Ärsyttääkö muita kun äänikirjat rinnastetaan lukemiseen?
Nykyään usein kun kyselee, että mitä olet viime aikoina lukenut, niin ihmiset vastaa, että olen kuunnellut sitä, tätä ja tuota. Ei se kuuntelu ole sama asia.
Kommentit (435)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen niin nopea lukija, ettei hermo riitä kuunteluun. Ja nopeuttaminen tekee kuuntelemisesta kauheaa papatusta. Lukeminen silmillä ja kuunteleminen korvilla.
-Mennään mun hyttiin lukemaan mun hyttiradiota.-
Tässäkin mainittiin ihan faktoina, että lukeminen silmillä ja kuunteleminen korvilla. Silti harmittaa meitä kuuntelijoita.
Vähän ohis, mutta keskustelun teemoihin viitaten: minusta ei voida rinnastaa äänikirjojen kuuntelua ja kyvyttömyyttä lukea esim. kirjoja yliopistotasolla.
Itselleni luennot ja kaikenlainen auditiivinen opiskelu on kaikkein toimimattomin tapa oppia. Pidän nimenomaan mahdollisuudesta lukea perinteisiä kirjoja, toki alan tutkimukset luen verkosta. Koin alkuun jopa huonoa omatuntoa, kun en kuunnellut luentotallenteita vaan luin pelkät slidet. Eli todellakin luen mielelläni ja suht vaativaakin tieteellistä tekstiä.
Pidän kuitenkin paljon äänikirjoista. Minulla nimenomaan vaativampi kognitiivinen tekstin sisäistäminen vaatii lukemista, mutta kaunokirjallisuudessa ehkä tiedonkäsittelyn prosessi on erilainen. Pystyn kuuntelemaan ja eläytymään hyvin tarinaan. Nuorempana luin paljon perinteisiä kirjoja. Äänikirjat mahdollistavat paremmin aika- ja paikkariippumattoman lukemisen.
Ei sitä tarvitse hävetä, että meillå ihmisillä on enemmän tai vähemmän aikapulaa.
On kiva kun voi yhdistää vaikka lenkkeilyn ja äänikirjan kuuntelun. Kotitöistä puhumattakaan!
Mitäpä jos me paljon lukevat ihmiset yritettäisiin osoittaa, että olemme ihan oikeasti sivistyneitä.
Älä tuomitse lukijaa formaatin perusteella:)
Siis jos joku kysyy mitä kirjoja olen lukenut viime aikoina lukenut, niin totta kai kerron niistäkin jotka olen kuunnellut. Oletan, että henkilö haluaa keskustella silloin kirjoista ja mahdollisesti kuulla vinkkejä mitä lukea seuraavaksi, ja sitä keskustelua voi kyllä käydä riippumatta missä muodossa sen kirjan on kahlannut läpi. Luen kyllä myös kirjoja, en pelkästään kuuntele, eikä minulla ole mitään tarvetta rakentaa näille mitään vastakkainasettelua tai paremmuusjärjestystä, molemmissa on puolensa. Olen kyllä valmis keskustelemaan siitäkin, olisiko joku tietty kirja sellainen joka ehkä kannattaisi mieluummin lukea kuin kuunnella, ja toisaalta myös siitä jos jossain on ihan nappi lukija joka saa kirjan heräämään henkiin ihan eri tavoin kuin luettuna.
Aikapula eli 10 h somettamassa päivässä. Olin kerran erään neliraajahalvaantuneen kaverin avustajana, joka sanoi, ETTEI EHDI lukea. :D
Ilmeisesti vamma on siirtynyt hieman ylemmäksi ihmiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos joku kysyy mitä kirjoja olen lukenut viime aikoina lukenut, niin totta kai kerron niistäkin jotka olen kuunnellut. Oletan, että henkilö haluaa keskustella silloin kirjoista ja mahdollisesti kuulla vinkkejä mitä lukea seuraavaksi, ja sitä keskustelua voi kyllä käydä riippumatta missä muodossa sen kirjan on kahlannut läpi. Luen kyllä myös kirjoja, en pelkästään kuuntele, eikä minulla ole mitään tarvetta rakentaa näille mitään vastakkainasettelua tai paremmuusjärjestystä, molemmissa on puolensa. Olen kyllä valmis keskustelemaan siitäkin, olisiko joku tietty kirja sellainen joka ehkä kannattaisi mieluummin lukea kuin kuunnella, ja toisaalta myös siitä jos jossain on ihan nappi lukija joka saa kirjan heräämään henkiin ihan eri tavoin kuin luettuna.
Vastakkainasettelu ja paremmuusjärjestys on siis sama, kuin asioiden vertailu? Samaa soopaahan selitti pitkän sepustuksen kirjoittajakin, "hyvällä" kyökkipsykallaan.
Vierailija kirjoitti:
Aikapula eli 10 h somettamassa päivässä. Olin kerran erään neliraajahalvaantuneen kaverin avustajana, joka sanoi, ETTEI EHDI lukea. :D
Minä olisin suositellut hänelle äänikirjoja
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjoja en käytä, koska kirjailijat eivät saa niistä kuunteluista reilua osaa.
Riippuu kustantajasta. Voi jopa olla päinvastoin, eli kirjasta maksettu ennakko katsotaan pelkästä painetusta kirjasta saaduksi, ja koska tekijänpalkkiot eivät ylitä sen summaa, kirjailija ei saa sen lisäksi mitään rahaa painetusta kirjasta, kun taas kuunteluista (ja lukuaikapalveluista) saa edes jotakin vähän.
Mistäkö tiedän tämän? Olen itse julkaissut pari (tieto)kirjaa, joita koskee tämä. Sama kahtiajako kuin tässä keskustelussa vallitsee sivumennen sanoen myös kirjailijoiden piirissä; toisten mielestä painettu kirja on jotenkin hienompi ja ainoa oikea. Itse olen eri mieltä, ja pidän kirjojeni kuuntelijoita yhtä lailla niiden lukijoina kuin "varsinaisia" lukijoitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin suositellut hänelle äänikirjoja <3
Olisikin pitänyt, hänellä ei olisi ollut tuota alemmuuskompleksiakaan lukemista kohtaan. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjoja en käytä, koska kirjailijat eivät saa niistä kuunteluista reilua osaa.
Riippuu kustantajasta. Voi jopa olla päinvastoin, eli kirjasta maksettu ennakko katsotaan pelkästä painetusta kirjasta saaduksi, ja koska tekijänpalkkiot eivät ylitä sen summaa, kirjailija ei saa sen lisäksi mitään rahaa painetusta kirjasta, kun taas kuunteluista (ja lukuaikapalveluista) saa edes jotakin vähän.
Mistäkö tiedän tämän? Olen itse julkaissut pari (tieto)kirjaa, joita koskee tämä. Sama kahtiajako kuin tässä keskustelussa vallitsee sivumennen sanoen myös kirjailijoiden piirissä; toisten mielestä painettu kirja on jotenkin hienompi ja ainoa oikea. Itse olen eri mieltä, ja pidän kirjojeni kuuntelijoita yhtä lailla niiden lukijoina kuin "varsinaisia" lukijoitakin.
Siihen nähden, että olet julkaissut tietokirjoja (omakustanteita?) löydät yllättävän outoja juttuja ketjusta.
Toki rivien välejä voi lukea omalla tahtotilallaan kaikenlaista. '
Kirjailijoille tietysti hyvä asia kuuntelukin, pitäisi vaan palkita paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikin pitänyt, hänellä ei olisi ollut tuota alemmuuskompleksiakaan lukemista kohtaan. <3
Alemmuuskompleksia? Tarkoitatko, että kyseinen ihminen ei ollut lukemista harrastanut, mutta ei kokenut siitä myöskään alemmuuden tunteita? Itse sain aikanaan ns lukemattoman ihmisen innostumaan lukemisesta ehdottamalla hänelle Juha Vuorisen dekkareita :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alemmuuskompleksia? Tarkoitatko, että kyseinen ihminen ei ollut lukemista harrastanut, mutta ei kokenut siitä myöskään alemmuuden tunteita? Itse sain aikanaan ns lukemattoman ihmisen innostumaan lukemisesta ehdottamalla hänelle Juha Vuorisen dekkareita :D
Hienosti tehty! Ja teehän tulkintoja lainaamastasi ja tee tarkasti. ;)
Vierailija kirjoitti:
En vastusta äänikirjoja muuten, mutta kirjailijoiden entisestäänkin kapeaa leipää nämä kaventavat vain entisestään, koska korvaukset ovat pienemmät.
Niin paradoksaaliselta kuin tämä kuulostaakin, jos haluaa Suomessa maksimoida kirjailijan kirjastaan saaman rahamäärän, kannattaa useimmiten lainata painettu kirja kirjastosta. Kirjojen suuresta enemmistöstä kertyvä laskennallinen tekijänpalkkio ei koskaan kata niistä etukäteen maksettua ennakkoa, jolloin kirjan myynnin lisääntynyt kappalemäärä ei lisää tekijän kustantajalta saamaa rahamäärää lainkaan. Sen sijaan kirjastolainoista on nyt jo kymmenisen vuotta maksettu ns. Sanasto-korvausta, joka on tällä hetkellä 31 senttiä / laina.
Eli jos kirjaa esim. myydään 400 kappaleen sijaan 500 kappaletta, tekijä ei kostu siitä yleensä mitään, mutta jos se lainataan kirjastosta 100 kertaa enemmän kuin muutoin tapahtuisi, hän kostuu 31 euroa.
- sama kuin 328 yllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastakkainasettelu ja paremmuusjärjestys on siis sama, kuin asioiden vertailu? Samaa soopaahan selitti pitkän sepustuksen kirjoittajakin, "hyvällä" kyökkipsykallaan.
Taisi kalahtaa :)
Minulla äänikirjojen kuuntelu on herättänyt jälleen vanhan lukuinnon, nuorena luin hirveästi kirjoja, mutta aikuisena se on jäänyt muitten puuhien jalkoihin. Nyt äänikirjojen myötä olen innostunut uudelleen ja siis alkanut taas lukea myös paperikirjoja (ja e-kirjoja) kuuntelun ohella. Samoin mieheni, joka ei koskaan ole ollut mikään hirveän innokas lukija. En siis osaa nähdä mitä pahaa niissä äänikirjoissa muka olisi. Eihän ne ihsn sama asia ole kuin lukeminen, mutta kirjallisuudesta nauttimista yhtä kaikki, eikä se tee pahaa kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi kalahtaa :)
Niinhän sulla taisi, mutta kyllä se kuuntelukin on hyvä harrastus älä siis huoli. :D :D
Kirjailijoiden palkkioista sellainenkin pointti, että jos äänikirjoja kuunnellaan ostettujen ja kirjastosta lainattujen paperikirjojen _lisäksi_, niin sehän on kirjailijoille vain eduksi. Jos ihmisellä on aikaa lukea 2 kirjaa kuukaudessa, niin hyvä juttu. Jos hänellä on niiden lisäksi aikaa kuunnella vaikka 4 kirjaa äänikirjoina kotitöiden ja lenkkeilyn ohella, niin vielä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä tämän yhden perusteella teet johtopäätöksiä asioista. Ehkä kannattaa kuunnella tai lukea enemmän. Se tutkitusti antaa kykyä ymmärtäää asioita laajastil
Vierailija kirjoitti:
Minulla äänikirjojen kuuntelu on herättänyt jälleen vanhan lukuinnon, nuorena luin hirveästi kirjoja, mutta aikuisena se on jäänyt muitten puuhien jalkoihin. Nyt äänikirjojen myötä olen innostunut uudelleen ja siis alkanut taas lukea myös paperikirjoja (ja e-kirjoja) kuuntelun ohella. Samoin mieheni, joka ei koskaan ole ollut mikään hirveän innokas lukija. En siis osaa nähdä mitä pahaa niissä äänikirjoissa muka olisi. Eihän ne ihsn sama asia ole kuin lukeminen, mutta kirjallisuudesta nauttimista yhtä kaikki, eikä se tee pahaa kenellekään.
Niin, näitä "ei tee pahaa kenellekään" ja "ylemmyydentunto" ja "elitismi" -termejä ovat käyttäneet ketjussa pääasiassa kuuntelijat. Kertonee jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä tämän yhden perusteella teet johtopäätöksiä asioista. Ehkä kannattaa kuunnella tai lukea enemmän. Se tutkitusti antaa kykyä ymmärtäää asioita laajastil
Ehkä sinun kannattaa harjoittaa hieman sarkasmintajuakin.
Kokeile vaihtaa kieltä