Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menettääkö työtön kaikki tuet jos lähtee 3kk kaukomaille?

Vierailija
04.04.2026 |

Minulla olisi ehkä tilaisuus kun perhettäni asuu ausseisssa. Saisin olla siellä viisumeilla 3 kuukautta. Hän avustaisi myös lennoissa kun ei olla nähty 5 vuoteen. Ottaisitko riskin?

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti.

Vierailija
2/93 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lähde. Miksi lähtisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat petossyytteen, jos jäät kiinni siitä.

Vierailija
4/93 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela ainakin mulle sano et esim 6 viikon loma katsotaan tilapäiseksi. Et ehkä sit lyhentää matkaa.

Vierailija
5/93 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku muu tuki siksi aikaa?

Vierailija
6/93 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyempi reissu?

Vierailija
7/93 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela ainakin mulle sano et esim 6 viikon loma katsotaan tilapäiseksi. Et ehkä sit lyhentää matkaa.

Kolme kuukautta ei ole tilapäinen.

Vierailija
8/93 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä Kela tietää, missä olet?  Kaikki toiminta on netissä nykyään. Onhan noita työttömiä ukkoja, jotka lymyävät työttöminä Pattaylla jatkuvasti ja nostavat korvauksia. Youyube täynnä juttuja.

Vierailija
9/93 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä Kela tietää, missä olet?  Kaikki toiminta on netissä nykyään. Onhan noita työttömiä ukkoja, jotka lymyävät työttöminä Pattaylla jatkuvasti ja nostavat korvauksia. Youyube täynnä juttuja.

No eikös nykyään tuu herkemmin tapaamisaikoja? Mä ainakin joudun ravata 2kk välein

Vierailija
10/93 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kertoa että on ulkomailla. Itse en kerro heille mitään vapaa-ajastani.

Vierailija
11/93 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin aion lähteä taas ensitalveksi kanarialle 2-3 kk niin kuin olin viimetalvenakin. Kaikki työkkärihommat hoidettu netissä, toivottavasti ei ole niin huono tuuri että just loman aikana pyytäisivät käymään toimistolla paikan päällä.

Vierailija
12/93 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eu/eta-alueella saa olla työkkärin kanssa sopimalla 3kk, tosin tällöin pitää raportoida työnhausta edelleen. Jossain varmaan lukee, paljonko sen ulkopuolella, tuskin kuitenkaan noin pitkään. 

Vierailija
13/93 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö homman nimi ole että EU-maassa saisi oleskella? Eli voisit olla työnhakijana jossain Curacaolla tai Guayanassa? Saatika aurinkorannikolla?

Vierailija
14/93 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön saa olla kolme kuukautta. 

Vierailija
15/93 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen just ulkomailla ja sain tapaamisajan. Palaan jo suomeen ens viikolla mutta en tiedä miten jos oisin ollut kauemmin. Työkkäri tuskin tekee videotapaamisia, soittoaika kai onnistuisi

Vierailija
16/93 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö homman nimi ole että EU-maassa saisi oleskella? Eli voisit olla työnhakijana jossain Curacaolla tai Guayanassa? Saatika aurinkorannikolla?

Joo mut täs oli kyse kaukomaista

Vierailija
17/93 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko muuttunut, mutta ennen sai sovittua työkkärin kanssa, että hakee töitä ulkomailta max sen 3kk. Mutta siitä pitää sitten olla esittää jotain todisteita, että on niitä paikkoja hakenut.

Mutta toisaalta, ainakaan tuon Australian tulli vai mikä sen ohjelman nimi lieneekään niin jos teet töitä turistiviisumilla niin saat välittömästi karkoituksen ja maahantulokiellon jos jäät kiinni.,

Vierailija
18/93 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen tuen pitäisi säilyä jos edelleen olet työnhakijana ja valmis palaamaan Suomeen, ja sinua pidetään edelleen vakituisesti Suomessa asuvana.

"Työtön saa myös lähteä ulkomaille reissuun menettemättä työttömyysetuuksiaan.

Nämä asiat on kuitenkin huomioitava:

Työttömän on oltava työvoimaviranomaisen tavoitettavissa matkansa aikana.

Hänen tulee hoitaa velvoitteensa työttömyysetuuksiin ja työnhakuun liittyen myös ulkomailla ollessa.

Työttömän tulee pystyä palaamaan nopeasti Suomeen, jos hänelle on tarjotaan työhaastattelua.

Työttömän tilapäiselle ulkomailla oleskelulle näiden ehtojen toteutuessa ei ole asetettu erillistä aikarajaa. Tukien maksamisen edellytyksenä tällaisessa tilanteessa kuitenkin on, että sinun voidaan katsoa asuvan vakituisesti Suomessa."

https://duunitori.fi/tyoelama/tyottomyyskorvaus-ja-ulkomailla-olo

Joten en näe miksi et voisi mennä tapaamaan sukulaistasi. Elämä kuluu joka tapauksessa ja sitä on oikeus elää työttömänäkin.

Vierailija
19/93 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyystukea saa jos on tilapäisesti käymässä ulkomailla, pitää työnhaun voimassa matkan ajan ja hakee sovitusti työpaikkoja. Niitähän haetaan joka tapauksessa netin kautta. Kelan raja on 6 kuukautta, jonka jälkeen putoaa pois Kelan piiristä. 

Toimeentulotuen ja asumistuen kanssa on varmaan tiukemmat säännöt. 

Vierailija
20/93 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Kauko tähän liittyy? Vai onko siis työttömän nimi Kauko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi