HS: Pienikin aukko työhistoriassa voi estää työn saamisen
Jos hakee työpaikkaa Suomessa, täytyy aina olla täysin työkykyinen. Pienikin aukko cv:ssä -- esimerkiksi pitkän sairausloman takia -- saattaa johtaa siihen, että toinen hakija saa työpaikan.
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Ainahan sitä voi valehdella CV:ssään. Minä olin työtön 2016-2017. Aloitin syksyllä 2017 uudelleenkoulutuksesta opinnot, ja työllistynyt siitä saakka. Mitä CV:ssäni on? Aukoton työhistoria joka keskeytyi vasta opintojen aloittamisen myötä. Kukaan ei ole koskaan asiaa tarkistanut.
Juuri näin! Ei ne rekrytoijatkaan kaikkea kerro yrityksestä rehellisesti ja aukottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan sitä voi valehdella CV:ssään. Minä olin työtön 2016-2017. Aloitin syksyllä 2017 uudelleenkoulutuksesta opinnot, ja työllistynyt siitä saakka. Mitä CV:ssäni on? Aukoton työhistoria joka keskeytyi vasta opintojen aloittamisen myötä. Kukaan ei ole koskaan asiaa tarkistanut.
Juuri näin! Ei ne rekrytoijatkaan kaikkea kerro yrityksestä rehellisesti ja aukottomasti.
No ei kyllä tosiaan. Tunnetut, isot yhtiöt eivät joudu kehumaan itseään maasta taivaisiin, jutut niin hyvässä kuin pahassa liikkuu kyllä. Pienet ei pitkälle pötki jos jauhavat paskaa. Nytkin yksi paska lafka matkalla konkkaan, tosin tiesin jo siellä ollessa että kehittävät samalla jo uutta. Minä pistin nimet muistiin enkä suosittele noita firmoja kenelläkään, en asiakkaana enkä työpaikkana (en kyllä kysymättä haukukaan). Toivottavasti muut tekevät samoin ja tuollaiset osaamattomat uskovaiset pysyisivät rivimiehinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko sinne cv:hen on kirjata päivämääriä myöten kaikki? Sen voi myös laatia osaamisperusteisena: jaottelee erikseen esim. asiakaspalvelutehtävät ja myyntitehtävät tai mitä ikinä onkin. Kuukaudet/vuosiluvut perään. Työnantajalla on askartelua, että pystyy löytämään sen aukon sieltä.
Päivämäärät kuuluu valitettavasti CV:hen, ne on osa sen formaattia ja laadintaohjeistusta joita CV:ltä nykyään vaaditaan.
Ei vaadita. CV:n voi tehdä monella eri tapaa oikein, se riippuu paikasta mitä vaaditaan.
Viimeisimmässä CV:ssäni laitoin vain vuodet näkyviin ja sain paikan. Tämä neuvottiin CV:n tekokurssilla.No jollain tekokurssilla ehkä näin neuvotaan, mutta oikealla kurssilla on sanottu, että päivämäärät on oltava.
Ei, vaan riippuu paikasta.
Joihinkin paikkoihin CV voi olla vaikka miellekartta hakijan osaamisesta, mielenkiinnon kohteista, koulutuksesta ja kokemuksesta. Ei siihen mitään päivämääriä aleta ymppäämään 😄
Aikoinaan pystyi kävelemäön kadulta sisään johonkin paikkaan ja ilmoittaa, että haluan tulla tänne töihin. Kyllä on nykyaika mennyt vaikeaksi. Syynätään koko henkiköhistoria ja järhestetäön monta kuulustelukierrosta ja testataan vielä jossain testeissä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko sinne cv:hen on kirjata päivämääriä myöten kaikki? Sen voi myös laatia osaamisperusteisena: jaottelee erikseen esim. asiakaspalvelutehtävät ja myyntitehtävät tai mitä ikinä onkin. Kuukaudet/vuosiluvut perään. Työnantajalla on askartelua, että pystyy löytämään sen aukon sieltä.
Päivämäärät kuuluu valitettavasti CV:hen, ne on osa sen formaattia ja laadintaohjeistusta joita CV:ltä nykyään vaaditaan.
Ei vaadita. CV:n voi tehdä monella eri tapaa oikein, se riippuu paikasta mitä vaaditaan.
Viimeisimmässä CV:ssäni laitoin vain vuodet näkyviin ja sain paikan. Tämä neuvottiin CV:n tekokurssilla.No jollain tekokurssilla ehkä näin neuvotaan, mutta oikealla kurssilla on sanottu, että päivämäärät on oltava.
Oho, vai olet sinä käynyt ihan OIKEALLA työnhakukurssilla! VAU! Se on kuule sellainen meriitti, että kai sinä nyt laitat senkin siihen ainoaan oikeanlaiseen CV:hesi.
Me muut kun on käyty vain jollain feikkikursseilla, joilla on neuvottu vähän nykyaikaisempiakin CV:n tekotapoja.
Työttömyysaikoina olen suorittanut jotain opintoja ja merkannut ne jatko-opinnoiksi.
Sitä voi tehdä vaikka jotain yksittäisiä maksuttomia mooc kursseja. Joihinkin saa todistuksen ilmaiseksi ja joistakin pitää maksaa pieni korvaus.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut pitkällä sairaslomalla (yli vuoden), mutta olin koko sen ajan työsuhteessa, joten en tietenkään erittele sellaista cv:hen, vaan olen laittanut työsuhteen alkamispäivän ja jatkuu edelleen....
Enemmin työnantajien pitäisi kiinnittää huomioita tietytyyppisiin työstä toiseen surffailijoihin. Yllättävän usein omallekin työpaikalleni on palkattu tosi "osaaja". Yllättäen tapaus ei olekaan mikään osaaja, vaan ihan jotain muuta. Sitten kun katsoo linkedIn:stä työhistoriaa, niin kaikilla näillä on pistänyt silmään se, että eivät viihdy kuin max 2 vuotta yhdessä työpaikassa ja kuvaavat itseään melkoisilla ylisanoilla. Ja totuus on ollut sitten ihan jotain muuta. Ainakaan minun alallani osaaminen ei tule noin nopeasti, että olisi suuri guru 2 vuodessa. Itse jos ottaisin ihmisiä töihin, niin tuo lyhyt työhistoria eri paikoissa olisi ehdoton ei. Ymmärrän jos seassa on pari nopeaa vaihtoa, mutta kun näillä yleensä se on ollut aina noin.
Joo käsittämätöntä, että tällaista "vaihdoin parempaan paikkaan" -asennetta ylistetään, ja muutenkin paikanvaihdot ilman avoimia hakuja ovat yleistyneet, kun totuus on se, että nämä vaihtajat ovat niitä jotka osaavat pitää (katteetonta) meteliä itsestään ja taidoistaan, mutta ennen pitkää uudessa paikassa huomataan, että eipä se tyyppi sitten juuri muuta osaakaan. Silloin itsekehujalla on taas "paremman paikan" ja uusien tuulien aika. Uudessa paikassa ollaan taas innoissaan, kun on niin vaikuttava työhistoria, kunnes kaikki taas toistuu. Lopulta näillä on tapana vaihtaa kaupunkia ja mesota sitten taas siellä, kun kukaan ei tule kertomaan totuutta.
CV on ainoa missä valehtelu kannattaa eikä siitä jää kiinni koska ketään ei kiinosta eikä kukaan kysele perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään formaattia. CV saa olla juuri siinä muodossa kuin haluaa.
Oma cv saakin olla muotoilultaan vapaa. Todellisuudessa nykyään kaikki työnantajat vaativat täyttämään hakijan tiedot sähköisesti omaan rekrytointijärjestelmään, jolloin ne ovat vertailtavissa.
Minulla on aukko ja sen selittäminen on tärkeintä ja myös vaikeinta silloin, kun se on päällä. Minä selitän aukon nykyään alanvaihdolla, omaehtoisella opiskelulla ja vapaaehtoistöillä. Kun muuten löytyy työnäyttöjä, sen pystyy kyllä kompensoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta osa sähköisistä työhakemuksista kysyy työhistoriaa päivän tarkkuudella.
Vierailija kirjoitti:
Miten meillä voi olla karjuva työvoimapula, jos aina löytyy se toinen "parempi" hakija, joka saa työpaikan?
Ei niitä aina löydykään. Ongelma on se, että jos työnantaja ei löydä heti "täydellistä" työntekijää jättää hän usein palkkaamatta kokonaan ja varsinkin pienten yritysten kohdalla entiset työntekijät ottavat kontolleen enemmän hommia. Tällaiset tilanteet lasketaan kuitenkin työvoimapulaksi, koska ketään ei kyetty palkkaamaan. Julkisessa keskustelussa ja mediassa jätetään vain kertomatta miksi työntekijää ei löytynyt.
Pieni aukko ei ehkä vaikuta, mutta suuri kyllä vaikuttaa. Itselläni on esimerkiksi ansioluettelossa yli 15 vuotta aukkoja niin ei tässä enää olla töihin menossa. Työkkärin pakottamana lähettelen pariin paikkaan kuukaudessa tietojani, mutta yksikään firma ei ole vuoden aikana lähettänyt edes "kiitos mielenkiinnostanne" -viestiä takaisin.
Mutta kun täällä av:llä on nimenomaan opetettu että cv:n aukoilla ei ole mitään merkitystä ja näyttää kuulemma cv:ssä paremmalta lojua sohvalla työttömänä kuin mennä koulutusta vastaamattomaan matalapalkkatyöhön, esimerkiksi mäkkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten meillä voi olla karjuva työvoimapula, jos aina löytyy se toinen "parempi" hakija, joka saa työpaikan?
Ei niitä aina löydykään. Ongelma on se, että jos työnantaja ei löydä heti "täydellistä" työntekijää jättää hän usein palkkaamatta kokonaan ja varsinkin pienten yritysten kohdalla entiset työntekijät ottavat kontolleen enemmän hommia. Tällaiset tilanteet lasketaan kuitenkin työvoimapulaksi, koska ketään ei kyetty palkkaamaan. Julkisessa keskustelussa ja mediassa jätetään vain kertomatta miksi työntekijää ei löytynyt.
Työntekijöitä ei niin ota aivoon tehdä kahden ihmisen töitä, kun työnantaja pitää työpaikkaa läpivuoden auki ja selviää selittelemällä, että ei vaan pätevää löydy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta osa sähköisistä työhakemuksista kysyy työhistoriaa päivän tarkkuudella.
Koska sähköinen järjestelmä on typerä.
Jos on ollut samassa puljussa töissä vaikka 10 vuotta, ei ketään kiinnosta onko aloittanut 2.1. vai 1.4. Eihän sitä muista niin tarkkaa itsekään.
Siksi tuollaiseen sähköiseen paskahakemukseen voi laittaa myös arvioidut päivämäärät.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkaa hakee usein vähintään kaksi hakijaa. Se on kuitenkin aika vähän.
>> Pienikin aukko cv:ssä -- esimerkiksi pitkän sairausloman takia -- saattaa johtaa siihen, että toinen hakija saa työpaikan. <<
Todellakin VOI, mutta ei ainakaan minulla ole vaikuttanut aukot. Aukkoja on monia eri vuosille kertynyt. Muussa en juuri ole ollutkaan kuin ajoittaisissa pätkätöissä.
Kyllä tuo HS-väite on joku alasidonnainen, pätee ehkä jossain isopalkkaisessa työssä, ei päde kuitenkaan tavanomaisiin duunariammatteihin.
Vierailija kirjoitti:
Matalapalkkaiseen raskaaseen työhön ei löydy työntekijöitä.
Ei niitä päivämääriä kukaan jaksa syynätä, itsekin olen ne kyllä laittanut ja tunnollisena oikein tarkistanut et varmasti ovat oikein. Mutta jos joku alkaisi niitä tarkistamaan niin jäisi ehkä tuollainen työpaikka vaille minun osaamista. Mitä muuta turhaa syynäisivät seuraavaksi?