Riitaa miehen harrastuksista
Mieheni on ollut tosi innokas urheilun harrastaja aina. Tiesin tämän jo seurusteluaikana ja arvostan sitä, että hän haluaa elää terveellisesti ja urheilla. Nyt vaan lasten syntymän jälkeen tuntuu siltä, että riitelemme jatkuvasti miehen harrastuksista tai oikeammin niihin käytettävästä ajasta.
Olen itse hoitovapaalla kotona 10-kk vauvan kanssa ja 2,5-vuotias leikki-ikäisen kanssa ja tarkoitus on olla kotona ainakin tammikuuhun 24 asti (mahdollisesti jopa elokuuhun 24 asti). Miehellä on vaativa työ, jossa työpäivät venyvät välillä 10-tuntisiksi. Sen lisäksi hän tarvitsee 1,5-3 tuntia päivässä urheilemiseen 5-6 päivänä viikossa.
Tämän lisäksi tulee sitten vielä kisamatkat, jotka vie aina vähintään koko viikonlopun. Seurusteluaikoina lähdin näihin usein mukaan, mutta lasten kanssa koen ne turhan hankaliksi, kun ei lapset jaksa seisoskella paikallaan ja katsoa kisaa tuntitolkulla.
Ja kaiken tämän päälle, mies on nyt kavereineen innostunut golffaamisesta ja sitä pitäisi päästä tekemään joka viikonloppu.
Ja minulta alkaa oikeasti olla huumori vähissä. Minä yritän käydä kävelylle tai juoksulenkillä aamulla kuuden jälkeen (miehen valmistuessa työpäiväänsä), sillä toinen vaihtoehto on lasten mentyä nukkumaan.
Ei tämä minusta ihan reilulta tunnu. Mies puolestaan väittää, että minä tiesin kuinka tärkeää liikunta/urheilu hänelle on jo ennen lasten syntymää ja nyt yritän häntä muuttaa vaatimalla, että hänen pitäisi luopua harrastuksistaan. Ja hänestä se on hirvittävän epäreilua.
Olenko kohtuuton, kun vaadin miestäni luopumaa jostain menoistaan?
Vai onko mieheni kohtuuton, kun kuvittelee elämän jatkuvan aivan ennallaan myös lasten syntymän jälkeen?
Kommentit (720)
Istuin eteisessä valmiina, kun mies tuli töistä kotiin (klo 17.05). Vähän yritti siinä keskustella siitä, miten vaikea hänen on suunnitella syömisensä kun ei tiedä aikataulua (jotta olisi riittävästi energiaa treeniin mutta ei maha liian täynnä). En jäänyt kuuntelemaan vaan sanoin, että "minä lähden nyt".
Ja nyt istun täällä puistossa ja syön jäätelöä, kun on ihan liian kuuma lenkkeilyyn.
Mutta on tää aika ihanaa istua puiston penkillä kaikessa rauhassa itsekseen.
Jos satut kulkemaan ohi, niin mä oon se hölmön onnellisena hymyilevä jäätelönsyöjä 😉
Kiukuttelemalla miehen harrastuksista saa hoitaa lapsia vielä enemmän. Lisäksi lapsen syntymä on aina naisen päätös, mutta vastuu lapsesta ei ole. Tätä selitetään lapsen oikeuksilla, vaikka suurin syy on naisen oikeudet.
Ok, sain kärkevää palautetta siitä että ehdotin avulla hakua sukulaisista tai muualta. Toki minäkin olen sitä mieltä, että miehen tulisi hoitaa osuutensa. En vain jaksa uskoa, että sellainen ihme tapahtuu enää tuossa vaiheessa kun parisuhteen valtarakenteet ovat noin perinteiset. En minäkään haluaisi luopua saavutetuista eduista, ei varmaan mieskään. Mitä siis tehdä? AP, voisitko miettiä mille alalle voisit kouluttautua tulevaisuudessa? Oma ammatti ja palkka toisivat sinulle valinnan mahdollisuuksia lisää.
Mun mies harrastaa paljon ja tavallaan mä elän lasten kanssa keskenään. Juuri tultiin lapsien kanssa lomalta (oli ihanaa) ja mies ei lähtenyt mukaan kisojen takia. Lapset jo kouluikäisiä niin elämä on helppoa. Sulla on niin pienet et noihin menee hurjasti aikuisen aikaa mut jo kasvatat hyvin niin ihan parissa vuodessa helpottaa. Älä muuten tee enää lisää lapsia...
