Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka lopettaa alkoholin juominen

Vierailija
27.01.2025 |

Kertokaa vinkkejä, kokemuksia. Minun kohdallani ei toimi nämä "älä vain osta alkoholia, simppeliä" tai "älä juo". Juon siis yleensä 3x viikossa jokaisella kerralla 10-13 olutta. Aina lupaan itselleni että nyt en enää juo, mutta sama homma vaan toistuu. Pelkään että menetän pian kontrollin ja tuo 3x viikossa on pian 7x viikossa sekä sitä että määrät kasvavat.. En tiedä mitä tehdä. 

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet alkoholisti. Myönnä se ensin reilusti itsellesi, ja läheisillesi. Tiedät kyllä, mitä tehdä, ja mistä löytyy tietoa. 

Vierailija
2/32 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä halua ulkopuolisten neuvoja. Kaikki lähtee sinusta, tarpeistasi, haluistasi ja itsekuristasi. Mikä on motiivisi juoda? Mikä olisi motiivisi olla juomatta? Tarvitsetko pohjakosketuksen? Kuinka monta pohjakosketusta? Paljonko sinun pitää menettää?

Kysy ja vastaa.

Ja kun lopetat juomisen, lopetat sen itsesi takia, et vanhempiesi, puolisosi tai lastesi takia. Vain sinun itsesi takia. Koska kukaan muu ei voi lopettaa sitä puolestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mitään ammattiapua harkinnut? AA:ta? Ryhmiä löytyy netistäkin, jos ei kasvojaan halua näyttää missään. Itseäni auttoi vasta pitkä päihdekuntoutus jossa oli tiivis hoito. 

Vierailija
4/32 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin niin, että vähensin vähitellen. Ei mullakaan onnistunut siitä, että join joka päivä 6 isoa kaljaa arkena ja enemmän pe ja la, nollaan tuosta vaan päättämällä. Mutta kun aloitinkin niin, että juon vain 5 kaljaa arkena, viikonloppuna kuten ennenkin, onnistui. Ja sitten kun se jo sujui tuskatta, seuraava pieni vähennys. 

Vierailija
5/32 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskele netistä tietoa alkoholin haitoista, katso kuvia miltä näyttää alkoholin tuhot kehossa. Mieti rahaa mitä menee alkoholiin viikossa ja kuukaudessa sekä vuodessa. Mieti että voit kuolla alkoholiin. Mieti. 

Vierailija
6/32 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lopetin niin, että vähensin vähitellen. Ei mullakaan onnistunut siitä, että join joka päivä 6 isoa kaljaa arkena ja enemmän pe ja la, nollaan tuosta vaan päättämällä. Mutta kun aloitinkin niin, että juon vain 5 kaljaa arkena, viikonloppuna kuten ennenkin, onnistui. Ja sitten kun se jo sujui tuskatta, seuraava pieni vähennys. 

Ei. Cold turkey.

Vierailija
7/32 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vuosien prosessi. Vähensin juomakertoja ja lopulta lopetin kokonaan

8 v raittiina.

Vierailija
8/32 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raitistuminen yleensä onnistuu silloin kun olet niin epätoivoinen että olet valmis tekemään ihan mitä tahansa ja hakeutumaan laitoskuntoutukseen. 

Vierailija
9/32 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lopetat juomisen, syntyy tyhjiö joka on täytettävä jollakin muulla. Kokemuksesta tiedän että kaljapöhnässä ei ole tarvetta välttämättä muuta kuin "olla vaan". Itselläni alkuviikko on täysraitis, loppuviikon iltoina menee muutamia oluita.

Nuo viikon osat tuntuvat täysin erilaisilta. Alkuviikoksi puuttuu tekemistä, loppuviikko menee kuin itsestään.

Eli vähintään pitäisi löytää uusi juttu joka vaatii aivojen käyttöä, sisältää vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa ja joka ei onnistu kaljapäissään. Ja sen on oltava koukuttava.

Vierailija
10/32 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lopetat juomisen, syntyy tyhjiö joka on täytettävä jollakin muulla. Kokemuksesta tiedän että kaljapöhnässä ei ole tarvetta välttämättä muuta kuin "olla vaan". Itselläni alkuviikko on täysraitis, loppuviikon iltoina menee muutamia oluita.

Nuo viikon osat tuntuvat täysin erilaisilta. Alkuviikoksi puuttuu tekemistä, loppuviikko menee kuin itsestään.

Eli vähintään pitäisi löytää uusi juttu joka vaatii aivojen käyttöä, sisältää vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa ja joka ei onnistu kaljapäissään. Ja sen on oltava koukuttava.

Piri? 

Vierailija
11/32 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Cold turkey.

Väärin raitistuttu? Minusta sillä ei ole mitään väliä, millä tavalla pääsee haitallisesta juomisesta, kunhan pääsee. Cold turkey ei tosiaan ole ainoa keino, eikä edes tutkimusten mukaan todennäköisimmin raittiuteen johtava. Tutkimusperustaisesti päinvastoin voisi suositella esim. 10% kerrallaan vähitellen vähentämistä useimmille. Näin välttyy vieroitusoireilta ja ehtii vähitellen tottua elämään selvin päin. Cold turkey valitettavasti johtaa monella retkahduksiin.

