Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Pienikin aukko työhistoriassa voi estää työn saamisen

Vierailija
05.06.2023 |

Jos hakee työpaikkaa Suomessa, täytyy aina olla täysin työkykyinen. Pienikin aukko cv:ssä -- esimerkiksi pitkän sairausloman takia -- saattaa johtaa siihen, että toinen hakija saa työpaikan.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009602088.html

Kommentit (257)

Vierailija
101/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sitten yhtäkkiä tuo ei olekaan työnantajille enää este kun tukia leikataan.

Vierailija
102/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

CV on ainoa missä valehtelu kannattaa eikä siitä jää kiinni koska ketään ei kiinosta eikä kukaan kysele perään.

Vain töihin joissa ei vaadita mitään osaamista. Kaikissa muissa töissä valehtelusta jää kiinni lähes välittömästi. 

Toisaalta, jos työnantajat on täysiä k-päitä, eivätkä hyväksy mitään aukkoja CV:ssä, ei mitään epätäydellisyyttä ihmisessä, niin aivan sama. Ihan oikein, että heille valehdellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän jakson voi sanoa olleensa kevytyrittäjä/freelancer. Sitä nyt ainakaan ei pysty mitenkään tarkistamaan.

Vierailija
104/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan pystyi kävelemäön kadulta sisään johonkin paikkaan ja ilmoittaa, että haluan tulla tänne töihin. Kyllä on nykyaika mennyt vaikeaksi. Syynätään koko henkiköhistoria ja järhestetäön monta kuulustelukierrosta ja testataan vielä jossain testeissä ym.

Itse hain erääseen nimeltä mainitsemattomaan kolmikirjaimiseen suureen automaatiofirmaan devaajaksi vuosia sitten. Se oli tosiaan kuulustelu, jossa pääkuulustelija syynäsi CV:täni ja ääneen sanoi, että jotain hämärää tässä on ja kyseli uudelleen samoja asioita. Mitään aukkoja CV:ssäni ei edes ole.

Tunnollisena ja rehellisenä ihmisenä olin ihan ihmeissäni, että mitähän tämä nyt on. Aika kokenutkin olen kaiken lisäksi. He eivät myöskään koskaan jälkeenpäin ilmoittaneet, etten tullut valituksi.

Jäi kyllä niin ankea vaikutelma tuosta firmasta, etten todellakaan aio koskaan olla missään tekemisissä enää. Olen jo muissa hommissa muutenkin.

Vierailija
105/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa pätee sitten muuten toiseenkin suuntaan.

Jos haastattelussa puhutaan toista kuin ilmoituksessa, kysyn. Jos sopimus ei vastaa luvattua, kysyn ja jätän myös allekirjoittamatta, jos sopimus ei ole asiallinen.

Ennen en ollut tällainen ollenkaan samassa määrin, mutta nykyään olen mieluummin työtön ja karenssissa kuin ruodittavana ilman mahdollisuutta ruotia takaisin. Lyhyemmän karenssin tästä saa kuin irtisanoutumisesta.

Vierailija
106/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan sitä voi valehdella CV:ssään. Minä olin työtön 2016-2017. Aloitin syksyllä 2017 uudelleenkoulutuksesta opinnot, ja työllistynyt siitä saakka. Mitä CV:ssäni on? Aukoton työhistoria joka keskeytyi vasta opintojen aloittamisen myötä. Kukaan ei ole koskaan asiaa tarkistanut.

Minäkin olen siivonnut CV:täni niin, että siellä ei ole mitään aukkoja. Ei niitä päivämääriä ole kukaan alkanut syynäämään.

Eikä CV enää laiteta mitä on tehnyt esim 90-luvulla tai 2000-luvun alussa. Riittää viimeiset 10 vuotta.

Ite siivosin cv:n sillai, että se alkaa vuodesta 2013 tähän päivään asti, vaikka olen ollut töissä vuodesta 2002. Ketään ei ole kiinnostunut siitä mitä on tehnyt ennen 2010. Eikä ketään tarkasta niitä aukkojakaan. Olen itse ollut tuuraamassa rekryä kuukauden verran, kun hän oli lomalla. Ei mua kiinnostanut kuin se mitä on tehnyt ennen sitä, kun olis meille tulossa töihin.

52v nainen pääsi meille töihin ja hänen CV alkoi vuodesta 2010.

2010-2017 oli töissä

2017-2020 oli töissä.

Tottakai tiesin ettei hän ollut aloittanut työelämää vuonna 2010. Saa noissa järkeä käyttää, kun tulee siivottu cv nenän eteen.

Vierailija
107/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden ison firman hr-ihmisen ja hän sanoi, että firmansa ei palkkaisi edes muutaman viikon työttömänä ollutta. Palkkaavat ainoastaan työpaikan vaihtajia.

Tältähän se vaikuttaa ihan yleisellä tasolla: sain joulukuussa yt:n myötä potkut ja täten olen ollut työttömänä nyt puoli vuotta ja vain muutamaan työhakemukseen (6 kk aikana yht. 83 kpl lähetettynä) on vastattu: "valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun" "työtehtävää haki noin 1000 hakijaa ja paikkoja oli auki vain yksi".

Tuntuu että usko ja voimat ovat lopussa, en usko enää mihinkään hyvään. Pakko kait tässä on kouluttautua hoitoalalle jos asuntolainasta aikoo selvitä, mutta inhoan ihmisläheistä työtä. Olen siis tekniikan alalla ollut aiemmin.

Tämähän on ihan konkreettinen lopputulos niille ennakkoluuloille mitä työttömiä kohtaan koko ajan viljellään. Ihan sama minkälainen työhistoria ihmisellä on, siinä vaiheessa kun joutuu työttömäksi, muuttuu kuin taikaiskusta sosiaaliseksi hylkiöksi. Ihmettelen, ettei poliitikot ymmärrä, että nämä loputtomat raippapuheet itse asiassa vain pahentavat työttömien työllistymistä. Miksi kukaan palkkaisi ihmistä, jonka köhtökohtaisesti katsotaan olevan vain työtävieroksuva lusmu?

Vierailija
108/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on useita aukkoja CV:ssä ja hyvin olen pärjännyt. Jos ei työnantajalle kelpaa niin se on tietysti heidän valintansa. Itse pidän aukottomuutta todella vanhanaikaisena vaatimuksena joten todennäköisesti en viihtyisi siinä työssä muutenkaan.

Vierailija
109/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan sitä voi valehdella CV:ssään. Minä olin työtön 2016-2017. Aloitin syksyllä 2017 uudelleenkoulutuksesta opinnot, ja työllistynyt siitä saakka. Mitä CV:ssäni on? Aukoton työhistoria joka keskeytyi vasta opintojen aloittamisen myötä. Kukaan ei ole koskaan asiaa tarkistanut.

Minäkin olen siivonnut CV:täni niin, että siellä ei ole mitään aukkoja. Ei niitä päivämääriä ole kukaan alkanut syynäämään.

Sinä päivänä, kun joku tarkastaa, lennätkin kuin leppäkeihäs. Ja sen jälkeen on turha hakea töihin. Petos mikä petos. Epärehellinen mikä epärehellinen.

Vierailija
110/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä CV enää laiteta mitä on tehnyt esim 90-luvulla tai 2000-luvun alussa. Riittää viimeiset 10 vuotta.

Ite siivosin cv:n sillai, että se alkaa vuodesta 2013 tähän päivään asti, vaikka olen ollut töissä vuodesta 2002. Ketään ei ole kiinnostunut siitä mitä on tehnyt ennen 2010. Eikä ketään tarkasta niitä aukkojakaan. Olen itse ollut tuuraamassa rekryä kuukauden verran, kun hän oli lomalla. Ei mua kiinnostanut kuin se mitä on tehnyt ennen sitä, kun olis meille tulossa töihin.

52v nainen pääsi meille töihin ja hänen CV alkoi vuodesta 2010.

2010-2017 oli töissä

2017-2020 oli töissä.

Tottakai tiesin ettei hän ollut aloittanut työelämää vuonna 2010. Saa noissa järkeä käyttää, kun tulee siivottu cv nenän eteen.

No harvempaa varmaan kiinnostaa, että 15 vuotta sitten joku ei ollut töissä, jos sen jälkeen on yli 10 vuotta ollut jatkuvasti töissä :) Jos taas viimeiset 3 vuotta on ollut pois työelämästä, niin veikkaisin jokaisen rekrytyypin kysyvän heti ensimmäisenä selitystä, jos ylipäätään vaivautuvat edes haastattelemaan.

