Olen ihminen, jolla ei ole mitään rytmiä. Miten ihmeessä saan lasta varten jotain rytmejä?
Eli olen elänyt aina ilman mitään rytmejä elämässä. Ei ole unirytmiä eikä ruokarytmiä, välillä valvon koko yön, välillä valvon myöhään, usein nukun myöhään, välillä taas herään aikaisin. Syön kun on nälkä, 2-6 kertaa vuorokaudessa vaihtelevasti. Työaikoihin olen saanut aina vaikuttaa paljon, en ole koskaan ollut missään työssä missä on tietyt työvuorot vaan aina on ollut vapaa tai liukuva työaika. Lapsuudessani ainoa rytmi oli koulu ja koulun alkamisajat, silloinkin söin kun nälkä oli ja saatoin jo 10-vuotiaana valvoa todella myöhään vaikka kirjaa lukien.
Nyt pitäisi kuulemma pienen lapsen vuoksi elämä mennä täysin jonkun tarkan rytmin mukaan. Että herätään aina samalla kellonlyömällä, ateriat on aina samaan tiettyyn kellonaikaan, ulos mennään samaan kellonaikaan joka päivä, nukkumaanmeno on aina samaan kellonaikaan jne. Neuvola käskee näin. En minä osaa, en vain kykene vaikka yritän, se ei luonnistu minulta, koska on täysin vieras konsepti, ja tuntuu täysin päinvastaiselta kuin elämäni on aina ollut ja kuin mikä on hyvä ja toimiva elämä. Ruokaa lapsi saa kyllä ne viisi ateriaa ja niiden aterioiden välit on suunnilleen samat eli lapsi ei joudu koskaan olemaan nälässä, kyllä meillä ruokaa saa paljonkin. Ja muutenkin on rakastava koti ja hyvin huolehdin. Mutta mikä tämä neuvolan käskemä armeijamainen rytmijuttu on? Ahdistaa.
Kommentit (133)
Kyllä minua säälittävät lapset, jotka ovat vanhempineen leikkipuistossa illalla klo 20 tienoilla, koska siihen aikaan muut lapset ovat jo iltatoimissa. Esikoisen paras kaveri ei voinut tulla synttäreille klo 13 lauantaina, koska ei tiennyt, ollaanko heillä niin aikaisin hereillä; hänen omia synttäreitään juhlittiin torstaina klo 19.30 alkaen ja vierasjoukko oli suppea, vieraat viipyivät max 45 min saamatta kakkua ja mehua, koska perheen isän mielestä herkkuja voi tarjota myöhemminkin.
Ilman mitään rytmiä voi ihan hyvin kasvattaa lapsia, mutta silloin pitää hyväksyä se, että lapset voivat jäädä vaille monia tärkeitä asioita. Kuten turvallisuutta ja tietynlaista normaaliutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vain ymmärrä miksi lapsen pitäisi herätä joka aamu klo 8:00 vaikka hän haluaisi nukkua yhdeksään tai pidempäänkin. Tai miksi lounas pitäisi olla joka päivä pöydässä klo 11:30, eihän silloin ole välttämättä vielä nälkä joka päivä. Tai miksi lapsi ei saisi valvoa klo 22:30 saakka jos ei yhtään väsytä eikä aamulla ole menoa minnekään? En vain ymmärrä näitä. Tietenkin sitten, kun on kouluikäinen niin tilanne on eri, koulussa pitää olla ajoissa ja unta pitää saada riittävän monta tuntia vuorokaudessa.
ApSe ruoka pitää ennakoida. Et voi odottaa, että lapsella on nälkä ennenkuin alat sitä laittaa. Lapsella on nälkä useammin kuin sinulla. Ja hänellä on hyvin todennäköisesti nälkä joka päivä samaan aikaan.
Lapsi saa ruokaa säännöllisin väliajoin vaikka aterioiden kellonaika vaihtelee päivästä toiseen. Mutta aterioiden väli ei koskaan veny pitkäksi siis. Lapsi ihan oikeasti ei joudu koskaan olemaan nälässä, enemmin tarjoan varmaan liian usein hänelle varmuuden vuoksi ruokaa. Itse syön harvemmin kuin lapsi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vain ymmärrä miksi lapsen pitäisi herätä joka aamu klo 8:00 vaikka hän haluaisi nukkua yhdeksään tai pidempäänkin. Tai miksi lounas pitäisi olla joka päivä pöydässä klo 11:30, eihän silloin ole välttämättä vielä nälkä joka päivä. Tai miksi lapsi ei saisi valvoa klo 22:30 saakka jos ei yhtään väsytä eikä aamulla ole menoa minnekään? En vain ymmärrä näitä. Tietenkin sitten, kun on kouluikäinen niin tilanne on eri, koulussa pitää olla ajoissa ja unta pitää saada riittävän monta tuntia vuorokaudessa.
ApSekoitat nyt aikataulut ja rytmin keskenään.
No neuvola puhui rytmeistä ja työnsi minulle aikataulun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuommoisia rutiineja tietenkään tarvitse harrastaa. Olen aika samanlainen ihminen kuin sinä, ja minulla on 2 lasta. En ole alkanut joka aamu samaan aikaan heräileväksi rutiini-ihmiseksi, muuta kuin sen verran että töissä käyn sinä aikana kun pitää, ja lapset käy koulua kun pitää. Mutta muuten ollaan kuin ellun kanat, eikä meillä ole esim. mitään tiettyjä nukkumaanmenoaikoja tms. Saa nukkua kun nukuttaa vaikka keskellä päivää ja valvoa yöt jos huvittaa. Mitään ongelmia tästä ei ole koskaan ollut.
Mä veikkaan, että lapsesi ovat oikeasti varsin rytmisiä tapauksia, jos koulunkäynti sujuu ja nukkumaan saa mennä kun haluttaa.
Omani valvoisivat varmasti jonnekin kolmeen aamuyöllä, eikä opiskelusta tulisi mitään.
Höpöhöpö. Kotona lasten kanssa nautin juurikin siitä, kun EI ollut niin tarkkaa mihin aikaan mitäkin tehtiin kuten työelämä itsellä opettajana aina on ollut minuttiaikataulutettu. Herättiin myöhemmin, mentiin nukkumaan myöhemmin. Välissä syötiin, leikittiin, ulkoiltiin ja tehtiin kotitöitä omaan tahtiin. Yritin nauttia tuosta ajasta mahd.paljon enkä jaksanut suorittaa. Ihan täyspäisiä ja vastuuntuntoisia nuoria heistä on kasvanut, vaikka kaikki me edelleen nukutaan esim.viikonloppuisin pidempään ja mennään myöhemmin nukkumaan kuin naapurissa, jossa kaikilla herätys vapaallakin klo 7.00. Itse en näe tuossa pointtia, mutta kukin perhe tyylillään. Ei meille tuosta koskaan neuvolassa sanottu. Tärkeintä että lapset tulee hoidettua ja ruokittua ja saavat turvallisen kodin ja huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on toiminut hyvin meidän perheelle ominainen rento meininki ilman tiukkaa aikataulutusta. Lapsi saa riittävästi unta ja ruokaa. Nyt kesällä unirytmi on ollut seuraava: aamulla herää 10 aikaan, päiväunet n. Klo 14.30-16.30 ja yöunille 22 jälkeen. Joku varmaan kauhistelee kun leikimme pihalla vielä yhdeksän jälkeen mutta mitä sitten. Mitään stressiä ei kannata muiden painostuksesta itselleen ottaa. Sinä AP osaat itse huolehtia lapsestasi ja opit tunnistamaan hänen tarpeensa parhaiten, sinähän kaiken ajan hänen kanssaan vietät.
Lapsuus ilman kavereita on aika kurja juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSe ruoka pitää ennakoida. Et voi odottaa, että lapsella on nälkä ennenkuin alat sitä laittaa. Lapsella on nälkä useammin kuin sinulla. Ja hänellä on hyvin todennäköisesti nälkä joka päivä samaan aikaan.
Lapsi saa ruokaa säännöllisin väliajoin vaikka aterioiden kellonaika vaihtelee päivästä toiseen. Mutta aterioiden väli ei koskaan veny pitkäksi siis. Lapsi ihan oikeasti ei joudu koskaan olemaan nälässä, enemmin tarjoan varmaan liian usein hänelle varmuuden vuoksi ruokaa. Itse syön harvemmin kuin lapsi. Ap
Tuo onnistuu yhden lapsen ja joustavan työn kanssa. Siinä vaiheessa kun lapsia on useampi ja itsellä työajat, on helpointa tehdä jonkinlaiset raamit arjelle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua säälittävät lapset, jotka ovat vanhempineen leikkipuistossa illalla klo 20 tienoilla, koska siihen aikaan muut lapset ovat jo iltatoimissa. Esikoisen paras kaveri ei voinut tulla synttäreille klo 13 lauantaina, koska ei tiennyt, ollaanko heillä niin aikaisin hereillä; hänen omia synttäreitään juhlittiin torstaina klo 19.30 alkaen ja vierasjoukko oli suppea, vieraat viipyivät max 45 min saamatta kakkua ja mehua, koska perheen isän mielestä herkkuja voi tarjota myöhemminkin.
Ilman mitään rytmiä voi ihan hyvin kasvattaa lapsia, mutta silloin pitää hyväksyä se, että lapset voivat jäädä vaille monia tärkeitä asioita. Kuten turvallisuutta ja tietynlaista normaaliutta.
Kyllä me pystytään menoja ihan normaalisti sopimaan ja ollaan aina ajoissa sovitussa paikassa. Eikä kutsuta vieraita hölmöihin aikoihin, osaan ottaa huomioon muut ihmiset ja heidän elämäntapansa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on toiminut hyvin meidän perheelle ominainen rento meininki ilman tiukkaa aikataulutusta. Lapsi saa riittävästi unta ja ruokaa. Nyt kesällä unirytmi on ollut seuraava: aamulla herää 10 aikaan, päiväunet n. Klo 14.30-16.30 ja yöunille 22 jälkeen. Joku varmaan kauhistelee kun leikimme pihalla vielä yhdeksän jälkeen mutta mitä sitten. Mitään stressiä ei kannata muiden painostuksesta itselleen ottaa. Sinä AP osaat itse huolehtia lapsestasi ja opit tunnistamaan hänen tarpeensa parhaiten, sinähän kaiken ajan hänen kanssaan vietät.
Lapsuus ilman kavereita on aika kurja juttu.
Missä ne kaverit ovat esimerkiksi klo 11-14:30 tai 16:30-20? Sisällä kännykällä pelaamassa?
-eri.
Ihan kiinnostava keskustelunaihe. Ajattelin ensin paasata tähän rytmin hyödyllisyydestä, mutta olet lukenut aiheesta varmasti itsekin. Kerronkin sitten havaintoja omasta elämästä.
Itse olen kokeillut elämää hyvinkin erilaisilla tavoilla. Olen elänyt nuorena aikuisena opiskeluaikaan niin, että heräilen vasta puoliltapäivin ja valvon joka yö sen mukaan sattuuko jotain kiinnostavaa tekemistä vai ei. Tuon elämäntavan etuna oli spontaanit tapahtumat ja helppo sosiaalinen elämä. Vastineeksi minulla meni paljon enemmän aikaa nukkumiseen ja enemmän rahaa mm. ruokaan, koska mitään suunnitelmallisuutta ei ollut. Keho tarvitsi jopa 10-11 tuntia unta vuorokaudessa, koska se ei tullut aina tiettyyn aikaan.
Sitten kiinnostuin urheilusta, ja sitä oli vaikea yhdistää harhailevaan elämäntapaan ja työelämään. Aloin suunnitella syömisiä ja treenejä, ja kun niistä tuli säännöllisiä, nukkuminen muuttui itsestään kellontarkaksi myös. Heräsin viikonloppuisinkin minuutilleen samaan aikaan kuin viikolla, ilman herätyskelloa. Olin aamuisin virkeä ja täynnä energiaa. Miinuspuolena oli se, että spontaanius väheni ja että valvomisesta tuli todella vaikeaa. Olin yöllä hirveän väsynyt, koska keho oli tottunut olemaan nukkumassa.
Lasten jälkeen päätin aika nopeasti, että noudatetaan rytmiä. Omat lapset ovat olleet aika huonosti nukkuvia, ja jos uniaika vaihtelisi, en ikinä saisi molempia uneen samaan aikaan. Keho tottuu myös ruoka-aikoihin, joten jos ruoka on aina samoihin aikoihin, lapset ovat todennäköisesti samaan aikaan nälkäisiä enkä joudu kehittelemään ylimääräisiä välipaloja ympäri vuorokautta. Rytmin häiriintyminen näkyy heti meillä konkreettisena kaaoksena.
Ihan pienen vauvan kanssa toki voi seurata vauvan rytmiä. Kuitenkin viimeistään varhaiskasvatuksen alkaessa varmaan huomaat, että rutiinit ja rakenteet päivässä nopeuttavat siirtymiä ja helpottavat lapsen tunne-elämää: lapsille on hermostuttavaa jos ei tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu ja miten, saako kohta ruokaa vai nukutaanko. Tutut palikat tarjoavat raamit, joiden sisällä voi varioida pienemmillä asioilla.
Jos ajattelet vielä seurata lapsen rytmiä, niin muista se, että pienet lapset tunnistavat kehollisia tuntemuksiaan suhteellisen huonosti. Lapsi ei pysty itse hahmottamaan, että olen nyt pahalla päällä koska olen yliväsynyt. Päinvastoin yliväsynyt lapsi pyrkii yleensä lisäämään kierroksia ja saattaa olla konfliktinhakuinen. Hyvin nälkäinen lapsi taas saattaa kieltäytyä normaalista kotiruuasta ja hakeutua sokeripitoisia välipaloja kohden. Omalla kohdalla olen kokenut että rutiinia noudattamalla pysytään helpoiten hyvissa elämäntavoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
perustuu ihan tutkittuun tietoon ihmiskehon toiminnasta.
Olen lukenut paljonkin tutkimusta aiheesta ihmisen rytmisyys. Ja tutkimustulosten mukaan jotkut ihmiset on synnynnäisesti tarkkarytmisiä ja joillain taas ei ole biologisesti rytmisyyttä juuri ollenkaan (esim minä). Lapseni vaikuttaa samanlaiselta kuin minä.
Ap
On sinullakin rytmejä. Biorytmejä, sydämenrytmejä....
Osta metronomi. Saat tasaisen rytmin.
Suomalainen, sinulla on rytmi veressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo onnistuu yhden lapsen ja joustavan työn kanssa. Siinä vaiheessa kun lapsia on useampi ja itsellä työajat, on helpointa tehdä jonkinlaiset raamit arjelle.
En aio tehdä toista lasta. Ja kuten sanottu, olen aina ollut työssä missä on aika vapaat työajat ja aion jatkossakin olla. Olen jo oman alan uraa pitkään tehnyt korkeasti koulutettu ihminen, 38-vuotias. En joku teiniäiti, joka joskus ns aikuisena menisi töihinja kohtaisi asian työajat.
Ap
Muuta Jamaikalle. Siellä on rytmiä. Ja pilvee. Regei okei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut paljonkin tutkimusta aiheesta ihmisen rytmisyys. Ja tutkimustulosten mukaan jotkut ihmiset on synnynnäisesti tarkkarytmisiä ja joillain taas ei ole biologisesti rytmisyyttä juuri ollenkaan (esim minä). Lapseni vaikuttaa samanlaiselta kuin minä.
Ap
Olet saanut elää lapsuutesi ja nuoruutesi kuin pellossa. Olisi jo aika opetella aikuisen ihmisen elämään, jos olet lapsenkin saanut. Aika hämmentävä aloitus.
Vaihda maata jos Suomen systeemit ja säännöt ottavat päähän, niin mekin tehtiin. Lapset ovat lapsia ja oppivat paljon enemmän kuin tuolla kyttäysmeiningillä. Elämä on rennompaa ja vapaampaa eikä kukaan hiillosta. Rutiinit on hyvästä, mutta ei niitä tarvitse orjallisesti noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSekoitat nyt aikataulut ja rytmin keskenään.
No neuvola puhui rytmeistä ja työnsi minulle aikataulun.
Ap
Sää et vaan haluu tajuta näitä. Selityksiä löytyy, miksi sinun ei pitäisi sitä ja tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOlet saanut elää lapsuutesi ja nuoruutesi kuin pellossa. Olisi jo aika opetella aikuisen ihmisen elämään, jos olet lapsenkin saanut. Aika hämmentävä aloitus.
Millä tavalla pellossa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinä ja sinä. Ja aina löytyy jostain tutkimus, miksi sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihmiset ovat erilaisia. Toisilla on säännöllinen rytmi ja joillakin ei.
Sen lisäksi jotkut tarvitsevat säännöllistä rytmiä jotta voisivat olla hyvinvoivia. Toisilla taas säännöllinen rytmi aiheuttaa ahdistuneisuutta.
Enemmistö taitaa tykätä säännöllisestä rytmistä, ja me muut saamme kärsiä siitä ellemme pysty säätämään elämäämme omaan rytmiin (tai rytmittömyyteen) sopivaksi.
Rytmisyys on pitkälti geneettinen ominaisuus. Joten ikävä kyllä meille, joille illalla nukkumaan käyminen on itsellemmekin vaikeaa, sattuu usein sellaiset lapset, jotka ovat aivan itse piruja nukutettavia.
Mutta niin vain minäkin olen selviytynyt, laittanut pöperöä pöytään joka päivä ja saanut lapseni aamuisin kouluun, rytmisemmän puolison avulla. Ja aikuisina he voivat sitten valita sellaisen elämän ja ammatin kuin haluavat.