Ensimmäisestä sairauspäivästä ei tarvitse maksaa enää palkkaa??
Kommentit (500)
Hassusti IS kirjoittaa, että etenkin pienituloiset saattavat tulla sairaana töihin, jos ei tule palkkaa. Mä olen hyvätuloinen ja lasken, että päiväpalkkani on sen verran iso summa, että kyllä kannattaa sitten sairaanakin mennä töihin. Että eiköhän ihan kaikki mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se meillä pienyrittäjillä. Tai huonommin. Ensimmäiset 10 päivää palkatonta, sen jälkeen voi anoa Kelasta ja päiväraha alla 80% edellisvuoden ansioiden mukaan.
Pienyrittäjät tekevät töitä sairainakin. Tämähän on vaiettu totuus.
Totuus, muttei vaiettu. Kaikki tuon tietää.
Vierailija kirjoitti:
miksi tekemättömästä työstä pitäisi saada palkkaa?
T. Patruunan vuodelta 1918
Vierailija kirjoitti:
Yhden päivän sijaan pitää ottaa 5 päivää saikkua koska sitten ekastakin päivästä saa rahat.
Ihan loistavaa, enemmän vaan vapaata!
No ei saa silti ekasta päivästä 🙄
Vierailija kirjoitti:
Migreenin takia pois sen yhden päivän kun kohtaus tulee. Minkäs teet.
Otat heti oireiden ilmoittaessa itsestään täsmälääkkeen migreeniin. Niin on ollut pakko tehdä vuosia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä muutos. Jää se laiskuutta saikuttaminen pois.
99% sairauspoissaoloista tapahtuu todellisen sairauden vuoksi. Nyt tuota osaa rankaistaan tuon yhden mätäpaiseprosentin tekemisistä. Porukat tulevat sairaina töihin, ainakin matalapalkka-aloilla
Ei sitä sen prosentin vuoksi tehdä vaan patruunan, joka haluaa lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Jep, mutta viidennen sairaslomapäivän jälkeen tuo kumoutuu 😂
Eli kannattaa kituuttaa, kunnes selkä pamahtaa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Hassusti IS kirjoittaa, että etenkin pienituloiset saattavat tulla sairaana töihin, jos ei tule palkkaa. Mä olen hyvätuloinen ja lasken, että päiväpalkkani on sen verran iso summa, että kyllä kannattaa sitten sairaanakin mennä töihin. Että eiköhän ihan kaikki mene.
No eivät taida sitten kovin sairaita olla, vaan työkykyisiä.
Itse en sairaana aio töihin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo iso asia ole. Mulle ihan sama vaikka olisi kahden päivän saikkukarenssi. Kun on oikeasti kipeä, maksaa sängyssä eikä kuluta mitään, eikä sairausajan palkka ole ensimmäinen tai toinenkaan huoli. Tähänkin asti on monissa työehtosopimuksissa ollut sairauspäiväkarenssi, joten eipä tuossa mitään uutta ja ihmeellistä ole.
Ai kyllä minun pitää maksaa esim vuokraa siltä ajalta kun olen kipeä. Onko tämä yleinenkin käytäntö että ne saa vapaaksi vuokrasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo iso asia ole. Mulle ihan sama vaikka olisi kahden päivän saikkukarenssi. Kun on oikeasti kipeä, maksaa sängyssä eikä kuluta mitään, eikä sairausajan palkka ole ensimmäinen tai toinenkaan huoli. Tähänkin asti on monissa työehtosopimuksissa ollut sairauspäiväkarenssi, joten eipä tuossa mitään uutta ja ihmeellistä ole.
Sinulla on hyvä palkka tai taloudessanne on kaksi tuomassa palkkarahoja yhteiseen käyttöön. Kaikilla näin ei todellakaan ole. Itselläni on AMK- tutkinto, 20 vuotta työkokemusta eli täydet ikälisät. Asun yksin, maksan kaiken yksin. Ei ole autoa, ei ulkomaan matkoja, ei kesämökkiä eikä mitään muutakaan ylellisyyttä. Kyllä yhden päivän palkan puuttuminen tuntuu minun elämässä.
Yhteiskunta rankaisee siitä, että huolehdin terveydestäni ja siitä, että en saa jälkitauteja sairastamalla kotona.!
Tämä hallitus on tollompi kuin osasin kuvitellakaan.
Tuskin tässä nyt kellään ylimääräistä on, kun on härvätty rahat Ukrainaan ja joka reikään ja testiin korona-aikana, ja hinnat sen kun nousee. Ei ole siitä kyse. Vaan siitä, että oikeasti kun ihminen on sairas, se on kiitollinen että saa levätä. Ei kulu rahaa. Totta kai yhden päivän palkka kirpaisee palkansaajaa, mutta millä perusteella se pitäisi työnantajan maksaa? Aika montaa pientä yrittäjää se kirpaisee vielä paljon enemmän: maksaa työstä jota ei tehdä, ja joutua palkkaamaan joku muu tilalle. Joka ehkä myös sairastuu.
Ihmiset takertuu nyt täysin epäolennaisiin asioihin. Jos saataisiin talouskasvua näillä leikkauksilla kohennettua, niin veronalennusten myötä korvautuisi nuo nyt niin tärkeinä pidetyt ekat sairauspäivän palkat. Mutta kun ei ole pelisilmää, vaan takerrutaan joka ikiseen pil lunkarvaan erikseen. Pitäisi nähdä kokonaisuus.
Uskotko oikeasti tällä pienipalkkaisten toistolla saatavan aikaan talouskasvua? Kyllä olet aivopesty! Eikö sinulle kelpaa tämä nykyinen pehmeällä politiikalla tehty talouskasvu ja ennätys työllisyys?
Muistatko Kataisen, jonka aikana vietiin köyhiltä niin paljoa n, että talous joutui taantumaan ja siitä alkoi Suomen velkaantuminen.
Onko tosi, että pienipalkkaisetkin on valmiita vaikka antamaan vaatteet päältään, koska heidät on aivopesty valveilla???
Kai tiedät, että olemme eläneet koko ajan velaksi? Mitä sellainen "talouskasvu" on, jota rahoitetaan velkarahalla? Nyt kannattaa ensin ottaa perusasioista selvää, että osaa kysyä edes oikeita kysymyksiä. Suomi on BKT:hen ja ikärakenteeseensa nähden erittäin pahasti velkaantunut. Valtiolla ei ole sellaista merkittävää omaisuutta, jolla tilanne voitaisiin pelastaa, ja lainakorot tulevat joka tapauksessa nousemaan. Näillä toimilla pyritään sopeuttamaan julkista taloutta niin, etteivät korot nousisi aivan hallitsemattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vatsataudissa töihin tartuttaan muut, hyvä idea.
Vähenee ne maanantai päivä vatsataudit
Mulla oli työkaveri, joka usein soitteli aamulla olevansa sairas. Pyhäpäivinä ei onnekkaasti sattunut sairastumaan koskaan, kun olisi lisät jääneet saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se menetys pienituloisiin iskee kipeämmin kun kk-budjetissa on "huvittelurahaa" huomattavasti vähemmän. Niin ja tietysti jo keskituloiselle verottaja vie sen lähes 50% marginaaliveroa eli jos menetät vaikka 150 bruttotuloa, niin pankkitilille tulee kuitenkin vain 80€ vähemmän kuin nornaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä päivää ei kannata enää sairastella. Saman tien pari-kolme niin saa rahalle vastinetta.
Itse asiassa pitää sairastaa vähintään kuusi päivää, koska sitten ensimmäinen sairauspäivä on palkallinen.
Tuo ajatus palkattomasta ensimmäisestä sairauspäivästä on täysin järjetön, kun ottaa huomioon, että tässä on juuri käyty läpi koronapandemia ja ihmisiä on jatkuvasti pitänyt muistuttaa siitä, että älkää tulko töihin, jos olette yhtään sairaita.
Ny kope-hallitus haluaa, että sairaat ihmiset menevät töihin levittämään ties mitä ruttoa, koska sairastamiseen ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä muutos. Jää se laiskuutta saikuttaminen pois.
99% sairauspoissaoloista tapahtuu todellisen sairauden vuoksi. Nyt tuota osaa rankaistaan tuon yhden mätäpaiseprosentin tekemisistä. Porukat tulevat sairaina töihin, ainakin matalapalkka-aloilla
Mistä sait tällaisen tutkimustuloksen? En usko, että 99 % on poissa todellisen sairauden vuoksi. Tai voihan se olla niin, että sairauden tuntu on meillä ihmisillä kovin erilainen. En itse esim koskaa ole ollut poissa nuhan takia - työkaverini on useinkin. En siis usko, että hän oli oikeasti niin sairas, että oli pakko jäädä sairaslomalle.
En ikinä jaksaisi sairaana töissä, ihan mahdoton ajatuskin.
Vierailija kirjoitti:
Koskeekohan tuo lapsi sairaana päiviä myös?
Toivottavasti!
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko kaikkia työehtosopimuksia?
Minulle tämä on huono uutinen, koska useimmiten toivun päivässä etätyökuntoon.
Jatkossa ei kannata toipua työkuntoon liian nopeasti. Kannattaa jatkaa sairastamista niin kauan, että olo tuntuu taas kunnolla terveeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on hyvä palkka tai taloudessanne on kaksi tuomassa palkkarahoja yhteiseen käyttöön. Kaikilla näin ei todellakaan ole. Itselläni on AMK- tutkinto, 20 vuotta työkokemusta eli täydet ikälisät. Asun yksin, maksan kaiken yksin. Ei ole autoa, ei ulkomaan matkoja, ei kesämökkiä eikä mitään muutakaan ylellisyyttä. Kyllä yhden päivän palkan puuttuminen tuntuu minun elämässä.
Yhteiskunta rankaisee siitä, että huolehdin terveydestäni ja siitä, että en saa jälkitauteja sairastamalla kotona.!
Tämä hallitus on tollompi kuin osasin kuvitellakaan.
Tuskin tässä nyt kellään ylimääräistä on, kun on härvätty rahat Ukrainaan ja joka reikään ja testiin korona-aikana, ja hinnat sen kun nousee. Ei ole siitä kyse. Vaan siitä, että oikeasti kun ihminen on sairas, se on kiitollinen että saa levätä. Ei kulu rahaa. Totta kai yhden päivän palkka kirpaisee palkansaajaa, mutta millä perusteella se pitäisi työnantajan maksaa? Aika montaa pientä yrittäjää se kirpaisee vielä paljon enemmän: maksaa työstä jota ei tehdä, ja joutua palkkaamaan joku muu tilalle. Joka ehkä myös sairastuu.
Ihmiset takertuu nyt täysin epäolennaisiin asioihin. Jos saataisiin talouskasvua näillä leikkauksilla kohennettua, niin veronalennusten myötä korvautuisi nuo nyt niin tärkeinä pidetyt ekat sairauspäivän palkat. Mutta kun ei ole pelisilmää, vaan takerrutaan joka ikiseen pil lunkarvaan erikseen. Pitäisi nähdä kokonaisuus.
Toivotko takaisin aikaa, jolloin työläisellä ei ollut mitään oikeuksia? Miksi patruunan pitäisi maksaa palkkaa lomalla tai sairadtuessa..oma vastuu! Ole kiitollinen, ettet saa potkuja. Tai no, saat potkut, kun sairastut.
Miten tuokaan liittyy mitenkään sairauspäiväkarenssiin? Sairauspäiväkarenssi kohdistuisi ihan oikeaan osoitteeseen, sillä ei siitä pidä maksaa palkkaa, että EI tehdä työtä. Sen sijaan veronalennukset toisivat kaikille tasapuolisesti rahaa, josta saisi ITSE päättää.
En ymmärrä miten ihmiset on niin fiksoituneita joka ikiseen etuun, joka heille on joskus maksettu, ettei mitään uudistuksia voi tehdä. Jos sairauspäivärahakarenssista aiheutuu niin hurjat ongelmat kuin mitä ketjussa maalaillaan, niin tokihan siitä sitten luovutaan. Ruotsin esimerkki puhuisi kylläkin sen puolesta, että asialla ei ole juuri merkitystä - suuntaan tai toiseen. Näpertelyähän se on, mutta ideologisesti askel tietysti oikeaan suuntaan, koska vaikka sairasta kirpaisee tulonmenetys, niin oikein ei ole sekään, että jonkun muun velvollisuus on hänelle palkkaa maksaa tekemättömästä työstä.
Parempi ratkaisu olisi, että huolestuneet saikuttajat perustaisivat keskenään sairauskassan ja makselisivat sieltä sitten yhteisvastuullisesti ekoja saikkupäiviä. Miksi tämä ei houkuttele?
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä ole maksettu ennenkään jos ei ole sairauslomatodistusta. Ei siis ainakaan matalapalkka- ja palvelualoilla ole ikinä ollut mitään oikeutta palkalliseen saitsuun omalla ilmoituksella.
Aijaa. Meillä oli korona-aikaan jopa 10 päivää, vaikka testi olisi negatiivinen ollutkin. T. Lähihoitaja
Perehdypä työturvallisuuslakiin.