Vierailija
111/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusi vuotta ehdin tehdä töitä. Sairastuin psykoottiseen masennukseen. Kolme vuotta lääkkeiden etsintää ja terapiaa takana, ne vuodet meni sumussa.. Nyt tuntuu että voisin alkaa tehdä taas töitä ja olen hakenutkin. Mutta en usko, että minnekään pääsen tällä historialla.

Vierailija
112/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle vanhalle ukolle työkkäri tarjosi talvella osa-aikaisia lumenpudottajan keikkoja pari kertaa kuussa.

Sitten alla: tuothan ceeveesi!

Mieletön, mieletön maailma.

Vierailija
113/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se nykyhetki on kuitenkin määrittävin eli TÄYTYY jo olla töissä mennessään työhaastatteluun. CV:hen ei tarvitse laittaa kuin haettavan työn kannalta olennaiset työt joten sinne jää väkisinkin aukkoja jos on välissä ollut ihan muunlaisissa hommissa. Niistä voi sitten kertoa vasta kysyttäessä.

Vierailija
114/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuusi vuotta ehdin tehdä töitä. Sairastuin psykoottiseen masennukseen. Kolme vuotta lääkkeiden etsintää ja terapiaa takana, ne vuodet meni sumussa.. Nyt tuntuu että voisin alkaa tehdä taas töitä ja olen hakenutkin. Mutta en usko, että minnekään pääsen tällä historialla.

Tuota et tietenkään mainitse työnantajalle. Mieluummin sanot vain että kyseinen ajanjakso oli töiden hakemista tai esim. että olit freelancer tms.

Vierailija
115/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi helevati kun olen ollut jo kymmenen vuotta pois työelämästä.

Joko kohta täytät 30v?

Vierailija
116/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minna-Albert kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten meillä voi olla karjuva työvoimapula, jos aina löytyy se toinen "parempi" hakija, joka saa työpaikan?

Ei ole oikeasti mitään työvoimapulaa, ongelmana on ainoastaan ja pelkästään se, että työnantajat ei palkkaa ketään niihin paikkoihin koska etsivät jotain yksisarvista jota ei ole olemassakaan. Omakohtaisesti tiedän viimeisen puolen vuoden ajalta kaksi työnantajaa jotka ovat kyllä haastatelleet hakijoita mutta eivät palkkaa ketään vaan laittavat saman paikan hakuun heti kun edellisestä on hakuaika loppunut. Toisen noista firmoista toimari on kehdannut julkisesti lehtien palstoilla vinkua että työvoimaa ei saada vaikka "kaikki mahdollinen on yritetty."

Vaikka työnantajalla on oikeus palkata kenet haluaa tai olla palkkaamatta, tuo on rehellisesti sanottuna kiusaamista ja kiusaaminen on rikoslaissa säädetty rikos. Jos kerran laitat työpaikkailmoituksen, PALKKAA työntekijä.

Ja mitä tulee näihin "ei työtöntä" vaatimuksiin, pitäisi olla sellainen laki, että kun henkilökuntaa palkataan, on pakko valita vähintään yksi työtön ja 3 vuoden työssä olosuoja. Eli käytännössä sama, kun irtisanomissuoja sillä erotuksella, että palkatun saa "potkia" aikaisintaan 3 vuoden työn jälkeen.

On absurdia, että poliitikot lupailevat nostaa työllisyysastetta painostamalla työttömiä, vaikka todellinen ongelma on työn"antajan" haluttomuus palkata työtön.

En itsekään pidä siitä, että työttömänä on "helppo" elää, koska se tekee vastentahtoisesti työttömistä helppoa riistaa kunnianloukkauksille. Ihan kuin työttömyys olisi valinta. Ehkä 1% kyllä. Loput 99% joutuu kärsimään siitä, että joutuvat tekemään joka kuukausi useita hakemuksia voidakseen tulla torjutuksi, koska paikka menee joko epäluotettavalle työnvaihtajalle tai suhteilla siskon-pojan-tyttären serkulle

Eli lyhyesti, jos joku henkilö politiikasta näkee tämän: Painostakaa TYÖNANTAJIA. He ovat niitä jotka ovat työttömyyteen syyllisiä

Höpöhöpö. Kantakaa luuserit ihan itse vastuunne työttömyydestänne. Sopii ryhtyä vaikka yrittäjäksi ja työllistämään muita .

