Otitko opintolainaa, kaduttaako?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Kahteen ensimmäiseen tutkintoon en ottanut lainaa. Kolmanteen oli pakko hakea toimeentulotukea, koska tukikuukaudet loppuivat kesken eikä töitä löytynyt. Sen saamisen edellytyksenä oli, että kaikki mahdollinen opintolaina on nostettu. Onneksi oli mahdollista nostaa vain jotain 3000 euroa, loput opinnot rahoitin tuilla. Lainat maksoin pois opintojen loputtua, työttömänä ollessani. Ei kaduta laina, mutta kaikki se turha opiskelu kylläkin.
Kolme tutkintoa ja työttömyys. Voihan harmi! Voiko kysyä, mitä aloja opiskelit?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on noin 20 tonnia lainaa ja valmistun luultavasti ensi kesäksi. Ei työpaikkaa näillä näppäimillä tiedossa. Varmaan tulen katumaan ja pahasti.
Mille alalle valmistut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan kadun, sillä nyt joudun maksamaan opintolainaani pois samalla kun yritän tehdä uutta korkeakoulututkintoa ilman tukia (asumistukea saan vielä toistaiseksi) osa-aikatöillä itseäni elättämällä. Olisi paljon helpompi tilanne nyt, jos rahaa ei menisi kuukausittain lainan lyhennyksiin ja välillä mietin, että kun nytkin tämä töiden teko opintojen rahoittamiseksi onnistuu, niin miksi silloin edellisen tutkinnon aikaan se tuntui ylivoimaiselta ajatukselta muuten kuin kesäisin. Mutta olin silloin nuorempi ja samalla piti opetella itsenäistä elämää, mikä vei omat resurssinsa, eikä minulla ollut tätä ammaattitaitoa, millä nyt opintojani rahoitan.
Ajattele vaikka niin, että on aika luksusta, että Suomessa saat tehdä vielä toisenkin tutkinnon, eikä tarvitse maksaa lukukausimaksua. Monissa Euroopan maissa yliopistossa saa tehdä vain ensimmäisen tutkinnon ilman lukukausimaksua,
Ajattele sitä "luksusta" että heikosti työllistävän tutkinnon suorittanut opiskelee paremmin työllistävän tutkinnon ja maksaa veroja vuosikymmeniä sen sijaan, että on yhteiskunnan elätti loppuikänsä nuorena tehdyn väärän valinnan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin 2000-luvulla. En kadu, laina maksettu pois. Nyt tilanne korkojen suhteen on erilainen, joten kannattaa harkita tarkkaan opintolainan nostamista.
2000-luvulla 12 kuukauden Euribor on välillä huidellut jossain 4,9 prosentissa jopa. Erona tähän päivään nähden oli kuitenkin suhtautuminen opintolainaan - itse sinnittelin pelkällä opintorahalla, asumislisällä sekä kesätyön palkalla. Välillä saatoin nostaa opintolainaa esimerkiksi matkusteluun, mutta maksoin sen samantien pois kesätyöstä saadulla palkalla.
Ekan opiskeluvuoden jälkeen tuli muutenkin tehtyä töitä opintojen ohessa, jolloin opintorahaa tuli nostettua ikään kuin ilmaisena lainana, koska tulorajojen takia siitä piti kuitenkin palauttaa osa.
Siis mitä ihmettä kirjoitat? Milloinkaan 2000-luvulla opiskelijan tuet ei ole olleet yhtä huon
Ihan höpöhöpöä kirjoitat. Itse aloitin opiskelut vuosituhannen alussa ja asumislisä oli käytössä, jota ei maksettu kesältä.
Kyllä kaduttaa. Toisaalta eipä arvannut millaisia uria elämä tulee kulkemaan saatika sitä millaiset korot tällä hetkellä on. Yli puolet lyhennyksistä menee korkoihin ja opintolainaseminaarin lyhenee tuskallisen hitaasti. Eli ei ole tosiaankaan ilmaista lainaa. Jos tästä on jotain seurannut niin arvostukseni rahaa kohtaan on noussut. Helpottaa suunnattomasti elämää, jos ei ole lainataakkoja ja senkin rahan voi käyttää elämyksiin ja kokemuksiin.
Turha verrata edes 10 vuoden takaista ja tämän päivän tilannetta. Joskus se oli liki ilmaista lainaa, toki piti sekin maksaa takaisin vaikkei töitä olisikaan. Mutta nyt maksat hurjia korkoja lisäksi, moni on ongelmissa. Eli älä ota jos ei ole ihan pakko.
Otin, mutta tasan sen verran kuin oli pakko. Alle 5000 euroa tuli otettua ja se oli vuodessa maksettu, kun pääsin työelämään. Maksamisen aloittamista ei kannata odottaa siihen asti että virallinen maksupäivä koittaa, vaan maksaa heti niin suurina summina kuin vain elämisestä jää. Niin siitä pääsee eroon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaduttaa. Toisaalta eipä arvannut millaisia uria elämä tulee kulkemaan saatika sitä millaiset korot tällä hetkellä on. Yli puolet lyhennyksistä menee korkoihin ja opintolainaseminaarin lyhenee tuskallisen hitaasti. Eli ei ole tosiaankaan ilmaista lainaa. Jos tästä on jotain seurannut niin arvostukseni rahaa kohtaan on noussut. Helpottaa suunnattomasti elämää, jos ei ole lainataakkoja ja senkin rahan voi käyttää elämyksiin ja kokemuksiin.
Tällä hetkellä?
Mulla oli 6% opintolaina korko vuosituhannen alussa, kun nostin sitä ensimmäisen kerran.
Lyhentää voit varmasti enemmänkin kuin minimierän, jolloin laina ja korot pienenee vastaavasti.
Otin ja kyllä harmittaa/vituttaa näin jälkikäteen. Silloin oli pakko, en mitenkään muuten olisi tullut toimeen. Arvostan niitä, ketkä jaksaa/pystyy tekemään töitä opiskelun ohessa: itselläni oli vakava masennus kun suoritin tutkintoa, ja lisäksi koulupäivät olivat niin pitkiä ja aivan täynnä, ettei yksinkertaisesti pystynyt tekemään töitä samaan aikaan. Pystyin aloittamaan osa-aikatyön vasta, kun opiskelua oli jäljellä enää 6kktta ja kurssit vähentyneet, mutta palkka oli ihan onneton. Mulla kävi kyllä hyvä tuuri, että pääsin ja olen töissä edelleen, mutta nyt olen sitten kusessa kun lainan kk-erät nousi, korot nousi, ja pankki ei suostu yhtään joustamaan eikä pienentämään kk-eriä. Kavereilla on sama juttu: ennen jos pyysit kk-erän pienennystä (vaikka 6 kkden määräajaksi) pankit suostuivat, mutta nyt yhtäkkiä eivät suostu enää yhtään pienentämään. Ja kyllä menee rahaa sen lainan lyhentämiseen, kun palkat ei nouse ja muutenkin kaikki kallistuu. Mikään laina ei ole ilmaista rahaa. Ei opintolainakaan, vaikka sitä sellaisena valheellisesti mainostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Turha verrata edes 10 vuoden takaista ja tämän päivän tilannetta. Joskus se oli liki ilmaista lainaa, toki piti sekin maksaa takaisin vaikkei töitä olisikaan. Mutta nyt maksat hurjia korkoja lisäksi, moni on ongelmissa. Eli älä ota jos ei ole ihan pakko.
Niin siis luuletko, että korot on nyt jotenkin korkeat? Miltä kuulostaa 6,2% vuosikorko, joka mun lainassa oli yli 10v sitten, kun ensimmäisen erän nostin?
Miksi sä kuvittelet, että minä ja muut, jotka valmistuneita, on saanut ilmaista rahaa nollakoroilla ja elämä vain hymyillyt?
Tein osa-aikatöitä koko opiskeluajan. Sairastelin viimeisenä opiskeluvuotena paljon. Lopetin osa-aikatyön keväällä ja nostin 1000€ opintolainaa, jotta sain opinnot ajallaan päätökseen. Lainan maksoin pois saamallani perinnöllä.
Lapsemme ei tee osa-aikatöitä korkeakoulun ohella eikä ota lainaa. Me vanhemmat maksamme kustannukset opiskeluajalta.
Vierailija kirjoitti:
Otin ja kyllä harmittaa/vituttaa näin jälkikäteen. Silloin oli pakko, en mitenkään muuten olisi tullut toimeen. Arvostan niitä, ketkä jaksaa/pystyy tekemään töitä opiskelun ohessa: itselläni oli vakava masennus kun suoritin tutkintoa, ja lisäksi koulupäivät olivat niin pitkiä ja aivan täynnä, ettei yksinkertaisesti pystynyt tekemään töitä samaan aikaan. Pystyin aloittamaan osa-aikatyön vasta, kun opiskelua oli jäljellä enää 6kktta ja kurssit vähentyneet, mutta palkka oli ihan onneton. Mulla kävi kyllä hyvä tuuri, että pääsin ja olen töissä edelleen, mutta nyt olen sitten kusessa kun lainan kk-erät nousi, korot nousi, ja pankki ei suostu yhtään joustamaan eikä pienentämään kk-eriä. Kavereilla on sama juttu: ennen jos pyysit kk-erän pienennystä (vaikka 6 kkden määräajaksi) pankit suostuivat, mutta nyt yhtäkkiä eivät suostu enää yhtään pienentämään. Ja kyllä menee rahaa sen lainan lyhentämiseen, kun palkat ei nouse ja muuten
Anteeksi nyt vain, mutta opintolainan kuukausilyhennykset ei voi olla nii. suuret, ettet kokopäivä töissä niitä pystyisi lyhentämään. Asuntohaaveet kannattaa unohtaa, kun puhutaan 10-30x lainoista opintolainaan nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin 2000-luvulla. En kadu, laina maksettu pois. Nyt tilanne korkojen suhteen on erilainen, joten kannattaa harkita tarkkaan opintolainan nostamista.
