Otitko opintolainaa, kaduttaako?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Laina EI OLE ilmaista rahaa. Laina pitää MAKSAA TAKAISIN. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Korkokulut sitten vielä lisäksi.
Mulla on ollut opintolainaa, ja olen maksanut kaiken takaisin. Heti kun olin kerännyt tilille koko jäljellä olevaa lainaa vastaavan summan, maksoin loputkin pois. En muista paljonko näin toimien säästin korkokuluissa, mutta kyllä se ihan kiva summa oli.
Mitä se laina sinulle sitten maksoi? Jos valmistuu ajoissa ja työllistyy heti, ei pitäisi joutua maksamaan enempää takaisin mitä aikoinaan sai. Tällöin se on nimenomaan "ilmaista".
Riski siinä toki on, ennen muuta sen suhteen, ettei työllisty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laina EI OLE ilmaista rahaa. Laina pitää MAKSAA TAKAISIN. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Korkokulut sitten vielä lisäksi.
Mulla on ollut opintolainaa, ja olen maksanut kaiken takaisin. Heti kun olin kerännyt tilille koko jäljellä olevaa lainaa vastaavan summan, maksoin loputkin pois. En muista paljonko näin toimien säästin korkokuluissa, mutta kyllä se ihan kiva summa oli.
Mitä se laina sinulle sitten maksoi? Jos valmistuu ajoissa ja työllistyy heti, ei pitäisi joutua maksamaan enempää takaisin mitä aikoinaan sai. Tällöin se on nimenomaan "ilmaista".
Riski siinä toki on, ennen muuta sen suhteen, ettei työllisty.
Tai sairastuu eikä siksi kykene töihin, never know.
Vaikea katua, kun ei ollut muuta mahdollisuutta. Kun minä opiskelin, pelkällä opintorahalla ja opintorahan asumislisällä ei ollut mahdollisuutta pärjätä.
60-luvulla oli vähän pakko, jos aikoi opiskella, kun mitään tukia ei ollut. Virn.
Jouduin ottamaan, kun Sipilän hallitus teki uudistuksen ja toimeentulotukea ei saanut, jos ei ottanut lainaa. Siis toimeentulotuessa huomioitiin tuloina opintolaina, vaikka sitä ei olisikaan ottanut.
Kaduttaa, mutta siinä tilanteessa ei ollut vaihtoehtoja.
Nyt siitä on maksettu 20%. 8 vuotta vielä jäljellä. Huomaamattahan se menee, kun menee suoraan tililtä. Ja korkokin on aika pieni.
Otin, mutta vain tarpeeseen. Ei ollut ilmaista rahaa se silloin 1990-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa. Oli korkoa ihan oikeasti silloin.
Ei kaduta. Nyt on jo pois maksettu kaikki.
Otin aikoinaan 45000 markka, ei kaduttanut. Oli nopeasti maksettu pois.
Laina on aina lainaa.
Sitä ei nykynuoret monetkaan tajua ja sitten ollaankin kaiken maailman pikavippi ym paska"soissa" lillumassa luottotiedot menettäneenä.
Vierailija kirjoitti:
Laina on aina lainaa.
Sitä ei nykynuoret monetkaan tajua ja sitten ollaankin kaiken maailman pikavippi ym paska"soissa" lillumassa luottotiedot menettäneenä.
Ja sitä opintolainaa on käytännössä useimpien pakko ottaa opiskelijana. Ennen 90-lukua käytännössä kaikki opiskeli opintolainalla.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin ottamaan, kun Sipilän hallitus teki uudistuksen ja toimeentulotukea ei saanut, jos ei ottanut lainaa. Siis toimeentulotuessa huomioitiin tuloina opintolaina, vaikka sitä ei olisikaan ottanut.
Kaduttaa, mutta siinä tilanteessa ei ollut vaihtoehtoja.
Nyt siitä on maksettu 20%. 8 vuotta vielä jäljellä. Huomaamattahan se menee, kun menee suoraan tililtä. Ja korkokin on aika pieni.
Ei ollut Sipilän hallituksen tekosia tuo. Aina se on noin mennyt. Se on ajalta, jolloin opintolainaan sai valtion korkotuen. Siihen aikaan opintoraha oli niin pieni, ettei sillä kukaan tullut toimeen.
Omana opiskeluaikanakin (1995-2005) toimeentulotukea pystyi saamaan vain sellaiset opiskelijat, joille ei syystä tai toisesta myönnetty opintolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Otin, ei siihen aikaan ollut vaihtoehtoja. Ei tietenkään kaduta.
Mitä tuo on, että joku sanoo saaneensa lainan anteeksi, ei kai? No, uusi hallitus poistaa tuollaiset kotkotukset.
Varmaan lainan voi saada anteeksi jos esim jo heti nuorena opintojen jälkeen/aikana sairastuu esim skitsofreniaan ja heti tiedetään että kelan masseilla ollaan koko ikä eikä työkykyä tai opiskelukykyä ole.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo on, että joku sanoo saaneensa lainan anteeksi, ei kai? No, uusi hallitus poistaa tuollaiset kotkotukset.
Se tarkoittaa sitä, että takaaja maksaa, jos lainan ottaja ei pysty sitä maksamaan. Se, mitä haet Kelasta ennen kuin menet pankkiin opintolainaa nostamaan, on valtion takauspäätös. Opintolaina takaaja on siis Suomen valtio.
Jos hallitus poistaa opintolainalta valtiontakauksen, silloin opintolainapäätöstä ei enää haetakaan Kelasta, vaan mennään pankkiin suoraan neuvottelemaan siitä lainasta. Ja pitää olla takaajat tai kiinnityksiä lainan vakuutena.
Opiskelin 80-luvun alkupuoliskolla ja silloin lähes kaikki ottivat opintolainaa, koska opintoraha oli niin pieni. Ei kaduttanut, vaikka sen takaisin maksaminen oli tuskaa, kun korot olivat yli 10 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa sitä, että takaaja maksaa, jos lainan ottaja ei pysty sitä maksamaan. Se, mitä haet Kelasta ennen kuin menet pankkiin opintolainaa nostamaan, on valtion takauspäätös. Opintolaina takaaja on siis Suomen valtio.
Jos hallitus poistaa opintolainalta valtiontakauksen, silloin opintolainapäätöstä ei enää haetakaan Kelasta, vaan mennään pankkiin suoraan neuvottelemaan siitä lainasta. Ja pitää olla takaajat tai kiinnityksiä lainan vakuutena.
Tuskin poistuu, valtion takaus, kun opintolainaa edellytetään otettavaksi ennen toimeentulotukea. Enää edes luottotiedottomat opiskelijat eivät voi välttyä opintolainalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ON olemassa opintolainaHYVITYS!!!11!!!
Ei ollut silloin, kun minä opiskelin. Eikä se nykyäänkään tule automaattisesti. Jos opinnot viivästyvät, vaikkapa työnteon vuoksi (joillekin se on ihan pakko, jos on vaikka perhettä) niin et saa mitään hyvityksiä.
Otin maksimilainat ja kun menin opiskelun jälkeen töihin maksoin ne pois yhdellä kertaa.
Vanhempani yrittivät avustaa, mutten antanut. Otin opintolainaa, kuten itsenäinen ihminen toimii.