Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ihminen, jolla ei ole mitään rytmiä. Miten ihmeessä saan lasta varten jotain rytmejä?

Vierailija
05.06.2023 |

Eli olen elänyt aina ilman mitään rytmejä elämässä. Ei ole unirytmiä eikä ruokarytmiä, välillä valvon koko yön, välillä valvon myöhään, usein nukun myöhään, välillä taas herään aikaisin. Syön kun on nälkä, 2-6 kertaa vuorokaudessa vaihtelevasti. Työaikoihin olen saanut aina vaikuttaa paljon, en ole koskaan ollut missään työssä missä on tietyt työvuorot vaan aina on ollut vapaa tai liukuva työaika. Lapsuudessani ainoa rytmi oli koulu ja koulun alkamisajat, silloinkin söin kun nälkä oli ja saatoin jo 10-vuotiaana valvoa todella myöhään vaikka kirjaa lukien.

Nyt pitäisi kuulemma pienen lapsen vuoksi elämä mennä täysin jonkun tarkan rytmin mukaan. Että herätään aina samalla kellonlyömällä, ateriat on aina samaan tiettyyn kellonaikaan, ulos mennään samaan kellonaikaan joka päivä, nukkumaanmeno on aina samaan kellonaikaan jne. Neuvola käskee näin. En minä osaa, en vain kykene vaikka yritän, se ei luonnistu minulta, koska on täysin vieras konsepti, ja tuntuu täysin päinvastaiselta kuin elämäni on aina ollut ja kuin mikä on hyvä ja toimiva elämä. Ruokaa lapsi saa kyllä ne viisi ateriaa ja niiden aterioiden välit on suunnilleen samat eli lapsi ei joudu koskaan olemaan nälässä, kyllä meillä ruokaa saa paljonkin. Ja muutenkin on rakastava koti ja hyvin huolehdin. Mutta mikä tämä neuvolan käskemä armeijamainen rytmijuttu on? Ahdistaa.

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottelevaiset ja kiltit ovat hyökkäävät sellaisen kimppuun joka on erilainen kuin enemmistö. Kiltit aivopestyt tottelevat kiltisti mitä "auktoriteetit" käskee, ottavat myrkkypiikkejäkin kun on plandemia jne.

Ja mikä kamalinta: menevät töihin!

Vierailija
102/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottelevaiset ja kiltit ovat hyökkäävät sellaisen kimppuun joka on erilainen kuin enemmistö. Kiltit aivopestyt tottelevat kiltisti mitä "auktoriteetit" käskee, ottavat myrkkypiikkejäkin kun on plandemia jne.

Me ollaan niitä, jotka käydään säännöllisesti töissä, että ap:n kaltaiset henkilöt voivat nukutella päivät ja noudattaa omaa rytmiään.

Sinä idiootti et osaa edes lukea, ap kertoi jo tekevänsä it-alan töitä ja maksaa sinunkin palkkasi julkisella sektorilla suojatyössä.

Kirjoitti tekevänsä vain satunnaisia projekteja. Siinä ei ehkä vielä nettomaksajuudella kannata rehvastella. Muuten it-alan töitäkin tehdään myös julkisella sektorilla, onkos se silloin suojatyötä vai ei?

-eri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen hyvinvointi menee neuvolan aikataulumääräysten edelle. Jos kaikki menee hyvin eikä tule ongelmia niin kuuntelet ja nyökkäilet neuvolassa ja sitten kotona jatkat entiseen malliin. Ei se sen hankalampaa ole.

Vierailija
104/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vain ymmärrä miksi lapsen pitäisi herätä joka aamu klo 8:00 vaikka hän haluaisi nukkua yhdeksään tai pidempäänkin. Tai miksi lounas pitäisi olla joka päivä pöydässä klo 11:30, eihän silloin ole välttämättä vielä nälkä joka päivä. Tai miksi lapsi ei saisi valvoa klo 22:30 saakka jos ei yhtään väsytä eikä aamulla ole menoa minnekään? En vain ymmärrä näitä. Tietenkin sitten, kun on kouluikäinen niin tilanne on eri, koulussa pitää olla ajoissa ja unta pitää saada riittävän monta tuntia vuorokaudessa.

