Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö muita kun äänikirjat rinnastetaan lukemiseen?

Vierailija
11.06.2023 |

Nykyään usein kun kyselee, että mitä olet viime aikoina lukenut, niin ihmiset vastaa, että olen kuunnellut sitä, tätä ja tuota. Ei se kuuntelu ole sama asia.

Kommentit (435)

Vierailija
121/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin aloittajan kysymyksen, ja aloin ihmettelemään ihmisten kommentteja äänikirjojen puolesta. Siitähän ei ole kyse ollenkaan.

Minun mielestäni kuunteleminen ei ole lukemista, joten ärsyttää jos se rinnastetaan.

Äänikirjojen kuuntelu vastaa enemmän musiikin kuuntelua mielestäni, koska kappaleetkin voi kertoa tarinaa

Mutta pointti tässä kai oli kuitenkin se, että ap kysyi joltakin ihmiseltä, onko ko henkilö lukenut jotain kirjaa. 

Ja miksi ap tekee tuollaisen kysymyksen? Ehkä keskustellakseen kirjasta, vai miksi? Jos haluaa keskustella, eikö sellainen henkilö kelpaa keskustelukumppaniksi, joka on "vain kuunnellut" eikä oikeasti ole lukenut. Ap ei ilmeisesti tunnusta kokemusta kirjasta tasaveroiseksi jos se on vain kuunneltu?

En ole ap, mutta onhan se vähän sama kun kysyisi, että oletko leiponut kakun ja vastaat joo, vaikka itse asiassa ostit valmiin pakastekakun, jonka joku toinen on tehnyt.

Lukeminen vaatii ihmiseltä kuuntelua enemmän - ihan jo siinä, ettei samalla voi keskittyä muuhun. Eli siinä mielessä olen samoilla linjoilla ap:n kanssa, että on väärin sanoa lukeneensa, jos oikeasti vain kuunteli toisella korvalla, mahdollisesti tuplanopeudella, samalla kun imuroi ja mietti muita asioita.

Vierailija
122/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opin alle kouluikäisenä kaikki maailman liput. Se oli auditiivinen ja visuaalinen keissi. Minulle näytettiin niitä ja sanottiin mikä maa on kyseessä. Olin keskimäärin 3-vuotias. Johtuu, että olin synnynnäisesti erittäin auditiivinen ja samoin visuaalinen henkilö. Tajutkaa, että on olemassa synnynnäisesti visuaalisia, auditiivisia, kinesteettisiä jne. yksilöitä.

Ihmisten lahjakkuutta pitää tsempata. Kaikilla on omat taipumuksensa ja yksilöllinen lahjakkuutensa.'

Rennosti vaan. Tämä kaikki on elämän rikkautta.

Sitten vielä kun luen, jotenkin hahmotan tekstin koko ajan ikään kuin myös kuulemalla. Avaruudellinen tila.

sama

Mitä väliä koko asialla on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuunteluhan on yhteydessä nykypäivän "kiireellisyyteen". Siis siihen "kiireeseen", jonka aikana kuitenkin ehtii olemaan somessa 10 h/vrk. On niin kiireistä, kiireistä.

Vierailija
124/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen tapahtuu aivoissasi (jos tapahtuu).

Ei ole väliä, millä tavoin se teksti sinne kulkeutuu.

Aivot käsittelee eri lohkoissa lukemisen ja kuuntelun. Ja siksi sillä on erittäin suurta väliä.

Vierailija
125/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoja lukemalla oppii kuin ohimennen kielioppia ja pilkkusääntöjä. Äänikirjoja kuunnellessa näitä ei opi. Äänikirjoja kuuntelemalla ei myöskään aina saa selvää vieraskielisten nimien oikeasta kirjoitustavasta: esim. Potter-kirjoista tuttu (Minerva) McGonagall muuttuu kirjat äänikirjoina kuunnelleiden kirjoituksissa McGarnegalliksi, ja Dumbledore Dumledooriksi.

Itse olen jo niin vanha, että ne kieliopit ja pilkkusäännöt on jo opittu. Ja eihän se, että kuuntelee äänikirjoja sulje pois myöskään sitä, että lukee myös paljon. Itselläni on vaativa työ ja luen työkseni läpi erilaisia raportteja ja joudun niitä myöskin laatimaan.

Vierailija
126/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee samaan kategoriaan kun ne laiskat oppilaat jotka koulussa eivät jaksaneet lukea kirjaa, joten katsoivat vaan leffan ja luulivat sen olevan sama asia.

Äänikirjat on ihan hyvä juttu, itsekin niitä harrastan esim pitkillä lentomatkoilla, sillä ne nukuttaa ja vou helposti torkkua samalla, mutta ei ne millään kaliiperilla ole tasavertaisia saman kirjan lukemisen kanssa.

Vierailija
127/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee samaan kategoriaan kun ne laiskat oppilaat jotka koulussa eivät jaksaneet lukea kirjaa, joten katsoivat vaan leffan ja luulivat sen olevan sama asia.

Äänikirjat on ihan hyvä juttu, itsekin niitä harrastan esim pitkillä lentomatkoilla, sillä ne nukuttaa ja vou helposti torkkua samalla, mutta ei ne millään kaliiperilla ole tasavertaisia saman kirjan lukemisen kanssa.

Ehkä niitä kirjoja lukemalla (?) myös oppii sen, että se miten sinä koet asian ei ole koko totuus.

Vierailija
128/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hyvä, että yksinkertaisemmalle väelle on myös kuuntelumahdollisuus. Enkä viittaa nyt näkövammaisiin tai niihin, jotka kuuntelevat taustahälinänä jotain puuhaillessaan. Jälkimmäinen ei kuitenkaan lukemista ole.

mutta itse olet sen verran yksinkertainen, että kuvittelet kuuntelun ja lukemisen sulkevan toisensa pois ?

Vierailija
129/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirjojen koko pointti on se, että ihmiset voivat huijata itseään multitaskaamaan. Itsekin kuuntelen mielelläni äänikirjoja samalla kun siivoan, mutta en silti koskaan kehtaisi sanoa, että olen nuo kirjat lukenut, koska kuunnellessa puolet menee ohi eikä hullukaan jaksa koko ajan kelata taaksepäin.

Vierailija
130/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hyvä, että yksinkertaisemmalle väelle on myös kuuntelumahdollisuus. Enkä viittaa nyt näkövammaisiin tai niihin, jotka kuuntelevat taustahälinänä jotain puuhaillessaan. Jälkimmäinen ei kuitenkaan lukemista ole.

mutta itse olet sen verran yksinkertainen, että kuvittelet kuuntelun ja lukemisen sulkevan toisensa pois ?

En, mutta sinä et ainakaan osaa lukea.

Vierailija
131/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirjat ovat tehneet rentouttavasta lukukokemuksesta suorittamista.

Vierailija
132/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan tässä lukemaan eteen päin Veijo Meren Mannerheimista kertovaa elämäkertaa ekirjana. Suosittelen!

Vierailija
133/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä? Sisältö on sama riippumatta siitä että luetko vai kuunteletko saman kirjan

Äänikirjoja kuunnellaan yleensä muiden toimintojen ohella, eli keskittyminen ei ole samaa luokkaa kuin kirjaa luettaessa.

No minulla ainakin lukeminen jäisi todella vähälle, koska työn ja perheen ohella ainoat lukemiset ovat iltasadut lapsille. En minä juuri ehdi kirjan kanssa istua ja keskittyä lukemiseen, kun koko ajan on mielessä tekemättömät kotityöt. Kuunteleminen sujuu helposti kävellessä, pyykkiä ripustaessa ja ruokaa laittaessa.

Ap voi tästä aivan vapaasti pahoittaa mielensä.

Kun tätä keskustelua on LUKENUT, niin eihän AP ole mieltään pahoittanut. Kuuntelijoista osa sen sijaan on, taitaa totuus hieman satuttaa. ;)

Vierailija
134/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava steppi onkin sitten se, että joku influensseri tekee tiktok-videon jossa tanssimalla kerrotaan kolme kirjan pääpointtia ja voila, voi taas sakoa lukeneena uuden kirjan!

Kuuntelu ei vaadi mitään ponnistuksia tai edes ajan uhraamista. Huijausta koko homma.

Vierailija
135/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auts, nyt oli paha! :D Osasitko varmasti lukea, mitä tuossa lainaamassasi viestissä luki?

Vierailija
136/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, sellainen johtopäätös. Saat pitää sen . Kivaa iltaa.

Vierailija
137/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on tod. mielenkiintoista keskustella ihmisten kanssa. Odotan heiltä ajattelukykyä, analyyttisyytta, perusteluja, näkemyksiä jne. Väittelyä jossa puhutaan ASIOISTA ja perustellaan. Ei siis häpäistä eri mieltä olevia. Suomessa tämä näyttää nykyään olevan ylivoimaista.

Itselleni on totaalisesti TÄYSIN YKSI LYSTI, mistä, millä keinoilla joku henkilö on tietonsa ja näkemyksensä hankkinut. Se ei ole oleellista. Parempi vaikka oppia kuulemalla, kuin  yrittää oppia lukemaan jossain häirikköluokassa.

(Paitsi totta kai pitää oppia lukemaan ja kirjoittamaan, mutta ymmärsitte varmaan pointin.)

Vierailija
138/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auts, nyt oli paha! :D Osasitko varmasti lukea, mitä tuossa lainaamassasi viestissä luki?

Auts myös  sinullekin. Ja kivaa iltaa.

Vierailija
139/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä paljon kirjoja lukevat ovat avarakatseisia ihmisiä, jotka eivät arvota lukemista tai kuuntelua oman kokemuksen ulkopuolelle. He ovat juuri lukemisen kautta oppineet ymmärtämään erilaisuutta ja myös sitä, että voi tehdä monia valintoja ( esim. että kirjojen kuuntelun lisäksi lukee)

Vierailija
140/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, sellainen johtopäätös. Saat pitää sen . Kivaa iltaa.

Kiitos samoin, sait samantyylisen vastauksen kuin itse annoit. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan