Olen ihminen, jolla ei ole mitään rytmiä. Miten ihmeessä saan lasta varten jotain rytmejä?
Eli olen elänyt aina ilman mitään rytmejä elämässä. Ei ole unirytmiä eikä ruokarytmiä, välillä valvon koko yön, välillä valvon myöhään, usein nukun myöhään, välillä taas herään aikaisin. Syön kun on nälkä, 2-6 kertaa vuorokaudessa vaihtelevasti. Työaikoihin olen saanut aina vaikuttaa paljon, en ole koskaan ollut missään työssä missä on tietyt työvuorot vaan aina on ollut vapaa tai liukuva työaika. Lapsuudessani ainoa rytmi oli koulu ja koulun alkamisajat, silloinkin söin kun nälkä oli ja saatoin jo 10-vuotiaana valvoa todella myöhään vaikka kirjaa lukien.
Nyt pitäisi kuulemma pienen lapsen vuoksi elämä mennä täysin jonkun tarkan rytmin mukaan. Että herätään aina samalla kellonlyömällä, ateriat on aina samaan tiettyyn kellonaikaan, ulos mennään samaan kellonaikaan joka päivä, nukkumaanmeno on aina samaan kellonaikaan jne. Neuvola käskee näin. En minä osaa, en vain kykene vaikka yritän, se ei luonnistu minulta, koska on täysin vieras konsepti, ja tuntuu täysin päinvastaiselta kuin elämäni on aina ollut ja kuin mikä on hyvä ja toimiva elämä. Ruokaa lapsi saa kyllä ne viisi ateriaa ja niiden aterioiden välit on suunnilleen samat eli lapsi ei joudu koskaan olemaan nälässä, kyllä meillä ruokaa saa paljonkin. Ja muutenkin on rakastava koti ja hyvin huolehdin. Mutta mikä tämä neuvolan käskemä armeijamainen rytmijuttu on? Ahdistaa.
Kommentit (133)
Elätte vaan rohkeasti oman näköistänne boheemia elämää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis AP on selvästi ns. hyväosainen, kuuluu yhteiskunnan koulutetuimpaan ja luultavasti myös hyvätuloisimpaan luokkaan, it-alalla kun on ja vasta joskus kolmevitosena saanut ainoan lapsensa, sitä ennen tehnyt jo pitkän uran. On vapaus valita työajat ja työpaikat ja sen verran kertynyt varmasti varallisuutta, että voi välillä olla tekemättä töitä ollenkaan, välillä silloin tällöin jonkun projektin, halutessaan työskennellä vaikka vain öisin. Ei siis tarvetta joutua ahdistavaan ja raskaaseen päiväkotirumbaan, vaan on mahdollista elää varsin omannäköistä ja vapaata elämää vailla huolen häivää kunnes lapsi menee kouluun.
Miksi siis ei tätä hyväosaisen hyvää mahdollisuutta vapauteen hyödyntäisi? Minä ainakin hyödyntäisin, jos olisin hän. Kateelliset sitten haukkuu ja panettelee. Ymmärrän kyllä, että tuo tilanne herättää kateutta helposti, itsessänikin.
Minäpä luulen, että ap on näitä av:n elämänkoululaisia.
Millä perusteella?
Koska tämä koko ketju on trollausta. Ei ole ap:lla lasta ja ei ole missään töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppiiko lapsi tuollaisen armeijarytmin kanssa kuuntelemaan kehoaan? Esimerkiksi tunnistamaan luontaisen ruokarytmin ja sopivan määrän syödä? Tunnistamaan milloin on aika levätä?
Eihän se tarkoita armeijarytmiä, jos lapset pannaan arki-iltana nukkumaan iästä riippuen klo 20.30-21. Pitää kuitenkin herätä päiväkotiin ja kouluun viimeistään klo 7.15. Ja kyllä meillä on aika tarkat ruoka-ajatkin. Aika nälkäisiä ainakin koululaiset ovat jo klo 17, sillä lounas koulussa on jo klo 11-12 välillä.
Tietysti saavat viikonloppuna ja lomilla nukkua pitkään, mutta ruoka-ajat silloinkin aika säännölliset, sillä se helpottaa omaa työtäni. Toki välillä vknloppuna syödään pitsaa tai käydään hampurilaisilla.
En toki tarkoittanutkaan että teidän säännöllinen rytminne olisi armeijamainen, tuo kuulostaa ihan hyvältä ja normaalilta. Voihan olla myös että koko perheellä on luonnostaan suuri tarve säännölliselle rytmille ja lapset voisivat muuten huonosti.
Neuvolan ja joiden kommentoijien vaatimukset sen sijaan kuulostivat erikoisilta, että kaikkien pitäisi mennä saman tiukan muotin mukaan.
Tunnen myös perheitä, jotka eivät KOSKAAN jousta rytmeistään ja nämä asiat otetaan aivan liian vakavasti. Olen huomannut että tällainen helposti johtaa perheen eristäytymiseen, koska muiden kanssa tekemisissä oleminen yleensä vaatii jonkunlaista joustoa. Se rytmi ei enää helpota ja tasapainota arkea, vaan ollaan ikään kuin sen kahleissa. (Toki eri asia jos on vaikkapa autistisuutta tms.)
Ehkä nämä tuntemani ääritapaukset heijastuivat kommentointiin. Tuntuu olevan yllättävän yleistä ainakin omissa piireissäni.
Yhdellä ystäväperheellä on kellontarkka rytmi, viikonloppuisin ja lomaisinkin aamiainen on oltava klo 8:00 ja lounas klo 11:30 jne tai sen perheen äiti repii pelihousunsa. Heidän lapsi ei ole mikään erityislapsi tms vaan ihan tavallinen, mutta saattaa heillä olla joku hyvä syy tuolle minuutin tarkalle aikataululle. Ainoa on että heidän kanssa on vaikea reissata yhdessä ja viettää aikaa yhdessä kun kaiken sanelee heidän ruokakellonajat.
Jos homma toimii niin se toimii. Jos ongelmia tulee niin tee tarvittaessa korjausliikkeitä. Neuvolassa käyt kerran vuodessa ja sanot joo just niin, ja sit teet kotona kuten itse tahdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
perustuu ihan tutkittuun tietoon ihmiskehon toiminnasta.
Olen lukenut paljonkin tutkimusta aiheesta ihmisen rytmisyys. Ja tutkimustulosten mukaan jotkut ihmiset on synnynnäisesti tarkkarytmisiä ja joillain taas ei ole biologisesti rytmisyyttä juuri ollenkaan (esim minä). Lapseni vaikuttaa samanlaiselta kuin minä.
Ap
Kyllä se rytmi tasoittuu, kun menet töihin ja viimeistään kun lapsi aloittaa koulun.
Vierailija kirjoitti:
Neuvola ei ole Jumala. Tutkittukin tieto on usein yleistävää ja yksilö voi poiketa hyvinkin paljon. Voi hyvinkin olla, että lapsi on perinyt sinulta pienen tarpeen rytmiin.
Minä ottaisin neuvolan ohjeet vastaan ja puntaroisin niitä, mutten pitäisi Totuutena. Jos lapsi on onnellinen ja hyvin hoidettu, ei tuosta kannata ottaa liikaa paineita.
Olen raskaana ja meilläkään ei mitään armeijarytmiä tule olemaan kuin minun kuolleen ruumiini yli. Ihmettelen tuttavapiirinikin täydellistä joustamattomuutta lasten rytmien kanssa, en ole varma opettaako sekään nyt mitään valtavan hyvää.
Kultaiseen keskitiehen aion pyrkiä, ei toki missään pellossa kannata elää.
Jotkut lapset vaan on sellaisia, että niiden kanssa elämä vaan on helpompaa armeijarytmillä. Se syntyvä ongelma ei välttämättä edes näy siinä jouston hetkellä. Tai sit voi olla, että se rytmi mahdollistaa perheen aikuisen tolkullisen elämän. Mä en kauheasti ihmettelisi muiden rytmejä, kun ei voi tietää, mitä siellä taustalla on. Tai siis, mä olen ainakin tässä 10+ vuoden äitiyden aikana oppinut, että ihmisillä usein on syynsä tehdä asioita niin kuin ne tekee. Ja varsinkaan en päättäisi mitään lopullista vielä raskausaikana, kun tosiaan se lapsi saattaa yllättää ja itsestäkin löytyä uusia puolia äitiyden myötä.
Vierailija kirjoitti:
Oppiiko lapsi tuollaisen armeijarytmin kanssa kuuntelemaan kehoaan? Esimerkiksi tunnistamaan luontaisen ruokarytmin ja sopivan määrän syödä? Tunnistamaan milloin on aika levätä?
Oppiiko lapsen vanhempi vapaassa rytmissä tekemään ruuan minuutissa, kun lapsella onkin nälkä tai hyväksyykö vanhempi sen, että vaikka hän itse haluaisi umpiväsyneenä nukahtaa jo klo 23, niin lapsen luontainen rytmi edellyttää leikittämistä yöllä klo 1.
Oi niitä aikoja, kun sain kanssamammoilta satikutia kerrottuani, että meidän pieni lapsemme menee nukkumaan siinä 23 ja herää aamulla enemmän tai vähemmän ysin jälkeen. Monen mielestä koko perheen olisi pitänyt nousta viimeistään seiskalta ja illalla lapsen mennä aiemmin nukkumaan. Kukaan ei kuitenkaan oikein keksinyt perustelua. Joku sanoi, ettei hän totu sitten päiväkotiin. No tottui kyllä hyvinkin helposti, ilman vuosien "totuttelua". Joku valisti vanhempien tarvitsevan illalla "omaa aikaa". Minä kerroin, että me nautimme mieluummin yhteisestä ajasta. Omaa aikaa minulla oli sen sijaan aamulla, kun nousin ennen lasta. Ehdin siinä vaikka mitä, eikä lasta ollut koskaan vastassa herättämisestä harmistunut äiti. Useimpien perustelu oli vain, ettei lapsen kuulu valvoa siihen aikaan. Okei.
Eli joo, meillä oli rytmi, mutta se oli kuulemma väärä. Ei muistaakseni neuvolan taholta, mutta muiden rytmiensä kanssa takkuilevien mielestä kyllä.
Kunhan opettelette lapsen kanssa hyvissä ajoin koulurytmin, ettei jää sitten opettajien hommaksi selittää, että nyt ei oteta päikkäriä kesken koulupäivän, vaikka yöllä on valvottu.
Minulle muiden rytmit on ihan se ja sama siihen asti, kunnes minun oletetaan muuttavan oman perheen rytmiä siksi, että aamutorkku äiti haluaa leikkitreffiseuraa. Kiitos ei, meille ei tulla leikkitreffeille päiväuniaikaan, vaikka se tuollaiselle äidille on sama asia kuin aamu, kuka muka nukkuu klo 12-14, kun just on herätty ja syöty aamupala..
Höpö höpö, kyllä ne lastensuojelun syyt huostaanottoihin ovat paljon pahempia, kuin ateriarytmi.
https://yle.fi/a/3-11244838