Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riitaa miehen harrastuksista

Vierailija
13.06.2023 |

Mieheni on ollut tosi innokas urheilun harrastaja aina. Tiesin tämän jo seurusteluaikana ja arvostan sitä, että hän haluaa elää terveellisesti ja urheilla. Nyt vaan lasten syntymän jälkeen tuntuu siltä, että riitelemme jatkuvasti miehen harrastuksista tai oikeammin niihin käytettävästä ajasta.

Olen itse hoitovapaalla kotona 10-kk vauvan kanssa ja 2,5-vuotias leikki-ikäisen kanssa ja tarkoitus on olla kotona ainakin tammikuuhun 24 asti (mahdollisesti jopa elokuuhun 24 asti). Miehellä on vaativa työ, jossa työpäivät venyvät välillä 10-tuntisiksi. Sen lisäksi hän tarvitsee 1,5-3 tuntia päivässä urheilemiseen 5-6 päivänä viikossa.

Tämän lisäksi tulee sitten vielä kisamatkat, jotka vie aina vähintään koko viikonlopun. Seurusteluaikoina lähdin näihin usein mukaan, mutta lasten kanssa koen ne turhan hankaliksi, kun ei lapset jaksa seisoskella paikallaan ja katsoa kisaa tuntitolkulla.

Ja kaiken tämän päälle, mies on nyt kavereineen innostunut golffaamisesta ja sitä pitäisi päästä tekemään joka viikonloppu.

Ja minulta alkaa oikeasti olla huumori vähissä. Minä yritän käydä kävelylle tai juoksulenkillä aamulla kuuden jälkeen (miehen valmistuessa työpäiväänsä), sillä toinen vaihtoehto on lasten mentyä nukkumaan.

Ei tämä minusta ihan reilulta tunnu. Mies puolestaan väittää, että minä tiesin kuinka tärkeää liikunta/urheilu hänelle on jo ennen lasten syntymää ja nyt yritän häntä muuttaa vaatimalla, että hänen pitäisi luopua harrastuksistaan. Ja hänestä se on hirvittävän epäreilua.

Olenko kohtuuton, kun vaadin miestäni luopumaa jostain menoistaan?
Vai onko mieheni kohtuuton, kun kuvittelee elämän jatkuvan aivan ennallaan myös lasten syntymän jälkeen?

Kommentit (720)

Vierailija
201/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se pitää yrittää ottaa asia vakavasti keskusteluun

Vaikka olenhan minä yrittänyt aikaisemminkin, ja jotenkin aina päädymme siihen "Miksi sä yrität muuttaa minua" -jankkaukseen. 

Mutta tiedän, että jossain vaiheessa olen väsynyt ja katkeroitunut, jos en pidä puoliani tässä asiassa

Ap, minkä ikäisiä sinä ja miehesi olette?

Minä olen 22, mies minua vuoden vanhempi

En usko, että ap täällä vastailee vaan palstapeikko trollaa. Ei kannata uskoa.

No kyllä tämä vastaus oli ihan minun.

Me ollaan sellainen teini-iässä rakastunut pari. Ollaan oltu yhdessä siitä asti, kun minä olin 9-luokalla.

Ja molemmat aina ajatelleet, että haluamme olla nuoria vanhempia. Mutta itse olisin halunnut olla kaksistaan ilman lapsia muutaman vuoden pidempään, mutta mies halusi lapsia nopeammin.

Jotenkin ehkä aistin, että mies ei ole isyyteen ihan valmis, mutta suostuin. Ja tietysti heti ensimmäisestä yrityskerrasta nappasi ja esikoinen sai alkunsa. Ja tässä sitä sit ollaan

Mitä vaativaa työtä 23-vuotias tekee? On autokorjaamolla?

