Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Otitko opintolainaa, kaduttaako?

Vierailija
12.06.2023 |

Onko opintolaina tosiaan ilmaista rahaa ja kenen kannattaa se ottaa?

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laina EI OLE ilmaista rahaa. Laina pitää MAKSAA TAKAISIN. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Korkokulut sitten vielä lisäksi.

Mulla on ollut opintolainaa, ja olen maksanut kaiken takaisin. Heti kun olin kerännyt tilille koko jäljellä olevaa lainaa vastaavan summan, maksoin loputkin pois. En muista paljonko näin toimien säästin korkokuluissa, mutta kyllä se ihan kiva summa oli.

Mitä se laina sinulle sitten maksoi? Jos valmistuu ajoissa ja työllistyy heti, ei pitäisi joutua maksamaan enempää takaisin mitä aikoinaan sai. Tällöin se on nimenomaan "ilmaista".

Riski siinä toki on, ennen muuta sen suhteen, ettei työllisty.

Tästä on kauan, se oli markka-aikaa! Valmistuin laman kynnyksellä, enkä työllistynyt heti, ja kun viimein työllistyin, se oli määräaikainen työ. Kerran jouduin pyytämään maksulykkäystäkin, ja kylläpä oli tympeä kohtelu pankissa silloin. Kun sitten sain kunnollisen työn, niin maksoin välittömästi pois koko loppuosan, heti kun pystyin. Summia en enää muista. Nykyään on tietenkin eri systeemi, silloin ei saanut laina- eikä korkohyvityksiä. 

Vierailija
62/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laina EI OLE ilmaista rahaa. Laina pitää MAKSAA TAKAISIN. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Korkokulut sitten vielä lisäksi.

Mulla on ollut opintolainaa, ja olen maksanut kaiken takaisin. Heti kun olin kerännyt tilille koko jäljellä olevaa lainaa vastaavan summan, maksoin loputkin pois. En muista paljonko näin toimien säästin korkokuluissa, mutta kyllä se ihan kiva summa oli.

Mitä se laina sinulle sitten maksoi? Jos valmistuu ajoissa ja työllistyy heti, ei pitäisi joutua maksamaan enempää takaisin mitä aikoinaan sai. Tällöin se on nimenomaan "ilmaista".

Riski siinä toki on, ennen muuta sen suhteen, ettei työllisty.

Tästä on kauan, se oli markka-aikaa! Valmistuin laman kynnyksellä, enkä työllistynyt heti, ja kun viimein työllistyin, se oli määräaikainen työ. Kerran jouduin pyytämään maksulykkäystäkin, ja kylläpä oli tympeä kohtelu pankissa silloin. Kun sitten sain kunnollisen työn, niin maksoin välittömästi pois koko loppuosan, heti kun pystyin. Summia en enää muista. Nykyään on tietenkin eri systeemi, silloin ei saanut laina- eikä korkohyvityksiä. 

... lisään vielä, että kyseessä oli 90-luvun alun suuri lama. Nämä myöhemmät pikku taantumat ei ole mitään siihen verrattuna. Mutta kyllä se oli kamalan ankeaa aikaa, joka tuhosi monen ihmisen elämän, ja jäljet vaikuttavat vielä toiseen ja ehkä kolmanteenkin polveen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ottanut kun vanhempani eivät antaneet ottaa vaan avustivat itse. Omia lapsiani avustan vastaavasti, totta kai.

Vanhempani yrittivät avustaa, mutten antanut. Otin opintolainaa, kuten itsenäinen ihminen toimii.

Pötyä. Ei esimerkiksi perinnöksi aikanaan ehkä jäävä raha ole ollenkaan hukassa opiskelijassa. Sellaisessa, joka hoitaa hommansa hyvin. Lusmuja ei tartte rahoittaa.

Vierailija
64/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin, kun vaihdoin alaa aikuisiällä perheellisenä. Lapsia oli siinä vaiheessa kolme. Emme olisi pelkällä miehen palkalla pärjänneet, vaikka teinkin loma-aikoina vanhan alani töitä. En ottanut lainaa ns. tappiin asti, mutta jonkin verran kuitenkin.

En ole katunut opintolainan ottamista. Olen viime vuonna maksanut siitä viimeisen erän (noin kymmenen vuotta valmistumisen jälkeen). Maksoin pikku hiljaa takaisin.

Vierailija
65/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin opintolainaa, ei kaduta ja maksoin takaisin kahdessa vuodessa, joo kannatti.

Vierailija
66/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin neljä tonnia, joka oli minulle myönnetty maksimimäärä. Ja koska olin aikuisopiskelija, sain nostaa koko summan kerralla. Korko oli joku ihan mitätön, nolla pilkku jotain.

Ostin rahoilla moottoripyörän, kivaa oli.

Vuoden verran makselin takaisin, kun päivät olin töissä.

Vierailija
67/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin opintolainaa viitenä vuotena ja kaikki tuli tarpeeseen. Opintolainan lisäksi jouduin silti siivoamaan öisin lääkärikeskusta, että pärjäsin. Asuminen ja eläminen oli kallista, opiskelupaikka oli Helsngissä ja Espoosta sain asunnon.

Ilman opintolainaa en olisi voinut valmistua toiveammattiini. Olen tyytyväinen.

Vierailija
68/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ottanut kun vanhempani eivät antaneet ottaa vaan avustivat itse. Omia lapsiani avustan vastaavasti, totta kai.

Vanhempani yrittivät avustaa, mutten antanut. Otin opintolainaa, kuten itsenäinen ihminen toimii.

Pötyä. Ei esimerkiksi perinnöksi aikanaan ehkä jäävä raha ole ollenkaan hukassa opiskelijassa. Sellaisessa, joka hoitaa hommansa hyvin. Lusmuja ei tartte rahoittaa.

Kaiken tarjoileminen valmiina tuottaa lusmuja.

Vierailija
69/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin, kun oli pakko. Kolmen lapsen äitinä oli pakko elättää lapset lainalla.

Vierailija
70/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin, olin köyhästä perheestä. Normi ammattiin valmistuin. Laitoin heti suoravelotukseen, kun töitä sain. En kerennyt tottua saamaan tätä lainanmaksuun ohjattua rahaa käyttöön. Ei kaduta. Järki toki pidettävä lainan otossa, mutta turha sitä on demonisoida.

Vierailija
71/121 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken tarjoileminen valmiina tuottaa lusmuja.

Opiskelu oli täysipäiväistä alalla, mitä opiskelin.

Vierailija
72/121 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin 2000-luvulla. En kadu, laina maksettu pois. Nyt tilanne korkojen suhteen on erilainen, joten kannattaa harkita tarkkaan opintolainan nostamista.

Vierailija
73/121 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, nostin halpaa opintolainaa ja sijoitin kaiken. Mukavan tilin tein nousukauden aikana. 

Vierailija
74/121 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

otin, kaikkiaan maksettavaa oli 15000 euroa, kävin myös töissä kesät 3kk ja säästin ne tulevalle vuodelle. Jos en olisi nostanut lainaa, olisin joutunut köymään myös talvellakin töissä koko ajan. Tein oman valintani ja työskentelin vain kesät. Maksoin lainan pois parissa vuodessa, kun valmistuin

Vierailija
75/121 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin 2000-luvulla. En kadu, laina maksettu pois. Nyt tilanne korkojen suhteen on erilainen, joten kannattaa harkita tarkkaan opintolainan nostamista.

Niin, silloin opintolainakorko marginaaleineen oli kuutta prosenttia

Vierailija
76/121 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaduta, valmistuin ajallaan eli hyvitys. Lisäksi laitoin koko summan rahastoihin joista siis ensimmäinen ehti kasvaa jo noin 5 vuotta. Korko oli 0.25% koko ajan eli vähemmän kuin osingot verojen jälkeen.

Elin itse opintojen ajan tuella ja käymällä töissä.

Sain mukavasti asuntoa varten hieman rahaa.

Vierailija
77/121 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin 20 000€, ei kaduta. Opiskellessa minulla oli jo lapsia ja opintolaina mahdollisti esim. heidän harrastuksiensa jatkumisen. Onnekkaasti sain oman alan töitä ennen valmistumista, joten opintolainan takaisinmaksu ei ole aiheuttanut stressiä.

Vierailija
78/121 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin ja sain maksettua takaisin ihan hyvin. En kadu.

Vierailija
79/121 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin opintolainaa ja sain sen kokonaan korkoineen anteeksi.

Ei voi pitää paikkaansa.

Vierailija
80/121 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se opintolainan ottaminen kova hinta opintojen keskeyttämisestä. Kyllä yritin selvittää perustoimeentulotuen mahdollisuutta, mutta eipä tietenkään herunut, koska opintolaina oli minun tuloa, joka minun tuli nostaa. Sitten tein sen ajatellessani olevan pienempi riesa kuin tapella sairaana ihmisenä useat kuukaudet mahdollisista tuista. Nykyään opiskelen toista alaa, ja tarkoitus on valmistua keväällä, jos oikein hyvin käy.

Pystyin kyllä alkuun hyvittämään alle 100 € 3 kk välein, mutta kun summa nousi yli 300 €, olin kauhuissani. Elän työttömyysetuudella ja opiskelen samalla, olen fyysisesti sairas ja sairaana tarvitsen reseptivapaita tuotteita. Luin ensimmäistä kertaa korkoavustuksesta syksyllä, mitä sitten päätin hakea. Onneksi sain edes sitä, niin helpottaa hieman.

Pankin kanssa neuvottelin lyhennyssumman pienentämisestä ja tämän piti olla vastausten perusteella sovittu, mitä itse ehdotin ja halusin. Nyt vain siellä näkyy erääntyvien maksujen kohdalla 338 €, joka lyhennetään maaliskuussa. Ehdottomasti laitoin vielä viestiä asiakaspalveluun, niin saadaan tämäkin asia selväksi, ettei sitten kahden kuukauden päästä tule yllätyksiä, jolloin voin ihan itse hävetä, etten varautunut asiaan.

Pitää vain toivoa, että valmistuttuani löydän edes kesätöitä ja vaikkapa sen vakituisen työpaikan, niin voisin edes hieman sitä lyhennettävää summaa maksaa pois. Varmaan eläkeläisenä on koko opintolaina hyvitetty.