Vierailija
12/32 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lueskele netistä tietoa alkoholin haitoista, katso kuvia miltä näyttää alkoholin tuhot kehossa. Mieti rahaa mitä menee alkoholiin viikossa ja kuukaudessa sekä vuodessa. Mieti että voit kuolla alkoholiin. Mieti. 

Ei alkoholisti pelottelulla raitistu. Toiminta on itsetuhoista eikä alkkikset välitä siitä mitä voi käydä, se tarve paeta vaikeita tunteita (joita ei kykene käsittelemään) on niin vahva

Vierailija
13/32 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Cold turkey.

Väärin raitistuttu? Minusta sillä ei ole mitään väliä, millä tavalla pääsee haitallisesta juomisesta, kunhan pääsee. Cold turkey ei tosiaan ole ainoa keino, eikä edes tutkimusten mukaan todennäköisimmin raittiuteen johtava. Tutkimusperustaisesti päinvastoin voisi suositella esim. 10% kerrallaan vähitellen vähentämistä useimmille. Näin välttyy vieroitusoireilta ja ehtii vähitellen tottua elämään selvin päin. Cold turkey valitet

Mihin tutkimuksiin perustat väitteesi? Vai muuttuiko mutu jälleen kerran faktaksi?

Vierailija
14/32 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulääkkeksi Antabus.

Vierailija
15/32 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senku lopetat, ei oo muuta keinoa.

Ite lopetin tupakoinnin niin että päätin vain olla polttamatta. Juopottelun lopetin myöhemmin niin että päätin ottaa ruuan kanssa vettä enkä olutta.

Vierailija
16/32 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Cold turkey.

Minusta tuntuu, että tämä cold turkey -pakkomielle on itse asiassa iso este, joka estää monia raitistumasta. He uskovat, että jos cold turkey ei onnistu, niin ei voi mitään, heillä ei vain ole tahdonvoimaa raitistua. Ja jos tilanne ei ole vielä niin huono, että laitoskuntoutumista tms. miettisi kun on esim. hyvä työpaikka, niin helposti jää koko homma. 

Itse yritin cold turkeytä lukemattomat kerrat. Joskus sain pidempiä raittiusjaksoja, joskus lyhyempiä. Aina kuitenkin koko ajan tuntui, että multa olisi otettu pois jotain mukavaa ja hyvää elämästä, ja vieroitusoireetkin vaivasivat. Lopulta oli niin paskamaista, että päätin "vielä kerran" juoda - ja sitten mentiin taas viikkoja. Onneksi latasin jossain vaiheessa Reframe-nimisen alkoholinkäytön hallintaan tarkoitetun appsin, ja siellä kerrottiin tästä vaihtoehdosta raitistua asteittain, vähän kerrallaan juomista vähentämällä. Sillä tavalla kuulemma tutkitusti onnistuu useammin ja pysyvämmin. Mulla toimi loistavasti, ja ihmettelen, miksi ihmisiä usutetaan siihen masokistiseen cold turkeyhyn, kun helpompikin tapa on.

Vierailija
17/32 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla mahdollista saada apua työterveyshuollon kautta? Nehän siellä aina kyselee päihteiden käytöstä. 

Vierailija
18/32 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mulle olisi sanottu nämä, kun join, en olisi välittänyt pjaskaakaan. Olisin nauranut, että entä sitten, mieluummin lyhyt ja hauska elämä kuin kuiva ja pitkä - ja kippis, otetaan sille. Raha taas, mitä sillä edes tekisin, kun en kerran mitään muuta kaivannut kuin juomani, mikään muu ei kiinnostanut. Esim. jotkut matkat - miksi, kun paremman olon saa kotisohvalla vain juomalla, ilman vaivaa.

Vierailija
19/32 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla itsellä toimi se, että en vaan lähtenyt ostamaan kaljaa, kun teki hirveästi mieli. Taistelin sitä mielitekoa vastaan syömällä ja nukkumalla. Ei tee mieli, kun syö. Seuraava päivä oli jo parempi. 

Olen antanut alusta asti itselleni luvan hakea olutta ja juoda. Vieläkään näin 15 vuoden jälkeen ei ole tullut tarvetta.

Sinun juomisesi loppuu silloin, kun olet päättänyt, että se loppuu.

Vierailija
20/32 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Cold turkey.

Väärin raitistuttu? Minusta sillä ei ole mitään väliä, millä tavalla pääsee haitallisesta juomisesta, kunhan pääsee. Cold turkey ei tosiaan ole ainoa keino, eikä edes tutkimusten mukaan todennäköisimmin raittiuteen johtava. Tutkimusperustaisesti päinvastoin voisi suositella esim. 10% kerrallaan vähitellen vähentämistä useimmille. Näin välttyy vieroitusoireilta ja ehtii vähitellen

Esim. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1787547/