Putkimies

Ei kai sillä ole merkitystä mitä tekee ammatikseen. Faktaa kuitenkin on, että töitä niin paljon, että tekee välillä 10 tuntisia töitä ja saanut firmassa myös erilaisia hallinnollisia vastuita, kun itse niihin osoitti kiinnostusta

Ap

No sitten sanot miehelle, että vähentää jotain töitään ja vastuitaan. Kovin paljon hän ei 10-tuntisia päiviä tee, rajat löytyy kyllä tessistä. Harrastuksiin hän voi ottaa lapset mukaan, kuten olen moneen kertaan sanonut.

VÄLILLÄ tekee 10 tuntisia päiviä. Ja välillä valitettavasti tekee osan niistä hallinnollisista hommista omalla ajallaan, kun haluaa ne kaikki oppia. Suunnitelmissa oman putkialan yrityksen perustaminen 5 vuoden sisällä

Vielä pahempaa, yrittäjäksi ryhtyessään ei enää näy kotona sitäkään vähää, käy ainoastaan nukkumassa. Oikeesti, et voi olla noin naiivi.

Vierailija
202/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te kaikki muut oikeesti osannut keskustella läpi kaikki ajatukset lastenhoidon vastuiden jakamisesta, töiden ja harrastusten määrästä, molempien omasta ajasta jne etukäteen ennen lasten syntymää?

Miten sen osaa tehdä kun ei oo mitään ymmärrystä millaista se lapsiperheen elämä on?

Ei me osattu.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äijällä on varaa golfiin, hänelleä on varaa myös palkata lastenvahti niin, että ap pääsee myös vapaalle säännöllisesti.

Vierailija
204/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te kaikki muut oikeesti osannut keskustella läpi kaikki ajatukset lastenhoidon vastuiden jakamisesta, töiden ja harrastusten määrästä, molempien omasta ajasta jne etukäteen ennen lasten syntymää?

Miten sen osaa tehdä kun ei oo mitään ymmärrystä millaista se lapsiperheen elämä on?

Ei me osattu.

Ap

No, ei me juurikaan keskusteltu (paitsi vanhempainvapaat ja sen sellaiset), kun se nyt oli sanomattakin selvää, että jotkut omat jutut nyt vaan jää pikkulapsiajaksi. Kyllä jokaisen tulisi tietää, että molemmat vanhemmat on vastuussa jälkikasvustaan ja pienten lasten vanhempi nyt ei vaan voi olla enemmän muualla kuin kotona. No, kaikki ei vaan syystä x noudata tällaista.

Vierailija
205/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinullakin oli jotain harrastuksia tai muita menoja ennen lasten hankkimista? Miten mies reagoi, kun tuot esille sen, mistä kaikesta olet itse luopunut perheen vuoksi? Ei hänen liikuntaharrastuksensa ole yhtään sen arvokkaampi kuin sinunkaan harrastuksesi. Ja kaikista tärkeintä teille kummallekin pitäisi tietenkin olla lapset ja yhdessä perheenä viettämänne aika.

Vierailija
206/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt mitään eroa ehdottako ratkaisuksi. Sitä en todellakaan halua. Rakastan miestäni suunnattomasti ja tiedän hänen rakastavan minua.

Haluaisin vinkkejä siihen, miten saan miehen ymmärtämään, että kyse ei ole siitä, että minä haluan hänen muuttuvan vaan siitä, että minä tarvitsen hänen osallistuvan perheemme arkeen enemmän

No sitähän sinä juuri haluat, miehen muuttuvan, koska muuttumatta hän ei voi toteuttaa toivettasi osallistua enemmän perheen arkeen. Hän kyllä itsekin ymmärtää, että pitäisi muuttua, jos haluaisi osallistua enemmän. Mutta hän ei halua. Ero on ihan oikeasti hyvä vaihtoehto, silloin hänen olisi pakko ottaa vastuuta isänä ja sinä saisit omaa aikaa. Se on ratkaisu, jonka itse tein ja olen ollut kohta 10 v enemmän kuin tyytyväinen siihen ratkaisuun. Toinen vaihtoehto on, että kärsit tilanteesta ja siitä kärsivät myös lapset, kun äiti kärsii. Kun jaksat odottaa siihen asti, että lapset ovat kouluiässä, tilanne saattaa muuttua. Niin, että sinäkin saat omaa aikaa, koska he pärjäävät jo jonkin aikaa ilman vanhempaa, mutta myös niin, että miestä ehkä alkaa kiinnostaa lasten kanssa tekeminen, kun heidän kanssaan voi tehdä jotain järkevää. Sitä ihmettelen, että miksi haluat jäädä kotiin noin pitkäksi aikaa lasten kanssa? Ensinnäkin se antaa miehelle valtaa toimia noin kun toimii, koska hän elättää perhettä. Ja lisäksi, ihan oikeasti, töissäkäynti on sinulle omaa aikaa, työmatkat varsinkin, mutta myös työ. Siellä ei tarvitse olla koko ajan valvomassa lapsia ja täyttämässä heidän tarpeitaan. Varsinkin kahvi- ja ruokatauot ovat aivan luksusta, kun syömistä ei tarvitse jatkuvasti keskeyttää siksi, että lapsi haluaa jotakin ja vaatii huomiotasi.

Kirjoitin tämän ennen kuin näin kommenttisi, että sinulla on opiskelupaikka odottamassa. Mutta edelleen ehdotan samaa, vain työpaikka sanan voit korvata sanalla opiskelupaikka. Pääajatus pysyy samana. Kannattaa miettiä, mikset aloita jo nyt syksyllä, miksi viivyttelet vielä vuoden?

Vierailija
207/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei me osattu.

Ap

No me emme juurikaan keskustelleet. Olimme eläneet yhdessä aika pitkään ja oli itsestäänselvyys, että hoidetaan asiat yhdessä ja tasa-arvoisesti. Sanaton oletus oli molemmilla, että sama toteutuu myös lasten synnyttyä. Mutta meillä kumpikin oikeasti myös halusi hoitaa lapsia ja otti toisen osapuolen huomioon. Meillä on järjestynyt omaa aikaa molemmille.

Vierailija
208/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikivanha juttu taas. Ei miehiä kiinnosta pikkulapsi prismaperseily. Se on aivan kauheata. Moneenko kertaan se pitää sanoa. 

Vierailija
209/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei me osattu.

Ap

Keskusteltiin, mutta meillä onkin ikää 32 ja 31v. Molemmille oli selvää, että elämä ei tule olemaan samanlaista kuin ennen ja lapsi hoidetaan 50/50. Miehellä oli osallistuva lapset hoitanut isä ja mun isä on hoitanut meidät 50/50 äidin kanssa. Itseasiassa isä hoiti meitä enemmän useasti. Lähtökohta meillä miehen kanssa oli jo sanomattakin selvä että lapsi hoidetaan puoliksi. Mä olen nyt äitiyslomalla ja mieheni jää isyyslomalle syksyllä ja mä teen opiskeluni loppuun silloin.

Vierailija
210/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä siellä Porvoossa on paljon harrastusmahdollisuuksia.

Vierailija
211/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkahattutätikö kirjoitti:

Ok, sain kärkevää palautetta siitä että ehdotin avulla hakua sukulaisista tai muualta. Toki minäkin olen sitä mieltä, että miehen tulisi hoitaa osuutensa. En vain jaksa uskoa, että sellainen ihme tapahtuu enää tuossa vaiheessa kun parisuhteen valtarakenteet ovat noin perinteiset. En minäkään haluaisi luopua saavutetuista eduista, ei varmaan mieskään. Mitä siis tehdä? AP, voisitko miettiä mille alalle voisit kouluttautua tulevaisuudessa? Oma ammatti ja palkka toisivat sinulle valinnan mahdollisuuksia lisää.

Et sinä ole sitä mieltä että miehen tulisi hoitaa osuutensa. Päinvastoin ehdotit että kaikki muut mahdolliset (varmaan naiset) etsitään hoitamaan lapsia jotta miehen ei tarvitse.

On hauskaa seurata kun ihmiset puhuvat näistä asioista. Kaikki tietävät että pitäisi olla tasa-arvoinen, mutta tekemiset ja sanomiset ovat päinvastaisia. Miehetkin luistavat kotitöistä ja lastenhoidosta, mutta väittävät silti kannattavansa tasa-arvoa. Vaikka mitkään teot eivät ole sen mukaisia.

Vierailija
212/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikivanha juttu taas. Ei miehiä kiinnosta pikkulapsi prismaperseily. Se on aivan kauheata. Moneenko kertaan se pitää sanoa. 

Sano niin monta kertaa kuin haluat, sinusta ei piitata. Kun lapsia on tehnyt, ne pitää hoitaa. Siinä vaiheessa ei kysellä, kiinnostaako.

Vierailija
213/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se meni suunnilleen meilläkin. Erosimme lasten ollessa 7- ja 5-vuotiaita. Minusta tuollainen asenne miehellä kertoo kyllä laajemmista ongelmista. Kiinnostaisi tietää, onko teillä läheisyyttä ja seksiä. Itse en kyllä lämpenisi. Voisit alkaa maksattaa miehellä ainakin lastenhoitajan pariksi iltaa viikossa jolloin voisit panostaa itseesi.

Vierailija
214/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano niin monta kertaa kuin haluat, sinusta ei piitata. Kun lapsia on tehnyt, ne pitää hoitaa. Siinä vaiheessa ei kysellä, kiinnostaako.

Pöh, ei niitä tarvitse hoitaa. Aina voi lähteä kävelemään.

Vierailija
215/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko kannattanut käyttää ehkäisyä.

Vierailija
216/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi pakenee perhearkea, tuo liikunnan harrastaminen menee yli ja on vain keino päästä kotoa pois, varsinkin kun golf tulee mukaan.

Vierailija
217/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöh, ei niitä tarvitse hoitaa. Aina voi lähteä kävelemään.

Just näin ja äitihän hoitaa kuitenkin eli ei mitään ongelmaa.

Vierailija
218/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikkein surullisinta on, kun mies muutaman vuoden kuluttua haukkuu vaimoaan valaaksi. Tai jos ei näin pääse käymään, ihmettelee ainakin miksi naista ei seksi kiinnosta.

Vierailija
219/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos äijällä on varaa golfiin, hänelleä on varaa myös palkata lastenvahti niin, että ap pääsee myös vapaalle säännöllisesti.

Miksi miehen pitäisi maksaa lastenvahti. Pmtottakai molemmat maksaa puolet.

Vierailija
220/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni on kirjoittanut, että ette sitten keskustelleet etukäteen.

Surulliken totuus on, että ei taidettu keskustella läheskään tarpeeksi.

Mutta ei me varmaan oltais osattu edes keskustella. Miten kaksi niin nuorta olisi voinut osata suunnitella ja keskustella kaikesta? Toki jostain asioista keskusteltiin, mutta ei me tiedetty mitä kaikkea lapsiperhearki tarkoittaa. Tässä on matkan varrella opittu ja huomattu että ajatukset on osittain vähän erilaiset

Ap

No, täällä on satoja tarinoita, kun kaikki on sovittu ja neuvoteltu hyvissä ajoin ja sitten mies vain petti lupauksensa.

Tunnen itse miehen joka lupasi jäädä hoitovapaalle ja hoitaa lapsen yksin, kunhan vaimo suostuu hankkimaan lapsia. Kun lapsi oli syntynyt, mies perui puheensa. Vaimo joutui hoitamaan. Vaimo oli johtoasemassa, mies duunari.

Ei tämä johdu sinusta eikä ole sinun syysi. Huomaat nyt ehkä ensi kertaa, että ei se tasa-arvo ole toteutunut vaikka niin uskotellaan. Miehet näkevät naiset kodinhoitajina, lähes kaikki miehet. Et pysty suunnittelulla etkä kumppanivalinnalla muuttamaan yhteiskunnan rakenteita.