Ärsyttääkö muita kun äänikirjat rinnastetaan lukemiseen?
Nykyään usein kun kyselee, että mitä olet viime aikoina lukenut, niin ihmiset vastaa, että olen kuunnellut sitä, tätä ja tuota. Ei se kuuntelu ole sama asia.
Kommentit (435)
https://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Vinkit/Helmetlukuhaast…
Tämän kivan haasteen parista saa upeita kokemuksia tarinoiden parissa. Niin luetut kuin kuunnellut kirjat hyväksytään. Facebookissa on myös oma ryhmä haasteelle, todella hyvä henkinen riippumatta luet vai kuuntelet
Vierailija kirjoitti:
Kirjailijoiden palkkioista sellainenkin pointti, että jos äänikirjoja kuunnellaan ostettujen ja kirjastosta lainattujen paperikirjojen _lisäksi_, niin sehän on kirjailijoille vain eduksi. Jos ihmisellä on aikaa lukea 2 kirjaa kuukaudessa, niin hyvä juttu. Jos hänellä on niiden lisäksi aikaa kuunnella vaikka 4 kirjaa äänikirjoina kotitöiden ja lenkkeilyn ohella, niin vielä parempi.
Kuka tätäkään vastaan on väittänyt? Huvittaa, kun kuuntelijat siirtelevät maalitolppia ja keksivät aina uusia olkiukkoja. Kannattaa lukea ketjun avaus ja jos jaksaa LUKEA, niin siitä on hyvä jatkaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikapula eli 10 h somettamassa päivässä. Olin kerran erään neliraajahalvaantuneen kaverin avustajana, joka sanoi, ETTEI EHDI lukea. :D
Ilmeisesti vamma on siirtynyt hieman ylemmäksi ihmiskunnassa.
Minä olisin suositellut hänelle äänikirjoja <3
Olisikin pitänyt, hänellä ei olisi ollut tuota alemmuuskompleksiakaan lukemista kohtaan. <3
Alemmuuskompleksia? Tarkoitatko, että kyseinen ihminen ei ollut lukemista harrastanut, mutta ei kokenut siitä myöskään alemmuuden tunteita? Itse sain aikanaan ns lukemattoman ihmisen innostumaan lukemisesta ehdottamalla hänelle Juha Vuorisen dekkareita :D
Hienosti tehty! Ja teehän tulkintoja lainaamastasi ja tee tarkasti. ;)
Jotenkin tulkitsen pientä ilkeilyä, mutta en saa kiinni pointista. Ja tulkitsen, että haluat jättää sen arvoitukseksi.
Ja sori, tarkoitin Juoppohullun päiväkirjoja, siitä sit siirryttiin muiden kirjailijoiden dekkareihin :) Ihan parasta, kun saa ihmiset innostettua lukemisesta. Kaikki myötätunto kyllä tämän tetraplegiapotilaan luona, en olisi itsekään väkisin yrittänyt kirjoja tuputtaa. Mut olisihan hän saattanut innostuakin, ei voi tietää.
Juuri näin, kyseessä ei ollut ilkeily vaan viittaus ketjun "tulkitsijoihin". Voihan senkin faktan ottaa ilkeilynä.
Kiitos muuten järkevästä viestistä! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikapula eli 10 h somettamassa päivässä. Olin kerran erään neliraajahalvaantuneen kaverin avustajana, joka sanoi, ETTEI EHDI lukea. :D
Ja sinä tämän yhden perusteella teet johtopäätöksiä asioista. Ehkä kannattaa kuunnella tai lukea enemmän. Se tutkitusti antaa kykyä ymmärtäää asioita laajastil
Ehkä sinun kannattaa harjoittaa hieman sarkasmintajuakin.
Vastenmielistä, että joku laukoo täällä kyynisiä kommentteja ihmisestä, jolla on neliraajahalvaus. Minusta tuo ei ole fiksu paikka sarkasmille vaan ennemminkin empatiakyvyttömyyttä ja näköalattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä tämän yhden perusteella teet johtopäätöksiä asioista. Ehkä kannattaa kuunnella tai lukea enemmän. Se tutkitusti antaa kykyä ymmärtäää asioita laajastil
Vastenmielistä, että joku laukoo täällä kyynisiä kommentteja ihmisestä, jolla on neliraajahalvaus. Minusta tuo ei ole fiksu paikka sarkasmille vaan ennemminkin empatiakyvyttömyyttä ja näköalattomuutta.
Sarkasmi oli tarkoitettu kaulan yläpuolella lisääntyville vammoille. Mutta ethän sinä sitäkään osannut LUKEA.
Ap ei ehkä ole käsittänyt asiaa ihan oikein. Ei niitä äänikirjoja rinnasteta lukemiseen, vaan siihen kyseiseen kirjaan ja sen sisällön tuntemukseen, joka on kuunneltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo, kyseessä oli analogia ihmisten nykyiselle "kiirelle", verrattuna sängyssä makaavan kiireeseen. Kaveri oli erittäin mukava kaveri, jolla ei välttämättä aina ollut kuitenkaan ymmärrettävästi paljonkaan näköaloja.
Loppuosa taas viittaus nykyajan tyhmenemiseen, ellet ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ehkä ole käsittänyt asiaa ihan oikein. Ei niitä äänikirjoja rinnasteta lukemiseen, vaan siihen kyseiseen kirjaan ja sen sisällön tuntemukseen, joka on kuunneltu.
Niin, että aloittaja ei ymmärrä, mitä aloittaessaan kirjoitti? Maalitolpat siirtyy edelleen, Ano Turtiaisen mielestä toinen tolpista mennyt jo maailman laidan yli.
Minun tekisi jotenkin mieli tiputtaa tässä keskustelussa jalustaltaan koko tämä kirjallisuuden ja lukemisen elitismi.
On itsestään selvää, että kirjallisuus on tärkeää. Mutta sen pitäisi olla myös arkista ja helposti lähestyttävää. Ei vain pienen kulttuuripiirin Oma Juttu.
Minusta on hienoa, että äänikirjat ovat madaltaneet kynnystä tarttua kirjallisuuteen, ja kuluttaa paljon kirjoja. Vaikka olen lukenut valtavasti lapsesta asti, niin äänikirjoissa viehättää osittain myös se arkisuus, kuinka ne yhdistyvät luontevasti jokapäiväisiin puuhiin.
On tietysti kiva, että kun illalla juuri ennen nukkumaan menoa muistaa, että siellä muuten on märät pyykit koneessa ja edellisetkin vielä telineillä, niin äänikirjan kuuntelu tekee hommasta siedettävämmän. Mutta vielä hienompaa on, että samalla voi eläytyä johonkin vuosikymmenet viehätyksensä säilyttäneeseen kirjallisuuden klassikkoon, tai edellisen viikonlopun Hesarissa hehkutettuun kirjauutuuteen. Tuosta noin vain, iltamyöhällä väsyneenä, pyykkejä ripustaessa.
Ei ärsytä. Kuunnelkoon ken tahtoo. Itse tykkään lukea, mutta ei ole minulta pois, jos joku kuuntelee.
Mahtaa aloittajalla olla vaikeaa niiden kirjojen kanssa, kun ihmiset eivät tottelekaan hänen vaatimiansa sanavalintoja.
Mistähän se lukemisen elitismi pitäisi pudottaa ja mitähän semmoinen oikein on? On kyllä harhaisia kuvitelmia ihmisillä, liittyvätköhän heikkoon koulumenestykseen, joka nakertaa takaraivossa?
Osalla kuuntelijoista on vähän semmoista persujen alemmuuskompleksia ja uhriutumista, johon ei ole mitään tarvetta. Kuuntelu on ihan pop!
Erityisesti sinulla, joka muistat alapeukuttaa aina. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla äänikirjojen kuuntelu on herättänyt jälleen vanhan lukuinnon, nuorena luin hirveästi kirjoja, mutta aikuisena se on jäänyt muitten puuhien jalkoihin. Nyt äänikirjojen myötä olen innostunut uudelleen ja siis alkanut taas lukea myös paperikirjoja (ja e-kirjoja) kuuntelun ohella. Samoin mieheni, joka ei koskaan ole ollut mikään hirveän innokas lukija. En siis osaa nähdä mitä pahaa niissä äänikirjoissa muka olisi. Eihän ne ihsn sama asia ole kuin lukeminen, mutta kirjallisuudesta nauttimista yhtä kaikki, eikä se tee pahaa kenellekään.
Niin, näitä "ei tee pahaa kenellekään" ja "ylemmyydentunto" ja "elitismi" -termejä ovat käyttäneet ketjussa pääasiassa kuuntelijat. Kertonee jotain.
Sinusta ainakin kertoo jotain, että haluat jankata termiä "kuuntelijat", vaikka useimmat kertoo sekä lukevansa että kuuntelevansa.
Vierailija kirjoitti:
Lukeminen on lukemista ja kuuntelu kuuntelua.
Kai sen kuunneltavankinkin joku lukee?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kuuntelu ja leffan katselu on enemmä rinnastettavissa.
Millä tavoin? Leffa onnusein väritetty ja oioittu eikä juoni ole aina sama.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän se lukemisen elitismi pitäisi pudottaa ja mitähän semmoinen oikein on? On kyllä harhaisia kuvitelmia ihmisillä, liittyvätköhän heikkoon koulumenestykseen, joka nakertaa takaraivossa?
Päin vastoin. Kun ei ole mitään syytä tuntea alemmuudentuntoa, varsinkaan koulumenestyksen takia, ei ole myöskään tarvetta päteä sillä että Lukee. Vaan mielellään soisi kirjallisuudesta nauttimisen yhtälaisesti ihan kaikille, riippumatta missä muodossa kirjansa kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla äänikirjojen kuuntelu on herättänyt jälleen vanhan lukuinnon, nuorena luin hirveästi kirjoja, mutta aikuisena se on jäänyt muitten puuhien jalkoihin. Nyt äänikirjojen myötä olen innostunut uudelleen ja siis alkanut taas lukea myös paperikirjoja (ja e-kirjoja) kuuntelun ohella. Samoin mieheni, joka ei koskaan ole ollut mikään hirveän innokas lukija. En siis osaa nähdä mitä pahaa niissä äänikirjoissa muka olisi. Eihän ne ihsn sama asia ole kuin lukeminen, mutta kirjallisuudesta nauttimista yhtä kaikki, eikä se tee pahaa kenellekään.
Niin, näitä "ei tee pahaa kenellekään" ja "ylemmyydentunto" ja "elitismi" -termejä ovat käyttäneet ketjussa pääasiassa kuuntelijat. Kertonee jotain.
Sinusta ainakin kertoo jotain, että haluat jankata termiä "kuuntelijat", vaikka useimmat kertoo sekä lukevansa että kuuntelevansa.
Viittaus oli niihin, jotka loukkaantuvat sanoista kuuntelijat. En jaksa sinua ajatellen aina kirjoittaa siten, etten herkkää hipiääsi loukkaasi. Korjaan siis: loukkaantuvat kuulijat. Kiitos hyvästä huomiosta kuitenkin, kun noin "hyvillä" mielin sen kerroit. :D
ap ei tajua, että on myös esim näkövammaisia ja kuunneltuna tuottaa saman sisällön kuin luettuna. Onko ap koskaan oikeasti kuunnellut kirjaa?
Jotenkin tulkitsen pientä ilkeilyä, mutta en saa kiinni pointista. Ja tulkitsen, että haluat jättää sen arvoitukseksi.
Ja sori, tarkoitin Juoppohullun päiväkirjoja, siitä sit siirryttiin muiden kirjailijoiden dekkareihin :) Ihan parasta, kun saa ihmiset innostettua lukemisesta. Kaikki myötätunto kyllä tämän tetraplegiapotilaan luona, en olisi itsekään väkisin yrittänyt kirjoja tuputtaa. Mut olisihan hän saattanut innostuakin, ei voi tietää.