Ap

Minä olen kasvanut vähän kaltaisessasi perheessä, jossa mentiin usein nukkumaan aika myöhään eikä ollut muutenkaan kovin tarkkoja aikatauluja. Voin sanoa, että kouluikään asti tuo oli ihan ok, mutta kostautui kyllä ainakin omalla kohdallani koulun alkaessa. Ei ole kovin helppo sopeutua yhtäkkiä tarkkoihin rytmeihin, jos niitä ei koskaan aiemmin ole ollut. Ihan jo pelkästään tämän vuoksi suosittelen kyllä koittamaan ylläpitää jonkinlaista rytmiä lapsen kanssa alusta alkaen. Uskon, että jos minut olisi jo aiemmin totutettu menemään aina tiettyyn aikaan nukkumaan sen sijaan, että sain kukkua käytännössä niin pitkään kuin halusin, olisin säästynyt monilta vaikeuksilta peruskoulussa. Mulla oli jo lapsena uniongelmia, jotka ei välttämättä olisi olleet ainakaan niin pahoja ilman tuota hyvinkin vapaata meininkiä. Aikuisena olen kyennyt totuttautumaan "normaalimpaan" uni-valve-rytmiin, joten ainakaan minun kohdallani kyse ei ole siitä, että sisäsyntyinen biologinen rytmini olisi jotenkin poikkeava ja estäisi tällaisen rytmin ylläpitämisen.

Vierailija
105/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa pitää vähän käyttää pelisilmää sen suhteen miten rehellinen on. Moni useamman lapsen kuuliaisesti kasvattanut ja hyvän elämänhallinnan omaava kyllä tietää ettei lapsia tarvitse kasvattaa kello kädessä ja liian anaalinen rutiineihin pyrkiminen harvoin edes mahdollista.

Vähän sama asia kuin työterveyden haastatteluissa ei kannata kertoa että harrastaa joskus humalahakuista juomista ellei oikeasti ole alkoholiongelmaa tai sen poikasta ja työpaikan anonyymeissa hyvinvointikyselyissä ei kannata olla liian suorasanainen. :D Pientä poliittista pelisilmää kehiin vaan.

Vierailija
106/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vain ymmärrä miksi lapsen pitäisi herätä joka aamu klo 8:00 vaikka hän haluaisi nukkua yhdeksään tai pidempäänkin. Tai miksi lounas pitäisi olla joka päivä pöydässä klo 11:30, eihän silloin ole välttämättä vielä nälkä joka päivä. Tai miksi lapsi ei saisi valvoa klo 22:30 saakka jos ei yhtään väsytä eikä aamulla ole menoa minnekään? En vain ymmärrä näitä. Tietenkin sitten, kun on kouluikäinen niin tilanne on eri, koulussa pitää olla ajoissa ja unta pitää saada riittävän monta tuntia vuorokaudessa.

Ap

Se ruoka pitää ennakoida. Et voi odottaa, että lapsella on nälkä ennenkuin alat sitä laittaa. Lapsella on nälkä useammin kuin sinulla. Ja hänellä on hyvin todennäköisesti nälkä joka päivä samaan aikaan.

Lapsi saa ruokaa säännöllisin väliajoin vaikka aterioiden kellonaika vaihtelee päivästä toiseen. Mutta aterioiden väli ei koskaan veny pitkäksi siis. Lapsi ihan oikeasti ei joudu koskaan olemaan nälässä, enemmin tarjoan varmaan liian usein hänelle varmuuden vuoksi ruokaa. Itse syön harvemmin kuin lapsi. Ap

Tuo onnistuu yhden lapsen ja joustavan työn kanssa. Siinä vaiheessa kun lapsia on useampi ja itsellä työajat, on helpointa tehdä jonkinlaiset raamit arjelle.

En aio tehdä toista lasta. Ja kuten sanottu, olen aina ollut työssä missä on aika vapaat työajat ja aion jatkossakin olla. Olen jo oman alan uraa pitkään tehnyt korkeasti koulutettu ihminen, 38-vuotias. En joku teiniäiti, joka joskus ns aikuisena menisi töihinja kohtaisi asian työajat.

Ap

Nyt ei roolisi oikein pysy kasassa suhteessa aloitusviestiin.

Miksi ihmeessä 38-vuotiasta korkeasti koulutettua ihmistä ahdistaisivat neuvolan sanomiset? Ja miksi hän yrittää saada lapsensa rytmiä kuntoon ja kyselee palstalaisilta apua, jos hän on jo päättänyt jatkaa oman näköistään elämää?

Ei minua neuvolan sanomiset ahdistakaan. Vaan se, jos yritän väkisin elää epäluotaisten rytmien mukaan.

Ap

Mitä ikinä teetkin, niin tärkeintä on antaa muille kuva, että teet niinkuin yleisen mielipiteen mukaan, pitää tehdä.

Lapsesi menee kouluun vasta 7 vuotiaana. Siihen on vielä pitkä aika. Imetät tasa 1 vuoden. Menette nukkumaan klo 19 ja heräätte tietysti klo 7. Ulkona käytte kerran päivässä ja harrastatte metsäretkiä. Harrastukseksi valitset hänelle jotain missä käydään kerran viikossa. Sitä et tietenkään kerro muille, vaan annat ymmärtää kuinka paljon enemmän sitä harrastetaan.

Muuta alueelle, jossa joko asuu paljon ihmisiä tai ei muita lähimaillakaan.

Tärkeintä on antaa kuva neuvolassa, kuinka homma sujuu hyvin ja olette päässeet kiinni rutiineihin.

Älä koskaan valita muille. Se on tärkeintä. Ihmiset luulevat, että,elät kuten he, jos et muuta kerro.

Aikamoista neuvolatyön aliarvioimista tuo kommenttisi.

Ap jättää kertomatta, miksi th puuttui ap:n vuorokausirytmiin.

Eiköhän th puuttunut ihan omaa tärkeileväisyyttään, kun kuuli ettei "oikeita" rytmejä ole. Neuvola on kyttäyskoneiston osa, joten sitä todellakin kuuluu huijata, eikä alistua sen mielivaltaan.

Oletko ketjun aloittaja, ja vedät kahta roolia? Vastailet ap:na ja heittelet kitkeriä kommentteja neuvolan suuntaan? Ts. trollaus menossa? Ap taisi vetäytyä kuuntelemaan rytmiään peiton alle :D.

Vierailija
107/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola ei ole Jumala. Tutkittukin tieto on usein yleistävää ja yksilö voi poiketa hyvinkin paljon. Voi hyvinkin olla, että lapsi on perinyt sinulta pienen tarpeen rytmiin.

Minä ottaisin neuvolan ohjeet vastaan ja puntaroisin niitä, mutten pitäisi Totuutena. Jos lapsi on onnellinen ja hyvin hoidettu, ei tuosta kannata ottaa liikaa paineita.

Olen raskaana ja meilläkään ei mitään armeijarytmiä tule olemaan kuin minun kuolleen ruumiini yli. Ihmettelen tuttavapiirinikin täydellistä joustamattomuutta lasten rytmien kanssa, en ole varma opettaako sekään nyt mitään valtavan hyvää.

Kultaiseen keskitiehen aion pyrkiä, ei toki missään pellossa kannata elää.

Vierailija
108/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppiiko lapsi tuollaisen armeijarytmin kanssa kuuntelemaan kehoaan? Esimerkiksi tunnistamaan luontaisen ruokarytmin ja sopivan määrän syödä? Tunnistamaan milloin on aika levätä?

Vierailija
109/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan niitä, jotka käydään säännöllisesti töissä, että ap:n kaltaiset henkilöt voivat nukutella päivät ja noudattaa omaa rytmiään.

Sinä idiootti et osaa edes lukea, ap kertoi jo tekevänsä it-alan töitä ja maksaa sinunkin palkkasi julkisella sektorilla suojatyössä.

Sanoi tekevänsä projektitöitä, minkä verran, hän ei kertonut. Ei kuitenkaan ehkä mitään säännöllistä, jos vrk-rytmi hyvin epäsäännöllinen.

Mikä estää tekemästä säännöllisesti töitä epäsäännöllisellä rytmillä?

Minulla on epäsäännöllinen rytmi ja olen tosiaan yksi niistä, joka maksaa muutamien muiden keskustelijoiden palkan. Teen pitkälti töitä etänä, itsenäisesti, silloin kuin haluan. Ei se epäsäännöllinen rytmi estä käyttämästä töihin ihan samaa aikaa kuin käyttäisi säännölliselläkin rytmillä.

Ihmettelen täällä joidenkin asenteita, ei alkeellistakaan ymmärrystä siihen että ihmiset ovat erilaisia.

Vierailija
110/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit elää yksinäsi ilman rytmejä, mutta, kun sinulla on ihmisiä, joista huolehtia, mihin et iykene, niin et kyllä vaikuta oikein rakastavalta äidiltä.

Tee heti täydellinen korjausliike, tai

ellet pysty huolehtimaan skideistäsi, anna lapsesi hyvään kasvattiperheeseen.

Lounas ei ole pöydässä joka päivä 11:30 niin lapsi annetaan pois. :D :D:D:D:D::D

Vierailija
111/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin ADHD-äidillä ei ole rytmiä. Siksi hänen lapsensa istuvat meillä ruokapöydässä klo 17:30, koska "äiti antaa ruokaa sitten, kun sillä on nälkä", yleensä lähempänä klo 23. En henno jättää lapsia ruuatta, koska tiedän, että äidilleen ei todellakaan tule edes käskystä mieleen, että koulossa klo 11 tienoilla lounaan saaneilla on nällä ennen harkkoja.

Eikö niillä lapsilla ole isää?

Vierailija
112/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule älä huoli. Joissain sädekehä perheissä on varmaan tarkat säännölliset ruokailuajat mutta ei läheskään kaikissa. Me emme ole mikään sossuperhe mutta syödään kun jollain sattuu olemaan nälkä. Yleensä perheestä osa syö yhdessä, harvoin kaikki ihan jo sen takia että osalla on vaan nälkä niin eri aikaan, vuorotyöläisiä sun muita. Muutenkin meillä joskus on 3 eri ruokavaihtoehtoa, yksi kasvis ja 2 muuta kun aina on jollekin joku yök. Ei tarvitse pingottaa tuollaisen asian kanssa. Syökää yhdessä silloin kun voi. Meillä lähinnä tarkoittaa jotain pyhä tai juhla aterioita.

Unirytmi menee kouluaikojen mukaan, luonnollisesti jos myöhäinen alku niin myöhäinen nukkumaanmeno. Joskus vähän lipsuu, mutta pyritään 9h yöuniin.

Tsemppiä sulle. Paljon salaattia ja kasviksia herkkujen lomaan. Kyllä se siitä.

Vierailija
113/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kuulemma jo vauvana rytmitön. Nukuin ja heräilin miten sattuu. Sisarukset ovat täysin toisenlaisia. Aika ankarilla keinoilla rytmiäni laitettiin "ruotuun" ja suorastaan kärsin siitä. Eikä siitä ankaruudesta ole ollut minkäänlaista hyötyä, olen edelleen rytmitön. Se on synnynnäinen ominaisuus.

Olisinpa ollut niin onnekas että olisi ollut rytmitön äiti joka ymmärtää <3

Vierailija
114/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit elää yksinäsi ilman rytmejä, mutta, kun sinulla on ihmisiä, joista huolehtia, mihin et iykene, niin et kyllä vaikuta oikein rakastavalta äidiltä.

Tee heti täydellinen korjausliike, tai

ellet pysty huolehtimaan skideistäsi, anna lapsesi hyvään kasvattiperheeseen.

Lounas ei ole pöydässä joka päivä 11:30 niin lapsi annetaan pois. :D :D:D:D:D::D

Mene myt ensin kysymään Lasun mielipidettä tuohon kuinka tärkeää on tuollaiset ruokailuasiat heidän huolissaan ja huostaanotoissaan. Ehkä sitten vähän kiinnostuvat jos syödään suklaata ruuan sijaan joka päivä.

Hanki köyttä itsellesi ja tee palvelus yhteiskunnalle.

Jos lapsi on jossain kavereilla en välttämättä käy hakemaan syömään. Se niin nuukaa jos ruokailu myöhästyy parilla tunnilla. Usein tarjoan kavereille ja voihan nekin kai tarjota joskus. Eri asia jos vieras lapsi aina siellä istuu luonasaikaan.

Vierailija
115/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihantee,lisesti syödään Grankullassa ja perhekodeissa. Seinällä on ajat ja ruuat. Aina kasvisvaihtoehto myös. Kodeissa sitten vaihtelevasti niin ja näin.

