Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riitaa miehen harrastuksista

Vierailija
13.06.2023 |

Mieheni on ollut tosi innokas urheilun harrastaja aina. Tiesin tämän jo seurusteluaikana ja arvostan sitä, että hän haluaa elää terveellisesti ja urheilla. Nyt vaan lasten syntymän jälkeen tuntuu siltä, että riitelemme jatkuvasti miehen harrastuksista tai oikeammin niihin käytettävästä ajasta.

Olen itse hoitovapaalla kotona 10-kk vauvan kanssa ja 2,5-vuotias leikki-ikäisen kanssa ja tarkoitus on olla kotona ainakin tammikuuhun 24 asti (mahdollisesti jopa elokuuhun 24 asti). Miehellä on vaativa työ, jossa työpäivät venyvät välillä 10-tuntisiksi. Sen lisäksi hän tarvitsee 1,5-3 tuntia päivässä urheilemiseen 5-6 päivänä viikossa.

Tämän lisäksi tulee sitten vielä kisamatkat, jotka vie aina vähintään koko viikonlopun. Seurusteluaikoina lähdin näihin usein mukaan, mutta lasten kanssa koen ne turhan hankaliksi, kun ei lapset jaksa seisoskella paikallaan ja katsoa kisaa tuntitolkulla.

Ja kaiken tämän päälle, mies on nyt kavereineen innostunut golffaamisesta ja sitä pitäisi päästä tekemään joka viikonloppu.

Ja minulta alkaa oikeasti olla huumori vähissä. Minä yritän käydä kävelylle tai juoksulenkillä aamulla kuuden jälkeen (miehen valmistuessa työpäiväänsä), sillä toinen vaihtoehto on lasten mentyä nukkumaan.

Ei tämä minusta ihan reilulta tunnu. Mies puolestaan väittää, että minä tiesin kuinka tärkeää liikunta/urheilu hänelle on jo ennen lasten syntymää ja nyt yritän häntä muuttaa vaatimalla, että hänen pitäisi luopua harrastuksistaan. Ja hänestä se on hirvittävän epäreilua.

Olenko kohtuuton, kun vaadin miestäni luopumaa jostain menoistaan?
Vai onko mieheni kohtuuton, kun kuvittelee elämän jatkuvan aivan ennallaan myös lasten syntymän jälkeen?

Kommentit (720)

Vierailija
161/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kiva olisi saada vielä uusiakin kommentteja tähän keskusteluun

Ap

Vierailija
162/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

up

Kiva olisi saada vielä uusiakin kommentteja tähän keskusteluun

Ap

No lähinnä tulee mieleen, että kyllähän se lapsi muuttaa kuvioita vaikka mitä väitettäisiin. Ei se lapsi niin vain sujahda arkeen. Molemmilta vaaditaan joustoa ja kyllä siinä joutuu niistä omista tarpeistaan myös luopumaan. Eli lomamatkat eivät ole enää samoja kuin ennen, vapaa-aika ei ole samaa kuin ennen. Pikkulapsiaika on todella sitovaa, myöhemmin sitten helpottaa.

En nyt lähtisi ehkä kokonaan "kieltämään" miestä harrastamasta, mutta kyllähän tuohon joku ryhtiliike on saatava. Hänhän on nyt omissa menoissa lähes koko lasten valveillaoloajan. Niin ikävää kuin se onkin, ei perheellinen voi ajatella vain itseään, kyllä ne lapset on etusijalla. Niihin menee aikaa, rahaa ja vaivaa. Se pitää ymmärtää etukäteen. Teillä on jo pari pientä lasta, että enää ei voi oikein peruuttaa. Nyt pitää vain sopeutua, molempien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätys: töissä venyy (lupasi tulla kotiin klo 16, että pääsen lenkille). Nyt siis menee ainakin klo 17 asti ellei pidempäänkin.

Ja mä kun oikeesti niin iloitsin, että pääsen lenkille normaaliin aikaan

Vierailija
164/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen oikeasti niin vihainen, että pihisen

Ehkä tää oli hyvä, sillä nyt annan tulla ihan täysillä

Vierailija
165/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllätys: töissä venyy (lupasi tulla kotiin klo 16, että pääsen lenkille). Nyt siis menee ainakin klo 17 asti ellei pidempäänkin.

I told you so...

Vierailija
166/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lähtee yrittämään muuttamaan toista ihmistä, niin se menee pieleen aina. Hyväksy toinen sellaisena, kuin hän on.

Saatat olla oikeassa tuossa, ettei toista voi muuttaa jos hän ei itse halua muuttua. Mut mikään pakko ei ole hyväksyä toista sellaisena kuin hän on (itsekkäänä, omaa etuaan tavoittelevana perheensä kustannuksella). Silloin voi sanoa en hyväksy ja ottaa ero. Ja kas, elämästä tulee taas mukavaa.

Toiselle voi antaa kuitenkin ennen lähtemistä ja ongelmien eskaloitumista reilun mahdollisuuden muuttaa toimintaansa ja ottaa toinenkin huomioon. Yleensä kumppanit välittävät toistensa ja oman perheensä hyvinvoinnista ja HALUVAVAT myös tehdä tarpeellisia muutoksia yhteisen hyvän, kumppanin, perheen ja lasten eteen. Jotkut tosin taas ovat perin itsekeskeisiä, eivätkä tällaista ymmärrä.

Mikä ap:n miehen toiminnassa viittaa siihen että hän haluaisi tehdä tarpeellisia muutoksia?

Mies tekee pitkiä työpäiviä, ravaa harrastuksissa, aloittaa uusia harrastuksia ja haalii kesälomalle tekemistä poissa perheensä luota. Kun ap toivoo muutosta, mies tyrmää toiveen heti sanomalla että ap tiesi millainen mies on.

Mikä ihme tuollaisessa käytöksessä antaa mitään toivoa että kyseinen ihminen olisi halukas ajattelemaan mitään muuta kuin itseään?

Vierailija
167/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä olet joutunut luopumaan lasten myötä, mikä sinun elämässäsi muuttui?

Mistä mies on joutunut luopumaan ja mikä hänellä muuttui?

Meneekö lähelle tasan, vai 95/5 jaolla, jossa miehen 5 on kivoja asioita (kuten ne palloleikit), ja kaikki vastuu ja rutiinit sinulla?

Vierailija
168/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisen naisen ja miehen ja perheen mallin mies on saanut kotoaan? Jos kotona on oppinut, että nainen hoitaa lapset ja mies saa mennä miten haluaa niin tätä mallia on tosi vaikea muuttaa. Toivottavasti saat opiskeltua ja hommattua itsellesi ammatin. Mieheltä nimittäin vaaditaan paljon enemmän vastuunkantoa siinä vaiheessa kun sinä menet opiskelemaan. Päävastuun lastenhoidosta pitäisi siinä vaiheessa siirtyä hänelle. Jos mies ei ole kotoaan saanut tasavertaisen parisuhteen mallia niin vaikeaa tulee olemaan. Toivottavasti asia ei ole näin.

Lähes kukaan ei ole saanut kotoa tasavertaisen parisuhteen mallia. Naiset ymmärtävät silti tasa-arvon vaikka eivät ole mallia saaneetkaan. Miehet eivät halua ymmärtää, koska siitä on etua heille.

Mutta tiedon puutteesta se ei johdu, jos joku ei osaa kohdella naista tasavertaisena. Se johtuu vain siitä että ei halua.

Vierailija
169/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi kun venyy. Valoista on kuitenkin vielä pitkään eli ehdit kyllä lenkille vaikka kahdeksaltakin. Mieheltä voi toki jäädä treenit sitten väliin mutta sellaista se on kun töissä menee odotettua pidempään :)

Vierailija
170/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi kun venyy. Valoista on kuitenkin vielä pitkään eli ehdit kyllä lenkille vaikka kahdeksaltakin. Mieheltä voi toki jäädä treenit sitten väliin mutta sellaista se on kun töissä menee odotettua pidempään :)

Joo. Ei mitään hätää, vaikka toista ei kiinnosta pitää antamiaan lupauksia. Toisen pitää sitten vain sopeutua siihen valehteluun. Tärkeintä on että venkoilija ei vain pahoita mieltään.

Vierailija
171/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt varmaan kannattaisi ottaa esille se asia, että mitä jos mies olisi vaihteeksi vanhempainvapaalla? Toinen vaihtoehto : keskustelette että nyt voisi alkaa harjoitella sitä vastuunottoa lapsista. 50/50 olisi reilua molempia kohtaan. Kerro että teillähän on yhteishuoltajuus eikä siitä voi luistaa. Vaadi itsellesi yhtä paljon aikaa omille harrastuksillesi ja muille menoillesi kuin miehelläsi.

Paukauta päin naamaa että SÄ OOT VANHEMPI JA SULLAKIN ON VASTUU LAPSISTA!

Vierailija
172/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Ei mitään hätää, vaikka toista ei kiinnosta pitää antamiaan lupauksia. Toisen pitää sitten vain sopeutua siihen valehteluun. Tärkeintä on että venkoilija ei vain pahoita mieltään.

Pointti oli siis sanoa että aloittajan ei todellakaan kannata kuunnella mitään vaatimuksia treeneihin lähdöstä ennen kuin on itse käynyt lenkillä :D eli pitää päänsä vaikka se tarkoittaisi että mies itse ei ehdi treeneihin

Vierailija
173/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan osaa antaa mitään neuvoja, tilanne on kinkkinen. Toivon ap:lle jaksamista! Olet hyvä ihminen!

Toinen ihminen ei muutu, jos ei hänellä itsellä ole halua muuttua (ja muuttuminen on vaikeaa ja hidasta silloinkin kun itse sitä haluaa. Tämä fakta on itsellekin ollut vaikea omaksua, sillä optimistina sitä kuvittelee muuta. Omalla kohdallani uhkailut ja ns. Kovat keinot miestä kohtaan eivät johtaneet mihinkään

Onko tilannettasi mahdollista helpottaa ja vapaa-aikaa järjestää sukulaisten, lapsenvahtien tms. muiden ihmisten avulla? Anteeksi jos tämä on ollut jo esillä, sillä en lukenut koko ketjua.

Vierailija
174/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla enemmänkin vihanhallintaongelmia? Ymmärrettävää että mies ei seurassasi viihdy.

Vierailija
175/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkahattutätikö kirjoitti:

En oikeastaan osaa antaa mitään neuvoja, tilanne on kinkkinen. Toivon ap:lle jaksamista! Olet hyvä ihminen!

Toinen ihminen ei muutu, jos ei hänellä itsellä ole halua muuttua (ja muuttuminen on vaikeaa ja hidasta silloinkin kun itse sitä haluaa. Tämä fakta on itsellekin ollut vaikea omaksua, sillä optimistina sitä kuvittelee muuta. Omalla kohdallani uhkailut ja ns. Kovat keinot miestä kohtaan eivät johtaneet mihinkään

Onko tilannettasi mahdollista helpottaa ja vapaa-aikaa järjestää sukulaisten, lapsenvahtien tms. muiden ihmisten avulla? Anteeksi jos tämä on ollut jo esillä, sillä en lukenut koko ketjua.

Jaa että suvun naiset värvätään lastenhoitajiksi, että lasten isä voi entistäkin paremmin pakoilla vastuutaan? Jostain syystä tuota ehdotetaan aina.

Vierailija
176/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla enemmänkin vihanhallintaongelmia? Ymmärrettävää että mies ei seurassasi viihdy.

Ihan ymmärrettävää olla vihainen.

Vierailija
177/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkahattutätikö kirjoitti:

Niin muut hoitamaan mukuloita, kun oma isä ei viitsi!? Hohhoi.

Vierailija
178/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viihtyisi edes niiden lasten seurassa.

Vierailija
179/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä mies tekee, on tekemättä, ajattelee, ei ajattele, on, ei ole jne. Niin aina löytyy joku nainen siitä jotain motkottamaan ja kiukuttelemaan.

Jos mies ei harrastaisi niin ihan takuulla hirnuisit täällä kun mies ei liiku tarpeeksi.

Aina sama stoori. Uhriutukaa vähän lisää.

Vierailija
180/720 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette sitten keskustelleet ennen lasten hankintaa miten palapeli hoidetaan ja mihin hankitaan apua ulkopuolelta? Mikä on kuukauden budjetti jne?

Ei se myöhäistä liene vieläkään. Koitatteko keskenänne vai otatteko ammattilaisen mukaan.

Jos keskenänne, niin käyttäkää lukujärjestysmallia ja merkatkaa kummankin tekemiset tunnin tarkkuudella viikon ajalta. Myös illat ja Huom. Tyyliin kotityö tai työvuoro ei riitä. Yksilöikää mitä teette, viikon seurannan jälkeen istutte alas ja kumpikin kertoo toiveensa, mitä jättäisi listaltasn pois ja mitä haluaisi lisää. Pitäkää muistissa myös lapset, sillä jokaisella lapsella on oikeus sekä isään, että äitiin.