Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielikurssi ulkomailla, lapsi ei halua

Vierailija
04.06.2023 |

Teini-ikäisenä haaveilin kielikurssista Lontoossa tai Bournemouthissa, mutta en koskaan päässyt.
Nyt kun itselläni on kaksi tyttöä, haluaisin tarjota sen mahdollisuuden heille ensi kesänä.
Tytöistä nuorempi, pian 13-vuotias, katsoi minua suu auki ja kysyi, että miksi... No, että oppisit lisää englantia, saisit uusia kavereita ja näkisit vähän muutakin kuin tämän kotikylän. Mulla on kavereita, osaan jo englantia enkä halua kesällä käydä koulua vastasi hän. En oikein osannut sanoa siihen mitään. En minä häntä kai pakottaakaan voi, vähän vaan ihmetyttää, itse olisin ollut lähdössä riemusta kiljuen. Mutta maailma muuttuu, se mikä oli 30 vuotta sitten hienoa ja kivaa, ei näytä olevan sitä enää. Mutta kun kysyn, niin oikein mikään muukaan ei näytä kiinnostavan. Mitä teidän lapsenne haluavat tehdä kesälomalla, minne matkustaa?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä yritä elää lapsesi kautta, se saa tehdä omat valintansa.

Minä olen tehnyt juuri näin. Lopputulos: mulla ei ole juurikaan mitään yhteistä lapsen kanssa edes keskusteltavaksi, ja lapsella ei ole ainuttakaan harrastusta (nyt jo murrosiässä).

Vierailija
42/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut sähän voit mennä itse ulkomaille kielikurssille nyt aikuisena, vaikka et lapsena päässyt. 

Tai lähdet lapsesi kanssa yhdessä viikoksi Englantiin reissuun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kallis reissu on vaan. Mulla on jäänyt ikuisesti mieleen, kun perhe piti koiriaan lyhyessä hihnassa eteisessä ja kaksi kertaa vaan päivässä käytettiin ulkona. Sen sijaan kissat saivat juota vapaana talossa. Ne koirat olivat hihnassa kiinni sisällä, joka oli kyllä ihan järkyttävää. 

Mulla oli lapsuudenkaveri Helsingissä 70-luvulla, jonka kotona pidettiin kahta ajokoiraa remmeillä kiinni keittiön patterissa. Kerrostalossa asuivat, mutta isäntä harrasti metsästystä, kun oli maalta kotoisin. Ihan järkkyä toimintaa, mutta ajattelin kertoa, että kyllä sitä Suomessakin osataan.

Vierailija
44/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähettäisit 13-vuotiaan kielikurssille oppimaan kaikenlaista?

Tämä tuli ensimmäisenä mieleen minullekin. Jos tyttö täyttää nyt 13, niin hän olisi ensi kesänä vasta 14-vuotias. Joskus 30 vuotta sitten olisi ollut melko turvallista lähettää hänet kielikurssille ulkomaille, mutta nyt eletään toisenlaisessa maailmassa. Oliko siis tarkoitus mennä Britanniaan? Sieltä on jatkuvasti todella hirveitä uutisia sikäläisissä nettilehdissä. Kannattaa olla varovainen.

Monet käy ulkomaan kielikurssilla vasta 16 tai 17 vuotiaana. Majoitus perheessä, niin joku aikuinen katsoo vähän peräänkin.

Olin kielikurssilla 80-luvulla 17-vuotiaana. Alaikäisenä pääsi diskoon ilman ongelmia. Taksilla yöllä "kotiin". Ihmeteltiin, kun taksikuski odotti aina, että saadaan ulko-ovi auki ja mennään sisälle. Kysyttiin kerran syytä tähän ja vastaus oli että tämä on levotonta seutua ja he varmistavat asiakkaiden turvallisuuden. Onneksi ei sattunut mitään.

Vierailija
45/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin myös 90 -luvulla kielikurssilla Maltalla. Aivan sairaan hauskaa oli, mutta eihän siellä mitään järkevää tapahtunut. Ryyppäämistä, baareissa pyörittiin kaikki yöt. Isäntäperheitä ei pätkääkään kiinnostanut vaikka tulin kämpille yleensä aamuviideltä takaisin. Huh, ihme ettei sattunut mitään kamalaa. En kuuna päivänä antaisi kummankaan tyttäreni lähteä.

Vierailija
46/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tuli ensimmäisenä mieleen minullekin. Jos tyttö täyttää nyt 13, niin hän olisi ensi kesänä vasta 14-vuotias. Joskus 30 vuotta sitten olisi ollut melko turvallista lähettää hänet kielikurssille ulkomaille, mutta nyt eletään toisenlaisessa maailmassa. Oliko siis tarkoitus mennä Britanniaan? Sieltä on jatkuvasti todella hirveitä uutisia sikäläisissä nettilehdissä. Kannattaa olla varovainen.

Monet käy ulkomaan kielikurssilla vasta 16 tai 17 vuotiaana. Majoitus perheessä, niin joku aikuinen katsoo vähän peräänkin.

Olin kielikurssilla 80-luvulla 17-vuotiaana. Alaikäisenä pääsi diskoon ilman ongelmia. Taksilla yöllä "kotiin". Ihmeteltiin, kun taksikuski odotti aina, että saadaan ulko-ovi auki ja mennään sisälle. Kysyttiin kerran syytä tähän ja vastaus oli että tämä on levotonta seutua ja he varmistavat asiakkaiden turvallisuuden. Onneksi ei sattunut mitään.

Joo en kyllä nykypäivänä lähettäisi lastani näille kielikursseille, kun nykyään on vielä turvattomampaa. Ap olisin erittäin tyytyväinen ettei lapsesi halua lähteä näille kursseille. 

Vierailija
47/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin teininä Englannissa kielikurssilla ja mulla oli aivan hulvattoman hauska reissu. Alaikäisenä pääsi kaikkiin pubeihin ja discoihon ryyppäämään ja kaupastakin sai ostaa lisää viinaa. Kivaa oli 🍻

Brightonissa oli kova meno.

Vierailija
48/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan teinit elävät yltäkylläisyydessä ja kaikki on jo saavutettu. Ainoastaan huumeet tuovat jotain extrakiksejä kun mikään muu ei enää tunnu missään.

Vierailija
49/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannin oppimiseen on nykyään valtavasti enemmän vaihtoehtoja kuin 1990-luvun kielikurssit. Perusteini marinoituu englannilla somessa ja tietokonepeleissä, moni pelaakin onlinena ihmisten kanssa, jotka voivat olla toisella puolella maailmaa. Yhteinen kommunkointikieli on yleensä näissä englanti.

Myös esim. Spotifyssa valtaosaa kappaleista voi laulaa mukana kun sanat on liitetty striimiin mukaan. Samalla oppii oikean ääntämyksen ja kirjoitusasun. Oma 9-vuotias juuri lauloi Alan Walkerin Fadedia Spotifystä. Kysyi muutamaa sanaa suomennettuna, sitten muisti Google kääntäjän ja veti sanoituksen suomeksi sen kautta. 13-vuotias pelaa Simsiä englanniksi, sanavarasto karttunut valtavasti lyhyessä ajassa.

Kyllä tuollaiset Brightonin kielikurssit alkaa olla menneen talven lumia. Vähän kuin puhelinkopit ja puhelinkortit. Niillekin oli suuri tarve ja kysyntä ysärillä, mutta ei enää.

Olen eri mieltä. Tässä on kyse nyt haluamisesta. Englannista maana, ei pelkästään kielenä. Olin itsekin menossa kaverin kanssa Brightoniin, olin saanut jo luvan, samoin kaveri. Sitten kun ajankohta läheni, kaverin vanhemmat peruuttivatkin luvan. Enkä uskaltanut lähteä yksin, olin tajuttoman ujo silloin.

Minulle jäi niin kova kaipuu sinne, että myöhemmin oli pakko päästä. Kaipuu ei koskaan sammunut. Vuosia myöhemmin tuli elämässä hetki, niin muutin sinne. Oli kuin olisin tullut kotiin.

Jos ei ap:n tyttö halua, niin ei häntä sinne pakottaa kannata.

Vierailija
50/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut useammankin kerran kielikurssilla aina 3-4 viikkoa kerrallaan, samoin kaikki lapseni. Jokainen on myös viettänyt vaihto-oppilasvuoden ulkomailla. Vanhin lapsistani opiskelee ulkomailla yliopistossa. Toki matkustelemme muutenkin. Suosittelen!

Vierailija
51/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50: ja meillä ei todellakaan ole kielikurssit olleet mitään ryyppäämistä / tupakan polttamista. 

Vierailija
52/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan teinit elävät yltäkylläisyydessä ja kaikki on jo saavutettu. Ainoastaan huumeet tuovat jotain extrakiksejä kun mikään muu ei enää tunnu missään.

Mietin tuota, että ennen me vaan ryypättiin, mutta tosiaan nykyään voi olla jo huumeet kuvioissa. Lähetä vaan lapsesi sinne kielikurssille sekoilemaan. Ehkä hän sekopäissään jotain kieliäkin oppii. 

Vierailija
53/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi eivät ole sinun jatkeitasi!

Vierailija
54/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannin kieli oli iso juttu silloin 30 vuotta sitten. Nykyään on vain olettavaa, että jokainen alle 40-vuotias suomalainen osaa englantia.

Ei vaan osaa. Olen kuunnellut nykyteinien englantia, ja se on hyvin, hyvin yksipuolista. Luulevat osaavansa, mutteivät osaa. Ei ne peli- ja sometermit ihan riitä kielitaidoksi.

Vierailija
55/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihto-oppilasvuodesta on enemmän hyötyä kuin kielikursseista. Parissa viikossa ei oikeasti ehdi oppia mitään.

Vierailija
56/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei lähtenyt. Nykyään on ihan eri meno kursseillakin kun 30 vuotta sitten tai 20 vuotta sitten. Vaarat ovat moninkertaiset.

Vierailija
57/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannin kieli oli iso juttu silloin 30 vuotta sitten. Nykyään on vain olettavaa, että jokainen alle 40-vuotias suomalainen osaa englantia.

Ei vaan osaa. Olen kuunnellut nykyteinien englantia, ja se on hyvin, hyvin yksipuolista. Luulevat osaavansa, mutteivät osaa. Ei ne peli- ja sometermit ihan riitä kielitaidoksi.

Teinillä englanti 10 ja yo-kirjoituksista E.

Pelaamisen lisäksi lukee paljon englanninkielistä materiaalia, kuuntelee erilaisia podcasteja ja juttelee kavereiden kanssa....

Vierailija
58/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei lähtenyt. Nykyään on ihan eri meno kursseillakin kun 30 vuotta sitten tai 20 vuotta sitten. Vaarat ovat moninkertaiset.

Millä tavalla on erilainen meno nyt kuin joskus kasarilla? Nuo kasaritouhuthan kuulostaa tosi vaaralliselta, eli alaikäiset keskenään baareissa keskellä yötä, ketään ei tunneta, juodaan kännit jne. ja silloin ei ollu edes kännyköitä.

Mitä muita vaaroja tuon lisäksi on?

Ite oon kyllä paljon kattonu näitä true crime dokkareita youtubesta ja hyi hitto mitä murhatapauksia Englannissa tapahtuukaan. Just kadulta joku lähtee seuraamaan ja tappaa johonkin.

Vierailija
59/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla on erilainen meno nyt kuin joskus kasarilla? Nuo kasaritouhuthan kuulostaa tosi vaaralliselta, eli alaikäiset keskenään baareissa keskellä yötä, ketään ei tunneta, juodaan kännit jne. ja silloin ei ollu edes kännyköitä.

Mitä muita vaaroja tuon lisäksi on?

Ite oon kyllä paljon kattonu näitä true crime dokkareita youtubesta ja hyi hitto mitä murhatapauksia Englannissa tapahtuukaan. Just kadulta joku lähtee seuraamaan ja tappaa johonkin.

Englannissa on puukotukset yleistyneet valtavasti. Puukotetaan vaan keskellä katua ensin ja sitten viedään laukku jos siellä olisi jotain arvokasta.

Vierailija
60/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä mitään perään katsottu. Itse kävin kielikurssilla Hastingissä. 

AIka vähäistä tosiaan oli perään katsominen. Minä olin Isle of Wightilla kuukautta vajaa 14 vuotiaana. Perheessä oli omia lapsia kolme (ala-asteikäsiä ja taapero) ja meitä kielikurssilaisia viisi, minä, saman ikänen serkkuni ja kolme jotain 16 vuotiasta. Muistaakseni olimme kurssin nuorimpia, muut oli noita lukioikäsiä pitkälti.

Me oltiin serkkuni kanssa vielä aika sellasia viattomia pikkusia, ei edes ajateltu vielä mitään ryyppäämisiä tms :D Mutta tasan tarkkaan juostiin ulkona siihen asti kuin lupa oli - muistaakseni  kotiintuloajaksi oli sanottu 23. Noudatimme tätä, koska oli kuultu tiukat ukaasit kurssin pitäjiltä että jos sääntöjä rikkoo, lähetetään kotiin. Mutta kyllä siinä aika myöhään luuhattiin kylän katuja pitkin jotain välipaloja ostellen ja kaupoissa piipahdellen. 

Ei meitä perheen vanhemmat mitenkään erikoisemmin vahtineet. Aamulla antoivat pikkueväät lounaaksi opiskelupäivää varten, parina päivänä vietettiin yhdessä aikaa rannalla perheen lasten kanssa tms. Ja välillä syötiin illallista tms yhdessä. Ei kyselty missä ollaan oltu tms. Enemmän ne kurssin ohjaajat oli niitä jotka ns. katsoivat peräämme, vaikka yöt oltiinkin perheen luona. 

Ja kyllä ton ikäsenä sattu siellä kaikenlaista, vaikkei meitä ryyppyjutut sun muut kiinnostaneet. Seikkailtiin vapaa-ajalla ympäri paikkoja kahdestaan kuitenkin ja välillä harhailtiin ties missä. Molemmat onnistuttiin reissun aikana hukkaamaan kännykät, ihme kyllä saatiin ne takasinkin päivien päästä. Ja matkaan kuului alkuun myös Pariisin reissu, jossa onnistuimme jäämään metrolipun toimimattomuuden myötä jumiin porteille. Muu joukko ehti juosta edellä metroon niin siinä me 13 vuotiaat kahdestaan arvoimme miten tavoitamme metrolla ryhmämme ja löydämme oikealle hotellille... no onnistuihan se, mutta enpä ihmettele että kurssinvetäjä oli hieman vihainen tästä hotellilla. Olisihan siinä voinut sattua jotain ikävää. 

Olihan se kokemus ja hienoja muistoja jäi, mutta kyllä luulisin että joku 16v hyötyy tuosta paljon enemmän. Tai ainakin on hieman kypsempi, jos tulee ongelmia matkan varrella...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän