Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielikurssi ulkomailla, lapsi ei halua

Vierailija
04.06.2023 |

Teini-ikäisenä haaveilin kielikurssista Lontoossa tai Bournemouthissa, mutta en koskaan päässyt.
Nyt kun itselläni on kaksi tyttöä, haluaisin tarjota sen mahdollisuuden heille ensi kesänä.
Tytöistä nuorempi, pian 13-vuotias, katsoi minua suu auki ja kysyi, että miksi... No, että oppisit lisää englantia, saisit uusia kavereita ja näkisit vähän muutakin kuin tämän kotikylän. Mulla on kavereita, osaan jo englantia enkä halua kesällä käydä koulua vastasi hän. En oikein osannut sanoa siihen mitään. En minä häntä kai pakottaakaan voi, vähän vaan ihmetyttää, itse olisin ollut lähdössä riemusta kiljuen. Mutta maailma muuttuu, se mikä oli 30 vuotta sitten hienoa ja kivaa, ei näytä olevan sitä enää. Mutta kun kysyn, niin oikein mikään muukaan ei näytä kiinnostavan. Mitä teidän lapsenne haluavat tehdä kesälomalla, minne matkustaa?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi lähtee jos sinä niin määräät, turha sitä on kakaroilta mielipidettä kysellä!

62/83 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, sä ehdotat lapselle kielikurssia, ei halua mennä sinne, ja that's it. Mikä muka on se ongelma tässä? Joo, ymmärrän kyllä, että itse olisit nuorena halunnut. Mutta mietitääs: jos sinulla on nälkä, ja kysyt toiselta, onko sinulla nälkä, ja se toinen vastaa että ei ole, niin jäätkö ihmettelemään? Et varmaankaan.

𝐓𝐲𝐲𝐩𝐩𝐢 ❤💅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppi kirjoitti:

Okei, sä ehdotat lapselle kielikurssia, ei halua mennä sinne, ja that's it. Mikä muka on se ongelma tässä? Joo, ymmärrän kyllä, että itse olisit nuorena halunnut. Mutta mietitääs: jos sinulla on nälkä, ja kysyt toiselta, onko sinulla nälkä, ja se toinen vastaa että ei ole, niin jäätkö ihmettelemään? Et varmaankaan.

Ei tässä mitään ongelmaa ollutkaan. Kysyin että mitä muiden lapset haluavat tehdä kesällä. Että mietis vaan siellä ihan rauhassa. Idiootti.

Vierailija
64/83 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä yritä elää lapsesi kautta, se saa tehdä omat valintansa.

Minä olen tehnyt juuri näin. Lopputulos: mulla ei ole juurikaan mitään yhteistä lapsen kanssa edes keskusteltavaksi, ja lapsella ei ole ainuttakaan harrastusta (nyt jo murrosiässä).

Mä luulin että äitiä yhdistää lapseen se äitiys. Lapsen ei tartte olla äidin bestis jotta äitiä kiinnostaisi lapsensa asiat.

Vierailija
65/83 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannin kieli oli iso juttu silloin 30 vuotta sitten. Nykyään on vain olettavaa, että jokainen alle 40-vuotias suomalainen osaa englantia.

Ei vaan osaa. Olen kuunnellut nykyteinien englantia, ja se on hyvin, hyvin yksipuolista. Luulevat osaavansa, mutteivät osaa. Ei ne peli- ja sometermit ihan riitä kielitaidoksi.

Teinillä englanti 10 ja yo-kirjoituksista E.

Pelaamisen lisäksi lukee paljon englanninkielistä materiaalia, kuuntelee erilaisia podcasteja ja juttelee kavereiden kanssa....

Ja siltikään ei kykene L:ää kirjoittamaan?

Vierailija
66/83 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Sinuna huolehtisin ensisijaisesti siitä, että lapsellasi on tarvittavat eväät maailmalle lähtemiseen ja seikkailemiseen. Loppu on sitten kiinni siitä, mitä lapsi oikeasti haluaa. Kaikki eivät välitä matkustelusta. Kuulostaa siltä, että sinulla itselläsi on jäänyt jokin kaipuu kielikursseja kohtaan omasta nuoruudestasi. Siihen suosittelen lääkkeeksi ns. korjaavia kokemuksia. Miksi et itse lähtisi kielikurssille tai muulle pidemmälle reissulle Englantiin? Minä tein esimerkiksi niin, että menin protuleirille vasta aikuisena, koska teininä se ei ollut minulle mahdollista.

Vierailija
67/83 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kielikurssi Brigtonissa jotain vuonna 95 oli heittämällä parasta aikaa siihen mennessä. Ryyppäsin, minkä ehdin ja pussailin vähän ketä sattuu. Meno oli aika villiä, enkkua en kovin kyllä oppinut. Nykyään maailma on kyllä paljon hullumpi, tiedä mitä kaikkea sattuisi.. omalleni en aio ehdottaa.. se oli silloin ehkä ainoita keinoja päästä katsomaan maailmaa nykyteineille maailma taitaa olla jo auki ja ei ehkä ole niin ainutlaatuinen juttu.

Sama paikka, sama aika ja sama meno! Kämppiksen Oulun murretta opin ja lähikaupan viinhylly juotiin tyhjäksi!

Vierailija
68/83 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lapset osaavat englantia muutenkin. Enkä päästäisi tuon ikäistä ulkomaille kielikurssille, minusta hän on liian nuori siihen.

Vierailija
69/83 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä miten itse oltiin 16v reilaamassa ja soitettiin ehkä kerran viikossa kotiin kolikkopuhelimesta, että hengissä ollaan. Nykynuoret ei edes haluaisi tuollaiselle matkalle, vaikka älypuhelinaikakaudella varmaan turvallisempaa. Ei silti, yksikään tuntemani 16-vuotiaan vanhempi ei edes päästäisi lastaan. 

Olen kyllä eri mieltä siitä, onko Eurooppa todella niin paljon turvattomampi kuin 80- tai 90-luvulla, ero on vain siinä, että nykyään vanhemmat tietää niin paljon enemmän maailmasta ja sen pahuudesta. Tuskin 90-luvulla sanomalehdistä luettiin teinimatkaajien liikenne- tai pahoinpitelyonnettomuuksista... 

Vierailija
70/83 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään lapset osaavat englantia muutenkin. Enkä päästäisi tuon ikäistä ulkomaille kielikurssille, minusta hän on liian nuori siihen.

En takertuisi tässä tuohon englannin kieleen, onhan sitä muitakin kieliä, mitä lapset lukee kakkoskielenä, esim. ranska tai saksa. Voisi oikeasti olla hyödyllistä päästä näitä käyttämään. Oleellista ap:n kysymyksessä on omien haaveiden tyrkyttäminen lapselle, jota ei kiinnosta.  

Vierailija
71/83 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinimme ovat lähdössä isänsä kanssa Kevon reitille heti kun mieheni kesäloma alkaa. Tekevät joka kesä pitkiä vaelluksia ja liikkuvat talvellakin paljon luonnossa, myös yöpyvät. Itselleni riittää satunnainen päiväretkeily mutta tuon kolmikon vouhotusta on ilo katsella sivusta kun jo viikkoja ennen lähtöä aletaan pakata ja suunnitella.

Vierailija
72/83 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Varsinkin kun tälläkin palstalla toisaalta pohditaan, voiko 13-vuotias olla yön yksin kotona vai pitääkö tehdä lasu.

Vierailija
73/83 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut ryyppäämistä tai suurempaa rellestämistä omalla kielikurssillani v. 1995, eikä sellaista vetäessäni v. 2005.

Varmasti sellaista on joidenkin kohdalla ollut, mutta näiden omien kokemusten perusteella en lähtisi yleistämään. Mukavia ja lämpimiä muistoja molemmista. Suosittelen!

Vierailija
74/83 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on mennyt kasvatus pieleen.

Vierailija
75/83 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhempien saa omia unelmiaan toteuttaa lastensa kautta! Mene sinä itse kielikurssille. Voi kuvitella sinut painostamassa lastasi lukioon ja teatterikorkeakouluun tai muuhun sellaiseen, johon pääsystä itse haaveilit, vaikka lapsesi haluaisikin asentajaksi.

Voit kysyä uudestaan sitten, kun hän on 16-17-vuotias, joka on tavallisempi kielikurssi-ikä.

Vierailija
76/83 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä aloitus ihan oikea vai joku keksitty? Kuulostaa niin epäuskottavalta. 13-vuotiaskin on vielä liian nuori yksin lähtemään. Veikkaan että keksitty juttu. Mutta miksi? Halutaanko tänne palstalle vain jotain täytettä?

Vierailija
77/83 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime vuonna (aikuisena) kuukauden Oxfordissa parantamassa kielitaitoani. Kielikurssilaiset on pääosin 16-22 vuotiaita ja kaikki alle 18v majoitetaan kampuksen asuntolassa. Perheissä majoitetaan vain täysi-ikäiset. 

Kampuksella on kotiintuloajat, alkoholi on ehdottomasti kielletty ja innokkaat valvojat. Monen täällä kertomat tarinat viinasta ja bileistä kuuluu historiaan. Nykynuoret osaa pitää hauskaa ihan selvinkin päin.

Nuorille varmasti mahtava kokemus ja kielen käyttämiseen tulee varmuutta luonnollisella tavalla. Oman lapseni päästäisin sinne vasta 16-vuotiaana, silloin hänellä olisi ikäistänsä seuraa. 

Vierailija
78/83 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 90-luvun lopulla 15-vuotiaana Lontoossa kielikurssilla. En ryypännyt enkä rellestänyt. Olin kansainvälisellä kurssilla jossa oli nuoria Ruotsista, Tanskasta, Italiasta eikä heistäkään kukaan rellestänyt. Se on totta että vapaasti sai kulkea Lontoossa yömyöhään. Toivottavasti nykyään ei ole yhtä vapaata, ainakaan Lontoossa.

Vierailija
79/83 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan lapset osaavat sujuvasti toistella niitä puhekielen fraaseja joita kaikki sarjat ja TikTok videoiden sankarit puhuvat. Se saa usein aikaan vaikutelman hyvästä kielitaidosta kun tyhjänpäiväinen smalltalk tulee sujuvasti (toisin kuin vanhemmilla ikäluokilla). Se mitä olen kyllä huomannut on se ettei se nuorten todellinen kielitaito usein ole sen kummemmpi kuin ennenkään kun pitää puhua ihan oikeista asioista tai kirjoittaa asiatekstiä.

Vierailija
80/83 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit lapsia, jotta voisit elää haaveitasi heidän kautta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi