Jos kerran maito ei voi loppua niin selittäkää tämä ja AUTTAKAA!!!
Elikä viimeisen viikon ajan täysimetetty vauva 4,5kk on ollut kärttyinen, ikenet pinkeinä kun hampaita tulossa. Ilmeisesti niiden kipeiden ikenien takia ei saa kunnon imuotetta ja sen takia on huutanut monta päivää kun oli nälkäinen. Tunti rinnalla ja hirveä huuto sen jälkeen sekä kitinää imiessä, paino ei noussut syödessä kuin parikymmentä grammaa joten lypsin maitoa pulloon ja vauva joi koko 90ml:n annoksen. Ja siis lypsin samasta rinnasta josta olin jo imettänyt eli maitoa kyllä tuli mutta vauva ei jostain syystä saanut sitä imettyä.
Nyt kun olen lypsänyt joka imetyksen jälkeen pulloon vauvalle maitoa koska vauva ei edelleenkään saa rinnasta itse paljon mitään irti ja joka lypsykerralla se maitomäärä on pienempi ja pienempi. Kolmessa päivässä maito on vähentynyt niin paljon että vielä maanantaina sain lypsettyä sen 90ml yhdestä rinnasta ja tänään enää 20ml molemmista.
Vaikka annan vauvan pitää mua tuttina, juon vettä, kotikaljaa, mammateetä, syön suklaata tai teen mitä tahansa niin se maito loppuu ja kohta mun pitää lähteä huoltoasemalta etsimään tuttelia, ihan oikeasti. Vauvalla on edelleen nälkä ja maitoa ei tule kuin pikkutippa, parikymmentä milliä kerrallaan.
Kommentit (66)
Oletko siis tehnyt jokaisen ruokailun yhteydessä syöttöpunnituksen? Kuinka tarkalla vaa' alla? Paljonko vauvan saama vuorokausimäärä on? 20g painonnousua/ imetys on ihan ok, jos lapsi käy tarpeeksi usein rinnalla.
Taalla loytyy lisaa infoa ja vinkkeja.
www. babycenter. com/ refcap/ baby/ babybreastfeed/ 8490. html
Ala stressaa, olet hyva aiti kun jaksat noin yrittaa.
Vaikka tiheän imun aikana vauva tahtookin syödä koko ajan, se syöty maitomäärä on silti suurempi kuin parisenkymmentä milliä kerralla.
Sen sijaan jos kyseessä on imemiskyvyttömyys jolloin vauva ei saa rinnasta maitoa imettyä, vauva jää nälkäiseksi tuntejen imemisen jälkeenkin yksinkertaisesti siitä syytä että vaikka maitoa olisi kuinka paljon tahansa rinnoissa, vauva ei saa sitä imemällä ulos. Tällainen tilanne on mm halkiovauvoilla ja keskosilla monesti.
Ja silloin voi käydä niin että maito ihan oikeasti loppuu koska pumppu tai käsillälypsäminen eivät ole yhtä tehokkaita keinoja maidon lisäämiseen tai edes maidon poistamiseen rinnoista kuin vauvan imu. Jos vauva sitten ei ime, elimistö vähentää maitomäärää koska sille ei ole " tilausta" .
Vierailija:
Valitettavasti suurin osa ei ole ikinä kuullutkaan tiheänimun kaudesta ja tyrkyttää pulloa/pumppa aj molemmat nämä laskevat maidontuotantoa entisestäään vaikka kvauva kaikin voimin tilaa lisää :((((Joten siihen se yleensä sit tietämättömillä tyssää se täysimetys.......
Satun palstailemaan foorumilla jossa sattuu olemaan tavallista enenmmän 6kk täysimetettyjä vauvoja. ja melkein kaikilla ei ole 5kk neuvolassa tullut kasvukäyrään juuri mitään nousua !!!!!!
Mutta 6kk neuvolassa on taas aivan normaalit lukemat. JOTEN se 1 5kk neuvolakäynti ei välttämättä kerro saaako vauva maitoa vai ei koska kasvukäyrän notkahdus siinä välissä on täysin normaalia.......
Ihme ja kumma meidän oma neuvolantäti sattui asian tietämään, eli pisteet hänelle.
Käy vaikka viikoittain punnituksessa jos olet huolestunut.
Vauva syö ehkä parin tunnin välein tunnin kerrallaan eikä paino nouse silloin kun sen noin 20g, jos siis imetän. Ja se tuntikin on tappelua siitä että imeekö vauva edes, koska suuttuu kai siitä ettei saa mitään syötyä. Vauva on 8600g joten varmasti ei millään voi riittää ravinnoksi se parikymmentä milliä muutaman tunnin välein syötynä. Ei siitä tule kuin pari desiä yhteensä jos ei anna lisämaitoja. Vauvahan kuivuu hengiltä niillä määrillä.
Ongelma ei aiemmin ollut siinä että maito ei riittäisi koska sain lypsettyä vauvalle maidot mitä ei rinnasta vauvan imulla tullut mutta nyt ei tule lypsämälläkään juuri mitään. Meni noin viikko niin että vauva huusi koko ajan kun ei syönyt kunnolla, enkä mä edes ymmärtänyt että vauvalla on nälkä kun en hoksannut punnita vauvaa syöttöjen yhteydessä ja mulla oli rinnat kuitenkin täynnä maitoa. Joten luulin vauvan saavan ruokaa.
ap
Vierailija:
Oletko siis tehnyt jokaisen ruokailun yhteydessä syöttöpunnituksen? Kuinka tarkalla vaa' alla? Paljonko vauvan saama vuorokausimäärä on? 20g painonnousua/ imetys on ihan ok, jos lapsi käy tarpeeksi usein rinnalla.
Mun ei tarvitse käydä neuvolassa punnituksissa kun voin hoitaa ne kotonakin, joten kyseessä ei ole kasvukäyrän notkahduksesta johtuva stressaus vaan se että vauva huutaa nälkää, ei saa rinnasta maitoa ja tyytväisenä jokeltelee saatuaan maitoa pullosta. Mutta nyt mä en saa vauvalle enää lypsettyä maitoa!
Vierailija:
Satun palstailemaan foorumilla jossa sattuu olemaan tavallista enenmmän 6kk täysimetettyjä vauvoja. ja melkein kaikilla ei ole 5kk neuvolassa tullut kasvukäyrään juuri mitään nousua !!!!!!
Mutta 6kk neuvolassa on taas aivan normaalit lukemat. JOTEN se 1 5kk neuvolakäynti ei välttämättä kerro saaako vauva maitoa vai ei koska kasvukäyrän notkahdus siinä välissä on täysin normaalia.......
Ihme ja kumma meidän oma neuvolantäti sattui asian tietämään, eli pisteet hänelle.
Käy vaikka viikoittain punnituksessa jos olet huolestunut.
, ja vauvojen kanssa imetys on ollut hankalaa juuri maidon tosi epätasaisen tulemisen takia, joten mulle sitten se yleinen painokehitys ja ne kastuneet vaipat on olleet ne tärkeimmät mittarit.
Lapsesi ei ole kuolemassa nyt näkään, ymmärrän toki että tuo imetysasia huolettaa. Mutta jos imetät hampaat irvessä ja itku silmässä, niin voit olla varma, ettei siitä enää tule mitään.
Käy lukemassa ne neuvot, jos kyseessä on esim. rintaraivarit vauvan osalta.
En usko että vika on lähtökohtaisesti ollut sun maidontulossasi, enkä usko, ettei maidontuloasi voisi parantaa taas, mutta se edellyttää sitä, että vauva on saatava imemään, ja siihen te tarttette apua.
Mitä enemmän luen viestejäsi, sitä vakuuttuneempi olen, että ongelma on sinun omassa päässäsi. Pissaako vauva? Jos pissaatulee normaalisti niin lopeta tuo stressaaminen!
Pissaahan se kun saa pullosta maitoa mutta rinnasta imemisen jälkeen paino ei ole noussut ja vauva huutaa nälkää. Lauantaiyönä esim huusi kunnes nukahti vaikka imetin koko yön. Kuusi tuntia.
ap
Vierailija:
Mitä enemmän luen viestejäsi, sitä vakuuttuneempi olen, että ongelma on sinun omassa päässäsi. Pissaako vauva? Jos pissaatulee normaalisti niin lopeta tuo stressaaminen!
Jos jätät pullon pois niin tuleeko pissaa?
Voisiko lapsi huutaa jotain muuta kuin nälkäänsä? Allergioita tai muita vatsavaivoja? Kuinka kauan huutoa on jatkunut?
vai oletteko sisälukutaidottomia?!
AP:lle voimia, en osaa auttaa. Toivottavasti imu löytyisi uudelleen.
Mulle kävi samalla tavalla kun jouduin lypsämään vauvalle maitoa kun vauva joutui sairaalaan. Maito loppui kokonaan viikossa vaikka ennen sairaalaan joutumista kärsin ylituotannosta ja suihkutisseistä. En minäkään osaa auttaa.
Vierailija:
vai oletteko sisälukutaidottomia?!AP:lle voimia, en osaa auttaa. Toivottavasti imu löytyisi uudelleen.
Kummallista, että ap haluaa apua, mutta mitään kysymyksiä ei saa kysyä.
Jos haluat ap apua, niin yritä selostaa hieman tarkemmin.
Sitten lopettelet imetyksen, mitä ihmeellistä siinä on?? Olethan jo imettänytkin hienot 4,5kk. Kyllä lapsestasi kasvaa ihan samanlainen tomera taapero korvikkeellakin. Rentoudu.
Mutta en mäkään osaa auttaa, sorry. Imetystukiryhmästä on yksi tuttu saanut paljon apua.
ensin sain lypsettyä 250ml per rinta ja viikon lypsämisen jälkeen tuli enää 5ml yhteensä rinnoista. Lypsin siis parantaakseni maidontuotantoani. Että se rinta vaan ei heru pumpulle. Tosin kukaan ei selittänyt silloin minulle mikä muuttui viikon aikana.
Vierailija:
Jos jätät pullon pois niin tuleeko pissaa?
Voisiko lapsi huutaa jotain muuta kuin nälkäänsä? Allergioita tai muita vatsavaivoja? Kuinka kauan huutoa on jatkunut?
Ja sille joka kommentoi että mun pitäisi selostaa tarkemmin: johan olen moneen viestiin vastannut ja selostanut muutenkin. Jonka jälkeen mulle kerrtotaan että ongelma on mun korvien välissä tai että lypsetty maito ei korreloi rinnoissa olevan maitomäärän kanssa. Ehkä niin mutta jotenkin se pitäisi saada ulos niistä rinnoista jos sitä on.
Ja sitä huutoa on kestänyt noin viikon ja se loppuu antamalla maitoa pullosta mutta ongelmana on siis se että nyt maitoa ei tule pumpulla enää yhtään ja lypsämällä parikymmentä milliä. Vauva taas ei saa rinnoista juuri mitään ulos vaikka imee tunnin.
ap
Jos siis pelkäät antaa koska esikoinenkin on allerginen. Pienellä määrällä ei varmaan kovin pahaa ripulia saa aikaiseksi, mutta ehkä huomaat jos allergisia oireita alkaa tulla. Jos ei tule niin sitten annat vaan korviketta.
Imetykseen en osaa mitään neuvoa antaa, itse imetin tyttöä vain viikon ja nyt on kyllä ihan terve reilu kaksi vuotias napero.
Tiheän imun kausia on kyllä ollut aiemmin mutta silloin vauva on syönyt sitä maitoa. Nyt se ei syö juuri mitään.
Ja mä kyllä imetän koko ajan, nytkin imetin tunnin ennen kun annoin maitoa pullosta. Tunnin imetyksen seurauksena muutaman kymmenen gramman painonnousu.