Te jotka puhutte, että ei töihin noin vain mennä, mikä teidän koulutus/tausta on?
Sairaseläkkeellä olevat asia erikseen. Itse rehellisesti ihmettelen tätä, koska minut on nuoresta asti melkeinpä revitty töihin ja olen ollut myös rekrymässä porukkaa sellaisiin hommiin, joihin olisin ollut valmis ottamaan melkeinpä kenet vaan, eikä mielestäni palkka täysin kouluttamattomalle ihmiselle ole ollut ollenkaan huono ja työkin ihan mukavaa.
Kommentit (649)
Mielestäni tärkeä lisäys kysymykseen on se, koska ihmiset ovat hakeneet töitä. Työmaailma on muuttunut hurjasti ja usein tätä "kyllä töitä aina tekevälle löytyy"-kommentoijat ovat niitä, jotka 70-80 luvulla marssivat kouluttamattomina johonkin työpaikkaan ja saivat töitä.
Tässä pari omaa esimerkkiä ajalta 2016-2024:
- Hain opintojen ohella Baronan kautta osa-aikaista aulahenkilön työtä. Työhaastatteluja oli neljä.
- Hain siivoojan töitä opintojen ohella - yhdestä firmasta kommentoitiin, että olen liian koulutettu. Toisesta sanottiin suoraan, etteivät palkaa suomalaisia koska aiheuttavat työaika- ja palkkavaatimuksillaan ongelmia koska silloin ulkomaalaisetkin alkavat vaatia kaikennäköistä.
- Valmistuin yhteiskuntatieteiden maisteriksi. Valmistumisen jälkeen hain töitä järjestössä, jossa ilmoitettiin, että saan työpaikan, mutta palkkaa he eivät maksa ellen itse ano apurahaa järjestölle ja jos onnistun, niin siitä maksetaan palkkani jatkossa.
- Hain valtiolle töihin varmaan satoja kertoja - en päässyt edes haastatteluun.
- Nykyisen työni (olen edennyt rivityöntekijästä esihenkilöksi) sain kaverin kautta. Näin se vain näyttää edelleen menevän...
AP ei edes näytä ymmärtävän mitä tarkoittaa monien hokema töihin noin vain meneminen.
Sinäkin olet rekrynnyt porukkaa joten sinne on tullut porukkaa töihin sen rekryn kautta. Eivät he ole noin vain sinne tulleet töihin.
Olen toistaiseksi voimassa olevassa työssä oleva suunnitteluinsinööri. Lisäksi teen toista työtä, joka on harrastus samalla, mutta siitä saa palkkaa. Olen sitä mieltä että töihin ei noin vain mennä. Perustuu omaan kokemukseen. Tosi vaikea päästä mihinkään muualle kuin omalle alalle. Olin siis takavuosina työtön kunnes osui onnenpotku kohdalle. Siihen onnenpotkuunkin tarvittiin ensin paljon työtä taustalle eli hakemuksia, kursseja, työpaikkojen etsimistä.. 42 hakijasta tulin sitten valituksi ensin määräaikaiseen ja myöhemmin toiseen paikkaan toistaiseksi. Siivoustakin hain mutta ei otettu. Mansikanpoimintaan olisin päässyt mutta juuri silloin sainkin tuon työn omalta alalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola, kauppa ja hoitoala. Noista kun valitsee yhden, johon kouluttautuu niin töitä kyllä on ja ihan soittamalla pääsee töihin. Elämä on valintoja.
Jep ja siivousala on myös yksi ihan varteenotettava vaihtoehto. Itse valitsisin sen, jos ei pää riittäisi opiskeluun pidemmälle (on myös kokemusta alasta opintojen ohella).
Onko siis niin että nämä kaikki työt mihin kävellään sisään on vain niitä missä saa sitten hakea kelasta tuet että pysyy hengissä? Eikö ole yhtään paikkaa minkä palkalla voisi itsensä elättää?
Miten sinä et eläisi siivoojan palkalla, tai kaupan kassan tai lähihoitajan tai bussikuskin palkalla, kun ne työtä tekevät sillä elää. Elättää perheensä, kasvat
Noissa töissä juuri haetaan sitä asumistukea eikä makseta asuntolainaa.
Olen lähihoitaja, työkokemusta on kertynyt vanhustyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola, kauppa ja hoitoala. Noista kun valitsee yhden, johon kouluttautuu niin töitä kyllä on ja ihan soittamalla pääsee töihin. Elämä on valintoja.
Jep ja siivousala on myös yksi ihan varteenotettava vaihtoehto. Itse valitsisin sen, jos ei pää riittäisi opiskeluun pidemmälle (on myös kokemusta alasta opintojen ohella).
Onko siis niin että nämä kaikki työt mihin kävellään sisään on vain niitä missä saa sitten hakea kelasta tuet että pysyy hengissä? Eikö ole yhtään paikkaa minkä palkalla voisi itsensä elättää?
Miten sinä et eläisi siivoojan palkalla, tai kaupan kassan tai lähihoitajan tai bussikuskin palkalla, kun ne työtä tekevä
En mä ainakaan saanut asumistukea siivoojan palkalla. Paljasta maksoin lainan.
(Sinä, joka vastasit 5.5. metsänhoitajalle)
Kauniit kiitokset sinulle fiksu, kekseliäs ja avulias henkilö! Yrittäjyys tai alanvaihto taitavatkin olla ainoat vaihtoehdot tässä tilanteessa.
Pääaineeni oli juuri tuota ennallistamista... Ideasi on hyvä, tosin siinä on luonnollisesti paljon käytännön haasteita, mutta otan sen ehdottomasti vakavaan harkintaan ja selvittelyyn.
Kun ensimmäistä kertaa kirjoittaa tälle palstalle katkeroituneena, turhautuneena ja kyynistyneenä, ei odota tällaisia vastauksia. Osuit monessa asiassa pelottavan lähelle totuutta. Kiitoksia positiivisesta ja toivoa herättävästä vastauksestasi 🌲🌳!!
T. Se mh
Te jotka tiedätte noita vajaakuntoisia töissä olevia. Tiedättekö että heistä saa korkeinta palkkatukea ilman määräaikaa? He ovat edullista työvoimaa.
Uskomatonta, että tänä päivänä on vielä ihmisiä, jotka eivät usko, että työllistyminen voi olla vaikeaa. Vuosia jo tietyillä aloilla on ollut työnantajan markkinat. Toimistoalalle on ollut jo parikymmentä vuotta hakijoita vaikka kuinka ja paljon. Satoja moniin paikkoihin. Ikärasismista puhutaan ja onhan se ihan ymmärrettävää työnantajan kannalta katsottuna, että yleistettynä 50+ ei enää ole työntekijä, johon kannattaa panostaa. Jokainen itse yli 50v tietää tämän, jos vaan on hivenenkään realisti. Kun on varaa valita, niin eiköhän jokainen itsekin ottaisi yrittäjänä sen 30-vuotiaan työpaikan vaihtajan, jolla on alalta jo 10 vuotta työkokemusta, kun työuran alussa tai lopussa olevan.