Olen ihminen, jolla ei ole mitään rytmiä. Miten ihmeessä saan lasta varten jotain rytmejä?
Eli olen elänyt aina ilman mitään rytmejä elämässä. Ei ole unirytmiä eikä ruokarytmiä, välillä valvon koko yön, välillä valvon myöhään, usein nukun myöhään, välillä taas herään aikaisin. Syön kun on nälkä, 2-6 kertaa vuorokaudessa vaihtelevasti. Työaikoihin olen saanut aina vaikuttaa paljon, en ole koskaan ollut missään työssä missä on tietyt työvuorot vaan aina on ollut vapaa tai liukuva työaika. Lapsuudessani ainoa rytmi oli koulu ja koulun alkamisajat, silloinkin söin kun nälkä oli ja saatoin jo 10-vuotiaana valvoa todella myöhään vaikka kirjaa lukien.
Nyt pitäisi kuulemma pienen lapsen vuoksi elämä mennä täysin jonkun tarkan rytmin mukaan. Että herätään aina samalla kellonlyömällä, ateriat on aina samaan tiettyyn kellonaikaan, ulos mennään samaan kellonaikaan joka päivä, nukkumaanmeno on aina samaan kellonaikaan jne. Neuvola käskee näin. En minä osaa, en vain kykene vaikka yritän, se ei luonnistu minulta, koska on täysin vieras konsepti, ja tuntuu täysin päinvastaiselta kuin elämäni on aina ollut ja kuin mikä on hyvä ja toimiva elämä. Ruokaa lapsi saa kyllä ne viisi ateriaa ja niiden aterioiden välit on suunnilleen samat eli lapsi ei joudu koskaan olemaan nälässä, kyllä meillä ruokaa saa paljonkin. Ja muutenkin on rakastava koti ja hyvin huolehdin. Mutta mikä tämä neuvolan käskemä armeijamainen rytmijuttu on? Ahdistaa.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
perustuu ihan tutkittuun tietoon ihmiskehon toiminnasta.
Olen lukenut paljonkin tutkimusta aiheesta ihmisen rytmisyys. Ja tutkimustulosten mukaan jotkut ihmiset on synnynnäisesti tarkkarytmisiä ja joillain taas ei ole biologisesti rytmisyyttä juuri ollenkaan (esim minä). Lapseni vaikuttaa samanlaiselta kuin minä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten olet voinut lisääntyä?
Mitä tarkoitat?
Ap
Ei mitään tarkkaa aikataulua tarvita välttämättä lapsenkaan kanssa, jos lapsi saa riittävästi unta riittävän pitkinä pätkinä ja pysyy virkeänä ja jaksaa touhuta. Toimitte ihan niinkuin teille ja lapselle parhaiten toimii. Kuten itsekin sanot, osalla on luonnostaan tarkempi rytmi ja osalla ei juuri rytmiä. Sama lapsilla.
Onhan teillä joku rytmi, jos ruokaa saa säännöllisesti viisi kertaa päivässä. Et varmaan yöllä sitä lasta ruoki.
Lapsellasi näyttää olevan sama rytmi kuin sinulla. No tietenkin, kun ei muusta tiedä.
En vain ymmärrä miksi lapsen pitäisi herätä joka aamu klo 8:00 vaikka hän haluaisi nukkua yhdeksään tai pidempäänkin. Tai miksi lounas pitäisi olla joka päivä pöydässä klo 11:30, eihän silloin ole välttämättä vielä nälkä joka päivä. Tai miksi lapsi ei saisi valvoa klo 22:30 saakka jos ei yhtään väsytä eikä aamulla ole menoa minnekään? En vain ymmärrä näitä. Tietenkin sitten, kun on kouluikäinen niin tilanne on eri, koulussa pitää olla ajoissa ja unta pitää saada riittävän monta tuntia vuorokaudessa.
Ap
Miksi sinulle rytmi on vaikea eli miksi vaippaa ei tarvitse vaihtaa, koska sinun rytmissäsi on nyt sinun ruoka-aikasi tai miksi herätät vauvan syömään kesken uniensa, koska sinun rytmissäsi on nyt vauvan lounaan paikka iltayöstä klo 23.30? Rytmi merkitsee lapselle ennakoitavuuttaa eli hän voi luottaa siihen, että kun herään, saan kuivan vaipan ja ruokaa eikä suinkaan lähdetä kauppaan nälkäisenä ja kakat vaipassa.