2000-luvulla 12 kuukauden Euribor on välillä huidellut jossain 4,9 prosentissa jopa. Erona tähän päivään nähden oli kuitenkin suhtautuminen opintolainaan - itse sinnittelin pelkällä opintorahalla, asumislisällä sekä kesätyön palkalla. Välillä saatoin nostaa opintolainaa esimerkiksi matkusteluun, mutta maksoin sen samantien pois kesätyöstä saadulla palkalla.
Ekan opiskeluvuoden jälkeen tuli muutenkin tehtyä töitä opintojen ohessa, jolloin opintorahaa tuli nostettua ikään kuin ilmaisena lainana, koska tulorajojen takia siitä piti kuitenkin palauttaa osa.
Siis mitä ihmettä kirjoitat? Milloinkaan 2000-luvulla opiskelijan tuet ei ole olleet yhtä huon
Sitä että 00-luvulla opiskellessa vain harva nosti lainaa elämiseen, jos ei ollut pakko. Silloin oli tavallista köyhäillä ja asua solussa tai syödä yksi lämmin ateria päivässä.
Nollakorkoaikana ja opintolainahyvityksen myötä opiskelijoille taas on tuputettu lainaa ilmaisena rahana, jota ilman muuta kannattaa ottaa maksimimäärä ja vaikka sijoittaa tai laittaa ASP-tilille.
Mielestäni on hurjaa, että parikymppisellä siskollani on opintolainaa joku 20 000 euroa (josta osa tosiaan oli nostettu ASP-tilille, kunnes lainan korot ylittivät talletuskoron), kun itselläni oli lainaa korkeimmillaan joku 2000 euroa, jonka saatoin kuitata kerralla pois kesätyön palkasta.
Kyllä ajattelenkin. Mutta tuossa aiemmin oli juuri yksi esimerkki, että oli tehnyt kolme tutkintoa ja silti joutui olemaan työttömänä. Tutkinnon työllistävyyttä ei aina voi täysin ennakoida, koska opinnot kestää kuitenkin useita vuosia ja alan työllisyystilanne voi opintojen aikana muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Korot kävivät tässä välillä nollissa, juu. Mutta ei ne vieläkään ole niin korkealla kuin silloin, kun minä opiskelin. 1980-luvun lopulla, kun korot olivat 15 %, opintolainaan sai hakea valtiolta korkotukea, niin ettei opiskelijan tarvinnut maksaa kuin noin 7,5 %. Eikä ollut mitään hyvitystä, jos valmistui nopeasti. Ainoa etu nopeasti valmistumisesta oli, että ei tarvinnut nostaa niin paljon lainaa, ja kun jäi tukikuukausia jäljelle, ne sai käyttää jatko-opintoihin. Nimittäin, sitten kun 1990-luvulla valmistui, ei tosiaan moneen vuoteen ollut työpaikkoja. Se oli tosi toivotonta aikaa, kun ei kukaan tiennyt, kauanko lama kestää. Moni lähti ulkomaille ja jotkut teki jatko-opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä?
Mulla oli 6% opintolaina korko vuosituhannen alussa, kun nostin sitä ensimmäisen kerran.
Lyhentää voit varmasti enemmänkin kuin minimierän, jolloin laina ja korot pienenee vastaavasti.
Ilmeisesti elät kuplassa, jossa jokaisella on suht korkeat tulot ja lainaa tuosta noin vain lyhennetään suuremmissa erissä.
Nollakorkojen aikaan opintolainaa ottaneet olisivat kaivanneet omien vanhempiensa neuvoja, mitä tulee rahankäyttöön. Mikähän koulutus näillä vanhemmilla itsellään on?
En ottanut lainaa. Tein töitä mm. puhelinmyyjänä. Oli kyllä raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä?
Ilmeisesti elät kuplassa, jossa jokaisella on suht korkeat tulot ja lainaa tuosta noin vain lyhennetään suuremmissa erissä.
Kun opiskelujen jälkeen pääsin ensimmäiseen työpaikkaani keikkailemaan, niin se ensimmäinen 1200 euron nettopalkka tuntui aivan käsittämättömältä rahasummalta. Opiskellessa oli tottunut elämään tyytyväisenä tosi pienellä rahalla, joten kesti pitkään tottua uuteen tulotasoon. Siinä vaiheessa ne ns. ylimääräiset rahat oli helppoa vielä laittaa lainan maksuun ja silti elämä tuntui tosi leveältä.
En ottanut enkä kadu. Osa kavereista makseli opintolainaa vielä liki 40-vuotiaana, siinä kun oli jo asuntolainaa, lapsia ym menoja. Mutta kaikilla ei ole vaihtoehtoja. Itsehän valitsin matalamman koulutuksen, tein ohessa töitä, sain myös satunnaista apua vanhemmilta. Olen myös saanut olla aina jossain töissä kun en ole nirsoillut. Osa kavereista on korkealle koulutettuja mutta sijaisuudet ja pätkätyöt arkipäivää :(