Mitä kohtaa sinä et ymmärtänyt siitä, että työttömät laittavat kokoajan työhakemuksia? Sitä, että työttömiä ei palkata, koska epäpätevä serkun kummin siskon poika ilman koulutusta on "parempi" kuin vuoden työttömänä ollut koulutettu diplomi-insinööri?

Sinä olet jälleen kerran täydellinen esimerkki Kokoomuksen kultaperseestä

Vierailija
117/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että niin iso joukko ihmisiä jättäytyy kokonaan pois työelämästä ja elää pienillä tuilla. Pitäisi olla koko ajan täydellinen, kouluttautua jatkuvasti ja tehdä itsestään joku ihan  mieletön video (vaikka työtehtävässä ei tarvitse puhua eikä esiintyä). Itselläni ei ole mitään mahdollisuutta päästä enää edes haastatteluihin, joten olen jonkun aikaa vielä töissä ja sitten ryhdyn työttömäksi n 15 vuodeksi.

Joo, tämä. Pitäisi osata tehdä video ja sitten vielä esiintyä siinä vakuuttavasti vaikka itse työ ei vaadi sen enempää videonteko kuin esiintymistaitojakaan.

Vierailija
118/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat ovat vain päättäneet tuollaisen ennakkoluulon, se ei perustu mihinkään faktaan vaan pelkästään työnantajien perceilyyn noiden naurettavien ennakkoluulojensa kanssa :/

Kaikkihan sen tietää, että laiskoja, työttömiä ,sairaita ja mielenterveysongelmaisia kannata palkata. Nämä välttää helpoiuten palkkaamalla vain valmiiksi töissäolevia,

Minut houkuteltiin/haettiin töihin työpaikasta jossa olin ollut kolme vuotta toistaiseksi voimassa oleva sopimus.

Palkka nousi 3,2e/h ja työmatka lyheni. Kummassakaan paikassa ei valittamista.

Vierailija
119/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten meillä voi olla karjuva työvoimapula, jos aina löytyy se toinen "parempi" hakija, joka saa työpaikan?

Ei ole oikeasti mitään työvoimapulaa, ongelmana on ainoastaan ja pelkästään se, että työnantajat ei palkkaa ketään niihin paikkoihin koska etsivät jotain yksisarvista jota ei ole olemassakaan. Omakohtaisesti tiedän viimeisen puolen vuoden ajalta kaksi työnantajaa jotka ovat kyllä haastatelleet hakijoita mutta eivät palkkaa ketään vaan laittavat saman paikan hakuun heti kun edellisestä on hakuaika loppunut. Toisen noista firmoista toimari on kehdannut julkisesti lehtien palstoilla vinkua että työvoimaa ei saada vaikka "kaikki mahdollinen on yritetty."

Kattelin kerran työpaikkoja ja yhdessä vaadittiin "korkeaa älykkyystasoa". Kesätyöpaikka.

Millähän tuonkin osoittaa? Riittääkö oma kokemus asiasta, muiden puheet vai pitääkö ihan mensan paperit toimittaa?

Vierailija
120/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat ovat vain päättäneet tuollaisen ennakkoluulon, se ei perustu mihinkään faktaan vaan pelkästään työnantajien perceilyyn noiden naurettavien ennakkoluulojensa kanssa :/

Kaikkihan sen tietää, että laiskoja, työttömiä ,sairaita ja mielenterveysongelmaisia kannata palkata. Nämä välttää helpoiuten palkkaamalla vain valmiiksi töissäolevia,

Ennakkoluuloinen ja muutenkin yksinkertainen ja luonnevikainen paska olet.

Turhaan minua haukut, näin se maailma nyt vaan pyörii.

Sehän nyt ei ole mikään luonnonlaki, vaan eräiden ihmisten keksimä systeemi toisten alistamiseksi heidän mielivaltaiseen pyöritykseensä ja ylipäätään koko tämä työelämä ei ole kyllä millään lailla luonnonlakien mukainen, joten se pitäisi romuttaa!!!