Kukkahattutätikö kirjoitti:
Ok, sain kärkevää palautetta siitä että ehdotin avulla hakua sukulaisista tai muualta. Toki minäkin olen sitä mieltä, että miehen tulisi hoitaa osuutensa. En vain jaksa uskoa, että sellainen ihme tapahtuu enää tuossa vaiheessa kun parisuhteen valtarakenteet ovat noin perinteiset. En minäkään haluaisi luopua saavutetuista eduista, ei varmaan mieskään. Mitä siis tehdä? AP, voisitko miettiä mille alalle voisit kouluttautua tulevaisuudessa? Oma ammatti ja palkka toisivat sinulle valinnan mahdollisuuksia lisää.
Sääntöjä muuttamalla ja pakottamalla päätyy eroon. Ap on vielä tehnyt toisen lapsen, joten katse peiliin. Ap on rakentanut itselleen elämän jossa ei ole mukavaa ja syyllistää tästä miehen urheiluharrastusta. Syyt ovat aivan toisaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se pitää yrittää ottaa asia vakavasti keskusteluun
Vaikka olenhan minä yrittänyt aikaisemminkin, ja jotenkin aina päädymme siihen "Miksi sä yrität muuttaa minua" -jankkaukseen.
Mutta tiedän, että jossain vaiheessa olen väsynyt ja katkeroitunut, jos en pidä puoliani tässä asiassaAp, minkä ikäisiä sinä ja miehesi olette?
Minä olen 22, mies minua vuoden vanhempi
Olette liian nuoria.
Tämä. Mutta se on itseasiassa hyvä. Helpompi puuttua ja korjata. Toisaalta arvomaailma liittyy elämänkokemukseen.
Hankala seurata keskustelua, kun ap ei laita oman viestinsä perään "Ap"
Kerropa sille miehelle, että jos harrastuksiin käytettävää aikaa ei laiteta uusiksi ja tasata niin otat eron ja vaadit 50-50 sopimuksen. Siinäpä mies sitten miettii miten onnistuu liikunta isäviikoilla kun on lapset yksin hänellä hoidettavana ja muu arki ja kotityöt siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt mitään eroa ehdottako ratkaisuksi. Sitä en todellakaan halua. Rakastan miestäni suunnattomasti ja tiedän hänen rakastavan minua.
Haluaisin vinkkejä siihen, miten saan miehen ymmärtämään, että kyse ei ole siitä, että minä haluan hänen muuttuvan vaan siitä, että minä tarvitsen hänen osallistuvan perheemme arkeen enemmän
No sitähän sinä juuri haluat, miehen muuttuvan, koska muuttumatta hän ei voi toteuttaa toivettasi osallistua enemmän perheen arkeen. Hän kyllä itsekin ymmärtää, että pitäisi muuttua, jos haluaisi osallistua enemmän. Mutta hän ei halua. Ero on ihan oikeasti hyvä vaihtoehto, silloin hänen olisi pakko ottaa vastuuta isänä ja sinä saisit omaa aikaa. Se on ratkaisu, jonka itse tein ja olen ollut kohta 10 v enemmän kuin tyytyväinen siihen ratkaisuun. Toinen vaihtoehto on, että kärsit tilanteesta ja siitä kärsivät myös lapset, kun äiti kärsii. Kun jaksat odottaa siihen asti, että lapset ovat kouluiässä, tilanne saattaa muuttua. Niin, että sinäkin saat omaa aikaa, koska he pärjäävät jo jonkin aikaa ilman vanhempaa, mutta myös niin, että miestä ehkä alkaa kiinnostaa lasten kanssa tekeminen, kun heidän kanssaan voi tehdä jotain järkevää. Sitä ihmettelen, että miksi haluat jäädä kotiin noin pitkäksi aikaa lasten kanssa? Ensinnäkin se antaa miehelle valtaa toimia noin kun toimii, koska hän elättää perhettä. Ja lisäksi, ihan oikeasti, töissäkäynti on sinulle omaa aikaa, työmatkat varsinkin, mutta myös työ. Siellä ei tarvitse olla koko ajan valvomassa lapsia ja täyttämässä heidän tarpeitaan. Varsinkin kahvi- ja ruokatauot ovat aivan luksusta, kun syömistä ei tarvitse jatkuvasti keskeyttää siksi, että lapsi haluaa jotakin ja vaatii huomiotasi.
Miksi ap porsit tuolle miehelle?
Kuulostaa siltä, ettette keskustelleet miehen ajankäytöstä porsimisen suunnittelun yhteydessä, ja vain oletit että mies tekee jotain.
Miksi?
Voitte palkata sitä apua ja laskun maksaa miehesi.
Itse en kestäisi tuota tilannetta. Miehesi uuvuttaa sinut.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa sille miehelle, että jos harrastuksiin käytettävää aikaa ei laiteta uusiksi ja tasata niin otat eron ja vaadit 50-50 sopimuksen. Siinäpä mies sitten miettii miten onnistuu liikunta isäviikoilla kun on lapset yksin hänellä hoidettavana ja muu arki ja kotityöt siihen päälle.
Hyvin on onnistunut. Olen siirtänyt enemmän aikaa vievät treenit niille viikoille jolloin lapset eivät ole minulla. Kun lapset on luonani niin harjoitusten ajoiksi olen järjestänyt heille hoitopaikan. Olen myös aikatauluttanut työtä niin että on aikaa urheilla. Äidillä tuntuu olevan elämänhallinnan kanssa vaikeuksia, koska se ero ei helpottanutkaan. Syyt on hänen omassa ajankäytössään.
Kukkahattutätikö kirjoitti:
AP, voisitko miettiä mille alalle voisit kouluttautua tulevaisuudessa? Oma ammatti ja palkka toisivat sinulle valinnan mahdollisuuksia lisää.
Minulla on opiskelupaikka ammattikorkeakoulussa odottamassa, mutta aloitan opiskelut vasta syksyllä 24
Ap
Nyt siis tosiaan istuskelen puistossa, kun on niin lämmintä että en jaksanutkaan lenkille.
Mies tuli kotiin vähän viiden jälkeen ja minä lähdin saman tien.
Ehkä tunnin kuluttua vois palata kotiin 😉
Ap
PS. Sorry, että unohdan laittaa tuon AP omien viestieni perään. Tämä on eka kerta, kun olen itse aloittanut keskustelun täällä ja vasta opettelen tavoille
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap porsit tuolle miehelle?
Kuulostaa siltä, ettette keskustelleet miehen ajankäytöstä porsimisen suunnittelun yhteydessä, ja vain oletit että mies tekee jotain.
Miksi?
Tuntui siltä ja naisen tunteet on totuuksia ja lainalaisuuksia muille.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies harrastaa paljon ja tavallaan mä elän lasten kanssa keskenään. Juuri tultiin lapsien kanssa lomalta (oli ihanaa) ja mies ei lähtenyt mukaan kisojen takia. Lapset jo kouluikäisiä niin elämä on helppoa. Sulla on niin pienet et noihin menee hurjasti aikuisen aikaa mut jo kasvatat hyvin niin ihan parissa vuodessa helpottaa. Älä muuten tee enää lisää lapsia...
Tarkoitus olikin, että ensin kaksi lasta nuorena ja sit keskityn opiskeluihin ja omaan uraan. Lisää lapsia ei ole todellakaan tarkoitus hankkia
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nää on niitä perheitä missä muutaman vuoden päästä ihmetellään kun ei ole mitään yhteistä puolison kanssa. Eletty ihan eri elämiä, vaimo perhe-elämää lasten kanssa ja mies omaa sinkkuelämää töissä ja harrastuksissa.
Niin ja mies saattaa löytää vielä uuden rakkaan sieltä harrastuksesta tai jostain kisamatkalta. Sitten rakastutaan päättömästi kun se uusi nainen on niin ihana ja helppo. Ei valita mistään ja seksiä tulee. Kotona vaan odottaa se väsynyt ja kiukkuinen vaimo ja pari huutavaa tenavaa. Vaihdetaan lennosta naista ja lapsia nähdään ehkä kerran kuussa. Mieluiten ei silloinkaan, mutta kun pakko.
Kunnes tämä uusi rouva päättää haluta vauvan ja homma alkaa miehelle taas alusta. Koska ei ole oppinut yhtään mitään.
Aloita joka oma harrastus, pyydä sitten miehen vanhempia lastenhoitoon. Katsotaan miten suu pannaan. Olet antanut miehelle liian hyvät oltavat! Molemmilla on oikeus vapaa-aikaan.
Aika moni on kirjoittanut, että ette sitten keskustelleet etukäteen.
Surulliken totuus on, että ei taidettu keskustella läheskään tarpeeksi.
Mutta ei me varmaan oltais osattu edes keskustella. Miten kaksi niin nuorta olisi voinut osata suunnitella ja keskustella kaikesta? Toki jostain asioista keskusteltiin, mutta ei me tiedetty mitä kaikkea lapsiperhearki tarkoittaa. Tässä on matkan varrella opittu ja huomattu että ajatukset on osittain vähän erilaiset
Ap
Monesti naiset hoitavat lapsia aivan omasta tahdostaan. Sitten kun kyllästyvät he syyttävät sitä miestä.