Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Otitko opintolainaa, kaduttaako?

Vierailija
12.06.2023 |

Onko opintolaina tosiaan ilmaista rahaa ja kenen kannattaa se ottaa?

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaduttaa asuntolaina paljon enemmän! Asunnon arvo n. 20 pros vähemmän kuin jäljellä oleva laina. Ottaa päähän.

Vierailija
22/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin ja en kadu. Silloin ei kesäisin saanut opintotukea eikä asumislisää. En päässyt kesätöihin, kun työtilanne kaupungissa oli todella huono finanssikriisin jälkeisinä vuosina. Korot onneksi laskivat juuri silloin kun aloin ottaa lainaa ja sain lainan maksettua nollakorkojen aikana. Valmistuin ajoissa ja sain maksimivähennykset verotuksessa eli sain myös aidosti ilmaista rahaa pari tuhatta euroa kun huomioidaan ne vähäiset korot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On typerää olla ottamatta opintolainaa, koska opintolainahyvitys on useita tuhansia euroja, nimenomaan ilmaista rahaa ja se kattaa jo korot paremmin kuin hyvin.

Vain hölmö jättää ottamatta. Itse kävin koko opiskeluajan töissä ja nostin täyden määrän opintolainaa, oli valmistuttua kiva saada kelalta se reilu 6000€ rahaa, verotonta puhdasta tuloa valtiolta. En keksi ainoatakaan syytä, miksi en sitä olisi ottanut.

Ja niitä lainoja ei tarvitse käyttää, vaan koko potin voi maksaa hyvityksen jälkeen pois.

Vierailija
24/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ottanut. Valmistuin työttömäksi, 759vaikka alan työllisyystilanne on yleisesti ottaen hyvä. Myöhemmin pääsin matalapalkkaisiin töihin ja olisi ollut tympeää lyhentää lainaa pienestä palkasta.

Vierailija
25/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otin ja myöhemmin kaduin kun sitä piti alkaa takaisin maksamaan, en ollut vielä löytänyt työpaikkaa joten jouduin ns. kuseen sen lainan maksujen kanssa.

Minimilyhennys on tyyliin 25€/kk. Pienestä se on näköjään kiinni

Oli enemmän kuin 25e kk. 

Vierailija
26/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin opintolainaa ja sain sen kokonaan korkoineen anteeksi.

Vierailija
27/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin opintolainaa, 10t eur, eikä kaduta. Tuli tarpeeseen, eikä ole aiheuttanut takaisinmaksuvaikeuksia.

Vierailija
28/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin, ei kaduta.

Käytin sen aikoinaan ihan elämiseen, jotta minun ei tarvinnut tehdä niin paljon töitä opiskeluaikoina. En muista enää summaa, mutta otin ehkä 3x sen lukukautta varten tarjotun summan vuosien 2001-2003 välillä.

Takaisinmaksua en ole rehellisyyden nimissä edes huomannut, se on lähtenyt suoraveloituksena tililtä omia aikojaan. Kuukausierä on niin pieni ja korko mitätön, joten en ole yhdistänyt sitä muihin lainoihin elämän varrella, vaan antanut lyhentyä omia aikojaan.

Laina se silti on, eikä "ilmaista rahaa".

Vierailija
29/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut opintolainaa nyt aikuisena, kun joku tulolähde pitää kuitenkin olla ja työnteko on poissuljettu omaishoitajuuden vuoksi. Ei kaduta, koska tämä on kuitenkin sijoitus tulevaisuuteen ja takaisinmaksukin on hyvin joustavaa. Korkojen pääomitus kieltämättä kauhistuttaa, mutta kyllä niistäkin selviää. Asuntolaina on itseltäni onneksi maksettu, joten tulevaisuudessa itseni ei toivottavasti tarvitse muita lainoja ottaa.

Tässä ketjussa mainitaan useaan kertaan opintolainahyvitys. Kannattaa muistaa, että se koskee vain amk- ja yliopisto-opiskelua, amiksessa opiskelevia se ei koske ja lainamäärä voi heilläkin nousta kolmen vuoden tutkinnossa huomattavan suureksi.

Korkotukea voi onneksi saada hekin ja se kannattaa muistaa hakea sitten opintojen päätyttyä.

Vierailija
30/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan joo, sijoitin ne ja hävisin about kaiken.

Vierailija
31/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Asuin vanhemman omistamassa asunnossa, johon sain opintotukea. Heti valmistuttuani otin asuntolainaa, jonka olen jo maksanut pois. 4h+k Helsingissä. Olen 43-vuotias.

Vierailija
32/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Asuin vanhemman omistamassa asunnossa, johon sain opintotukea. Heti valmistuttuani otin asuntolainaa, jonka olen jo maksanut pois. 4h+k Helsingissä. Olen 43-vuotias.

* en opintotukea vaan asumistukea

Vierailija
33/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin, ei siihen aikaan ollut vaihtoehtoja. Ei tietenkään kaduta.

Mitä tuo on, että joku sanoo saaneensa lainan anteeksi, ei kai? No, uusi hallitus poistaa tuollaiset kotkotukset.

Vierailija
34/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin eikä kaduttanut. Helpotti elämistä opiskeluaikoina kun kävin kaksi kertaa opiskelijavaihdossa. Kun valmistumisen jälkeen muutin ulkomaille ja elin ensimmäisen vuoden hyvin minimaalisilla tuloilla, en voinut lyhentää lainaa, joten maksoin pelkkiä korkoja kunnes pääsin parempiin töihin. Muutaman kuukauden päästä on viimeinenkin lyhennys suoritettu.

Vierailija
35/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin lukiosta alken ja loppusumma oli jotain 25000-30000e. Oli maksettu pois 2 vuotta valmistumisen jälkeen. Ei kaduttanut, koska en ilman lainaa olisi nykytilanteeseeni päässyt.

Vierailija
36/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin lainaa yli 8000e ja en kadu sitä koska tarvitsin nuo rahat silloin. Opinnot venyi monta vuotta motivaation puutteen takia, tukikuukaudet loppui enkä valmistunut.

Päätin lopulta mennä siivoustöihin ja miettiä mitä haluan tehdä. 1,5 vuoden jälkeen pääsin uudelleen yliopistoon eri alalle. Tein töitä joka ikinen la+su ja kesät, maksoin samalla lainan pois ja sain oman alan vakituisen työpaikan ennen valmistumista.

Vierailija
37/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut eikä ole kaduttanut. Aina pärjännyt omillani ja yliopistovuodet tein töitä ohessa. Valmistuin myös ajallaan, joten en ymmärrä näitä joko-tai ihmisiä.

Vierailija
38/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laina EI OLE ilmaista rahaa. Laina pitää MAKSAA TAKAISIN. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Korkokulut sitten vielä lisäksi.

Mulla on ollut opintolainaa, ja olen maksanut kaiken takaisin. Heti kun olin kerännyt tilille koko jäljellä olevaa lainaa vastaavan summan, maksoin loputkin pois. En muista paljonko näin toimien säästin korkokuluissa, mutta kyllä se ihan kiva summa oli.

Koska ON olemassa opintolainaHYVITYS!!!11!!!

Vierailija
39/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin. Ei kaduta. Pitää se tietysti maksaa takaisin, mutta se on +-0, käytännössähän se raha vain käytetään ennen kuin ansaitaan. Ja sinänsähän jää jopa plussalle, koska hyvitys on enemmän mitä korot.

Ainakin minulle, riippuu tietysti vähän siitä, miten valmistuu ja missä aikataulussa maksaa takaisin.

Vierailija
40/121 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin ja sijoitin.