Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttääkö muita kun äänikirjat rinnastetaan lukemiseen?

Vierailija
11.06.2023 |

Nykyään usein kun kyselee, että mitä olet viime aikoina lukenut, niin ihmiset vastaa, että olen kuunnellut sitä, tätä ja tuota. Ei se kuuntelu ole sama asia.

Kommentit (435)

Vierailija
141/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin aloittajan kysymyksen, ja aloin ihmettelemään ihmisten kommentteja äänikirjojen puolesta. Siitähän ei ole kyse ollenkaan.

Minun mielestäni kuunteleminen ei ole lukemista, joten ärsyttää jos se rinnastetaan.

Äänikirjojen kuuntelu vastaa enemmän musiikin kuuntelua mielestäni, koska kappaleetkin voi kertoa tarinaa

Mutta pointti tässä kai oli kuitenkin se, että ap kysyi joltakin ihmiseltä, onko ko henkilö lukenut jotain kirjaa. 

Ja miksi ap tekee tuollaisen kysymyksen? Ehkä keskustellakseen kirjasta, vai miksi? Jos haluaa keskustella, eikö sellainen henkilö kelpaa keskustelukumppaniksi, joka on "vain kuunnellut" eikä oikeasti ole lukenut. Ap ei ilmeisesti tunnusta kokemusta kirjasta tasaveroiseksi jos se on vain kuunneltu?

En ole ap, mutta onhan se vähän sama kun kysyisi, että oletko leiponut kakun ja vastaat joo, vaikka itse asiassa ostit valmiin pakastekakun, jonka joku toinen on tehnyt.

Lukeminen vaatii ihmiseltä kuuntelua enemmän - ihan jo siinä, ettei samalla voi keskittyä muuhun. Eli siinä mielessä olen samoilla linjoilla ap:n kanssa, että on väärin sanoa lukeneensa, jos oikeasti vain kuunteli toisella korvalla, mahdollisesti tuplanopeudella, samalla kun imuroi ja mietti muita asioita.

Olipa ontuva vertaus tuo kakku ja kirja.

Jos olen kuunnellut jonkun kirjan, pystyn siitä keskustelemaan toisen hlön kanssa, vaikka olisin vain kuunnellut sen. Eikö se kuitenkin ole yksi idea lukemisessa, sen kokemuksen voi jakaa toisen kanssa?

Ja kyllä minä teen asioita samalla kun kuuntelen äänikirjaa, mutta eihän siinä muita asioita silloin mietitä. Asiat, mitä teen, ovat joko ulkoilua tai rutiininomaisia taloustöitä, siivousta, pyykinpesua jne.

Pystyn myös tekemään tavalliset arkiruuat aivan selkäytimellä, ei siinä tarvitse suuremmin mietiskellä. Jauhelihakastikkeet, laatikot, keitot ym valmistuvat aivan samalla tavalla, vaikka kuuntelen kirjaa.

Vierailija
142/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä paljon kirjoja lukevat ovat avarakatseisia ihmisiä, jotka eivät arvota lukemista tai kuuntelua oman kokemuksen ulkopuolelle. He ovat juuri lukemisen kautta oppineet ymmärtämään erilaisuutta ja myös sitä, että voi tehdä monia valintoja ( esim. että kirjojen kuuntelun lisäksi lukee)

Tämä.

Tätä olen itsekin tässä ketjussa yrittänyt selittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hyvä, että yksinkertaisemmalle väelle on myös kuuntelumahdollisuus. Enkä viittaa nyt näkövammaisiin tai niihin, jotka kuuntelevat taustahälinänä jotain puuhaillessaan. Jälkimmäinen ei kuitenkaan lukemista ole.

mutta itse olet sen verran yksinkertainen, että kuvittelet kuuntelun ja lukemisen sulkevan toisensa pois ?

En, mutta sinä et ainakaan osaa lukea.

Okei, sellainen johtopäätös. Saat pitää sen . Kivaa iltaa.

Kiitos samoin, sait samantyylisen vastauksen kuin itse annoit. :)

Kiitos. Ja tervetuloa Esim. Kirjallisuuden ystävät -ryhmään. Siellä on todella mukava henki ja ystävällisiä, toistensa mieltymyksiä kunnioittavia ihmisiä juttelemassa :)

Vierailija
144/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänikirjojen koko pointti on se, että ihmiset voivat huijata itseään multitaskaamaan. Itsekin kuuntelen mielelläni äänikirjoja samalla kun siivoan, mutta en silti koskaan kehtaisi sanoa, että olen nuo kirjat lukenut, koska kuunnellessa puolet menee ohi eikä hullukaan jaksa koko ajan kelata taaksepäin.

Se on sinun ongelmasi, jos et pysty keskittymään kuunteluun. Kaikki äänikirjojen kuuntelijat eivät ole kaltaisiasi.

Vierailija
145/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää äänikirjojen hehkutus. Luen fyysisiä kirjoja.

Vierailija
146/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeminen ja kuuntelu on eri toimintoja. Eri aisti kyseessä. Eri asia. Tää on selvä kuin pläkki, en käsitä miks se on joillekin niin kova pala purtavaksi.

No onko meillä kuuntelijoilla ollenkaan oikeutta keskustella jostain kirjasta? Voinko sanoa, mitä pidin Tommi Kinnusen uusimmasta kirjasta? Mitkä kohdat herättivät kysymyksiä, mistä haluaisin kuulla enemmän?

Vierailija
147/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok.

Minä taas olen hyvin iloinen, että ihmisiä kiinnostaa kirjat. Huom.

KIRJAT.

Aivan sama kuka lukee ja kuka kuuntelee.

Ai että olen onnellinen tuosta, koska maailmasta on tullut henkisesti niin tyhjä paikka. Lukekaa ja kuunnelkaa KIRJOJA. Aivan mahtavaa. Ehkä meillä voi vielä olla toivoa.

Vierailija
148/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai niitä muuten hehkuteta kuin siksi, että palvelun tuottajat käyvät kovaa kilpailua keskenään.

Vierailija
149/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse. Itse olen kuunnellut monta kirjaa esim. työmatkoilla, joita tiedän etten olisi koskaan saanut luettua muuten. Ajaessa ei voi lukea ja bussissa en pysty, kun tulee huono olo.

Luen kyllä paljon ja tiedän monia paljon lukevia, jotka saattavat lukea ja kuunnella kirjaa samaan aikaan. En kyllä näe arvoa erityisesti siinä tekstin tuijottamisessa. Äänikirjaa voi kuunnella siivotessa tai kuntoillessa, niin saa tehokkaammin hyödynnettyä aikaansa. Samat tiedot voi hankkia monella tavalla. Pääasia, että ihmisillä riittää halua sivistää itseään. Ennen kirjoitustaitoahan kaikki tieto oli suullista.

Vierailija
150/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukeminen ja kuuntelu on eri toimintoja. Eri aisti kyseessä. Eri asia. Tää on selvä kuin pläkki, en käsitä miks se on joillekin niin kova pala purtavaksi.

No onko meillä kuuntelijoilla ollenkaan oikeutta keskustella jostain kirjasta? Voinko sanoa, mitä pidin Tommi Kinnusen uusimmasta kirjasta? Mitkä kohdat herättivät kysymyksiä, mistä haluaisin kuulla enemmän?

Tietenkin voit sanoa..

Vierailija
151/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirjat voisi rajoittaa vain näkövammaisten käyttöön samoin kuin invaruudut liikuntarajoitteisille. Jos osaat ja pystyt lukemaan, miksi pitää kuunnella, jätä se mahdollisuus heille jotka sitä tarvitsevat.

Vierailija
152/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänikirjat voisi rajoittaa vain näkövammaisten käyttöön samoin kuin invaruudut liikuntarajoitteisille. Jos osaat ja pystyt lukemaan, miksi pitää kuunnella, jätä se mahdollisuus heille jotka sitä tarvitsevat.

Eli sinulle pelkkiä äänikirjoja vaan jatkossa. Kai se, ettei ymmärrä mitään lukemaansa on myös joku vammaisuuden aste?

Vierailija
153/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin aloittajan kysymyksen, ja aloin ihmettelemään ihmisten kommentteja äänikirjojen puolesta. Siitähän ei ole kyse ollenkaan.

Minun mielestäni kuunteleminen ei ole lukemista, joten ärsyttää jos se rinnastetaan.

Äänikirjojen kuuntelu vastaa enemmän musiikin kuuntelua mielestäni, koska kappaleetkin voi kertoa tarinaa

Mutta pointti tässä kai oli kuitenkin se, että ap kysyi joltakin ihmiseltä, onko ko henkilö lukenut jotain kirjaa. 

Ja miksi ap tekee tuollaisen kysymyksen? Ehkä keskustellakseen kirjasta, vai miksi? Jos haluaa keskustella, eikö sellainen henkilö kelpaa keskustelukumppaniksi, joka on "vain kuunnellut" eikä oikeasti ole lukenut. Ap ei ilmeisesti tunnusta kokemusta kirjasta tasaveroiseksi jos se on vain kuunneltu?

Se ei ole tasavertainen kokemus. Lue kirja, niin ymmärrät.

Ja luulet, etten ole lukenut  ja etten lue kirjoja. Kyllä teen molempia, mutta elämäntilanteesta johtuen, en tällä hetkellä ehdi lukea kirjoja. Mutta nautin tarinoista ja se käy tässä elämänvaiheessa helpommin kuuntelemalla.

Vierailija
154/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkövammaisten ei kirjastopalvelun kautta tarvitse maksaa kuuntelustaan mitään. Me näkevät kuitenkin maksamme noista äänikirjojen kuunteluista. Varmaan Pohjois-Koreassa noin tehdäänkin ;) mitä ehdotit.

Vierailija
155/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun en ole koskaan lukenut päteäkseni sillä.

Kerrankin joku sanoo ääneen sen, mitä minun mielessäni on käynyt useammankin kerran. On jännä, että on ihmisiä, jotka kehuu ja ylpeilee sillä, että ovat lukeneet kirjoja. Oikeasti viisaan ei tarvitse sillä keulia. Eihän kirjojen lukemiseen tarvita muuta kuin se, että osaa lukea. Se mitä ja ja minkälaista kirjallisuutta tykkää lukea, onkin sitten makuasia. Mutta jotkut leuhkii autoilla tai ulkomaanmatkoilla ja jotkut sillä, että osaavat lukea. Tärkeä taito kylläkin

Vierailija
156/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä matkustan paljon ja kuuntelen pitkillä lento- ja automatkoilla äänikirjoja. Autoillessa on mahdoton lukea paperiversiota ja lennoille en taas viitsi raahata painavia kirjoja.

Vierailija
157/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En siis ole sitä mieltä että äänikirjat olisivat jotenkin kirjojen lukemista huonompi vaihtoehto eri tilanteissa, vaan enemmänkin tuo tapa kutsua sitä lukemiseksi.

Ap

Olet juuri sitä mieltä, mitä kielsit olevasi. Muu kukapa se killinhännän nostaa ellei killi itse.

Vierailija
158/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ehtinyt ärsyttää koska ärsyttää se ettei fyysisten kirjojen lukemista enää arvosteta ja lasketa lukemiseksi kuten ennen. Luen siis paljon fyysisiä kirjoja, mutta kun en juurikaan välitä äänikirjoista ennkä kuuntele niitä. Sen takia jotkut tutut ja kaverit ovat alkaneet pitämään minua sivistymättömänä ja moukkana, mikä loukkaa kaltaisiani perinteistä kirjatoukkaa.

minä arvostan kirjoja ja lapsena ja vähän myöhemmin oli kykyä lukea kirjoja. Sitten some tuli ja voin myöntää että se vaikutti keskittymiskykyyni valitettavasti. Nopeasti eteenpäin. Vähän niinkuin youtubessa. Voi pikakelata kun ei jaksa.Ei ollenkaan hyvä juttu. yritän nyt saada 42 vuotiaana aivot samaan tilaan mitä ne oli aikaa enne somea ja lukea kirjan. Onhan tää ihan hullua mutta totta. Kaikki tuntuu menevän pikakelauksella ja keskittymiskyky historiaa. Lapsena kuuntelin jonkun äänikirjan ja  lapsena luin vaahteramäen eemelit,veljeni leijonamieli, juhani ahon rautatien,solariksen, piinan ja psykonkin.. knut hamsunia,pikkukaupungin ja waltarin neljä päivänlaskua, manillaköyden..jne jne jneromanovit mutta yritäpä nykyaikana. Syytän tätä nykykulttuuria ja pelkään mihin tämä menee. oireita on jo havaittavissa. Jopa itsessä. Ei ollenkaan hyvä juttu.

Vierailija
159/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä, jos et ole saanut vielä vammaisstatusta, mutta on kuitenkin ongelmia näkemisen kanssa.

Vierailija
160/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äänikirjat stimuloi enemmän mielikuvitusta kuin perinteiset kirjat, koska ehdit kuuntelee enemmän tarinoita kuin perinteistä kirjaa lukiessa. Jos on tietokirjoja tai dokumentteja, niin ehdit saada enemmän tietoa kuuntelemalla.

kiire kiire, suorittaa suorittaa, jaksaa jaksaa...ei.

No vaan vasta-argumentti sille, että kirjoja lukemalla oppii enemmän.