Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö muita kun äänikirjat rinnastetaan lukemiseen?

Vierailija
11.06.2023 |

Nykyään usein kun kyselee, että mitä olet viime aikoina lukenut, niin ihmiset vastaa, että olen kuunnellut sitä, tätä ja tuota. Ei se kuuntelu ole sama asia.

Kommentit (435)

Vierailija
101/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen tapahtuu aivoissasi (jos tapahtuu).

Ei ole väliä, millä tavoin se teksti sinne kulkeutuu.

On sillä väliä, koska lukeminen on täysin eri asia kuin kuunteleminen.

Vierailija
102/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan lukea kirjoja omassa tahdissani ja sen vuoksi en käytä äänikirjoja koskaan. On ihanaa lukea vuoteessa ennen nukkumaan menoa.

toinenkin minä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Mutta se ärsyttää, kuinka kirjaharrastajat eivät usko mangan olevan kirjallisuutta ja kirjoja. Ja se nirppanokkainen asenne mangaa ja mangaa lukevia miehiä kohtaan.

Vierailija
104/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänikirjat stimuloi enemmän mielikuvitusta kuin perinteiset kirjat, koska ehdit kuuntelee enemmän tarinoita kuin perinteistä kirjaa lukiessa. Jos on tietokirjoja tai dokumentteja, niin ehdit saada enemmän tietoa kuuntelemalla.

kiire kiire, suorittaa suorittaa, jaksaa jaksaa...ei.

Vierailija
105/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo tästä nyky-yhteiskunnasta paljon, että äänikirjoja kuunnellaan sen takia, että samalla voi tehdä muutakin. Kokoa ajan täytyy suorittaa ja olla tehokas. Kirjan lukemisessa juuri se on parasta, että ei voi tehdä muuta, vaan siihen lukemiseen ja asian sisäistämiseen täytyy oikeasti keskittyä.

Itsellä ainakin näin: viitsin tehdä kotitöitä enemmän, kun kuuntelen äänikirjaa. Nämä kotityöt ovat ruutuajasta pois.

Kirjojen luku ei ole vähentynyt.

Vierailija
106/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen ja kuuntelu on eri toimintoja. Eri aisti kyseessä. Eri asia. Tää on selvä kuin pläkki, en käsitä miks se on joillekin niin kova pala purtavaksi.

Vierailija
107/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Mutta se ärsyttää, kuinka kirjaharrastajat eivät usko mangan olevan kirjallisuutta ja kirjoja. Ja se nirppanokkainen asenne mangaa ja mangaa lukevia miehiä kohtaan.

Sinustako sarjakuvaa ei saisi sanoa sarjakuvaksi?

Vierailija
108/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun täytyy saada nähdä teksti ihan itse, en lapsenakaan tykännyt, kun minulle luettiin ääneen. Opin lukemaan ennen neljättä syntymäpäivääni, joten siinä varmaan se syy. Ymmärrän kyllä, että toisenlaisiakin ihmisiä on, mutta minä olen tällainen.

Sama täällä. Opin lukemaan neljävuotiaana ja kahdeksanvuotiaana olin lukenut kaikki kotona olleet kirjat (yli 600 kpl). Edelleen luen kirjat. Ajatuskin kirjojen "lukemisesta" kuuntelemalla on mahdoton.

Menetät kyllä siinä enemmän kun et kuuntele kuin saisit siinä että vain luet.

Mielestäni minä en ole menettänyt mitään kirjoja lukiessani. Minä olen lukiessani elänyt kaikki ne tuhannet tarinat, jotka olen lukenut. Kuuntelemalla ei samanlaista kokemusta saa. Väitteesi on idioottimainen.

Vierailija
109/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen kirjaa, mutta kuuntelen äänikirjaa toisen ääneen lukemana.

Kyllä, ärsyttää venkoilu.

Vierailija
110/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä? Sisältö on sama riippumatta siitä että luetko vai kuunteletko saman kirjan

Tämä kommentti tiivistää hyvin nykypäivän tyhmyyden, influenssereideen ja tubettajineen.

Vierailija
111/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historiallisesti katsoen kirjojen kuuntelua on harrastattu paljon kauemmin kuin lukemista. Ennen kirjanpainotaidon keksimistä kirjat olivat kalliita, joten oli tavallaan kirjan hukkaan heittämistä lukea sitä yksin ääneti.

Vierailija
112/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun täytyy saada nähdä teksti ihan itse, en lapsenakaan tykännyt, kun minulle luettiin ääneen. Opin lukemaan ennen neljättä syntymäpäivääni, joten siinä varmaan se syy. Ymmärrän kyllä, että toisenlaisiakin ihmisiä on, mutta minä olen tällainen.

Sama täällä. Opin lukemaan neljävuotiaana ja kahdeksanvuotiaana olin lukenut kaikki kotona olleet kirjat (yli 600 kpl). Edelleen luen kirjat. Ajatuskin kirjojen "lukemisesta" kuuntelemalla on mahdoton.

Onpa outo ajatus. Todella outo.

Musiikkia kuunnellaan, kirjoja luetaan. Minkä ihmeen takia pitäisi olla muulla tavalla?

Eri

Vierailija
113/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin aloittajan kysymyksen, ja aloin ihmettelemään ihmisten kommentteja äänikirjojen puolesta. Siitähän ei ole kyse ollenkaan.

Minun mielestäni kuunteleminen ei ole lukemista, joten ärsyttää jos se rinnastetaan.

Äänikirjojen kuuntelu vastaa enemmän musiikin kuuntelua mielestäni, koska kappaleetkin voi kertoa tarinaa

Mutta pointti tässä kai oli kuitenkin se, että ap kysyi joltakin ihmiseltä, onko ko henkilö lukenut jotain kirjaa. 

Ja miksi ap tekee tuollaisen kysymyksen? Ehkä keskustellakseen kirjasta, vai miksi? Jos haluaa keskustella, eikö sellainen henkilö kelpaa keskustelukumppaniksi, joka on "vain kuunnellut" eikä oikeasti ole lukenut. Ap ei ilmeisesti tunnusta kokemusta kirjasta tasaveroiseksi jos se on vain kuunneltu?

Vierailija
114/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää. Kyllä kai lukemin aktivoi eri aivojen osia kuin kuuntelu. Eivät ole mitenkään sama asia.

Vierailija
115/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin aloittajan kysymyksen, ja aloin ihmettelemään ihmisten kommentteja äänikirjojen puolesta. Siitähän ei ole kyse ollenkaan.

Minun mielestäni kuunteleminen ei ole lukemista, joten ärsyttää jos se rinnastetaan.

Äänikirjojen kuuntelu vastaa enemmän musiikin kuuntelua mielestäni, koska kappaleetkin voi kertoa tarinaa

Mutta pointti tässä kai oli kuitenkin se, että ap kysyi joltakin ihmiseltä, onko ko henkilö lukenut jotain kirjaa. 

Ja miksi ap tekee tuollaisen kysymyksen? Ehkä keskustellakseen kirjasta, vai miksi? Jos haluaa keskustella, eikö sellainen henkilö kelpaa keskustelukumppaniksi, joka on "vain kuunnellut" eikä oikeasti ole lukenut. Ap ei ilmeisesti tunnusta kokemusta kirjasta tasaveroiseksi jos se on vain kuunneltu?

Se ei ole tasavertainen kokemus. Lue kirja, niin ymmärrät.

Vierailija
116/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Historiallisesti katsoen kirjojen kuuntelua on harrastattu paljon kauemmin kuin lukemista. Ennen kirjanpainotaidon keksimistä kirjat olivat kalliita, joten oli tavallaan kirjan hukkaan heittämistä lukea sitä yksin ääneti.

HISTORIALLISESTI katsottuna myös KESKUSTELU on eri asia kuin se, että lukee kirjan itse ja kehittää mielikuvitusta.

Vierailija
117/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin alle kouluikäisenä kaikki maailman liput. Se oli auditiivinen ja visuaalinen keissi. Minulle näytettiin niitä ja sanottiin mikä maa on kyseessä. Olin keskimäärin 3-vuotias. Johtuu, että olin synnynnäisesti erittäin auditiivinen ja samoin visuaalinen henkilö. Tajutkaa, että on olemassa synnynnäisesti visuaalisia, auditiivisia, kinesteettisiä jne. yksilöitä.

Ihmisten lahjakkuutta pitää tsempata. Kaikilla on omat taipumuksensa ja yksilöllinen lahjakkuutensa.'

Rennosti vaan. Tämä kaikki on elämän rikkautta.

Vierailija
118/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äänikirjat stimuloi enemmän mielikuvitusta kuin perinteiset kirjat, koska ehdit kuuntelee enemmän tarinoita kuin perinteistä kirjaa lukiessa. Jos on tietokirjoja tai dokumentteja, niin ehdit saada enemmän tietoa kuuntelemalla.

kiire kiire, suorittaa suorittaa, jaksaa jaksaa...ei.

Lukemisestakin on tullut jo nopeuskilpailu. 😱

Väitän tosin, että luen nopeammin 650-sivuisen kirjan kuin kuuntelisin sen. Olen nopea lukija, ei pysy höpöttäjät perässä.

Vierailija
119/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni minä en ole menettänyt mitään kirjoja lukiessani. Minä olen lukiessani elänyt kaikki ne tuhannet tarinat, jotka olen lukenut. Kuuntelemalla ei samanlaista kokemusta saa. Väitteesi on idioottimainen.

Se juurikin että äänikirjasovelluksissa on niin laajat valikoimat suoraan käden ulottuvilla että dissatessasi äänikirjoja ihan vain periaatteesta et pääse koskaan samanlaisen määrän pariin yhtä helposti ja kätevästi.

Vierailija
120/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hyvä, että yksinkertaisemmalle väelle on myös kuuntelumahdollisuus. Enkä viittaa nyt näkövammaisiin tai niihin, jotka kuuntelevat taustahälinänä jotain puuhaillessaan. Jälkimmäinen ei kuitenkaan lukemista ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän