Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielikurssi ulkomailla, lapsi ei halua

Vierailija
04.06.2023 |

Teini-ikäisenä haaveilin kielikurssista Lontoossa tai Bournemouthissa, mutta en koskaan päässyt.
Nyt kun itselläni on kaksi tyttöä, haluaisin tarjota sen mahdollisuuden heille ensi kesänä.
Tytöistä nuorempi, pian 13-vuotias, katsoi minua suu auki ja kysyi, että miksi... No, että oppisit lisää englantia, saisit uusia kavereita ja näkisit vähän muutakin kuin tämän kotikylän. Mulla on kavereita, osaan jo englantia enkä halua kesällä käydä koulua vastasi hän. En oikein osannut sanoa siihen mitään. En minä häntä kai pakottaakaan voi, vähän vaan ihmetyttää, itse olisin ollut lähdössä riemusta kiljuen. Mutta maailma muuttuu, se mikä oli 30 vuotta sitten hienoa ja kivaa, ei näytä olevan sitä enää. Mutta kun kysyn, niin oikein mikään muukaan ei näytä kiinnostavan. Mitä teidän lapsenne haluavat tehdä kesälomalla, minne matkustaa?

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma muuttuu, samoin teinien mielenkiinnonkohteet.

Vierailija
2/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tykkää lapset matkustamisesta kuten emme mekään. Lapset koodaa ja pelaa tietokoneella varmaan kesällä lähinnä. Mökillä ollaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähettäisit 13-vuotiaan kielikurssille oppimaan kaikenlaista?

Vierailija
4/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiittämättömältå kuulostaa, toisaalta 13v on aika nuori. Ehkä hän ei ole kypsä eikä uskalla.

Vierailija
5/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi kesänä, siis vuoden kuluttua, hän on jo melkein 14-vuotias. Kursseja kuitenkin on tarjolla nuoremmillekin, niin miksi ei? Eikä 13-vuotiaskaan välttämättä ole liian nuori, riippuu lapsesta. Todellakin ajattelin, että ois hyvä asia ja mukava juttu heille, mutta taisin erehtyä. Saa esikoinen lähteä itsekseen.

Vierailija
6/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kielikurssi Brigtonissa jotain vuonna 95 oli heittämällä parasta aikaa siihen mennessä. Ryyppäsin, minkä ehdin ja pussailin vähän ketä sattuu. Meno oli aika villiä, enkkua en kovin kyllä oppinut. Nykyään maailma on kyllä paljon hullumpi, tiedä mitä kaikkea sattuisi.. omalleni en aio ehdottaa.. se oli silloin ehkä ainoita keinoja päästä katsomaan maailmaa nykyteineille maailma taitaa olla jo auki ja ei ehkä ole niin ainutlaatuinen juttu.

Vierailija
7/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä elä omaa elämääsi lapsiesi kautta.

Vierailija
8/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yritä elää lapsesi kautta, se saa tehdä omat valintansa.

Vierailija
9/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö aikuiset ihmiset ymmärrä, ettei meidän kaikkien haaveet ole samanlaisia?

Vierailija
10/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin halunnut lapsena alkaa polttamaan tupakkaa mutta vanhemmat eivät perhanat antaneet. Nyt ajattelin että opetan omat lapseni tupakoimaan.

Vierailija
11/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kielikurssit ole enää kovin kummoisia, kun kieliä kuulee parin napin painalluksella ja matkustelukaan ei ole enää mitään harvinaista herkkua.

Vierailija
12/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin kieli oli iso juttu silloin 30 vuotta sitten. Nykyään on vain olettavaa, että jokainen alle 40-vuotias suomalainen osaa englantia.

Vierailija
13/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin teininä Englannissa kielikurssilla ja mulla oli aivan hulvattoman hauska reissu. Alaikäisenä pääsi kaikkiin pubeihin ja discoihon ryyppäämään ja kaupastakin sai ostaa lisää viinaa. Kivaa oli 🍻

Vierailija
14/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tuli ensimmäisenä mieleen minullekin. Jos tyttö täyttää nyt 13, niin hän olisi ensi kesänä vasta 14-vuotias. Joskus 30 vuotta sitten olisi ollut melko turvallista lähettää hänet kielikurssille ulkomaille, mutta nyt eletään toisenlaisessa maailmassa. Oliko siis tarkoitus mennä Britanniaan? Sieltä on jatkuvasti todella hirveitä uutisia sikäläisissä nettilehdissä. Kannattaa olla varovainen.

Vierailija
15/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä kahdessa viikossa sen kummemmin mitään opi. Ryyppäämistä ja rellestämistä se oli vaan. 

Vierailija
16/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähettäisi lasta kielikurssille ellei ehdottomasti itse haluaisi. Silloinkin miettisin tarkkaan.

Ne on kalliita ja niissä oppii pääasiassa asioita, joita vanhemmat ei halua lasten oppivan.

Vierailija
17/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haaveilin penskana tuollaisesta kurssista. Muistelen, että niitä järjestettiin lapsille n. 10-vuotiaasta alkaen. Oma kaverini taisi olla yläasteaikana kielikurssilla.

Vierailija
18/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinaan Bournemouthissa kielikurssilla, 3 viikkoa, 14-vuotiaana.

Opin röökaamaan.

19/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin lukioikäisenä (1970-luvun lopulla) kuukauden kielikurssilla Bournemouthissa. Asuttiin perheissä, mutta itsenäisesti piti liikkua joka paikkaan. Eli ei perheen aikuiset kuskanneet. Riippuu tietysti lapsesta, mutta aika vastuuntuntoinen ja oma-aloitteinen pitää 13-14-vuotiaan olla, että itsekseen selviää siellä. Ja jotenkin tuntuu, että maailma oli 1970-luvulla kuitenkin paljon turvallisempi kuin mitä se on nykyisin eli lapsen on itse ymmärrettävä, millaisilla alueilla voi liikkua.

Vierailija
20/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni 13-vuotias ei kyllä ole vielä kypsä tuollaiseen. 15-16-vuotiaana voi olla jo toinen ääni kellossa. Mutta lapset eivät ole sinun kopiosi, vaan heillä on omat mielenkiinnon kohteensa ja on hyvin mahdollista, ettei heitä vain kiinnosta samat asiat kuin sinua teininä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä