Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Pienikin aukko työhistoriassa voi estää työn saamisen

Vierailija
05.06.2023 |

Jos hakee työpaikkaa Suomessa, täytyy aina olla täysin työkykyinen. Pienikin aukko cv:ssä -- esimerkiksi pitkän sairausloman takia -- saattaa johtaa siihen, että toinen hakija saa työpaikan.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009602088.html

Kommentit (257)

Vierailija
81/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

CV on ainoa missä valehtelu kannattaa eikä siitä jää kiinni koska ketään ei kiinosta eikä kukaan kysele perään.

😂 Niin, ei se kyllä mikään poliisin kuulustelulomake ole.

Uskomatonta, että CVtä joku työnantaja edes lukee nykyään, koska siihenhän nyt voi mitä vain laittaa, tai olla laittamatta jotain, mitä ei halua kertoa.

Vierailija
82/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut pitkällä sairaslomalla (yli vuoden), mutta olin koko sen ajan työsuhteessa, joten en tietenkään erittele sellaista cv:hen, vaan olen laittanut työsuhteen alkamispäivän ja jatkuu edelleen.... 

Enemmin työnantajien pitäisi kiinnittää huomioita tietytyyppisiin työstä toiseen surffailijoihin. Yllättävän usein omallekin työpaikalleni on palkattu tosi "osaaja". Yllättäen tapaus ei olekaan mikään osaaja, vaan ihan jotain muuta. Sitten kun katsoo linkedIn:stä työhistoriaa, niin kaikilla näillä on pistänyt silmään se, että eivät viihdy kuin max 2 vuotta yhdessä työpaikassa ja kuvaavat itseään melkoisilla ylisanoilla. Ja totuus on ollut sitten ihan jotain muuta. Ainakaan minun alallani osaaminen ei tule noin nopeasti, että olisi suuri guru 2 vuodessa. Itse jos ottaisin ihmisiä töihin, niin tuo lyhyt työhistoria eri paikoissa olisi ehdoton ei. Ymmärrän jos seassa on pari nopeaa vaihtoa, mutta kun näillä yleensä se on ollut aina noin. 

Joo käsittämätöntä, että tällaista "vaihdoin parempaan paikkaan" -asennetta ylistetään, ja muutenkin paikanvaihdot ilman avoimia hakuja ovat yleistyneet, kun totuus on se, että nämä vaihtajat ovat niitä jotka osaavat pitää (katteetonta) meteliä itsestään ja taidoistaan, mutta ennen pitkää uudessa paikassa huomataan, että eipä se tyyppi sitten juuri muuta osaakaan. Silloin itsekehujalla on taas "paremman paikan" ja uusien tuulien aika. Uudessa paikassa ollaan taas innoissaan, kun on niin vaikuttava työhistoria, kunnes kaikki taas toistuu. Lopulta näillä on tapana vaihtaa kaupunkia ja mesota sitten taas siellä, kun kukaan ei tule kertomaan totuutta.

Itse voisin tässä vaiheessa tarvita paikan n viideksi vuodeksi ja sitten voisin vetäytyä työelämästä. Harmi vaan, että joka kerta käy niin, että paikan saa juuri tällainen kuvailemasi henkilö. Olen joitain kertoja katsonut myöhemmin, että valittu henkilö onkin siirtynyt "kohti uusia  haasteita" alle vuodessa. Ja sama prosessi alusta... Olen tästä oppinut, että pitempiaikaisia sitoutujia ei nyt kaivata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairausloma ei katkaise työsuhdetta, joten miksi kukaan sellaista kirjaisi CV:een. Tietysti jos pitää toimittaa CV:n lisäksi virkatodistus niin sitten näkyviin tulevat kaikki katkot, niin virkavapaat kuin saikutkin.

Vierailija
84/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

CV on ainoa missä valehtelu kannattaa eikä siitä jää kiinni koska ketään ei kiinosta eikä kukaan kysele perään.

Vain töihin joissa ei vaadita mitään osaamista. Kaikissa muissa töissä valehtelusta jää kiinni lähes välittömästi. 

Vierailija
85/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan sitä voi valehdella CV:ssään. Minä olin työtön 2016-2017. Aloitin syksyllä 2017 uudelleenkoulutuksesta opinnot, ja työllistynyt siitä saakka. Mitä CV:ssäni on? Aukoton työhistoria joka keskeytyi vasta opintojen aloittamisen myötä. Kukaan ei ole koskaan asiaa tarkistanut.

Itsekin keksinyt random paikkoja cv. Oikeita firmoja tietty. Ei ne sinne ala soittamaan ja kysymään, että no morjes, oliko tää ja tää siellä silloin ja silloin töis:D

Mä pistän oikeita firmoja jotka menneet konkkaan tai muutoin muuttaneet muotoaan niin ettei kukaan osaa sanoa olenko oikeasti ollut siellä jos joku soittaa ja kysyy. :D

Vierailija
86/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kymmenen vuoden aukko. Ikää 47 vuotta. Ei taida kannattaa työelämästä haaveilla enää.

Vierailija
87/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen selittänyt aukot cv:ssäni pidemmillä ulkomaanmatkoilla, kuten reppureissaus, maailman ympärysmatka jne. Aina on duunia löytynyt, mitä helvettiä se muille kuuluu mitä vapaillani touhuan? :D

Vierailija
88/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismassa oli tarjolla yksi kassamyyjän paikka kesäksi ja työtehtäviin kuului vain istua kassalla, lukea maksettavat tuotteet ja rahastaa asiakas. Paikkaa haki noin 1700 henkeä.

Vierailija
89/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kymmenen vuoden aukko. Ikää 47 vuotta. Ei taida kannattaa työelämästä haaveilla enää.

Sulla olis vähintään 15 vuotta työelämää edessä. Itsellä on erilainen ongelma, sillä olen ollut samassa organisaatiossa liian pitkään. Meille kummallekaan ei ole enää kysyntää nykyisillä työmarkkinoilla.

Vierailija
90/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain töihin joissa ei vaadita mitään osaamista. Kaikissa muissa töissä valehtelusta jää kiinni lähes välittömästi. 

Suomi taitaa olla sellainen maa, että tästä työhakemuksessa puijaamisesta ei seuraa oikein mitään vakavaa rangaistusta. Paitsi ehkä jonkun valelääkärin tai harvinaisen asiantuntijan tapauksessa.

Huono mainekaan ei oikein pääse leviämään, jos puuhastelee muualla, kuin omassa kotikunnassa.

Vierailija
91/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten meillä voi olla karjuva työvoimapula, jos aina löytyy se toinen "parempi" hakija, joka saa työpaikan?

Ei ole oikeasti mitään työvoimapulaa, ongelmana on ainoastaan ja pelkästään se, että työnantajat ei palkkaa ketään niihin paikkoihin koska etsivät jotain yksisarvista jota ei ole olemassakaan. Omakohtaisesti tiedän viimeisen puolen vuoden ajalta kaksi työnantajaa jotka ovat kyllä haastatelleet hakijoita mutta eivät palkkaa ketään vaan laittavat saman paikan hakuun heti kun edellisestä on hakuaika loppunut. Toisen noista firmoista toimari on kehdannut julkisesti lehtien palstoilla vinkua että työvoimaa ei saada vaikka "kaikki mahdollinen on yritetty."

Vaikka työnantajalla on oikeus palkata kenet haluaa tai olla palkkaamatta, tuo on rehellisesti sanottuna kiusaamista ja kiusaaminen on rikoslaissa säädetty rikos. Jos kerran laitat työpaikkailmoituksen, PALKKAA työntekijä.

Ja mitä tulee näihin "ei työtöntä" vaatimuksiin, pitäisi olla sellainen laki, että kun henkilökuntaa palkataan, on pakko valita vähintään yksi työtön ja 3 vuoden työssä olosuoja. Eli käytännössä sama, kun irtisanomissuoja sillä erotuksella, että palkatun saa "potkia" aikaisintaan 3 vuoden työn jälkeen.

On absurdia, että poliitikot lupailevat nostaa työllisyysastetta painostamalla työttömiä, vaikka todellinen ongelma on työn"antajan" haluttomuus palkata työtön.

En itsekään pidä siitä, että työttömänä on "helppo" elää, koska se tekee vastentahtoisesti työttömistä helppoa riistaa kunnianloukkauksille. Ihan kuin työttömyys olisi valinta. Ehkä 1% kyllä. Loput 99% joutuu kärsimään siitä, että joutuvat tekemään joka kuukausi useita hakemuksia voidakseen tulla torjutuksi, koska paikka menee joko epäluotettavalle työnvaihtajalle tai suhteilla siskon-pojan-tyttären serkulle

Eli lyhyesti, jos joku henkilö politiikasta näkee tämän: Painostakaa TYÖNANTAJIA. He ovat niitä jotka ovat työttömyyteen syyllisiä

Vierailija
92/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoli saatana

Vierailija
93/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat ovat vain päättäneet tuollaisen ennakkoluulon, se ei perustu mihinkään faktaan vaan pelkästään työnantajien perceilyyn noiden naurettavien ennakkoluulojensa kanssa :/

Vierailija
94/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko sinne cv:hen on kirjata päivämääriä myöten kaikki? Sen voi myös laatia osaamisperusteisena: jaottelee erikseen esim. asiakaspalvelutehtävät ja myyntitehtävät tai mitä ikinä onkin. Kuukaudet/vuosiluvut perään. Työnantajalla on askartelua, että pystyy löytämään sen aukon sieltä.

Päivämäärät kuuluu valitettavasti CV:hen, ne on osa sen formaattia ja laadintaohjeistusta joita CV:ltä nykyään vaaditaan.

Ei ole mitään formaattia. CV saa olla juuri siinä muodossa kuin haluaa.

toki näin, mutta sitten on turha valittaa kun ei tule mihinkään valituksi.

Vierailija
95/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat ovat vain päättäneet tuollaisen ennakkoluulon, se ei perustu mihinkään faktaan vaan pelkästään työnantajien perceilyyn noiden naurettavien ennakkoluulojensa kanssa :/

Kaikkihan sen tietää, että laiskoja, työttömiä ,sairaita ja mielenterveysongelmaisia kannata palkata. Nämä välttää helpoiuten palkkaamalla vain valmiiksi töissäolevia,

Vierailija
96/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minna-Albert kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten meillä voi olla karjuva työvoimapula, jos aina löytyy se toinen "parempi" hakija, joka saa työpaikan?

Ei ole oikeasti mitään työvoimapulaa, ongelmana on ainoastaan ja pelkästään se, että työnantajat ei palkkaa ketään niihin paikkoihin koska etsivät jotain yksisarvista jota ei ole olemassakaan. Omakohtaisesti tiedän viimeisen puolen vuoden ajalta kaksi työnantajaa jotka ovat kyllä haastatelleet hakijoita mutta eivät palkkaa ketään vaan laittavat saman paikan hakuun heti kun edellisestä on hakuaika loppunut. Toisen noista firmoista toimari on kehdannut julkisesti lehtien palstoilla vinkua että työvoimaa ei saada vaikka "kaikki mahdollinen on yritetty."

Vaikka työnantajalla on oikeus palkata kenet haluaa tai olla palkkaamatta, tuo on rehellisesti sanottuna kiusaamista ja kiusaaminen on rikoslaissa säädetty rikos. Jos kerran laitat työpaikkailmoituksen, PALKKAA työntekijä.

Ja mitä tulee näihin "ei työtöntä" vaatimuksiin, pitäisi olla sellainen laki, että kun henkilökuntaa palkataan, on pakko valita vähintään yksi työtön ja 3 vuoden työssä olosuoja. Eli käytännössä sama, kun irtisanomissuoja sillä erotuksella, että palkatun saa "potkia" aikaisintaan 3 vuoden työn jälkeen.

On absurdia, että poliitikot lupailevat nostaa työllisyysastetta painostamalla työttömiä, vaikka todellinen ongelma on työn"antajan" haluttomuus palkata työtön.

En itsekään pidä siitä, että työttömänä on "helppo" elää, koska se tekee vastentahtoisesti työttömistä helppoa riistaa kunnianloukkauksille. Ihan kuin työttömyys olisi valinta. Ehkä 1% kyllä. Loput 99% joutuu kärsimään siitä, että joutuvat tekemään joka kuukausi useita hakemuksia voidakseen tulla torjutuksi, koska paikka menee joko epäluotettavalle työnvaihtajalle tai suhteilla siskon-pojan-tyttären serkulle

Eli lyhyesti, jos joku henkilö politiikasta näkee tämän: Painostakaa TYÖNANTAJIA. He ovat niitä jotka ovat työttömyyteen syyllisiä

Höpöhöpö. Kantakaa luuserit ihan itse vastuunne työttömyydestänne. Sopii ryhtyä vaikka yrittäjäksi ja työllistämään muita .

Vierailija
97/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkihan sen tietää, että laiskoja, työttömiä ,sairaita ja mielenterveysongelmaisia kannata palkata. Nämä välttää helpoiuten palkkaamalla vain valmiiksi töissäolevia,

Ennakkoluuloinen ja muutenkin yksinkertainen ja luonnevikainen paska olet.

Vierailija
98/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennakkoluuloinen ja muutenkin yksinkertainen ja luonnevikainen paska olet.

Turhaan minua haukut, näin se maailma nyt vaan pyörii.

Vierailija
99/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta ei aukot haittaa, orpo leikkaa kaikille työpaikat.

Vierailija
100/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen selittänyt aukot cv:ssäni pidemmillä ulkomaanmatkoilla, kuten reppureissaus, maailman ympärysmatka jne. Aina on duunia löytynyt, mitä helvettiä se muille kuuluu mitä vapaillani touhuan? :D

Hyvä pointti. Mikä ihmeen vaatimus se on, että ihminen tekee töitä koko elämänsä lyhyitä lomia lukuun ottamatta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän