Jos kerran maito ei voi loppua niin selittäkää tämä ja AUTTAKAA!!!
Elikä viimeisen viikon ajan täysimetetty vauva 4,5kk on ollut kärttyinen, ikenet pinkeinä kun hampaita tulossa. Ilmeisesti niiden kipeiden ikenien takia ei saa kunnon imuotetta ja sen takia on huutanut monta päivää kun oli nälkäinen. Tunti rinnalla ja hirveä huuto sen jälkeen sekä kitinää imiessä, paino ei noussut syödessä kuin parikymmentä grammaa joten lypsin maitoa pulloon ja vauva joi koko 90ml:n annoksen. Ja siis lypsin samasta rinnasta josta olin jo imettänyt eli maitoa kyllä tuli mutta vauva ei jostain syystä saanut sitä imettyä.
Nyt kun olen lypsänyt joka imetyksen jälkeen pulloon vauvalle maitoa koska vauva ei edelleenkään saa rinnasta itse paljon mitään irti ja joka lypsykerralla se maitomäärä on pienempi ja pienempi. Kolmessa päivässä maito on vähentynyt niin paljon että vielä maanantaina sain lypsettyä sen 90ml yhdestä rinnasta ja tänään enää 20ml molemmista.
Vaikka annan vauvan pitää mua tuttina, juon vettä, kotikaljaa, mammateetä, syön suklaata tai teen mitä tahansa niin se maito loppuu ja kohta mun pitää lähteä huoltoasemalta etsimään tuttelia, ihan oikeasti. Vauvalla on edelleen nälkä ja maitoa ei tule kuin pikkutippa, parikymmentä milliä kerrallaan.
Kommentit (66)
Btw imetystukihenkilön eka ohje on " feed the baby" keinolla millä hyvänsä.
ja syystä että vauva ei malta imeä niin kauan että maito ehtisi lähteä tulemaan rinnasta ulos.
Olettaisin että AP:lle imetystukihekilö oli kuitenkin ensin kehoittanut antamaan lisämaitoa pullosta ja imettämään maidontulon lisäämiseksi ja ylläpitämiseksi. Mikä siis ei AP:n kohdalla jostain syystä toimi koska AP:lla oli rinnoissa maitoa lypsettäväksi asti mutta vauva ei sitä imenyt. Ja nyt AP:lla on ongelmana että maito loppuu lypsämisestä ja vauvan imemisestä huolimatta. Jos käsitin oikein.
Tuskin on siis sanottu että pitäisi väkisin imettää vauvaa, pitää vauvaa nälässä ja olla antamatta pulloa, vaan nimenomaan antaa lisäruokaa pullosta ja imettää maidonerityksen vuoksi. Toki jos vauva ei ime kunnolla, siitä imetyksestä ei ole välttämättä mitään hyötyä. Silloin maito voi ihan oikeasti loppua. Vaikka lypsäisi ja imettäisi ympäri vuorokauden.
Vierailija:
Btw imetystukihenkilön eka ohje on " feed the baby" keinolla millä hyvänsä.
Vierailija:
ja syystä että vauva ei malta imeä niin kauan että maito ehtisi lähteä tulemaan rinnasta ulos.
Ap:n tapauksessa ei myöskään ole kyse vastasyntyneestä tai muutaman viikon ikäisestä vauvasta vaan viidennellä kuukaudella olevasta vauvasta joten olettaisin että kyse on jostain muusta kuin siitä että ap imettää liian vähän aikaa. Kun kerran tähän mennessä imetys on onnistunut ongelmitta eikä pullokaan ole ollut käytössä kuin vasta muutaman päivän ja otettiin käyttöön vasta sen jälkeen kun ap huomasi että vauva ei juo maitoa rinnasta vaikka maitoa rinnoissa oli.
sillä tällä tavoin vauva tilaa " tiheän imun kaudella" lisää maitoa
itselleen. Tiheän imun kausia on aika ajoin, ja se kuuluu asiaan.
Tosi asia on, että vauva saa imettyä rinnasta maitoa, vaikka
lypsämällä ei maitoa juurikaan heruisi. Maidon herumista
voi parantaa katselemella vauvan kuvaa tai vauvaa itseään
samalla, kun lypsää.
Jos vauva raivoaa rinnalla, niin syynä voi olla hampaiden tulo.
Silloin voi tosiaan antaa Panadolia suppona.
Vauva voi kuitenkin raivota rinnalla myös muista syistä.
Puhutaan " rintaraivareista" . Vauvalle tulee niin paljon
stimulaatiota ympäröivästä maailmasta, ettei hän osaa
rauhoittua rinnalle.
Tällöin voi auttaa, kun rauhoittaa ruokailuhetket kahdenkeskiseen
rauhaan, peiton alle sänkyyn ja makuulle - tai vaihtoehtoisesti
kävelee samalla, kun imettää vauvaa. Vähitellen vauva taas osaa
keskittyä imemiseen, ja raivoaminen loppuu.
Yli 4 kk:n ikäisen voi antaa maistella soseita. Vettäkin voi antaa
pullosta huoletta. Heti ei tarvitse mennä korvikeruokintaan.
Korvikkeena annettu maito on aina pois äidinmaidosta, joten
tulee helposti kierre, että vauva imee yhä vähemmän rintaa,
rinnalle tulee yhä vähemmän stimulaatiota ja imetys vähenee
ja loppuu.
Yli 4 kk:n ikäinen vauva on muuten jo niin iso, että ei todellakaan
tarvitse joka ruokailun jälkeen punnita vauvan saamaa
maitomäärää. Vauva ei kuole, vaikka hän ei joka ruokailussa
söisikään 100 ml:n verran äidinmaitoa.
Kannattaa muistaa juoda paljon vettä ja mammateetä.
Rentoudu ap, älä stressaa, juo ja syö ja nuku mahdollisimman
hyvin!
Mulle kävi niin että kun lypsin maitoja vauvalle, maidon määrä väheni tasaiseen tahtiin koko ajan. Joka päivä maitoa tuli vähemmän ja vähemmän vaikka lypsin muutaman tunnin välein myös öisin. Vauva ei imenyt ja käsien ja pumpun antama imu ei mulla ainakaan riittänyt ylläpitämään maidon tuotantoa kunnolla. Kaksi lasta olen täysimettänyt käytännössä ongelmitta kun vauvat ovat syöneet rinnasta, mutta lypsämällä maidon määrä ei ole riittänyt.
En tiedä kuinka AP saisi vauvan taas imemän rintaa, pelkällä lypsämisellä se maito voi loppua vaikka mitä tekisi. Ehkä jos se imemisen huonous johtuu niistä ikenistä niin kunhan hampaat tulevat esiin, vauva rupeaa taas syömään kunnolla rinnasta ja maidon määrä lisääntyy. Jos maito siis ei ole kerinnyt loppua kokonaan ennen sitä.