Useimmat pienet lapset hyötyy siitä melko tarkasta rytmistä. Nukahtavat helpommin, kiukkukohtauksia tulee vähemmän jne. Omasta lapsestasi varmaan opit tunnistamaan, että millaista rytmiä hän tarvitsee. Ei sen silti tarvitse olla minuutin tai edes tunnin tarkka. Jos teillä ei ole mitään velvoittavia menoja, esim. päiväkotia, ei sen rytmin tarvitse myöskään olla yhteiskunnan normien mukainen. Kyllä semmoinen pieni voi mennä yöunille klo 23 jos aamulla vastaavasti sitten nukutte myöhään. Mutta joku rytmi olisi suotavaa kyllä olla, se lapsi hyötyy siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään tarkkaa aikataulua tarvita välttämättä lapsenkaan kanssa, jos lapsi saa riittävästi unta riittävän pitkinä pätkinä ja pysyy virkeänä ja jaksaa touhuta. Toimitte ihan niinkuin teille ja lapselle parhaiten toimii. Kuten itsekin sanot, osalla on luonnostaan tarkempi rytmi ja osalla ei juuri rytmiä. Sama lapsilla.
Näin minäkin ajattelin, mutta neuvolasta sain listan päivärytmistä ja käskyn noudattaa sitä. Siinä käskettiin heräämään klo 7-8, aamupala klo 8 jne kaikki tarkat ajat.
Ap
Aika usein lapsen kanssa rytmin ylläpitäminen tulee siitä, että se on ainoa keino saada arki sujuvaksi. Jos lapsi elää kanssasi hieman epäsäännöllisempään rytmiin, mutta saa ruokaa tarpeeksi erityisesti silloin kun on nälkä ja saa päivittäin nukuttua tarpeeksi, niin homma varmasti sujuu hyvin.
Aika paljon on kuitenkin lapsia, jotka esimerkiksi heräävät aina aamuisin tiettyyn aikaan, jolloin tarpeellisen unimäärän vuoksi heidät pitää laittaa nukkumaan myös säännöllisesti tiettyyn aikaan illalla. Vastaavasti jos ruokarytmi on epäsäännöllinen, saattaa nälkäkiukku yllättää ennen kuin on muistettu syödä, jne. Varmasti vauvoissakin on hyvin paljon yksilökohtaisia eroja sen suhteen, miten tiukassa rytmissä eläminen on heille helpointa.
Toisaalta kannattaa varautua sekä lapsen että itsesi kannalta siihen, että päiväkodissa ja koulussa on hyvin tiukat rytmit. Vaikka kuinka olet nyt tottunut tekemään töitä hajanaisin aikatauluin, vastaavaa joustoa ei päiväkodissa tule olemaan ja lapselle voi tehdä tiukkaa, jos ei ole koskaan missään rytmissä oppinut elämään.
En usko tuohon kummalliseen rutiinituputukseen ollenkaan. Ihan uusi ja vieras ajatus ihmiskunnan historiaa ajatellen. Eiköhän lapsella ole kaikki hyvin, kun ei näe nälkää ja saa riittävästi unta. Muu on ihan turhaa hössötystä jolla luodaan painetta vanhemmille suorittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
En vain ymmärrä miksi lapsen pitäisi herätä joka aamu klo 8:00 vaikka hän haluaisi nukkua yhdeksään tai pidempäänkin. Tai miksi lounas pitäisi olla joka päivä pöydässä klo 11:30, eihän silloin ole välttämättä vielä nälkä joka päivä. Tai miksi lapsi ei saisi valvoa klo 22:30 saakka jos ei yhtään väsytä eikä aamulla ole menoa minnekään? En vain ymmärrä näitä. Tietenkin sitten, kun on kouluikäinen niin tilanne on eri, koulussa pitää olla ajoissa ja unta pitää saada riittävän monta tuntia vuorokaudessa.
Ap
Se ruoka pitää ennakoida. Et voi odottaa, että lapsella on nälkä ennenkuin alat sitä laittaa. Lapsella on nälkä useammin kuin sinulla. Ja hänellä on hyvin todennäköisesti nälkä joka päivä samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sekoitat nyt aikataulut ja rytmin keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulle rytmi on vaikea eli miksi vaippaa ei tarvitse vaihtaa, koska sinun rytmissäsi on nyt sinun ruoka-aikasi tai miksi herätät vauvan syömään kesken uniensa, koska sinun rytmissäsi on nyt vauvan lounaan paikka iltayöstä klo 23.30? Rytmi merkitsee lapselle ennakoitavuuttaa eli hän voi luottaa siihen, että kun herään, saan kuivan vaipan ja ruokaa eikä suinkaan lähdetä kauppaan nälkäisenä ja kakat vaipassa.
En ymmärrä mitä tarkoitat. Vaipan vaihdoin aina heti kun siihen tuli kakka tai pissa. Eli vauva oli aina puhtaissa ja kuivissa. Ei minulla noissa ollut mitään rytmiä vaan tein heti kun märkä oli. Lapsi ei ole enää vauva eikä vaipoissa. Kauppatilauksen teen kerran viikossa kotiinkuljetuksella eli koskaan ei ole lapsi joutunut kauppaan nälässä. Kaupassa käydään välillä huvikseen, mutta ei nälkäisenä eikä kakka housussa tietenkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet voinut lisääntyä?
Mitä tarkoitat?
Ap
Täytyy olla itsellä normaalit tilanteet ennen kuin lisääntyy.
No eihän tuommoisia rutiineja tietenkään tarvitse harrastaa. Olen aika samanlainen ihminen kuin sinä, ja minulla on 2 lasta. En ole alkanut joka aamu samaan aikaan heräileväksi rutiini-ihmiseksi, muuta kuin sen verran että töissä käyn sinä aikana kun pitää, ja lapset käy koulua kun pitää. Mutta muuten ollaan kuin ellun kanat, eikä meillä ole esim. mitään tiettyjä nukkumaanmenoaikoja tms. Saa nukkua kun nukuttaa vaikka keskellä päivää ja valvoa yöt jos huvittaa. Mitään ongelmia tästä ei ole koskaan ollut.
Ei minun mielestä vauvaa saa herättää kesken unien. En herättänyt koskaan äitiyslomalla ja ihan täysipäinen tuli. Nukkuikin aina hyvin.
Ei varmaan kannata siellä neuvolassa kertoa ihan kaikkea miten elelee. Eikä asia edes kuulu heille pätkän vertaa. Lapsella jos on perustarpeet kunnossa se riittää kyllä.
Ja toivottavasti klo.08 koulu aamuista luovutaan. Ei mitään järkeä.
Esim. Espanjassa perheet syö vasta silloin kun suomalaiset ovat menneet jo nukkumaan että jaksavat herätä 06.30.
Pikkuisen saisi täällä kyllä nutturaa hellittää valtion leivissä olevat tantat.
Vastasit tavallaan jo itse itsellesi. Rytmit varmistaa että lapsi saa riittävästi unta ja säännöllisesti ruokaa. Jos teidän perhe haluaa valvoa 23 asti ja herätä vasta ysiltä ei sillä ole mitään väliä. Jos lapsi on tyytyväinen eläkää rauhassa miten teille sopii. Koska lapsi on jatkuvasti ärtynyt yritä lisätä tarkkoja päivärytmejä ja kokeile Jos se auttaa. Mun lapsia lähinnä ärsyttää Jos he eivät pysty ennakoimaan tulevaa. 4 ja 5-vuotiaille pystyy jo hyvin kertomaan mitä tapahtuu seuraavaksi. Vauvalle ja taaperolle ei niinkään ja siksi toistuvat rutiinit tuovat heille usein turvaa.
Meillä on toiminut hyvin meidän perheelle ominainen rento meininki ilman tiukkaa aikataulutusta. Lapsi saa riittävästi unta ja ruokaa. Nyt kesällä unirytmi on ollut seuraava: aamulla herää 10 aikaan, päiväunet n. Klo 14.30-16.30 ja yöunille 22 jälkeen. Joku varmaan kauhistelee kun leikimme pihalla vielä yhdeksän jälkeen mutta mitä sitten. Mitään stressiä ei kannata muiden painostuksesta itselleen ottaa. Sinä AP osaat itse huolehtia lapsestasi ja opit tunnistamaan hänen tarpeensa parhaiten, sinähän kaiken ajan hänen kanssaan vietät.
perustuu ihan tutkittuun tietoon ihmiskehon toiminnasta.