Jos kerran maito ei voi loppua niin selittäkää tämä ja AUTTAKAA!!!
Elikä viimeisen viikon ajan täysimetetty vauva 4,5kk on ollut kärttyinen, ikenet pinkeinä kun hampaita tulossa. Ilmeisesti niiden kipeiden ikenien takia ei saa kunnon imuotetta ja sen takia on huutanut monta päivää kun oli nälkäinen. Tunti rinnalla ja hirveä huuto sen jälkeen sekä kitinää imiessä, paino ei noussut syödessä kuin parikymmentä grammaa joten lypsin maitoa pulloon ja vauva joi koko 90ml:n annoksen. Ja siis lypsin samasta rinnasta josta olin jo imettänyt eli maitoa kyllä tuli mutta vauva ei jostain syystä saanut sitä imettyä.
Nyt kun olen lypsänyt joka imetyksen jälkeen pulloon vauvalle maitoa koska vauva ei edelleenkään saa rinnasta itse paljon mitään irti ja joka lypsykerralla se maitomäärä on pienempi ja pienempi. Kolmessa päivässä maito on vähentynyt niin paljon että vielä maanantaina sain lypsettyä sen 90ml yhdestä rinnasta ja tänään enää 20ml molemmista.
Vaikka annan vauvan pitää mua tuttina, juon vettä, kotikaljaa, mammateetä, syön suklaata tai teen mitä tahansa niin se maito loppuu ja kohta mun pitää lähteä huoltoasemalta etsimään tuttelia, ihan oikeasti. Vauvalla on edelleen nälkä ja maitoa ei tule kuin pikkutippa, parikymmentä milliä kerrallaan.
Kommentit (66)
Vierailija:
ensin sain lypsettyä 250ml per rinta ja viikon lypsämisen jälkeen tuli enää 5ml yhteensä rinnoista. Lypsin siis parantaakseni maidontuotantoani. Että se rinta vaan ei heru pumpulle. Tosin kukaan ei selittänyt silloin minulle mikä muuttui viikon aikana.
Missään vaiheessa en ole korviketta antanut koska mulla on pakastimessa lypsymaitoa vielä jäljellä mutta ei se kauaa riitä jos lisää ei tule.
Vauvaa imetän normaalisti, aina ennen joka syöttöä. Ainoa vika siinä imetyksessä on se että vauva ei sitä maitoa juo. Siksi rupesin lypsämään pulloon, mutta nyt en voi kun maito loppuu.
ap
Vierailija:
Jos siis pelkäät antaa koska esikoinenkin on allerginen. Pienellä määrällä ei varmaan kovin pahaa ripulia saa aikaiseksi, mutta ehkä huomaat jos allergisia oireita alkaa tulla. Jos ei tule niin sitten annat vaan korviketta..
Ei kai lasta voi nälkäänkään tappaa koska se SAATTAA olla allerginen.
En osaa auttaa, mutta pakkohan se on jotenkin syöttää.
Tai anna samaa korviketta mitä esikoisesi on saanut.
Tuon ikäiselle kyllä kannattaisi varmaaan jo aloittaa soseetkin.
n joko vauvaa imettämällä tai lypsämällä. Neocateen ei saa korvattavuutta ilman että altistetaan ensin muille korvikkeille ja pahimmillaan se on kuukausien kipuitku, ripuli ja oksentelukierre. Joten esikoisen käyttämää korviketta ei ihan noin vain ostella, se maksaa noin 60¿ purkillinen eikä purkillisesta tule kuin hiukan alle kolme litraa valmista maitoa.
Lisäksi, vaikka vauvalle antaisi soseita, se tarvitsee maitoa. Joko rintamaitoa tai korviketta. Ja jos rintamaitoa tulee pari desiä, se ei riitä. Jolloin on annettava korviketta. Korvikkeen ja kiinteiden aloitus samanaikaisesti taas ei ole järkevää sillä silloin mahdollisten allergiaoireiden tullessa ei tiedä tulevatko ne korvikkeista vai soseesta. Hankalaa..
Ajattelin täältä kysyä ihan siksi että tällä palstalla aina kivitetään jokainen joka ei ole täysimettänyt kuutta kuukautta, varsinkin jos syynä on maidon loppuminen. Kauniisti kerrotaan että maito ei VOI loppua joten se ei ole imetyksen lopettamiseksi hyvä syy. Näköjään kukaan ei silti osaa antaa sellaista vinkkiä joka mulle toimisi jolla sen maidon määrän saisi jotenkin lisääntymään. Tai vauvan imemään kunnolla. Rintakumi, panadol, ympäri vuorokauden imettäminen, mammatee, kotikalja, suklaa.. kaikki kokeiltu eikä auta.
ap
Vierailija:
Ei kai lasta voi nälkäänkään tappaa koska se SAATTAA olla allerginen.
En osaa auttaa, mutta pakkohan se on jotenkin syöttää.
Tai anna samaa korviketta mitä esikoisesi on saanut.
Tuon ikäiselle kyllä kannattaisi varmaaan jo aloittaa soseetkin.
Jos ote ei irtoa niin vedä rintaa koko ajan kädelläsi hiukan poispäin vauvan suusta jolloin imeminen tehostuu. Vain sen verran että vauva aloittaa tehokkaammin imemisen, älä vie vauvalta rintaa kokonaan pois. Rintaa voi myös kädellä hiukan puristella vaikka kainalon vierestä.
Joskus normaali imuote löystyy silloin kun vauva on nuhainen tai tekee hampaita. Löysä imuote taas ei heruta maitoa kunnolla jolloin maitomäärä vähenee joskus hyvinkin nopeasti. Jos vauva pitää ns. kynsin hampain kiinni rinnasta, alkaa usein myös raivokkaampi imeminen.
Jos ote ei irtoa niin vedä rintaa koko ajan kädelläsi hiukan poispäin vauvan suusta jolloin imeminen tehostuu. Vain sen verran että vauva aloittaa tehokkaammin imemisen, älä vie vauvalta rintaa kokonaan pois. Rintaa voi myös kädellä hiukan puristella vaikka kainalon vierestä.
Joskus normaali imuote löystyy silloin kun vauva on nuhainen tai tekee hampaita. Löysä imuote taas ei heruta maitoa kunnolla jolloin maitomäärä vähenee joskus hyvinkin nopeasti. Jos vauva pitää ns. kynsin hampain kiinni rinnasta, alkaa usein myös raivokkaampi imeminen.
Nereababy:
Jos ote ei irtoa niin vedä rintaa koko ajan kädelläsi hiukan poispäin vauvan suusta jolloin imeminen tehostuu. Vain sen verran että vauva aloittaa tehokkaammin imemisen, älä vie vauvalta rintaa kokonaan pois. Rintaa voi myös kädellä hiukan puristella vaikka kainalon vierestä.Joskus normaali imuote löystyy silloin kun vauva on nuhainen tai tekee hampaita. Löysä imuote taas ei heruta maitoa kunnolla jolloin maitomäärä vähenee joskus hyvinkin nopeasti. Jos vauva pitää ns. kynsin hampain kiinni rinnasta, alkaa usein myös raivokkaampi imeminen.
Vauva on tyytyväinen, kun saa vatsaan sosetta ja silloin ehkä imetyskin onnistuu. Ja kun vauva syö rinnalla niin maidon tulo lisääntyy.
Jos korvike on ehdoton ei, niin älä nyt ihmeessä totuta vauvaa siihen pulloon.
041 - 5285 582. Kysy asiantuntijalta.
Av:n vika on juuri tämä, että kaikki asialliset imetykseen liittyvät neuvot koetaan fanatismiksi.
Ja muuten, jos vauva on säännöllisesti rinnalla niin maito ei_voi_loppua.
Vierailija:
Imetysfanatismia parhaimmillaan. Jos maitoa ei tule niin sitä ei tule ja silloin annetaan korviketta eikä kiusata nälkäistä vauvaa tissillä.
Käsitin että APn vauva lopetti rinnasta syömisen jo silloin kun maitoa tuli jolloin kyse ei ole siitä että vauva olisi lopettanut syömisen koska maitoa ei tule. APn vauvahan imee rintaa tunteja päivässä mikäli APta on uskominen mutta ei _syö_ rinnasta. Joten maito on loppumassa. Eihän AP missään kohdassa ole sanonut pitävänsä vauvaa nälässä vaan antavansa lypsettyä maitoa pullosta imetettyään ensin vauvaa pitkään.
Vierailija:
Vauva on tyytyväinen, kun saa vatsaan sosetta ja silloin ehkä imetyskin onnistuu. Ja kun vauva syö rinnalla niin maidon tulo lisääntyy.
Jos korvike on ehdoton ei, niin älä nyt ihmeessä totuta vauvaa siihen pulloon.
Jos vauva kiinnostuisi enemmän rinnasta, kun pahin nälkä on mennyt ohi (kovin nälkäisenä vauva protestoi enemmän rintaa vastaa, kun maidon saaminen sieltä on pulloa hitaampaa).
Tämä oli siis myös ideana siinä, kun ehdotin soseiden antamista.
Silloin tosin syynä on useimmiten hormonihäiriö, vauvan huono imuote tai huono imuteho (ongelmana usein sairailla lapsilla, keskosilla ja halkiovauvoilla). Huono tai huonontunut imuote/ imuteho vähentävät myös maitomäärää vähäisen stimulaation vuoksi, vaikka vauva olisi rinnalla tunteja joka päivä. Eikä sitä otteen ja imutehon huonontumista välttämättä huomaa mistään muusta kuin siitä että vauva jää nälkäiseksi syötyään pitkään. Samalla vielä maidontulo vähenee ja neuvolan ohje on useimmiten antaa pulloa. Mikä on täysin asiallista mikäli vauvalla on nälkä, vauvaa ei saa pitää nälässä.
Hampaiden tulo muuttaa imuotetta jonkun verran pullottavien ikenien takia eikä vauva välttämättä hoksaa itse että ei voi imeä kuten ennen. Veikkaan että ap:n vauvalle on tulossa useampia hampaita kerralla sekä alas että ylös.
Kun vauvan imuote ja imemisteho palautuvat normaaleiksi, pitäisi maitomäärän palautua vauvalle sopivaksi hyvinkin nopeasti mikäli se ei ole kovin vähiin päässyt. Kunnon imuotteella vauva voi jopa saada riittävästi maitoa " tyhjästä" rinnasta. Ap:lla on vaaka joten punnitus ennen ja jälkeen syötön. Ja jos maitoa ei tule riittävästi niin sitten sosetta tai korviketta lisäksi. 100ml nestettä painokiloa kohden vuorokaudessa riittää hyvin vauvalle.
Soseen tai korvikkeen antaminen ei tietenkään ratkaise sitä ap:n alkuperäistä ongelmaa maidon loppumisesta. Jos kyseessä ei ole myöskään imuotteesta johtuva ongelma niin en osaa neuvoa enempää.
Vierailija:
Av:n vika on juuri tämä, että kaikki asialliset imetykseen liittyvät neuvot koetaan fanatismiksi.Ja muuten, jos vauva on säännöllisesti rinnalla niin maito ei_voi_loppua.
Siis oletko antanut pullosta maitoa jo silloin kun maitoa tuli rinnoista? Olisko tässä nyt kyse vain siitä, että rinnasta imeminen on häiriintynyt pullottelun vuoksi. Itse jouduin antamaan lisämaitoa 2 ensimmäistä kk, kun imetys lähti vähän huonosti käyntiin ja kyllä pullosta antaminen häiritsi selvästi imettämistä, mutta hörpyttämisestäkään ei silloin tullut oikein mitään. Kaikkein vähiten imettämistä häiritsi kun annoin lisämaidon Aventin tuttipullosta ja lopulta 2 kk:n iässä päästiin täysimetykseen, eikä imetyksen kanssa onnkesi sittemmin tullut mitään ongelmia.
Tarkoittaa sitä että vauva söi rinnasta saman verran kuin mitä on parin päivän ajan syönyt rinnasta ja pullosta yhteensä joka ruualla. Edelleenkään maitoa ei kyllä tule lypsämällä yhtään mutta ei sitä tietysti tarttekaan tulla jos vauva syö rinnasta. Nyt jännitän keksiikö vauva alkaa protestoimaan uudelleen. Ilmeisesti ongelmana oli tosiaan koko ajan viallinen imemisote varmaan niiden hampaitten takia koska vauva kuiteskin imi rintaa mutta maitoa ei vain saanut tulemaan ja sitä maitoa tuli aiemmin lypsämällä paljon. Nyt jos vielä jotenkin saisin sen maidon määrän lisääntymään samaksi kun mitä se oli vielä viikko sitten... Eli kiitos.
Vauva näyttää nyt ihan tyytyväiseltä ja toivon tosiaan että alkaisi pikkuhiljaa jo nukkumaan.
ap
Nereababy:
Jos ote ei irtoa niin vedä rintaa koko ajan kädelläsi hiukan poispäin vauvan suusta jolloin imeminen tehostuu. Vain sen verran että vauva aloittaa tehokkaammin imemisen, älä vie vauvalta rintaa kokonaan pois. Rintaa voi myös kädellä hiukan puristella vaikka kainalon vierestä.Joskus normaali imuote löystyy silloin kun vauva on nuhainen tai tekee hampaita. Löysä imuote taas ei heruta maitoa kunnolla jolloin maitomäärä vähenee joskus hyvinkin nopeasti. Jos vauva pitää ns. kynsin hampain kiinni rinnasta, alkaa usein myös raivokkaampi imeminen.
Päätin kokeilla onko vauvalla nälkä, kaiken järjen mukaan ei olisi pitänyt olla koska mulla tuli maitoa mutta jostain syystä vauva ei imenyt kunnolla vaikka nielikin imiessään. Punnitusten mukaan vauva söi kerralla vaan ehkä 40ml koska paino ei noussut kun sen verran enimmillään vaikka imetin pitkään. Rinnoista kun kuiteskin tuli maitoa syötön jälkeen lypsämällä ja rinnat rupesi pakkautumaan kun maitoa oli paljon, siksi sitä oli mulla pakkasessakin. Kun en enää kelpaa luovuttajaksi kun vauva on 4,5kk ikäinen.
Pullosta vauva joi ja juo maitoa ihan nätisti mutta se maito rupesi loppumaan. Tai siis sain lypsettyä vielä kolme päivää sitten sitä ihan riittävästi mutta tänään illalla enää 20ml kerralla.
Vauva sai synnärillä kyllä lisämaitoa, luovutettua rintamaitoa sielläkin esikoisen vaikeiden allergioiden takia mutta siitä on melkein neljä ja puoli kuukautta ja tähän asti vauva kasvoi ja söi hyvin. Kai ne on ne ikenet jotka vaivaavat. Mutta nyt ongelma korjaantui ainakin hetkellisesti.
ap
Vierailija:
Siis oletko antanut pullosta maitoa jo silloin kun maitoa tuli rinnoista? Olisko tässä nyt kyse vain siitä, että rinnasta imeminen on häiriintynyt pullottelun vuoksi. Itse jouduin antamaan lisämaitoa 2 ensimmäistä kk, kun imetys lähti vähän huonosti käyntiin ja kyllä pullosta antaminen häiritsi selvästi imettämistä, mutta hörpyttämisestäkään ei silloin tullut oikein mitään. Kaikkein vähiten imettämistä häiritsi kun annoin lisämaidon Aventin tuttipullosta ja lopulta 2 kk:n iässä päästiin täysimetykseen, eikä imetyksen kanssa onnkesi sittemmin tullut mitään ongelmia.
Auttaa en kylla hirveasti osaa vaikka olen itsekin tuskaillut imetysteni kanssa valilla (olen imettanyt pitkaan kahta lasta eika se aina ole ollut helppoa). Veikkaa juuri tuota imuoteongelmaa hampaiden takia. Tuli kylla hyva fiilis tuosta viimeisesta viestistasi, voit vrmasti olla jo rauhallisemmalla mielella. Itse yrittaisin tilanteessasi:
A) Ottaa yhteytta imetystukihenkiloon tai muuhun ammattilaiseen, joka osaisi tarkistaa vauvan imuotteen ja tarvittaesssa auttaisi loytamaan oikean otteen ja rauhoittaisi nain mieltasi. Oletko koeillut imetysta eri asennossa (esim. kontallaan vauvan " paalla" , jolloin rinnat tyhjenevat helpommin).
B) _Lepaisin_ mahd. paljon vauvan kanssa, olisin ihokontaktissa vauvaan, joisin paljon (niinkuin olet tehnytkin) ja yrittaisin olla stressaamatta. Todennakoista on, ettei maidontulosi tahan lopu, olet kuitenkin imettanyt jo muutaman kuukauden ja kun tama ongelma saadaan hoidettua, imetys sujuu taas hyvin.
C) Pitaisin vauvan supoilla mahd. " kivuttomana" , ja tarjoaisin rintaa joka itkuun, pulloa (Avent jos mahd.) aina vasta rinnan jalkeen (jos tarpeen)
D) Imettaessa ajattelisin positiivisesti imetysta ja katselisin imevaa vauvaa (toinen lapsistani syntyi ennenaikaisena ja alussa, kun han oli keskoskaapissa, pumppasin maitoa vaikkei sita juuri yhtaan tullutkaan ja ajattelin lastani ja sita, miten han saa maitoani, visualisoin suihkuavia tisseja - naurakaa vaan :) - koska minulle oli erityisen tarkeaa juuri ennenaikaisuuden vuoksi, etta imetys onnistuisi. Nyt olen imettanyt hanta jo melkein 2v.)
AP- kirjoittele ihmeessa kuulumisiasi!!
Voit myos imettaessasi hieroa/varovasti puristaa rintaa ja auttaa nain vauvaa saamaan maidon rinnasta. Tarkeaa on se, etta vauva on rinnalla ja se stimuloi/yllapitaa maidontuotantoa, vaikkei han juuri nyt pystyisikaan imemaan parhaalla tavalla.
giaripulin takia. Mielellään teen mitä tahansa imetyksen tai edes rintamaidon lypsämisen eteen.
ap
Vierailija: