Opetushallitus päiväkotien ohjeeksi: "Pojilla voi olla pimppi"
"Sukupuolen moninaisuudesta voi jakaa ikätasoisesti tietoa lapsille kertomalla esimerkiksi, että joillain pojilla on pimppi tai on mahdollista kasvaa aikuiseksi naiseksi, vaikka olisi syntymässä määritelty pojaksi."
Kohdassa "Sukupuolen moninaisuus": https://www.oph.fi/fi/opettajat-ja-kasvattajat/osallisuus
Kommentit (1338)
Koska pidätte vaka-henkilökuntaa ja opettajia mielisairaina ja vaarallisina, niin kuinka moni teistä aikoo lomien jälkeen pitää lapsensa kotona? Se kai olisi ainoa vastuullinen toimintatapa. Käsi ylös. Jos ette niin tee, niin tuuli taitaa lähinnä heiluttaa huulia.
Vierailija kirjoitti:
Hieman ristiriitaista että ensin täällä aina kerrotaan miten se sukupuoli on niin täydellisen biologista että se ei voi ikinä muuttua mitenkään mutta sitten ne lapset kuitenkin menevät heti sekaisin sukupuolestaan jos niille kertoo mitään muuta kuin "pojalla pippeli, tytöllä pimppi" tietoa.
Ihan samoin joissain maissa elää edelleen kuvitelma että jos ihmisille kertoo homoudesta niin ihmiset alkavat heti muuttua homoiksi.
Se että ihmisille opetetaan, että omat biologiset piirteet ovat tunneasia eivätkä olosuhde johon pitää sopeutua on jo aiheuttanut sen, että mielenterveysongelmista kärsivät teinitytöt ovat rynnänneet transpoliklinikoille, koska eivät samaistu ikäisiinsä tyttöihin vaan kokevat itsensä syystä tai toisesta poikkeaviksi tai inhoavat/häpeävät omaa sukupuoltaan. Tämän vuoksi juuri transaktivismille alttiiden teinityttöjen transhoidot ja tutkimukset ovat kasvaneet moninkertaisiksi, kun taas poikien ei lainkaan. Alun perin transsukupuolisuushan oli korostuneesti miesten keskuudessa korostunut ilmiö, ei naisten. Transaktivismin johdosta transsukupuolisuus ja muut sukupuolen moninaisuuden muodot ovat tulleet naisten suosioon, tosin suurin osa sukupuolidysforioistahan on ollut ja on edelleen ohimeneviä ilmiöitä. Biologinen piirre kuten sukupuoli ei ole kuin homous, joka on lähtökohtaisesti sisäinen tunne, eikä sen muuttamiseksi tarvitse muokata omaa kehoaan.Ihmiselle voi opettaa tulkitsemaan sisäisiä tunteita, kuten ulkopuolisuutta ja häpeää, niin että se kohdistuu esimerkiksi omaan kehoon ja sen piirteisiin. Ja kun häpeä ja inho kohdistuu omaan kehoon, niin sen muokkaamiseksi yleensä tarvitaan kalliita lääketieteellisiä "hoitoja" eli kehon osien amputaatiota ja lisääntymiskyvyttömyyttä aiheuttavien hormonihäiriöiden tuottamista. Homous ei ole koskaan vaatinut mitään sellaista hoitoa, josta ei puhumisella selviäisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että persuja kannattaa joka viides, kohta joka toinen, ja sitten lähes kaikki. Ei näin voi mennä, kommareille ei saa antaa periksi.
Näinpä. Lähipiirissäni, minä mukaan lukien, on ruvennut heräämään tilanteeseen ja ottaneet etäisyyttä tähän vihervassari politiikkaan. Jopa vanha tätini, joka on ikänsä kannattanut vasemmistoa, kertoi tuossa hiljattain että hän nykyään ymmärtääkin että persujen puheissa on perää. Samoin tuntuvat muutkin heränneen kuinka absurdiksi nykyaika on mennyt ja nämä poliittiset agendat alkavat herättää ihmisissä enemmän ja enemmän vastustusta.
Taitaa kohta alkaa oikeistopolitiikan uusi aikakausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämän homman kannattajissa yhtäkään joka joutuu elämään niiden korjaushoitojen komplikaatioden kanssa..
Mulla on tunne että tänne on kirjoittanut parikin transihmistä tai heidän läheistään joiden viesti kumpuaa nimenomaan siitä miten tuskallista on kun jollakin fyysisesti täysin miehellä tai naisella on _tunne_ että hänen kuuluisi olla vastakkaista sukupuolta. Ja sitten vielä lapsillekin jo valehdellaan, että pojasta voi kasvaa nainen tai tytöstä mies. En itse ainakaan ole huolissani niistä tavislapsista niinkään vaan nimenomaan heistä joilla on voimakasta kehodysforiaa myöhemmin sukupuoleen liittyen.
Jo lääkärien antamat liian suppeat tiedot hoitojen haittavaikutuksista tai odotettavissa olevista tuloksista ovat suorastaan rikollisia. Saati että jollekin pojalle uskotellaan että isona hän voi kasvaa samanlaiseksi naiseksi kuin äiti tai tädit tmv. Varsinkin kun hän todennäköisesti nimenomaan sitä toivoisi. Kiva sitten tietääkin että niin et muuten voi saada lapsia ( välttämättä edes niiden miehen sukusolujen avulla jos jenkkilän malli tulee tänne) etkä välttämättä edes nauttia seksistä tai virtsata normaalisti. Tai elää edes keski-ikään asti jos huono tuuri käy. Ja aikuisen miehen luusto tulee vaikka olisi jopa niillä blokkereilla..
Uskontovertaukset ovat täysin spot on. Edes transihminen ei saa avoimesti suljetuissa transryhmissä puhua vaikka ulostetta valuvista fistuloista tai taivaisiin hypänneistä verenpaineesta tai kolesterolista, jos näihin avautumisiin ei muista laittaa että "en siis kadu mitään!! Tekisin tämän uudestaan".
Jos sanot että oma usko tähän ideologiaan alkaa lipsua niin takaisinkäännytys alkaa ja sinua kehotetaan ainakin olemaan hiljaa ettet vaikeuta muiden transitioitumista. :)Olet siis ilmeisesti käynyt transprosessin läpi ja osallistunut tukiryhmien toimintaan, kun tiedät sen niin tarkasti? Vai olisiko kuitenkin niin, että olet kuullut asiasta lähinnä transvastaisten ihmisten levittämiä huhuja tai lukenut vähän liikaa twitteriä tai katsellut oikeistohörhöjen youtube-kanavia? Totuus taitaa olla aika paljon arkisempi.
Sattuneesta syystä ystäviini kuuluu muita transsukupuolisia. Kyllä, olen käynyt osan hoidoista, en kuitenkaan sukuelinkirurgiaa, johon oli todella ahdistavaa painostusta hormonipolin puolelta (ei siis sp.identiteetin tutkimusyksikön puolelta niinkään). Minua pidettiin tietämättömänä kun näytin argumenttini tueksi ihan ei-transaiheisia, lääketieteellisiä tutkimuksia aiheesta x, eli miksi en halua tiettyä leikkausta. Lääkärin vastaus oli vilkaista, todeta ettei hän ole tällaisesta kuullutkaan mutta ...ja paasaus jatkui.
Eräs parhaista ystävistäni ( ei suomalainen mutta Skandinavian alueelta) kärsii sukuelinkirurgian tuloksista niin että me läheiset pelätään hänen tekevän jotain itselleen. Hänellä on onneksi varaa yksityisellä käyntiin, muuten ei saisi mitään apua. Leikkaus hänelle tehty ihan Pohjoismaissa eikä missään turismikirurgiassa jos sieltä seuraavaksi tulee jotain harhaa että vaikka Ruotsissa tai Suomessa voidaan tehdä lääketieteen ihmeitä jotka ei muualla mahdollisia.
En koe että oma identiteettini olisi mikään harha ja hoitojen kelvottomuus tai laajemman transyhteisön hörhöyskään ei ole sitä muuttanut. Mites oletko itse trans vai vaan woketuputtaja :)
P.s. En ole poliitikaltani oikealla saati amerikkalainen oikeistohörhö, mutten kyllä myöskään valaistunut transuskovainen. Onneksi ei olla jenkeissä niin näiden väliinkin mahtuu jotain.
Alkaa olla jo rakettiteidettä, palataanko asiaan parin kymmenen vuoden kuluttua.
Voi lapsiparkoja tämän päivän varhaiskasvatuksen laitoksissa ja kouluissa.
Tänään eilisen päivän Liisa tuleekin kouluun Taunona.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän lapsille selittää niin sen enemmän sekasin ovat.
Lasten maailma on mustavalkonen. Pimppa= tyttö, pippeli=poika.
Eikö toi riitä. Se luokka kun on sukupuolivalistusta niin voidaan sitten puhua näistä jotka ovat transgender.
Itselläni oli 5 vuotiaana vaihe kun olin poika minua piti kutsua Pekaksi. Tänään olis selitetty joko että muistan entisen elämän tai sitten että olisin ollut transman. Onneksi olen syntynyt vuonna 70. Jotain tossa kuitenkin on koska 7 vuotiaana rakastuin toiseen tyttöön. Nyt +50 niin olen ymmärtänyt olevani lähinnä bi. Jos jotain katselen niin naisia. Sama ukko ollut 33 v. Lapsia.
Toi Pekka vaihe meni ohi. Jäitä hattuun sanoisin vanhemmille jotka tässä tilanteessa.
Neuvoisin myös että saattaa olla aihetta tutkia olisko autismin kirjoa lapsella. Se saattaa oireilla näin.
Vierailija kirjoitti:
LopunajantiedemiehetRy kirjoitti:
erityisluokalla lespolainen lgbt opettaja ainakin esitteli aina homoista kertovia dokumentteja , setan juliste seinällä ja pöydällä setan esitteitä transgender nuorille
mitään ei rehtorit tehneet asialle
On hyvä asia, että nuoret tietävät että tuon opettajan puoleen voivat kääntyä jos oma seksuaalinen suuntautuminen tai sukupuolikokemus mietityttää.
olet yksinkertaisesti mielisairas
Japan master kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
erityisluokalla lespolainen lgbt opettaja ainakin esitteli aina homoista kertovia dokumentteja , setan juliste seinällä ja pöydällä setan esitteitä transgender nuorille
On hyvä asia, että nuoret tietävät että tuon opettajan puoleen voivat kääntyä jos oma seksuaalinen suuntautuminen tai sukupuolikokemus mietityttää.
Miksi? Ovatko homous tai sukupuoli siis asioita, joista nuori ei saisi puhua? Aika perustavanlaaruisia juttuja ihmisen elämässä. On vain hyvä, jos on ymmärtäväinen ihminen, jonka kanssa niistä voi keskustella. Moni ei voi valitettavasti kotonaan vanhempiensackanssa, mikä näkyy tässäkin ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pumaskassa valistetaan myös, että on erivärisiä ihmisiä - ja että myös valkoinen on väri. Tämä olikin vakava epäkohta, joka vaati korjaamista - olen siis jatkossa ihonväriltäni värillinen ja kuulun ihmisryhmään nimeltä "people of colour".
Minäkin olen ihonvärinen. Aika törkeää sanoa valkoiseksi.
Minä olen vaalea tai valonvärinen, joten haluan, että minua kutsutaan "people of light" -termillä.
Vierailija kirjoitti:
Kun näin opetetaan Suomen yliopistoissa. Näin on. Pojille voi tulla menkat. Miten tää on niin vaikeeta?
Ei pojille voi tulla menkkoja.
Japan master kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan näin sen asian pitäisi olla. Nämä asiat voivat olla arkoja nuorille ja he mahdollisesti tarvitsevat jonkun kuuntelemaan heidän ajatuksiaan ja tunteitaan. Se ei ole helppoa elää yksin asian kanssa ilman ketään jolle kertoa tai keskustella asiasta. Opettajien työ on auttaa oppilaita tulevaisuutta varten ja henkinen tuki on tärkeää, mutta tärkeintä on että nuori itse hakee tukea, ei silleen että joku väkisin yrittää antaa sitä. "Jos haluat puhua asioista, voit kertoa minulle." Tämä auttaa jo paljon, koska se antaa nuorelle itselle tilaa päättää haluaako avautua vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Koska pidätte vaka-henkilökuntaa ja opettajia mielisairaina ja vaarallisina, niin kuinka moni teistä aikoo lomien jälkeen pitää lapsensa kotona? Se kai olisi ainoa vastuullinen toimintatapa. Käsi ylös. Jos ette niin tee, niin tuuli taitaa lähinnä heiluttaa huulia.
Eiköhän useimmilla ole se tilanne, että jos lopettaisivat työnteon niin sitten ei olisi enää varaa asua missään tai edes syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Transfoobikot heti itkemässä, kun lapsille opetetaan faktoja.
Nuo ovat lapsille vaarallisia asioita. Tiedät sen varmaan sisimmässäsi itsekin.
Ai lapsilleko ei saisi opettaa faktoja, koska ne ovat sinun mielestä vaarallisia?
Mikä noista tekee faktoja?
Vierailija kirjoitti:
Japan master kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan näin sen asian pitäisi olla. Nämä asiat voivat olla arkoja nuorille ja he mahdollisesti tarvitsevat jonkun kuuntelemaan heidän ajatuksiaan ja tunteitaan. Se ei ole helppoa elää yksin asian kanssa ilman ketään jolle kertoa tai keskustella asiasta. Opettajien työ on auttaa oppilaita tulevaisuutta varten ja henkinen tuki on tärkeää, mutta tärkeintä on että nuori itse hakee tukea, ei silleen että joku väkisin yrittää antaa sitä. "Jos haluat puhua asioista, voit kertoa minulle." Tämä auttaa jo paljon, koska se antaa nuorelle itselle tilaa päättää haluaako avautua vai ei.
etkö tajua, että homot ja lespot ovat riivattuja ja mielisairaita, ja he haluavat käännyttää normaalitkin ihmiset tähän mielisairauteen ja kulttiinsa ja pitävät normaaleja ja miehiä varsinkin syyllisinä ja pahoina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän useimmilla ole se tilanne, että jos lopettaisivat työnteon niin sitten ei olisi enää varaa asua missään tai edes syödä.
Ja siis tämän takia lähetätte omat lapsenne vaarallisten ja mielisairaiden ihmisten huomaan päivän ajaksi?
Ohhoh. Itse etsisin jo säästökeinoja tai tultaisiin toimeen yhdellä palkalla, jos vaihtoehtona olisi lasteni lähettäminennsairaiden ja vaarallisten ihmisten hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän Suomessa tuilla elää. Eikö ole pääasia, että lapsesi olisivat turvassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskunnalla ei ole mitään tulevaisuutta. Ensin naiset paskoivat voimaantumiskiimoillaan pariutumisen ja ydinperheet totaalisesti, ja nyt kielletään sukupuolet.
Ei tarvinne ihmetellä miksi nyt tulee ufohavaintoja koko ajan enemmän. Tästä planeetasta saa joku humanoidilaji uuden kodin.
No mä luulen jotta humanoidit puoli tuntia maailman menoa katteltuaan pistää ykkösen silmään ja kaasun pohjaan häviten kattelemaan jotain järkevämpää planeettaa.
Eri. Voi kun veis ne humanoidit nuo lasten pakkoransuttajat mukanaan jonnekin helv_tin kauaksi.
Muistakaa, että vastaavasti suomalaisilla lapsilla on mahdollisuus veisata vapaasti kaikki haluamansa virret kevät- ja joulujuhlissa. Tärkeää korostaa, että joulu on Jeesuksen syntymäjuhla ja suomalaisilla on oikeus juhlia joulua.
Muistakaa suomalaisten oikeudet tai pian menetätte ne.
Tämä aika tullaan tulevaisuudessa muistamaan historiassa aikana jona aivopesu ja mielisairaat ajatukset levitetään lapsillekkin... Biologiassa on vain 2 sukupuolta eikä tule koskaan olemaan muuta. Eläinkunnassa pätee ihan sama asia että uroksilla on pippeli ja naarailla kolo eikä toistepäin. Tätä ei voi ihmiset muuttaa vaikka haluais
Vierailija kirjoitti:
Tämä aika tullaan tulevaisuudessa muistamaan historiassa aikana jona aivopesu ja mielisairaat ajatukset levitetään lapsillekkin... Biologiassa on vain 2 sukupuolta eikä tule koskaan olemaan muuta. Eläinkunnassa pätee ihan sama asia että uroksilla on pippeli ja naarailla kolo eikä toistepäin. Tätä ei voi ihmiset muuttaa vaikka haluais
Mutta eikös ihmiset juuri muuta sen niin, että biologiselle naiselle voidaan esim. tehdä pippeli? Niin se nyt vain on, vaikka sinä kuinka muuta intät.
Päiväkodit voi opettaa suvaitsevaisuutta, mä opetan lapseni miettimään omilla aivoilla ja arvostamaan omaa kehoaan ja sitä sukupuolta, johon on syntynyt. Jos lapseni joskus haluaisi vaihtaa sukupuolta, olisin hänen tukena ja miettisimme asiaa yhdessä rauhassa, ennen hoitoja, jotta hän on varma asiasta.
Tällä hetkellä nuorin tyttöni on päiväkodissa ja vanhin on 11v. Ovat molemmat tyytyväisiä että ovat tyttöjä, eivät haaveile olevansa muuta sukupuolta.
Olen kyllä kuullut että on lapsia, jotka jo päiväkoti-iässä alkavat miettiä, että tuntuisi luonnollisemmalta olla eri sukupuolta, kuin millaiseksi on syntynyt. Minusta on ihan hyvä että kasvatetaan lapsia kunnioittamaan sellaisia ihmisiä, jotka haluavat muuttaa jossain vaiheessa sukupuoltaan. Mutta olisi hyvä että lapsia kannustetaan myös arvostamaan sitä sukupuolta, johon he ovat syntyneet, jos se tuntuu lapsesta luonnolliselta ja oikealta.