Te jotka puhutte, että ei töihin noin vain mennä, mikä teidän koulutus/tausta on?
Sairaseläkkeellä olevat asia erikseen. Itse rehellisesti ihmettelen tätä, koska minut on nuoresta asti melkeinpä revitty töihin ja olen ollut myös rekrymässä porukkaa sellaisiin hommiin, joihin olisin ollut valmis ottamaan melkeinpä kenet vaan, eikä mielestäni palkka täysin kouluttamattomalle ihmiselle ole ollut ollenkaan huono ja työkin ihan mukavaa.
Kommentit (649)
FT. Yritäpä näillä papereilla päästä siivoamaan. En ole työtön, mutta olen ollut.
Ympäristöalan insinööri. Työllistymisessä on ollut haasteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te työttömät ymmärrätte, että jos cv on täynnä tyhjää, niin ei välttämättä niitä oman alan hommia ole mahdollista saada? Itse ainakin palkkaisin ennemmin sellaisen, joka jaksaa yrittää ja vaikka kokeilla jotain muuta alaa kuin jonkun joka odottaa vaan että tullaan kotoa hakemaan töihin tai mieluiten ei ollenkaan.
tämä, vaikka olisi puhelinmyyjän/kaupankassan/vuokratyöntekijän pestiä täytteenä, niin ne todellakin näyttää rekrytoijan silmiin paremmalta kuin pitkät tyhjät pätkät tai vielä pahempi useampi koulu ketjutettuna eikä päivääkään työkokemusta...eipä ole tarvinnut sellaisia haastatteluun kutsua, kun muitakin hakijoita on.
Ja nyt tilanne on se, että nämä, joita ei ole aiemmin haluttu kutsua edes haastatteluun, pitäisi työllistää pysyvästi. Mitkä ovat sinun järkevät toimenpide-ehdotukset?
Merkonomi, kirjanpitäjä. Kokemusta 20 vuotta.
Työttömänä nyt 10 vuotta, olen hakenut toimistotöitä aktiivisesti ja haastatteluissa ollut monesti.
Ei täällä maaseudulla näitä toimistoja paljon ole ja niissä monesti vuosikausia samat naamat, kun työpaikan saavat. Itse olin osa-aikainen ja kun se työ loppui, enkä heti työllistynyt muualle, niin aukko cv:ssä ei näytä hyvältä.
Kursseja ja lyhyitä koulutuksia alalta on tältä ajalta, mutta se ei auta. Jo vuodessa putoaa ulos tämän alan työmarkkinoilta, jos ei ole töissä.
Terveys ei kestä fyysistä työtä. Odotan vaan 60 ikää, että voin hakea työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Filosofian maisteri, kokeellinen materiaalifysiikka.
Ennen yliopisto-opintoja pääsin kohtalaisen helposti mm. kauppaan tai päiväkotiin töihin. Määräaikaisia työsuhteita olivat kaikki kuitenkin.
Yliopisto-opintojen jälkeen ne ovet sulkeutuivat. Opettajan sijaiseksi olen päässyt pariin kouluun, mutta vain 1 kerta/koulu. Sen jälkeen ei niihinkään.
Olen hakenut kaikenlaisia töitä, mitä uskon itse pystyväni tekemään. Myös koulutukseen olen hakenut. Myös työkokeilupaikkaa yritettiin ihan ammattilaisen avustamana etsiä, mutta ei.
Hakemukseni ja CV:n on tarkistanut henkilö, joka on ollut rekrytointihommissa. Vaihtanut useaan kertaa työpaikkaa, joten on itsekin tehnyt monta työhakemusta, ja saanut niillä töitä. Hän sanoi, että hakemukseni ja CV:ni on erittäin hyvä. Silti ei edes haastattelukutsua tule.
Meillä on ollut jo kolmen vuoden ajan pulaa fysiikan ja kemian opettajista ja näitä toimia on hoitanut jokin koulun penkiltä revitty teini aina pätkän kerrallaan, kun on pitänyt palata opintojen pariin. Hakuja on ollut päällä pitkin vuotta, välillä joidenkin kuukausien pätkiä ja välillä ihan koko vuosi mutta ketään ei olla saatu ja aina on pitänyt käyttää noita juuri ylioppilaaksi kirjoittaneita, jotka eivät ole saaneet opiskelupaikkaa ja jotka eivät pysy hommassa kauaa.
Kävin viime talvena huvikseni läpi opettajien töitä Uudellamaalla ja pula fysiikan ja kemian opettajista (ja matikka usein päälle) on valtava. Tätä taustaa vasten on vaikea tajuta, ettet ole työllistynyt. Toki ei pysyvästi vaan tällaisiin puolen vuoden tai vuoden pätkiin. Olisiko syy asuinpaikassa? Hankalissa työmatkoissa? Vai et vain osaa etsiä noita pestejä? Tosiaan löysin kymmenkunta ilmoitusta joskus loppusyksystä ja kaikki olisivat olleet lukuvuoden loppuun eli yli 6 kk:n pestejä. Päteviä niihin ei saada, se on aivan selvää tuossa vaiheessa vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te työttömät ymmärrätte, että jos cv on täynnä tyhjää, niin ei välttämättä niitä oman alan hommia ole mahdollista saada? Itse ainakin palkkaisin ennemmin sellaisen, joka jaksaa yrittää ja vaikka kokeilla jotain muuta alaa kuin jonkun joka odottaa vaan että tullaan kotoa hakemaan töihin tai mieluiten ei ollenkaan.
tämä, vaikka olisi puhelinmyyjän/kaupankassan/vuokratyöntekijän pestiä täytteenä, niin ne todellakin näyttää rekrytoijan silmiin paremmalta kuin pitkät tyhjät pätkät tai vielä pahempi useampi koulu ketjutettuna eikä päivääkään työkokemusta...eipä ole tarvinnut sellaisia haastatteluun kutsua, kun muitakin hakijoita on.
Sitten se pitää sanoa ääneen että työvoimapula on suuri vale kun kerran hakijoitakin on jonoksi asti myös työvoimapulasta kärsivillä aloilla ja voidaan vaan valita aina kuka halutaan.
Ja turha väittää että kannattaa kouluttautua jos se ei kerran tuo työtä jos työkokemusta ei ole ennestään.
Täytyy valita. Joko työttömät ovat kaikki laiskoja ja siksi tukia pitää leikata jotta he menisivät töihin. Tai sitten että hakijoita on niin paljon että eipä tarvitse laiskoja palkata joilla ei ole ennestään aukoton työhistoria.
Molemmat nyt vaan ei voi pitää yhtä aikaa paikkansa laajassa mittakaavassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämäntapatyöttömiä on oikeasti olemassa. Kaikenlaisia tekösyitä he keksivät työttömyydelleen. Miksi eivät opiskele työttömänä ollessaan uutta alaa aikansa kuluksi? Miksi eivät kokeile jotain muita hommia? Ei, koska on mukavampaa vaan saada sama raha tekemättä mitään ja keksiä tekosyitä miksi ei vaan saa töitä.
Työtön ei saa opiskella. Silloin ei ole työmarkkinoiden käytettävissä.
Miksi työn ohella onnistuu? Itse olen kaksikin ammattia opiskellut työn ohessa. Jännä juttu
Työn ohessa voi opiskella, koska silloin saa palkkaa jolla voi elättää itsensä.
Työttömänä ei yleensä voi opiskella, koska silloin menettää työttömyyskorvauksen (ellei työkkäri anna lupaa opintoihin) ja 250e opintotuella ei tule toimeen.
Jos niitä edullisia vuokra-asuntoja on tarjolla jossain Kemijärvellä ja tarvetta työvoimalle Vantaalla, niin miten tuo muka ratkaisee mitään ongelmaa?
Monellakin pikkupaikkakunnalla on taloja ja kerrostaloja tyhjillään. Mutta ne eivät ole samoja paikkakuntia joilla on asuntopula tai liian kalliit vuokra-asunnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Filosofian maisteri, kokeellinen materiaalifysiikka.
Ennen yliopisto-opintoja pääsin kohtalaisen helposti mm. kauppaan tai päiväkotiin töihin. Määräaikaisia työsuhteita olivat kaikki kuitenkin.
Yliopisto-opintojen jälkeen ne ovet sulkeutuivat. Opettajan sijaiseksi olen päässyt pariin kouluun, mutta vain 1 kerta/koulu. Sen jälkeen ei niihinkään.
Olen hakenut kaikenlaisia töitä, mitä uskon itse pystyväni tekemään. Myös koulutukseen olen hakenut. Myös työkokeilupaikkaa yritettiin ihan ammattilaisen avustamana etsiä, mutta ei.
Hakemukseni ja CV:n on tarkistanut henkilö, joka on ollut rekrytointihommissa. Vaihtanut useaan kertaa työpaikkaa, joten on itsekin tehnyt monta työhakemusta, ja saanut niillä töitä. Hän sanoi, että hakemukseni ja CV:ni on erittäin hyvä. Silti ei edes haastattelukutsua tule.
Meillä on ollut jo kolmen vuoden ajan pulaa fysiikan ja kemian opettajista ja näitä toimia on hoitanut jokin koulun penkiltä revitty teini aina pätkän kerrallaan, kun on pitänyt palata opintojen pariin. Hakuja on ollut päällä pitkin vuotta, välillä joidenkin kuukausien pätkiä ja välillä ihan koko vuosi mutta ketään ei olla saatu ja aina on pitänyt käyttää noita juuri ylioppilaaksi kirjoittaneita, jotka eivät ole saaneet opiskelupaikkaa ja jotka eivät pysy hommassa kauaa.
Kävin viime talvena huvikseni läpi opettajien töitä Uudellamaalla ja pula fysiikan ja kemian opettajista (ja matikka usein päälle) on valtava. Tätä taustaa vasten on vaikea tajuta, ettet ole työllistynyt. Toki ei pysyvästi vaan tällaisiin puolen vuoden tai vuoden pätkiin. Olisiko syy asuinpaikassa? Hankalissa työmatkoissa? Vai et vain osaa etsiä noita pestejä? Tosiaan löysin kymmenkunta ilmoitusta joskus loppusyksystä ja kaikki olisivat olleet lukuvuoden loppuun eli yli 6 kk:n pestejä. Päteviä niihin ei saada, se on aivan selvää tuossa vaiheessa vuotta.
Ongelma on peruskoulujen ja lukioiden digiloikka. Minulla ei ole mitään käryä niistä uusista ja uudehkoista ohjelmistoista, joita niille oppilaille pitäisi opettaa. Esim. Geogebran alkeita olen opetellut samalla kun yritin opettaa sitä oppilaille peruskoulussa. Lukioon menin, niin oppilaat osasivat käyttää sitä paremmin kuin minä. En siis osannut neuvoa, jos tuli ongelmia. Lukiossa on paljon muitakin ohjelmia, mitä pitää oppilaille opettaa. En edes tiedä, mitä kaikkia. Viime kevään ylioppilas osaa nämä asiat paremmin kuin minä. Myös 2v sitten eläkkeelle jäänyt lukion matemaattisten aineiden opettaja sanoi, ettei pysty ottamaan sijaisuutta juuri näiden uusien ohjelmistojen vuoksi.
t. pitkäaikaistyötön fyysikko vuosimallia 2005
Vierailija kirjoitti:
Filosofian maisteri, kielet ja tiedotusoppi. Työpaikka on ja on ollut monta vuotta, mutta ymmärrän, ettei kaikilla ole yhtä helppoa. On joitakin asioita, joihin en vaan pysty, vaikka ne ovat joidenkin muiden mielestä kivoja ja helppoja.
Vastaatko sinä nyt otsikon kysymykseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämäntapatyöttömiä on oikeasti olemassa. Kaikenlaisia tekösyitä he keksivät työttömyydelleen. Miksi eivät opiskele työttömänä ollessaan uutta alaa aikansa kuluksi? Miksi eivät kokeile jotain muita hommia? Ei, koska on mukavampaa vaan saada sama raha tekemättä mitään ja keksiä tekosyitä miksi ei vaan saa töitä.
Opiskella täysipäiväisesti oppilaitoksessa. Muuten saa. Jos et ole oppilaitoksen kirjoilla, voit opiskella mitä lystäät verkossa. On kursseja, joista saa sertifikaatinkin.
Ei saa. Toki voi opiskella salaa, eli kertomatta työkkärille, mutta ei se muuta sitä sallituksi.
Saa ihan työkkärin luvalla, mutta toki siinä on rajoituksia keston ja määrän suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos menet opiskelemaan niin olet virallisesti opiskelija ja saat opintotukea, joka on pienempi kuin työmarkkinatuki. Jos haluat opiskella työttömänä niin siihen tarvitaan työkkärin lupa. Kuinka moni n.kuuskymppinen jaksaa enää opiskella? Monella on hyvät koulutukset ja työkokemusta varmaan enemmän kuin aloittajalla. Mutta tarkoitata varmaan nuoria työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työn ohella onnistuu? Itse olen kaksikin ammattia opiskellut työn ohessa. Jännä juttu
Työn ohessa voi opiskella, koska silloin saa palkkaa jolla voi elättää itsensä.
Työttömänä ei yleensä voi opiskella, koska silloin menettää työttömyyskorvauksen (ellei työkkäri anna lupaa opintoihin) ja 250e opintotuella ei tule toimeen.
Työttömyyskorvauksella voi opiskella max 24 kk. Ja opintotukea ei saa, jos on korkeakoulututkinto. Aikuisopintorahaa ei saa, jos ei ole työpaikkaa, josta jäisi opintovapaalle, ja siinä työpaikassa pitää olla ennen opintovapaan alkua tietty aika (en muista oliko kuukausia vai vuosia).
Mutta onneksi on työvoimakoulutus. Joilla tosin ei työllisty, koska harvoin ne kattavat kokonaisen tutkinnon.
Aloittajalle ei kuulu tippaakaan kuka minnekkin menee. Se on vain työttömän ja virkailijan välinen asia. Eikä sille työkkärin akallekkaan tarvi kaikkea kertoa. Älkää vastatko mokomalle trollille.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä ei saa opiskella 5 op/kk, koska silloin lähtee tuet. 4 op/kk on kuulemma sallittua tällä hetkellä.
Ai. Juuri toukokuun aikana suoritin 5 op avoimessa, työkkärin luvalla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla melko lailla tyhjää täynnä viimeisen kymmenen vuoden ajalta ja voin kyllä sanoa että se on yksi ja sama mihin paikkaan haen, niin aina tulee hylkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne opiskelemaankaan noin vaan mennä. Eikä kaikilla ole fyysisiä mahdollisuuksia kouluttautua vaikkapa siivoojaksi minne nyt on suht helppo päästä opiskelemaan.
Mulla lukihäiriö eli en läpäise pääsykokeita. Olen miettinyt että mitä sitten kun fyysisesti en enää pysty siivoojan töitä tekemään? Varmaan vielä vuosia pystyn mutta jossain vaiheessa selkä on siinä kunnossa etten pysty.
Tosiaan olen käynyt ammattikorkean pääsykokeissa mutta ei mitään toivoa. Luen niin hitaasti ettei se aika riitä mikä siellä raksuttaa.
Mulla ei ole diagnoosia lukihäiriöstä eli en saa mitään helpotusta kokeeseen ajan suhteen.
Minulla olisi osaamista, kokemusta ja ymmärtystä alalle jonne haaveilen pääseväni mutta se kaatuu siihen että en läpäise sitä suomenkielen osa-aluetta kun en ehdi lukemaan ja kun luetun ymmärtämisessä on haasteita niin aikaa kuluu vieläkin enemmän kun joudun lukemaan moneen kertaan niitä lauseita.Itse aloitukseen kommentoin että ikä on yksi syy monella akateemisella miksi ei työllisty. Kun kerran jää työttömäksi syystä tai toisesta niin se on siinä sitten. En tiedä kuinka monella akateemisella +50-vuotiaalla on mahdollista kouluttautua vaikkapa lähihoitajaksi tai siivoojaksi? Lähihoitajaksi ei kuka vaan pääse onneksi ja siivoojan työ on melko fyysistä.
Etkö voisi saada/hankkia diagnoosia lukihäiriöstä, jolloin saisit sen helpotuksn siihen kokeeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä ei saa opiskella 5 op/kk, koska silloin lähtee tuet. 4 op/kk on kuulemma sallittua tällä hetkellä.
Ai. Juuri toukokuun aikana suoritin 5 op avoimessa, työkkärin luvalla.
Taidat olla poikkeustapaus.
Minäkin olin poikkeus, koska sain hankkia opettajan pätevyyden työmarkkinatuella. Olin aloittanut opinnot töissä ollessani. En kuitenkaan saanut käydä yhtä muutaman illan kestävää, suoraan ammattiluvan tuovaa kurssia, koska minulle luvatussa työpaikassa oli provisiopalkka.
Tuntemattomat ovat työvoimaviranomaisten tiet.
Vierailija kirjoitti:
Paljon tekosyitä lorvimiselle tässä ketjussa. Kun kouluttautuu seuraaville aloille niin töitä löytyy varmasti, kauppa, ravintola, hoitoala. En tiedä yhtään noiden alojen ihmistä, jotka olisivat työttömänä. Monesti saa vielä valita useista työpaikoista.
On kerrassaan upeaa, että sinulla ei ole fyysisiä sairauksia. Minun fysiikkani on rikki, enkä voi esim. ryhtyä myyjäksi, koska heidän täytyy purkaa kuormia ja siirrellä täysiä rullakoita. Olen kouluttautunut niille aloille, joiden työtehtävät pystyn tekemään.