Vierailija
116/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot ap neuvolaan että noudatatte sitä hänen tarjoamaa rytmiä mutta elätte kuten teistä parhaalta tuntuu.

Miksi pitää tehdä arjesta suorittamista?

Ei meilläkään oo ollut mitään rytmiä. Tai ei olla eletty kello kädessä jos tarkkoja ollaan. Meillä on ollut meidän oma joustava ja liukuva "rytmi". Näin olen jaksanut itsekin arkea hyvin. Olisi tosi stressaavaa jos tiettyihin kellonaikoihin pitäisi tehdä tietyt asiat.

Toki jos rytmitys tulee luonnostaan on asia eri mutta jos ei tule niin turhaan sellaisia on alkaa väkisin luomaan jos ei niille koe itse tarvetta.

Vierailija
117/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis AP on selvästi ns. hyväosainen, kuuluu yhteiskunnan koulutetuimpaan ja luultavasti myös hyvätuloisimpaan luokkaan, it-alalla kun on ja vasta joskus kolmevitosena saanut ainoan lapsensa, sitä ennen tehnyt jo pitkän uran. On vapaus valita työajat ja työpaikat ja sen verran kertynyt varmasti varallisuutta, että voi välillä olla tekemättä töitä ollenkaan, välillä silloin tällöin jonkun projektin, halutessaan työskennellä vaikka vain öisin. Ei siis tarvetta joutua ahdistavaan ja raskaaseen päiväkotirumbaan, vaan on mahdollista elää varsin omannäköistä ja vapaata elämää vailla huolen häivää kunnes lapsi menee kouluun.

Miksi siis ei tätä hyväosaisen hyvää mahdollisuutta vapauteen hyödyntäisi? Minä ainakin hyödyntäisin, jos olisin hän. Kateelliset sitten haukkuu ja panettelee. Ymmärrän kyllä, että tuo tilanne herättää kateutta helposti, itsessänikin.

Vierailija
118/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppiiko lapsi tuollaisen armeijarytmin kanssa kuuntelemaan kehoaan? Esimerkiksi tunnistamaan luontaisen ruokarytmin ja sopivan määrän syödä? Tunnistamaan milloin on aika levätä?

Eihän se tarkoita armeijarytmiä, jos lapset pannaan arki-iltana nukkumaan iästä riippuen klo 20.30-21. Pitää kuitenkin herätä päiväkotiin ja kouluun viimeistään klo 7.15. Ja kyllä meillä on aika tarkat ruoka-ajatkin. Aika nälkäisiä ainakin koululaiset ovat jo klo 17, sillä lounas koulussa on jo klo 11-12 välillä.

Tietysti saavat viikonloppuna ja lomilla nukkua pitkään, mutta ruoka-ajat silloinkin aika säännölliset, sillä se helpottaa omaa työtäni. Toki välillä vknloppuna syödään pitsaa tai käydään hampurilaisilla.

Vierailija
119/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis AP on selvästi ns. hyväosainen, kuuluu yhteiskunnan koulutetuimpaan ja luultavasti myös hyvätuloisimpaan luokkaan, it-alalla kun on ja vasta joskus kolmevitosena saanut ainoan lapsensa, sitä ennen tehnyt jo pitkän uran. On vapaus valita työajat ja työpaikat ja sen verran kertynyt varmasti varallisuutta, että voi välillä olla tekemättä töitä ollenkaan, välillä silloin tällöin jonkun projektin, halutessaan työskennellä vaikka vain öisin. Ei siis tarvetta joutua ahdistavaan ja raskaaseen päiväkotirumbaan, vaan on mahdollista elää varsin omannäköistä ja vapaata elämää vailla huolen häivää kunnes lapsi menee kouluun.

Miksi siis ei tätä hyväosaisen hyvää mahdollisuutta vapauteen hyödyntäisi? Minä ainakin hyödyntäisin, jos olisin hän. Kateelliset sitten haukkuu ja panettelee. Ymmärrän kyllä, että tuo tilanne herättää kateutta helposti, itsessänikin.

Minäpä luulen, että ap on näitä av:n elämänkoululaisia. 

Vierailija
120/133 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpä luulen, että ap on näitä av:n elämänkoululaisia. 

Millä perusteella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä