosrekisteriä tms niin sitten tietty toinen juttu.

18v on eri asia kuin 58v, opit sen kun itse pääset 50 toiselle puolen.

Vierailija
126/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin itse sellaiseen tilanteeseen, etten millään löytänyt oman alan töitä. Tämä oli joitakin vuosia sitten. Menin sitten mihin tahansa "hanttihommaan" mitä löysin, ja niihin onneksi pääsin. Korkeasti koulutetut kaverit nirppanokkaili vieressä, että mites tuollaisiin töihin edes suostut "hienolla" koulutuksellasi. Itse sitten vetelivät tukien varassa, jos töitä ei ollut.

Menin töihin yritykseen, joka minua kiinnosti työpaikkana, juuri tällaiseen "hanttihommaan". Toin siellä sinnikkäästi taitojani esille monen vuoden ajan. Sitten yrityksessä avautui vihdoin paikka, johon koulutukseni oli täydellinen. Hain, ja sain paikan. Olin samalla siis koko ajan hakenut muihin yrityksiin, mutta koska olin "sortunut" tekemään niitä hanttihommia, en saanut edes haastatteluja, kun CV ei ollut tarpeeksi vetävä.

Mitä siis opin? Jos olisin jäänyt tuleen makaamaan ja odottelemaan täydellistä työtä, odottaisin joko vieläkin tai sitten se olisi löytynyt aiemmin, kun ne hanttihommat eivät olisi loistaneet CV:ssä läpi. Mutta sitä ei voi tietää. Kuitenkin vaati ihan hitokseen sisua ja p*skan nielemistä, että sain sen täydellisen työpaikan, ja siihen meni vuosia. Samalla kaverit vinoilivat vieressä.

En siis tuomitse ketään, vaan olen vain oppinut, että menestyäkseen tarvitsee joskus niin paljon nöyryyttä ja paineensietokykyä, ettei kaikki vaan sitä jaksa. Tilanteita on yhtä monia kuin ihmisiä. Ymmärrän sen hyvin. Monesti hyvän työpaikan löytyminen on kiinni vain tuurista tai suhteista, asioista, joihin on hankala itse vaikuttaa.

Oma kokemus on, että voit tehdä satoja hakemuksia paikkoihin mihin koulutuksesi on liian korkea, eikä kukaan ota sinua vakavasti. Mutta lateraalisesti voit hakea työpaikkoja ja jopa saada sellaisen, vaikkei koulutuksesi vastaisi täysin sitä mitä haetaan.

Vierailija
127/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintola, kauppa ja hoitoala. Noista kun valitsee yhden, johon kouluttautuu niin töitä kyllä on ja ihan soittamalla pääsee töihin. Elämä on valintoja.

Vähittäiskaupasta saa helpostikin 25h/vk töitä.

12€ tuntipalkalla tulee bruttoansioksi 1200€, iltalisillä enemmän.

Hopihopi kauppaan töihin!

Voi tehdä kahta tuota noilla tunneilla. Ihan hyville tienesteille voi siis päästä.

T. Itsekin kahta eri työtä hoitoalalla tekevä, samoin mieheni

25h tunneilla on harvoin sovitettavissa työvuorot yhteen toisen työn kanssa.

Täällä ikä ei tunnu olevan tuossa puolisoni työpaikassa este. 3 on otettu yli 40v töihin.

Mutta juu, usein ottavat kauppoihin mielellään nuoria.

Vierailija
128/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työnhakuprofiili jossa haen ihan mitä tahansa työtä. Eipä ole yksikään työnantaja soittanut.

Vierailija
129/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te työttömät ymmärrätte, että jos cv on täynnä tyhjää, niin ei välttämättä niitä oman alan hommia ole mahdollista saada? Itse ainakin palkkaisin ennemmin sellaisen, joka jaksaa yrittää ja vaikka kokeilla jotain muuta alaa kuin jonkun joka odottaa vaan että tullaan kotoa hakemaan töihin tai mieluiten ei ollenkaan. 

Oletko laittanut Työmarkkinatoirille/Duunitorille/Oikotielle ilmoituksen, että palkkaat mielelläsi uusia työntekijöitä oppisopimuksella? Aikaisempaa työkokemusta ko. alalta ei tarvita.

Vierailija
130/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin kuitenkin maksaa vuokrani ja elättää lapseni joka sunkin eläkkeen maksaa tulevaisuudessa.

Jos aloitan opiskelut, menetän tuet joten kuka maksaa vuokran?

Vierailija
131/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintola, kauppa ja hoitoala. Noista kun valitsee yhden, johon kouluttautuu niin töitä kyllä on ja ihan soittamalla pääsee töihin. Elämä on valintoja.

Mä olin kaupassa 6 kk työkokeilussa. Ei palkkattu töihin. Pelkkää orjatyötä.

Olen hakenut useampaan otteeseen kaupan alan työpaikkoihin. Ei ole kutsuttu haastatteluun.

Onko minulle kerrottu syytä, miksi en kelpaa? Ei todellakaan.

Miksipä sitä palkata kun ilmaiseksi saa. Toimeentulotuen vastikkeellisuuden myötä käytäntöä laajennetaan niin saadaan koulujen ym. kuntien ja valtioiden laitosten henkilökuntaa korvattua ilmaisilla. Sitten voidaan nauttia aplodeista että kuinka kunnanjohtajan kaudella menot väheni niin ja niin paljon.

Vierailija
132/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä ei saa opiskella 5 op/kk, koska silloin lähtee tuet. 4 op/kk on kuulemma sallittua tällä hetkellä.

Vierailija
133/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filosofian maisteri, kielet ja tiedotusoppi. Työpaikka on ja on ollut monta vuotta, mutta ymmärrän, ettei kaikilla ole yhtä helppoa. On joitakin asioita, joihin en vaan pysty, vaikka ne ovat joidenkin muiden mielestä kivoja ja helppoja.

Vierailija
134/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilas + alempi korkeakoulututkinto (luonnontieiden kandidaatti) + gradua vailla maisteri (FM, tarkoitus valmistua jos ei tämän vuoden lopussa niin ensi keväänä sitten).

Vierailija
135/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko laittanut Työmarkkinatoirille/Duunitorille/Oikotielle ilmoituksen, että palkkaat mielelläsi uusia työntekijöitä oppisopimuksella? Aikaisempaa työkokemusta ko. alalta ei tarvita.

Eikun se vaan tunee itsensä hyväksi ja jaloksi ihmiseksi kun kuvittelee palkitsevansa ahkeruuden.

Minäkin voisin kuvitella itseni lopettamassa sodat ja nälänhädän maailmasta.

Vierailija
136/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi opiskelen, petteri tekee senkin mahdottomaksi

Vierailija
137/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus miten vähän ihmiset on perillä näistä mitä voi ja ei voi tehdä työttömänä ollessaan.

Väkisinkin tulee mieleen kuinka moni hallituksen jäsenistäkään tietää. Tai kuinka se on heille kerrottu?

Vierailija
138/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen televisiossa: "Kannustetaan leikkauksilla lähettämään enemmän työhakemuksia ja näin saadaan luotua uusia työpaikkoja." Useampi poliittinen asiantuntija/toimittaja sanoi nämä sanat eilen. Onko tässä muiden mielestä jotain nurinkurista?

Vierailija
139/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filosofian maisteri, kokeellinen materiaalifysiikka.

Ennen yliopisto-opintoja pääsin kohtalaisen helposti mm. kauppaan tai päiväkotiin töihin. Määräaikaisia työsuhteita olivat kaikki kuitenkin.

Yliopisto-opintojen jälkeen ne ovet sulkeutuivat. Opettajan sijaiseksi olen päässyt pariin kouluun, mutta vain 1 kerta/koulu. Sen jälkeen ei niihinkään.

Olen hakenut kaikenlaisia töitä, mitä uskon itse pystyväni tekemään. Myös koulutukseen olen hakenut. Myös työkokeilupaikkaa yritettiin ihan ammattilaisen avustamana etsiä, mutta ei.

Hakemukseni ja CV:n on tarkistanut henkilö, joka on ollut rekrytointihommissa. Vaihtanut useaan kertaa työpaikkaa, joten on itsekin tehnyt monta työhakemusta, ja saanut niillä töitä. Hän sanoi, että hakemukseni ja CV:ni on erittäin hyvä. Silti ei edes haastattelukutsua tule.

Vierailija
140/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskella täysipäiväisesti oppilaitoksessa. Muuten saa. Jos et ole oppilaitoksen kirjoilla, voit opiskella mitä lystäät verkossa. On kursseja, joista saa sertifikaatinkin.

Ei saa. Toki voi opiskella salaa, eli kertomatta työkkärille, mutta ei se muuta sitä sallituksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän