Opetushallitus päiväkotien ohjeeksi: "Pojilla voi olla pimppi"
"Sukupuolen moninaisuudesta voi jakaa ikätasoisesti tietoa lapsille kertomalla esimerkiksi, että joillain pojilla on pimppi tai on mahdollista kasvaa aikuiseksi naiseksi, vaikka olisi syntymässä määritelty pojaksi."
Kohdassa "Sukupuolen moninaisuus": https://www.oph.fi/fi/opettajat-ja-kasvattajat/osallisuus
Kommentit (1338)
Vierailija kirjoitti:
Miksi välttelette vastuutanne? Edelleen, te heteroperheet suositte poikia kaikessa ja useat tietämäni akat haluavat tyttöjen abortit Suomeen. Me kyllä tiedämme kumpaa sukupuolta heterot "vapaasti valitsevat" abortoida. Te perheet itse haluatte vain poikia, miksi kiellätte tämän? Sukunimet menee miesten kautta kaikkialla, ja tämän takia tyttöjä ei saa syntyä. Naiset itse tasan tietää tämän, silti esitätte viattomia. Tiktokissa oli kommentti miten naiset suosivat poikia, ja siinä oli 2000 peukkua. Sen lisäksi myös miehet suosii poikia, itsekkäitä kun ovat.
Jos vain poikia saa syntyä ja kun vain miehillä on ihmisarvo, miksi ihmettelette tätä hässäkkää? Lopettakaa tuo viattoman esittäminen. Te olette täällä joka päivä jahtaamassa ra*skausten uhreja koska he ovat naisia. Ette te miespuolisia uhreja syytä tai jahtaa. Yleistätte naisia koko ajan ettekä te tee Andrew T:n tasoiselle väkivallalla uhkaavalle naisvihalle mitään, hihitätte vain. Sen sijaan jos joku sanoo ettei miehet tee tarpeeksi kotitöitä, on se mielestänne sairaalloista mie*vihaa, joka täytyy heti lopettaa.
Mitä sairasta on saada valita oma sukupuoli? Itse te aloititte tämän sukupuolikaaoksen. Naisten kehoa, piirteitä, ammatteja, asemaa seksissä pidetään alhaisena, joten miksi kukaan järkevä suostuisi olemaan nainen?
Minkähänlaiselle kuvitteelliselle ryhmälle tämä on tarkoitettu?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen syntykoti on Afrikassa. Vuosituhansia sitten jotkut muuttivat nykyisen Euroopan puolelle. Aurinkoa oli vähemmän varsinkin talvella, joten alkuperäisen tummanruskea haalistui. Kun aikaa kului riittäv ästi
vaihtui väri vaaleammaksi, jos vielä pohjoisemmaksi oli talvi pidempi, aurinkoa vähemmän ja väki vaaleampaa.
Lyhyesti: me olemme kaikki mustien esi-es-esi-isiemme jälkeläisiä, minä nyös vaikka olen poikkeuksellisen haalea.
Tämä ei ole faktaa, vaan mielipiteitä. Asiasta löytyy jo useita tutkimuksia jonka mukaan tämä väite ei pidä lainkaan paikkaansa. Myös monet oikeat faktat tukee enemmän sitä, että tämä ei pitäisi paikkansa. 90-luvulla tiedettiin, että punkit elää lähinnä lepässä, nykyään tiedetään että ne elääkin pitkässä nurmikossa tai jotain.
Miten te pöyristelijät hoitaisitte keskustelun, kun kuusivuotias kysyy, että miksi Pouta sanoo olevansa poika, vaikka sillä on pimppi? Että höpö höpö ole hiljaa? Vai että jotkut tuntee olevansa poikia vaikka heillä olisi pimppi ja että silloin voit sanoa Poudalle, että ookoo, mitä välii?
Kertokaa mulle, miten tämä pitäisi mielestänne hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi välttelette vastuutanne? Edelleen, te heteroperheet suositte poikia kaikessa ja useat tietämäni akat haluavat tyttöjen abortit Suomeen. Me kyllä tiedämme kumpaa sukupuolta heterot "vapaasti valitsevat" abortoida. Te perheet itse haluatte vain poikia, miksi kiellätte tämän? Sukunimet menee miesten kautta kaikkialla, ja tämän takia tyttöjä ei saa syntyä. Naiset itse tasan tietää tämän, silti esitätte viattomia. Tiktokissa oli kommentti miten naiset suosivat poikia, ja siinä oli 2000 peukkua. Sen lisäksi myös miehet suosii poikia, itsekkäitä kun ovat.
Jos vain poikia saa syntyä ja kun vain miehillä on ihmisarvo, miksi ihmettelette tätä hässäkkää? Lopettakaa tuo viattoman esittäminen. Te olette täällä joka päivä jahtaamassa ra*skausten uhreja koska he ovat naisia. Ette te miespuolisia uhreja syytä tai jahtaa. Yleistätte naisia koko ajan ettekä te tee Andrew T:n tasoiselle väkivallalla uhkaavalle naisvihalle mitään, hihitätte vain. Sen sijaan jos joku sanoo ettei miehet tee tarpeeksi kotitöitä, on se mielestänne sairaalloista mie*vihaa, joka täytyy heti lopettaa.
Mitä sairasta on saada valita oma sukupuoli? Itse te aloititte tämän sukupuolikaaoksen. Naisten kehoa, piirteitä, ammatteja, asemaa seksissä pidetään alhaisena, joten miksi kukaan järkevä suostuisi olemaan nainen?
Pikkasen pakko, vaikka millaisen letkun liimaisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te hoette että lapsen pää menee sekaisin jos sanotaan että tytöllä voi olla pippeli. Mitenköhän sekaisin sen lapsen pää on, joka elää tuollaisessa tilanteessa? Kiva kuulla ettei ole normaali ja ettei saa avoimesti olla sitä mitä on.
Ja kyllä, näitä lapsia on. On aina ollut, ennen vain sen esiintuominen ei ollut hyväksyttyä eikä edes sallittua. Minun 11v lapseni harrastuksessa on lapsi joka ei koe olevani se mitä kromosomit määrittää. Oma lapseni ihmetteli asiaa ensin hiukan mutta eipä siitä sen kummempaa kohinaa tullut, ei tieto muuttanut heidän suhdettaan.Jos henkilö luulee olevansa jotakin muuta kuin fyysisesti on, niin hän ei ole silloin normaali. Kyse on psyykkisestä ongelmasta, sukupuoliristiriidasta. Ei se asia sillä muutu, että tämän häiriöisen ihmisen totuudenvastaista ajatusta yritetään tuputtaa niille terveille tavallisille lapsille "normaalina". Siinä vain valehdellaan toisille lapsille, jotta tämä häiriöinen lapsi saisi jatkaa omassa harhassaan elämistä. Halutaan vetää muita lapsia alas häiriintyneen tasolle sen sijaan, että autetaan tätä sukupuolihäiriöistä lasta hyväksymään fyysinen todellisuus.
Ja sama vammoissa ja muissa häiriöissä? ADHD-lapsen kanssa ei olla tekemisissä koska hän on höiriintynyt ja epänormaali?
Anna muiden kasvattaa lapsesi, kiitos.
Missä sanoin, ettei saa olla tekemisissä? Sanoin, että se ei ole oikein, että muille lapsille valehdellaan, että tämän sukupuolihäiriöisen ajatukset ovat normaaleja. Ne eivät ole. Jos kuvittelee olevansa muuta kuin mitä fyysisesti on, niin se on vakava psyykkinen ongelma ja lapsi tarvitsee siihen apua. Vastaus tähän yksilön psyykkiseen ongelmaan ei kuitenkaan ole se, että muille lapsille valehdellaan sukupuolesta vaan se, että tämä sukupuolihäiriöstä kärsivä lapsi saa terapia-apua häiriöstä aiheutuvaan mahdolliseen ahdistukseen, kehoinhoon ja masennukseen.
Lyllä ne ovat ihan normaaleja ajatuksia. Sinä valehtelet lapsellesi ja luot pohjan suvaitsemattomuudelle, jos sä syötät oman ajatuksen siitä että joku ihminen on epänormaali. Jos (ja kun) lapsesi myöhemmin pohtii sukupuoltaan ja seksuaalisuuttaan, hän häpeää ajatuksiaan, jotka ovat epänormaaleita. Kaivat omaa kuoppaasi.
Lapselle pitää sanoa että osa ihmisistä pohtii asiaa, mitäs itse ajattelet. Silloin saat vastaukseksi että no minä olen tyttö tai poika ja sillä hyvä. Miksi te pelkäätte muiden ajatuksia noin paljon että teidän täytyy ne piilottaa ja kieltää? Sekö ei ole valehtelua?
-eri
Mutta ne EIVÄT OLE NORMAALEJA AJATUKSIA. Enemmistö ihmisistä ei ajattele noin. Enemmistölle oma sukupuoli ei ole ongelma, vaan he kykenevät hyväksymään sen tosiasian, että tällainen tämä minun fyysinen ominaisuuteni nyt on. Näin ajattelee terve, normaali ihminen.
Ihan määritelmällisesti siis se, että omaa epätavanomaisia ja harvinaisia pinttyneitä ajatuksia väärään kehoon joutumisesta tarkoittaa sitä, että ei ole normaali. Ja jos lapselle tulee tuollaisia epänormaaleja ajatuksia, niin silloin tietysti hän tarvitsee apua. Terapiaa, jotta kykenee käsittelemään noiden epänormaalien ajatusten aiheuttamaa ahdistua ja näkemään oman kehonsa positiivisemmin.
Eikä niin, että muu ympäristö alkaa leikkimään mukana ja vahvistamaan epänormaaleja ajatuksia ja ihan suoraan valehtelee lapselle, että niin oletkin tyttö, vaikka sinulla on penis. Tuohan vaan ajaa lapsen myöhemmin silpomaan itseään kun hän lopulta tajuaa, että kaikki ovat valehdelleet ja hän ei koskaan oikeasti ole tyttö enemmistön mielestä.
Näiden sukupuolihäiriöisten lasten vanhemmat haluavat laittaa vahingon kiertämään ja sekoittaa muidenkin lasten päät.
Ja tytöillä 'loppipop'. Tsiisus, mitä touhua!
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodit voi opettaa suvaitsevaisuutta, mä opetan lapseni miettimään omilla aivoilla ja arvostamaan omaa kehoaan ja sitä sukupuolta, johon on syntynyt. Jos lapseni joskus haluaisi vaihtaa sukupuolta, olisin hänen tukena ja miettisimme asiaa yhdessä rauhassa, ennen hoitoja, jotta hän on varma asiasta.
Tällä hetkellä nuorin tyttöni on päiväkodissa ja vanhin on 11v. Ovat molemmat tyytyväisiä että ovat tyttöjä, eivät haaveile olevansa muuta sukupuolta.
Olen kyllä kuullut että on lapsia, jotka jo päiväkoti-iässä alkavat miettiä, että tuntuisi luonnollisemmalta olla eri sukupuolta, kuin millaiseksi on syntynyt. Minusta on ihan hyvä että kasvatetaan lapsia kunnioittamaan sellaisia ihmisiä, jotka haluavat muuttaa jossain vaiheessa sukupuoltaan. Mutta olisi hyvä että lapsia kannustetaan myös arvostamaan sitä sukupuolta, johon he ovat syntyneet, jos se tuntuu lapsesta luonnolliselta ja oikealta.
Niin ja se varmaan johtuu siitä, että pieni lapsi ei vielä hahmota, että tietty sukupuoli ei tarkoita sitä, että pitää olla tietynlainen. Tyttö voi tykätä leluautoista ja pojat barbeista. Mutta sitten nämä sukupuolihäiriöiset yrittävät levittää ajatusta siitä, että kyllä se poika onkin tyttö, jos autot eivät kelpaa kun itsellä on ollut pienenä vaikeuksia hahmottaa, mitä se sukupuoli tarkoittaa. Sairasta! Tällaista ei missään nimessä pitäisi opettaa lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Näiden sukupuolihäiriöisten lasten vanhemmat haluavat laittaa vahingon kiertämään ja sekoittaa muidenkin lasten päät.
Ihan te heteroperheet olette tämän takana. Tehän haluatte että olemassa on vain 1 sukupuoli, kovasti olette palstalla vuosia ylistäneet vain tyttöihin kohdistuvia selektiivisiä abortteja. Kun heteroille naissukupuoli on vammaisuutta, niin miksi haluaisin olla nainen? Lisäksi naisia uhkaillaan tälläkin hetkellä oikeuksien viemisellä, eikä heterot tuomitse miehiä mitenkään tästä puheesta. Missä olette tuominneet Andrew T:n? Ette missään. Ihan itse te sitä kaaosta aiheutatte.
Vierailija kirjoitti:
Miten te pöyristelijät hoitaisitte keskustelun, kun kuusivuotias kysyy, että miksi Pouta sanoo olevansa poika, vaikka sillä on pimppi? Että höpö höpö ole hiljaa? Vai että jotkut tuntee olevansa poikia vaikka heillä olisi pimppi ja että silloin voit sanoa Poudalle, että ookoo, mitä välii?
Kertokaa mulle, miten tämä pitäisi mielestänne hoitaa.
No noin juuri, mutta et valehtele lapsellesi, että Pouta on oikeasti poika. Vaan hän on tyttö, joka haluaisi olla poika ja yleensä tällainen olo menee kasvaessa ohi ja kohta Poudasta voikin olla kivaa olla tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Lasten transiutus etenee.
Kannattaa kotona korostaa lasten kasvatuksessa sukupuolia: tyttö on tyttö ja poika on poika. Ihan vain kompensoidakseen ulkomaailman tuputuksia.
On kyllä pimeetä touhua, ei voi muuta sanoa enää. Alkaa mennä jo ihan hiukkapikkuisen överiksi tämä trans-tuputtaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan te heteroperheet olette tämän takana. Tehän haluatte että olemassa on vain 1 sukupuoli, kovasti olette palstalla vuosia ylistäneet vain tyttöihin kohdistuvia selektiivisiä abortteja. Kun heteroille naissukupuoli on vammaisuutta, niin miksi haluaisin olla nainen? Lisäksi naisia uhkaillaan tälläkin hetkellä oikeuksien viemisellä, eikä heterot tuomitse miehiä mitenkään tästä puheesta. Missä olette tuominneet Andrew T:n? Ette missään. Ihan itse te sitä kaaosta aiheutatte.
Jos tarkoitat Tatea, niin ihan kävin sen omassa instassa haukkumassa sen vässykäksi. Muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lasten kouluissa on transnuoria. Ei se ole niille mikään juttu. Kukin on mitä on ja so what. Maailma muuttuu ja dinosauruksia se on aina ärsyttänyt ja tulee aina ärsyttämään.
🤷
Kyllä se valitettavasti on juuri nimenomaan niille nuorille "se juttu". Tämän hetken trendi. Jonka vuoksi jotkut jopa käyvät syömään hormoneja ja hankkiutuvat silvottaviksi.
Monet nuoret eivät todellakaan voi hyvin. Avaa silmäsi.
Tiedän kyllä että monet nuoret eivät voi hyvin. Olkaapa siis armollisia ja hyviä kaikenlaisille nuorille.
Ilman muuta. Mutta joskus kun yritetään olla suvaitsevaisia lopputulos onkin välinpitämättömyyttä.
Jos lapsi on niin sekaisin, että ryhtyy leikkauttamaan vartaloaan ja syömään hormoneja, hän tekee peruuttamattomia tekoja itselleen. Kuitenkin moni näistä aiheutuu aivan muista mielenterveyden ongelmista, ja moni sitten myöhemmin katuu tekemäänsä.
Huonoon kehitykseen pitää puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet hupsu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
näin feministinä kyllä oksettaa tuo tieteen ja faktojen vastainen ideologinen sonta, jota virallisetkin tahot alkavat toistaa kuin idiootit
sukupuoli-identiteetti ei ole sama kuin sukupuoli
biologista sukupuolta ei voi muuttaa
sukupuoli ei ole ilmoitusasia sen enempää kuin rotu tai ikä
Miksi sä sit saat julistaa sukupuoltasi?
Ei kai feministi ole sukupuoli? Feministi voi olla mies tai nainen.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo asia kerrotaan lapsille (toivottavasti ei) niin pitäisi korostaa, että se on erittäin harvinaista.
Ei kai lapsille tehdä sukupuolenvaihdosleikkauksiakaan, niin miksi siitä pitää kertoa pienille lapsille ollenkaan? Ei lapset kykene ymmärtämään aikuisten asioita.
Onko sukupuoli vain aikuisten asia? Kyllä lapsellakin on sukupuoli ja joskus myös sukupuoliristiriita, jos ei pienenä lapsena niin yleensä teini-iän muutokset ovat se kuplan puhkaiseva tekijä. Lapsille on joka tapauksessa hyvä opettaa, että joillakin ihmisillä on tälläisiä tunteita, että ne tunteet eivät ole vääriä tai pahoja, ja että jos niitä tulee tai niitä kokevia haluaa ymmärtää paremmin voi aina puhua aikuisten kanssa. Heidän joilla ristiriitaa ei esiinny on tärkeää käsittää ettei se tee kenestäkään huonompaa ja että se ei oikeuta kiusaamista tai muuta pahaa kohtelua. Monella transnuorella on kurjia kokemuksia (etenkin aiemmilta vuosikymmeniltä) ja siksi he usein ajautuvat suljettuihin samoin kokevien piireihin.
Siitä mikä on oikea sukupuolen käsitys ja määritelmä voidaan olla montaa mieltä mutta veikkaan opetushallituksen seuraavan tiedeyhteisön kantaa, jonka mukaan sosiaalinen sukupuoli on realistinen konsepti ja että sukupuoliristiriitaa voidaan osaltaan hoitaa sosiaalisella hyväksynnällä. Sillä logiikalla pojalla voi olla pimppi ja tytöllä pippeli vaikka se maalaisjärjen vastaista onkin, mutta niin se tiede puksuttaa.
Tietysti siitä voidaan käydä keskustelua milloin nämä asiat ovat niin ajankohtaisia että ne pitää mainita (todennäköisesti lapsen kysyessä aiheesta) ja miten ne esitetään kehitystasoon sopivalla tavalla. Mutta ne ovat ensisijaisesti sellaisia ongelmia, jotka päivähoidon tai koulun työntekijä joutuu ratkomaan tilanteen mukaan, eivätkä meidän päätettävissä.
Minä olin ehkä vähän erikoinen tapaus, mutta opin ensimmäisen kerran sukupuolidysforiasta noin 5-6 -vuotiaana, kun olin oppinut lukemaan vähän sujuvammin ja kävin läpi kaikkea mikä käsiin sattui, mukaan lukien hyllyssä ollutta lääkärikirjasarjaa. Tuskin sitä mitenkään syvemmällä tasolla tajusin, mutta kirjan lyhyt selitys ei herättänyt kummempaa hämmennystä. Samoista kirjoista taisin oppia että homojakin on olemassa ja että joskus homoutta luultiin sairaudeksi mutta nykyään se käsitetään normaaliksi, harmittomaksi variaatioksi. Niin se tiede tosiaan puksuttaa...
Onko pojilla myös kuukautiset?
Haa! Eipä taida muuten olla!
Näin seurakunnan vanhimpana tiedän että pojilla on aina ollut se poikapimppi, koska aviovaimon pettäminen kuukautisten aikana muiden naisten kanssa on syntiä.