Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ihminen, jolla ei ole mitään rytmiä. Miten ihmeessä saan lasta varten jotain rytmejä?

Vierailija
05.06.2023 |

Eli olen elänyt aina ilman mitään rytmejä elämässä. Ei ole unirytmiä eikä ruokarytmiä, välillä valvon koko yön, välillä valvon myöhään, usein nukun myöhään, välillä taas herään aikaisin. Syön kun on nälkä, 2-6 kertaa vuorokaudessa vaihtelevasti. Työaikoihin olen saanut aina vaikuttaa paljon, en ole koskaan ollut missään työssä missä on tietyt työvuorot vaan aina on ollut vapaa tai liukuva työaika. Lapsuudessani ainoa rytmi oli koulu ja koulun alkamisajat, silloinkin söin kun nälkä oli ja saatoin jo 10-vuotiaana valvoa todella myöhään vaikka kirjaa lukien.

Nyt pitäisi kuulemma pienen lapsen vuoksi elämä mennä täysin jonkun tarkan rytmin mukaan. Että herätään aina samalla kellonlyömällä, ateriat on aina samaan tiettyyn kellonaikaan, ulos mennään samaan kellonaikaan joka päivä, nukkumaanmeno on aina samaan kellonaikaan jne. Neuvola käskee näin. En minä osaa, en vain kykene vaikka yritän, se ei luonnistu minulta, koska on täysin vieras konsepti, ja tuntuu täysin päinvastaiselta kuin elämäni on aina ollut ja kuin mikä on hyvä ja toimiva elämä. Ruokaa lapsi saa kyllä ne viisi ateriaa ja niiden aterioiden välit on suunnilleen samat eli lapsi ei joudu koskaan olemaan nälässä, kyllä meillä ruokaa saa paljonkin. Ja muutenkin on rakastava koti ja hyvin huolehdin. Mutta mikä tämä neuvolan käskemä armeijamainen rytmijuttu on? Ahdistaa.

Kommentit (133)

Vierailija
61/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin ADHD-äidillä ei ole rytmiä. Siksi hänen lapsensa istuvat meillä ruokapöydässä klo 17:30, koska "äiti antaa ruokaa sitten, kun sillä on nälkä", yleensä lähempänä klo 23. En henno jättää lapsia ruuatta, koska tiedän, että äidilleen ei todellakaan tule edes käskystä mieleen, että koulossa klo 11 tienoilla lounaan saaneilla on nällä ennen harkkoja.

Vierailija
62/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet voinut lisääntyä?

Eiköhän lisääntyminen tapahdu suunnilleen samalla tavalla lähes aina? Nyt on tietysti tullut lisää näitä lääketieteellisiä mahdollisuuksia mutta siltikin. Kai tuo nyt on ihan perustietoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin ajattelin, mutta neuvolasta sain listan päivärytmistä ja käskyn noudattaa sitä. Siinä käskettiin heräämään klo 7-8, aamupala klo 8 jne kaikki tarkat ajat.

Ap

Älä nyt näyttele tyhmempää kuin olet!

Neuvola ei käske vaan neuvoo! Eikä sieltä tuollaista listaa tule kenellekään syyttä, eli olet käynyt siellä valittamassa, ettei ole rytmiä! Mitä niiden olisi pitänyt tehdä? Kohautella olkapäitään?

Tee nyt sen lapsesi kanssa miten parhaaksi näet, koska kaikki lapset ovat erilaisia.

Mitä ihmettä? En ole puhunut neuvolassa oma-aloitteisesti mitään enkä valittanut mistään, ainoastaan vastannut siihen mitä kysytään. Ja kyllä se työntekijä aika käskevällä äänellä ja lueonnoivin saatesanoin antoi sen aikataulupaperin. Toki tiedän, että ei he voi määrätä, mutta jäin asiaa ihmettelemään.

Ap

Miksi se terkkari sitten antoi sen aikataulun? Olen kolme lasta synnyttänyt ja kasvattanut, eikä minulle ole mitään tuollaista aikataulu, rytmi-juttua koskaan annettu.

Vierailija
64/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vain ymmärrä miksi lapsen pitäisi herätä joka aamu klo 8:00 vaikka hän haluaisi nukkua yhdeksään tai pidempäänkin. Tai miksi lounas pitäisi olla joka päivä pöydässä klo 11:30, eihän silloin ole välttämättä vielä nälkä joka päivä. Tai miksi lapsi ei saisi valvoa klo 22:30 saakka jos ei yhtään väsytä eikä aamulla ole menoa minnekään? En vain ymmärrä näitä. Tietenkin sitten, kun on kouluikäinen niin tilanne on eri, koulussa pitää olla ajoissa ja unta pitää saada riittävän monta tuntia vuorokaudessa.

Ap

Lapsen normaali kehitys vaatii tietyn minimimäärän unta ym., vaikka eroja on, niin ei tuntikausine eroja yms.

Ja tuo ajattelu, että sitten koulukäisenä.... Siinä tulee käymään, kuten itselläsi on käynyt, eli ei tule olemaan mitään rytmiä, jos ei kerran ole alusta asti jotain rytmiä pidetty.

Vierailija
65/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vain ymmärrä miksi lapsen pitäisi herätä joka aamu klo 8:00 vaikka hän haluaisi nukkua yhdeksään tai pidempäänkin. Tai miksi lounas pitäisi olla joka päivä pöydässä klo 11:30, eihän silloin ole välttämättä vielä nälkä joka päivä. Tai miksi lapsi ei saisi valvoa klo 22:30 saakka jos ei yhtään väsytä eikä aamulla ole menoa minnekään? En vain ymmärrä näitä. Tietenkin sitten, kun on kouluikäinen niin tilanne on eri, koulussa pitää olla ajoissa ja unta pitää saada riittävän monta tuntia vuorokaudessa.

Ap

Kiinnostaa tietää, millainen työ ap sinulla on, jos ei ole ollenkaan työaikoja? 

Useimmilla meillä on kuitenkin työaika, joka rytmittää jo puolestaan elämäämme ja myös lasten elämää.

Sen ymmärrän, että jos vanhempainvapaalla elelee kotona oman rytminsä mukaan, mutta esim lapsen mennessä päiväkotiin on hankalaa, jos lapsi ei ole tottunut säännöllisyyteen. Päiväkodissa on kuitenkin hyvin säännölliset ulkoilut, syömiset ja nukkumiset.

Työni liittyy it-alaan. Tällä hetkellä teen vain satunnaisia projekteja.

Ap

Vierailija
66/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin ADHD-äidillä ei ole rytmiä. Siksi hänen lapsensa istuvat meillä ruokapöydässä klo 17:30, koska "äiti antaa ruokaa sitten, kun sillä on nälkä", yleensä lähempänä klo 23. En henno jättää lapsia ruuatta, koska tiedän, että äidilleen ei todellakaan tule edes käskystä mieleen, että koulossa klo 11 tienoilla lounaan saaneilla on nällä ennen harkkoja.

Mä olin just tommonen ennen lapsia, että en tajunnut syödä ajoissa, vaan aina meni se nälkä ihan yli, ja jos jumitin tekemään jotain mielenkiintoista, niin saatoin valvoa ties miten myöhään. 

Lapsi kun tuli, niin oli pakko opetella. Nyt kun se on teini ja ei ole enää niin tarkkaa ja lapsi itekin laittaa ruokaa ja sellasta, niin on itseasiassa vähän orpo olo, kun ei ole enää niitä rutiineja tuomassa rytmiä elämään. Vähän mietityttää, että alanko nyt vanhoilla päivilläni taas sekoilemaan nukkumisen ja syömisen kanssa. 

Vierailija
67/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se ruoka pitää ennakoida. Et voi odottaa, että lapsella on nälkä ennenkuin alat sitä laittaa. Lapsella on nälkä useammin kuin sinulla. Ja hänellä on hyvin todennäköisesti nälkä joka päivä samaan aikaan.

Lapsi saa ruokaa säännöllisin väliajoin vaikka aterioiden kellonaika vaihtelee päivästä toiseen. Mutta aterioiden väli ei koskaan veny pitkäksi siis. Lapsi ihan oikeasti ei joudu koskaan olemaan nälässä, enemmin tarjoan varmaan liian usein hänelle varmuuden vuoksi ruokaa. Itse syön harvemmin kuin lapsi. Ap

Tuo onnistuu yhden lapsen ja joustavan työn kanssa. Siinä vaiheessa kun lapsia on useampi ja itsellä työajat, on helpointa tehdä jonkinlaiset raamit arjelle.

En aio tehdä toista lasta. Ja kuten sanottu, olen aina ollut työssä missä on aika vapaat työajat ja aion jatkossakin olla. Olen jo oman alan uraa pitkään tehnyt korkeasti koulutettu ihminen, 38-vuotias. En joku teiniäiti, joka joskus ns aikuisena menisi töihinja kohtaisi asian työajat.

Ap

Nyt ei roolisi oikein pysy kasassa suhteessa aloitusviestiin.

Miksi ihmeessä 38-vuotiasta korkeasti koulutettua ihmistä ahdistaisivat neuvolan sanomiset? Ja miksi hän yrittää saada lapsensa rytmiä kuntoon ja kyselee palstalaisilta apua, jos hän on jo päättänyt jatkaa oman näköistään elämää?

Koska neuvolat on pelottavia aukroriteetteja, tekevät  vielä lastensuojeluilmoituksetn perheestä, joka ei ole heidän standardiensa mukainen. Tajusin tämän jo 90-luvulla omia lapsia kasvattaessa ja nykyään on vielä huonommin asiat. Mutta kuten tossa aikaisemmin sanoin: ei ole mitään syytä olla neuvolassa rehellinen. Huijaa ihan niin paljon kuin huvittaa. Seuraavalla kerralla vaan ilmoitat aurinkoisesti tätsylle että kylläpäs ne rytmit helpottivatkin elämää, olet ihan valaistunut XD

se viiden lapsen rytmitön mamma

Neuvolat vilkaisevat lapsen ohessa myös niitä vanhempia. Ohjeet kaiketi annetaan sen perusteella, kuinka taitavaksi vanhemmaksi se vanhempi arvioidaan neuvolan toimesta.

Lisäksi on tiukempia ja löysempiä neuvolatätejä. Minulla yksi vanhempi täti, joka kävi heti synnytyksen jälkeen kotona, käski kissammekin lopettaa. 😂

Vierailija
68/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se ruoka pitää ennakoida. Et voi odottaa, että lapsella on nälkä ennenkuin alat sitä laittaa. Lapsella on nälkä useammin kuin sinulla. Ja hänellä on hyvin todennäköisesti nälkä joka päivä samaan aikaan.

Lapsi saa ruokaa säännöllisin väliajoin vaikka aterioiden kellonaika vaihtelee päivästä toiseen. Mutta aterioiden väli ei koskaan veny pitkäksi siis. Lapsi ihan oikeasti ei joudu koskaan olemaan nälässä, enemmin tarjoan varmaan liian usein hänelle varmuuden vuoksi ruokaa. Itse syön harvemmin kuin lapsi. Ap

Tuo onnistuu yhden lapsen ja joustavan työn kanssa. Siinä vaiheessa kun lapsia on useampi ja itsellä työajat, on helpointa tehdä jonkinlaiset raamit arjelle.

En aio tehdä toista lasta. Ja kuten sanottu, olen aina ollut työssä missä on aika vapaat työajat ja aion jatkossakin olla. Olen jo oman alan uraa pitkään tehnyt korkeasti koulutettu ihminen, 38-vuotias. En joku teiniäiti, joka joskus ns aikuisena menisi töihinja kohtaisi asian työajat.

Ap

Miksi ihmeessä 38-vuotiasta korkeasti koulutettua ihmistä ahdistaisivat neuvolan sanomiset? Ja miksi hän yrittää saada lapsensa rytmiä kuntoon ja kyselee palstalaisilta apua, jos hän on jo päättänyt jatkaa oman näköistään elämää?

Ei minua neuvolan sanomiset ahdistakaan. Vaan se, jos yritän väkisin elää epäluotaisten rytmien mukaan.

Ap

Mitä ikinä teetkin, niin tärkeintä on antaa muille kuva, että teet niinkuin yleisen mielipiteen mukaan, pitää tehdä.

Lapsesi menee kouluun vasta 7 vuotiaana. Siihen on vielä pitkä aika. Imetät tasa 1 vuoden. Menette nukkumaan klo 19 ja heräätte tietysti klo 7. Ulkona käytte kerran päivässä ja harrastatte metsäretkiä. Harrastukseksi valitset hänelle jotain missä käydään kerran viikossa. Sitä et tietenkään kerro muille, vaan annat ymmärtää kuinka paljon enemmän sitä harrastetaan.

Muuta alueelle, jossa joko asuu paljon ihmisiä tai ei muita lähimaillakaan.

Tärkeintä on antaa kuva neuvolassa, kuinka homma sujuu hyvin ja olette päässeet kiinni rutiineihin.

Älä koskaan valita muille. Se on tärkeintä. Ihmiset luulevat, että,elät kuten he, jos et muuta kerro.

Vierailija
69/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lapsilla lapsien tarpeiden mukainen rytmi ja rutiini, joka ei ole sidottu mihinkään tiettyyn kellon aikaan. Esimerkiksi nyt valoisana aikana menevät nukkumaan myöhemmin kuin talven pimeydessä.

Toisekseen en näe, että vanhemman olisi pakko elää samassa rytmissä. Itse en esimerkiksi syö juuri koskaan lasten kanssa, koska heidän ruoka-aikansa ja minun ruoka-aikani harvemmin sattuvat samaan aikaan. Lapset nukkuvat myös sen verran pitkiä unia, että ehdin nukkua tarvittavan ennen heidän heräämistään, vaikka menisin nukkumaan ns. myöhään.

Jokainen tavallaan. Itse kasvoin kodissa, jossa ei koskaan syöty yhdessä, ja tiedän mikä menetys se on.

Olen mä ruoka-aikana pöydässä läsnä, mutta en syö.

Kunhan siitä lapsen syömisestä pystyt huolehtimaan, niin hyvä. Tosin myös se yhdessä syöminen on sosiaalisuuden ja keskinäisen siteen kehittymisen kannalta suotavaa.

Vierailija
70/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

perustuu ihan tutkittuun tietoon ihmiskehon toiminnasta. 

Olen lukenut paljonkin tutkimusta aiheesta ihmisen rytmisyys. Ja tutkimustulosten mukaan jotkut ihmiset on synnynnäisesti tarkkarytmisiä ja joillain taas ei ole biologisesti rytmisyyttä juuri ollenkaan (esim minä). Lapseni vaikuttaa samanlaiselta kuin minä.

Ap

Olet saanut elää lapsuutesi ja nuoruutesi kuin pellossa. Olisi jo aika opetella aikuisen ihmisen elämään, jos olet lapsenkin saanut. Aika hämmentävä aloitus.

Millä tavalla pellossa?

Ap

No ensimmäisessä lauseessasi kerrot, että sinulla ei ole koskaan ollut mitään (vuorokausi) rytmiä. Vanhempasi eivät ilmeisesti valvoneet, nukuitko yöt, olitko väsynyt, milloin söit?

Näin useamman lapsen äitinä tuollainen elämä olisi painajaismaista. Miten ne uniset lapset saa päiväkotiin ja kouluun, jos ovat saaneet esim valvoa koko yön. Tietty rytmi myös syömisessä helpottaa sitä arjen pyöritystä, muutenhan sitä ruokaa pitäisi olla laittamassa koko ajan. Ainakaan minun alle kouluikäiset lapset eivät olleet niin itseohjautuvia, että olisivat osanneet laittaa itselleen ravitsevaa ruokaa. 

Eikö lapsuuden kodissasi syöty yhdessä tiettyyn aikaan?

Vierailija
71/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään tarkkaa aikataulua tarvita välttämättä lapsenkaan kanssa, jos lapsi saa riittävästi unta riittävän pitkinä pätkinä ja pysyy virkeänä ja jaksaa touhuta. Toimitte ihan niinkuin teille ja lapselle parhaiten toimii. Kuten itsekin sanot, osalla on luonnostaan tarkempi rytmi ja osalla ei juuri rytmiä. Sama lapsilla.

Näin minäkin ajattelin, mutta neuvolasta sain listan päivärytmistä ja käskyn noudattaa sitä. Siinä käskettiin heräämään klo 7-8, aamupala klo 8 jne kaikki tarkat ajat.

Ap

Ihan höpöä tuollainen, että pitää herätä 7-8. Käytä nyt omaa järkeäsi ja rytmi voi olla erilainen, tärkeintä on, että se on säännöllinen. Meillä herättiin yleensä n. 9 aikaa aamulla ja toki sen jälkeen syötiin aamiainen, siitä sitten mentiin vähän ulos, sitten lounas, päiväunet, välipala, ehkä ulos, päivällinen, iltapuuro jne. Nukkumaan 22-23 aikoihin.

Vierailija
72/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kiinnostaa tietää, millainen työ ap sinulla on, jos ei ole ollenkaan työaikoja? 

Useimmilla meillä on kuitenkin työaika, joka rytmittää jo puolestaan elämäämme ja myös lasten elämää.

Sen ymmärrän, että jos vanhempainvapaalla elelee kotona oman rytminsä mukaan, mutta esim lapsen mennessä päiväkotiin on hankalaa, jos lapsi ei ole tottunut säännöllisyyteen. Päiväkodissa on kuitenkin hyvin säännölliset ulkoilut, syömiset ja nukkumiset.

Työni liittyy it-alaan. Tällä hetkellä teen vain satunnaisia projekteja.

Ap

Onko lapsesi menossa jossain vaiheessa päiväkotiin?

Vierailija
73/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

perustuu ihan tutkittuun tietoon ihmiskehon toiminnasta. 

Olen lukenut paljonkin tutkimusta aiheesta ihmisen rytmisyys. Ja tutkimustulosten mukaan jotkut ihmiset on synnynnäisesti tarkkarytmisiä ja joillain taas ei ole biologisesti rytmisyyttä juuri ollenkaan (esim minä). Lapseni vaikuttaa samanlaiselta kuin minä.

Ap

Olet saanut elää lapsuutesi ja nuoruutesi kuin pellossa. Olisi jo aika opetella aikuisen ihmisen elämään, jos olet lapsenkin saanut. Aika hämmentävä aloitus.

Millä tavalla pellossa?

Ap

No ensimmäisessä lauseessasi kerrot, että sinulla ei ole koskaan ollut mitään (vuorokausi) rytmiä. Vanhempasi eivät ilmeisesti valvoneet, nukuitko yöt, olitko väsynyt, milloin söit?

Näin useamman lapsen äitinä tuollainen elämä olisi painajaismaista. Miten ne uniset lapset saa päiväkotiin ja kouluun, jos ovat saaneet esim valvoa koko yön. Tietty rytmi myös syömisessä helpottaa sitä arjen pyöritystä, muutenhan sitä ruokaa pitäisi olla laittamassa koko ajan. Ainakaan minun alle kouluikäiset lapset eivät olleet niin itseohjautuvia, että olisivat osanneet laittaa itselleen ravitsevaa ruokaa. 

Eikö lapsuuden kodissasi syöty yhdessä tiettyyn aikaan?

Ei minua juuri valvottu koska syön tai nukun kun olin lapsi. Ei meillä silloin syöty yhdessä. Tein jo pienenä itse ruokaa itselle. Vanhemmat nukkui kun valvoin lukemassa. Kouluun heräsin itse ajoissa, olen aina ollut tunnollinen enkä halunnut myöhästyä.

Ap

Vierailija
74/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lapsilla lapsien tarpeiden mukainen rytmi ja rutiini, joka ei ole sidottu mihinkään tiettyyn kellon aikaan. Esimerkiksi nyt valoisana aikana menevät nukkumaan myöhemmin kuin talven pimeydessä.

Toisekseen en näe, että vanhemman olisi pakko elää samassa rytmissä. Itse en esimerkiksi syö juuri koskaan lasten kanssa, koska heidän ruoka-aikansa ja minun ruoka-aikani harvemmin sattuvat samaan aikaan. Lapset nukkuvat myös sen verran pitkiä unia, että ehdin nukkua tarvittavan ennen heidän heräämistään, vaikka menisin nukkumaan ns. myöhään.

Jokainen tavallaan. Itse kasvoin kodissa, jossa ei koskaan syöty yhdessä, ja tiedän mikä menetys se on.

Olen mä ruoka-aikana pöydässä läsnä, mutta en syö.

Kunhan siitä lapsen syömisestä pystyt huolehtimaan, niin hyvä. Tosin myös se yhdessä syöminen on sosiaalisuuden ja keskinäisen siteen kehittymisen kannalta suotavaa.

Itse tein kyvyttömyyttäni ja arkuuttani paljon lapseni kanssa virheitä. Vielä keski-iässäkin kadun, etten saanut itseäni tarpeeksi niskasta kiinni lapsen hyväksi. Kouluaikana ne puutteet todella kostautuivat lapselle itselleen, kun lapsi ei osannut olla muiden seurassa, ajoissa missään, eikä paljon muutakaan. Naapurin täti ruokki toisinaan lastamme (sai kyllä ruokaa joka päivä, mutta ei ollut ruoka-aikoja, josta naapuri veti sitten omat johtopäätöksensä) ja sieltä tuli joskus kuittiakin meille päin. Murrosiässä lapsi ei totellut juuri mitään. Nämä kaikki ovat ilmiselvästi sen seurausta, ettei ollut taitoa lasta totuttaa normaaleihin rytmeihin ym. Oma syy siis, josta lapsi kantoi hinnan.

Vierailija
75/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan työntekijällä on varmaan ollut lapsen etu tässäkin mielessä, yritä ajatella se sillä tavalla, äläkä mene puolustuskannalle? Kiitä heitä siellä neuvoista mutta tee sitten kuin tunnet parhaaksi? Eiväthän ne siellä tunne loppujen lopuksi sinua ja lastasi kovinkaan syvällisesti eikä tuo kuvaamasi kasvatus mitään kaaosta ole, eikä lapsikaan ilmeisesti oirehdi mitään. Ei sen väliä syödäänkö puuro kahdeksalta vai kymmeneltä. Kasvoin itse ilman kummempia rutiineja, enkä siitä pilalle mennyt. Suhde esimerkiksi ruokaan on aina ollut tosi terve, koska kukaan ei sitä väkisin yrittänyt naamaan tunkea, ja osaan olla tosi joustava.

Vierailija
76/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ei minua neuvolan sanomiset ahdistakaan. Vaan se, jos yritän väkisin elää epäluotaisten rytmien mukaan.

Ap

Minkä ikäinen lapsesi on?

Vierailija
77/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että aikataulutus ja rytmisyys eivät tule olemaan AP:n lapsen ainoa haaste. Huom: ei AP:n vaan lapsen. Kasvata vaan sitä lumihiutaletta.

Vierailija
78/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En usko, että osaat antaa riittävästi ruokaa ellet tajua mitään aikatauluista. Sekin oli melko arvattavaa, ettet sinä syö. Nämä rytmittömät ja syömättömät tuntuvat olevan samoissa henkilöissä eikä näillä lapsetkaan saa nukkua tai syödä.

Vierailija
79/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolan työntekijällä on varmaan ollut lapsen etu tässäkin mielessä, yritä ajatella se sillä tavalla, äläkä mene puolustuskannalle? Kiitä heitä siellä neuvoista mutta tee sitten kuin tunnet parhaaksi? Eiväthän ne siellä tunne loppujen lopuksi sinua ja lastasi kovinkaan syvällisesti eikä tuo kuvaamasi kasvatus mitään kaaosta ole, eikä lapsikaan ilmeisesti oirehdi mitään. Ei sen väliä syödäänkö puuro kahdeksalta vai kymmeneltä. Kasvoin itse ilman kummempia rutiineja, enkä siitä pilalle mennyt. Suhde esimerkiksi ruokaan on aina ollut tosi terve, koska kukaan ei sitä väkisin yrittänyt naamaan tunkea, ja osaan olla tosi joustava.

Minusta tässä ap haluaa nostaa neuvolan arvostelun kohteeksi. Ap ei varmaan kertonut kaikkea, mitä taas neuvola tietää. Ilmeisesti neuvolassa on oltu huolissaan ap:n lapsesta ja siksi on tarvittu näinkin konkreettisia neuvoja.

Vierailija
80/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit elää yksinäsi ilman rytmejä, mutta, kun sinulla on ihmisiä, joista huolehtia, mihin et iykene, niin et kyllä vaikuta oikein rakastavalta äidiltä.

Tee heti täydellinen korjausliike, tai

ellet pysty huolehtimaan skideistäsi, anna lapsesi hyvään kasvattiperheeseen.