Ensimmäisestä sairauspäivästä ei tarvitse maksaa enää palkkaa??
Kommentit (500)
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei halua enää jäädä sairaslomalle, sillä jo yhden päivän miinus palkassa on liikaa joillekin. Taudit leviää jatkossa entistä herkemmin koska ihmiset jäävät sairaina työhön.
Odotellaan uutta pandemia-aallon ja influenssakauden alkua ensi syksynä Työnantajat tulevat tykkäämään😂
Eipä tuo iso asia ole. Mulle ihan sama vaikka olisi kahden päivän saikkukarenssi. Kun on oikeasti kipeä, maksaa sängyssä eikä kuluta mitään, eikä sairausajan palkka ole ensimmäinen tai toinenkaan huoli. Tähänkin asti on monissa työehtosopimuksissa ollut sairauspäiväkarenssi, joten eipä tuossa mitään uutta ja ihmeellistä ole.
Jep mä tulen sitten ainakin jatkossa sairaana opetustyöhöni, pyörin luokassa päivittäin noin 90 oppilaan kanssa, saadaan vatsataudit, kuumeet ja köhät joka kotiin että varmasti nekin jotka tätä hallitusta kannattavat saavat toiveensa mukaan palkattomat saikkupäivänsä.
Vierailija kirjoitti:
Myrkkyä julkisen sektorin "työn" tekijöille.
Hoitohenkilökunta ottanut ommaa lommaa oikein vuorossysteemin kautta.
Nyt loppui tämäkin porsaanreikä ja turha saikuttaminen.
Älä jauha paskaa. 25 vuotta olen ollut sote-alalla töissä eikä näissä hommissa saikuteta kuin pakosta. Lääkärin pakottamana.
T: sossu
Vierailija kirjoitti:
Jep mä tulen sitten ainakin jatkossa sairaana opetustyöhöni, pyörin luokassa päivittäin noin 90 oppilaan kanssa, saadaan vatsataudit, kuumeet ja köhät joka kotiin että varmasti nekin jotka tätä hallitusta kannattavat saavat toiveensa mukaan palkattomat saikkupäivänsä.
Sama täällä!
Tiedetään tasan tarkkaan miten paljon normaali työikäinen sairastaa oikeasti, ja jokin tavallinen flunssa tarttuu jokatapauksessa jo ennen kuin on vuodelepoa vaativia oireita, niin että on varsin oikeaan osunut, huomaa kommenteistakin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te kaikki täällä kirjoittelevat oikeesti tiedättte, miten vaikeaa sinne lääkäriin on päästä. Ei edes työterveyteen pääse hakee saikkua, niin mistä ne viisi päivää revitte?
Aina olen päässyt. Aina. Soittanut aamulla ja kertonut tilanteen. Jos ei ole aikaa antaa,annetaan etäaika. Joskus on tullut vaan suoraan saikkulappu omille sivuille.
Missä puskassa sinun työterveyshuoltosi on?
Tarhatäti
ainakin omalla alalla on TESsissä hyvin seikkaperäisesti kerrottu miten sairauspäivät oikeuttavat palkanmaksuun. ei siis ainakaan iysellä vaikuta vaikka päättäisivät mitä. Aivan sama kun sunnuntai lisissä. 90%+ ihmisistä on töissä missä tes sanelee paljonko on pyhäraha. Ei siin' hallituksen päätökset vaikuta kun vain todella harvoihin
Joo tämä palkaton 1. sairauslomapäivä ei ole ihan loppuun asti mietitty. Jos omalla kohdalla mietin uuden säännön soveltamista, niin jos uhraan yhden päivän sairauteen palkattomana, niin olen sen jälkeen kyllä saikulla mahdollisimman pitkään kunnes olen täysin terve ja mielellään yksi täysin terve päivä ennen töihin menoa. Nämä ovat lääkärin kanssa neuvoteltavissa.
En kehtaa edes sanoa, meillä työterveys käännyttää aina julkisen puoleen. Ei siellä sairauksia hoideta, terveyttä vaan.
Jopas mammat on innokkaita saikuttajia kun ottaa noin koville.
Tää saikkupäiväkuohunta käydään joka kerta oikeistohallituksen alkumetreillä. Se on näitä kyytipoikia, joilla saadaan muut leikkaukset kurkusta alas. Joka kerta saikkukarenssista luovutaan, ja mammat asettuu taas ihroineen aloilleen.
Siis kai te nyt tajuatte, että siitä ensimmäisestä sairauspäivästä ei ole pakko maksaa palkkaa, ELLEI TYÖEHTOSOPIMUKSESSA TOISIN SANOTA. Tämä ei siis koske automaattisesti kaikkia.
Opetelkaa jumalauta lukemaan.
Koskeeko myös jos jää sairasta lasta hoitamaan kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Eikö TES ohita aina lain?
Tes voi määrätä paremmin kuin laki. Veikkaan kuitenkin, että seuraavilla neuvottelukierroksilla tes:iin halutaan lain kohta perusteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo iso asia ole. Mulle ihan sama vaikka olisi kahden päivän saikkukarenssi. Kun on oikeasti kipeä, maksaa sängyssä eikä kuluta mitään, eikä sairausajan palkka ole ensimmäinen tai toinenkaan huoli. Tähänkin asti on monissa työehtosopimuksissa ollut sairauspäiväkarenssi, joten eipä tuossa mitään uutta ja ihmeellistä ole.
Sinulla on hyvä palkka tai taloudessanne on kaksi tuomassa palkkarahoja yhteiseen käyttöön. Kaikilla näin ei todellakaan ole. Itselläni on AMK- tutkinto, 20 vuotta työkokemusta eli täydet ikälisät. Asun yksin, maksan kaiken yksin. Ei ole autoa, ei ulkomaan matkoja, ei kesämökkiä eikä mitään muutakaan ylellisyyttä. Kyllä yhden päivän palkan puuttuminen tuntuu minun elämässä.
Yhteiskunta rankaisee siitä, että huolehdin terveydestäni ja siitä, että en saa jälkitauteja sairastamalla kotona.!
Tämä hallitus on tollompi kuin osasin kuvitellakaan.
Vierailija kirjoitti:
TOIVOTTAVASTI!
Vierailija kirjoitti:
Entäs meillä, jotka työskennellään esim päiväkodissa, jossa tartuntoja ei voi välttää?
En ota siis enää syliin ketään,enkä koske, kun ei ole varaa menettää muutenkin naurettavan pientä palkkaa.
Et ole terve, et omista mitään, syöt hyönteisiä, olet onnellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TOIVOTTAVASTI EI !!!
Sul on mun luonto🥳