Ihmiset jotka ei ikinä matkusta
Vaikka on tietenkin ympäristön kannalta hyvä että kaikki ei matkusta niin silti ihmettelen ihmisiä, jotka voi elää koko elämänsä näkemättä itse esim niitä suurkaupunkeja jotka elokuvista ovat tuttuja tai kokematta itse uusia kulttuureja ja näkemättä ihmisiä jotka ovat erilaisia kuin kotikylän eläjät. Tuttavissanikin on ihmisiä jotka eivät koskaan ole seisokselleet keskellä New Yorkin Times Squaren hulinaa, ihastelleet näkymää Eiffel-tornista, katselleet sivilsaatiomme alkuvaiheiden raunioita Roomassa tai upeimpia taideteoksia Firenzessä. Aasiasta puhumattakaan. Ettekö koe jääneenne paitsi jostain jos koko elämänne aikana ette mitään näe?
Kommentit (296)
Hyi, en pidä matkusteluista turistikautena. Ihmismassat ällöttää.
Olen matkustellut jonkin verran ja se on ihan hauskaa touhua, mutta ei mitenkään välttämätöntä. Mielestäni jos tarkoitus on lisätä ymmärrystä maailmasta, ihmisistä ja kulttuureista kirjojen monipuolinen lukeminen riittää.
Täytän 66 juhannuksena. Ei ole koskaan ollut rahaa matkustamiseen. Haluja kyllä olisi ollut .
Elämä ei ole kaikille kivaa !
"Tuttavissanikin on ihmisiä jotka eivät koskaan ole seisokselleet keskellä New Yorkin Times Squaren hulinaa, ihastelleet näkymää Eiffel-tornista"
Taitaa olla vähemmistössä ne ihmiset, jotka Time Squarella ja Eiffel-tornissa käyvät. Jopa niistä, jotka säännöllisesti ulkomaille matkustavat. Suomalaisista ylivoimaisella enemmistöllä ulkomaanmatkat suuntautuvat lähestulkoon aina muutamaan samaan, tuttuun ja perinteeseen kohteeseen: Kanarialle, Espanjaan, Kreikkaan ja Turkkiin. Kauemmaksi jos halutaan niin sitten Thaimaahan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole matkustanut pääasiassa kissojeni takia. En halua aiheuttaa niille stressiä ja ahdistusta, enkä toisaalta itse olla erossa niistä. Teoriassa voisin haluta matkustella, mutten tässä elämäntilanteessa. Valintoja.
Tiedän muutaman kaltaisesi kissahullun.
Oikeesti, te ette ole ihan terveitä...
Vierailija kirjoitti:
Minä matkustan kotimaassa. Täällä on huikean mielenkiintoisia ja kauniita paikkoja. Ulkomaat ei juurikaan kiinnosta. Tai no, katsellaan niitä sitten kun kotimaa on kokonaan koluttu.
Lisäksi viihdyn kotona maalla niin hyvin, että en koe mitään tarvetta pitemmille reissuille. Arkeni on ihanaa, enkä tarvitse siitä mitään irtiottoja. En siis keksi ainuttakaan syytä, miksi matkustaisin ulkomaille, ainakaan vielä.
Kotimaassa on loppujen lopuksi aika vähän nähtävää. Lappi ja tunturit tietysti kannattaa katsastaa ja saaristo on kaunis, mutta sitä samaa metsää ja järveä suurin osa Suomesta. Helsinki, Turku, Porvoo sun muut on myös pian nähty.
Vierailija kirjoitti:
"Tuttavissanikin on ihmisiä jotka eivät koskaan ole seisokselleet keskellä New Yorkin Times Squaren hulinaa, ihastelleet näkymää Eiffel-tornista"
Taitaa olla vähemmistössä ne ihmiset, jotka Time Squarella ja Eiffel-tornissa käyvät. Jopa niistä, jotka säännöllisesti ulkomaille matkustavat. Suomalaisista ylivoimaisella enemmistöllä ulkomaanmatkat suuntautuvat lähestulkoon aina muutamaan samaan, tuttuun ja perinteeseen kohteeseen: Kanarialle, Espanjaan, Kreikkaan ja Turkkiin. Kauemmaksi jos halutaan niin sitten Thaimaahan.
Mä olen nelikymppinen ja kyllä ainakin oman ikäisteni tuttujeni joukossa suurkaupungit kuten New York, Pariisi, Lontoo, Amsterdam, Berliini, Marrakech jne. ovat suosittuja lomakohteita, Espanjassa Barcelona ja toki myös tuo Kreikan saaristo ja Italian rannikkoalueet. Kaukomailla käydään esim. Kaakkois-Aasiassa, Meksikossa, Costa Ricassa, Intiassa, Yhdysvalloissa...
T. Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä matkustan kotimaassa. Täällä on huikean mielenkiintoisia ja kauniita paikkoja. Ulkomaat ei juurikaan kiinnosta. Tai no, katsellaan niitä sitten kun kotimaa on kokonaan koluttu.
Lisäksi viihdyn kotona maalla niin hyvin, että en koe mitään tarvetta pitemmille reissuille. Arkeni on ihanaa, enkä tarvitse siitä mitään irtiottoja. En siis keksi ainuttakaan syytä, miksi matkustaisin ulkomaille, ainakaan vielä.Kotimaassa on loppujen lopuksi aika vähän nähtävää. Lappi ja tunturit tietysti kannattaa katsastaa ja saaristo on kaunis, mutta sitä samaa metsää ja järveä suurin osa Suomesta. Helsinki, Turku, Porvoo sun muut on myös pian nähty.
Yhdessä kesässä kyllä ehtii nähdä koko Suomen ihan perinpohjaisesti. Tuon jälkeen ne isommat nähtävyydet alkaa olla jotain Kouvolan Essoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi viihdyn kotona maalla niin hyvin, että en koe mitään tarvetta pitemmille reissuille. Arkeni on ihanaa, enkä tarvitse siitä mitään irtiottoja. En siis keksi ainuttakaan syytä, miksi matkustaisin ulkomaille, ainakaan vielä.Kotimaassa on loppujen lopuksi aika vähän nähtävää. Lappi ja tunturit tietysti kannattaa katsastaa ja saaristo on kaunis, mutta sitä samaa metsää ja järveä suurin osa Suomesta. Helsinki, Turku, Porvoo sun muut on myös pian nähty.
Yhdessä kesässä kyllä ehtii nähdä koko Suomen ihan perinpohjaisesti. Tuon jälkeen ne isommat nähtävyydet alkaa olla jotain Kouvolan Essoja.
Pitääkö kaiken kiinnostavan olla jotain isoa ja mieluiten ihmisen rakentamaa?
Pihapuistikossakin riittää uutta nähtävää joka päivä kun pysähtyy ja havainnoi. näin ihmiset ovat tehneet kautta aikain. Tarkkailleet luontoa, elämää kaikkialla.
Nytkö ihmiset näkevät vain ihmisen rakentamat monumentit ja suurimmat luontonähtävyydet joita katsellaan aidan takaa?
Vierailija kirjoitti:
Kreikkaa lukuun ottamatta suositut Espanjan Fuongirola, Kanaria, Turkin Alanya ja muut samankaltaiset ovat kyllä vähän sellaisia white trash lomakohteita. Kyllä keskivertosuomalainen matkustaa muuallakin kuin joka vuosi siihen samaan kohteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihapuistikossakin riittää uutta nähtävää joka päivä kun pysähtyy ja havainnoi. näin ihmiset ovat tehneet kautta aikain. Tarkkailleet luontoa, elämää kaikkialla.
Nytkö ihmiset näkevät vain ihmisen rakentamat monumentit ja suurimmat luontonähtävyydet joita katsellaan aidan takaa?
Käyn puistossa lähes joka päivä kävelyllä ja vaikka puisto on ihan kiva niin ei siellä nyt niin hirveästi uutta nähtävää ole. Välillä on kiva nähdä erilaistakin luontoa muualla päin maailmaa.
Mä taas ihmettelen ihmisiä, jotka reissaavat. Pitävät vielä elämää asiasta, että on ne niin virkistäviä kokemuksia ja yleissivistys vaan kasvaa.
Silti nää samat ihmiset ovat aivan järjettömän tyhmiä. Mistään eivät mitään tiedä. Istuvat all inclusive hotelleissa ja kuvittelevat sen olevan sivistystä.
Oikeasti mulla on tuommoisia ihmisiä lähipiirissä. Viimeksi tullut ilmi tuommoinen yleisisvistyksen puute, kun taas neljättä kertaa Turkissa kävi yksi perhe. Eivät tienneet Erdoganista yhtään mitään ja yleensäkään Kurdeista tms.
Siistii.
Minä olen matkustellut aika paljon, mutta just ne ap:n hehkuttamat suurkaupungit eivät minua kiinnosta. Muutaman olen nähnyt ja tuntuu että olen nähnyt ne kaikki.
Sen sijaan tykkään pienemmistä, hallittavissa olevan kokoisista kaupungeista, tykkään maalaiskylistäkin - ja erityisesti luontokohteista. Luontokohteidenkaan ei tarvitse olla jotain jättierikoishuikeita kuten Grand Canon, vaan vaikkapa Vilsandin kansallispuisto Viron Saarenmaalla on erittäin kiva.
VMP. Hyvin on markkinamiehet aivopesseet matkustamiseen 🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustaminen on maailman turhin ja typerin asia maailmassa, ilmasto siinä kärsii myös valtavasti.
Miksi matkustaa johonkin ihmettelemään jotain nähtävyyttä kun sen nähtävyyden näkee myös kuvissa/videoissa? Matkustelua tulisi ehdottomasti verottaa valtasti enemmän ja lentolippujen hinnat voitaisiin asettaa siten että halvin lippu maksaisi 2000e.
Minua kiinnostaisi tietää se että miksi jotkut ihmiset matkustaa? Työmatkalaiset sitten erikseen mutta nykyään etänä pystyy valtavasti tekemään töitä.
No lue näitä ketjuja, niin motiivit selviää. Kokemusten vuoksi lähes jokainen matkustelee. Toiset kokee museoita ja ravintoloita, tai linnoja ja vuoria ja toiset tykkää löhötä rannalla ja bilettää ja shoppailla. Minäkään en ymmärrä niitä, jotka vaikkapa käyvät kuntosalilla, tai virkkaavat. Kai niistä jotain saa, kun niitä tehdään ja onhan noita käsitöitä porukalla mukana siellä Kanariallakin.
Melko tylsä elämä saa olla jos pitää matkustella kokemusten vuoksi. Eikö sen saman kokemuksen saa katsomalla valokuvaa niistä nähtävyyksistä?
Jokaisella paikalla on eräänlainen ominaisenergia ja se ei ikinä välity kuvan kautta vaan se pitää itse kokea. Katseletko yleensäkin kaikkia muitakin asioita vain kuvista vai teetkö ja koetko itse ikinä mitään?
Minä en halua kokea mitään energioita, joten kuva riittää varsin hyvin. Pidän kotini ja lähiympäristöni energiasta ja viihdyn mieluiten kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn puistossa lähes joka päivä kävelyllä ja vaikka puisto on ihan kiva niin ei siellä nyt niin hirveästi uutta nähtävää ole. Välillä on kiva nähdä erilaistakin luontoa muualla päin maailmaa.
Oletko pysähtynyt tarkkailemaan kasveja, pieneläimiä ja hyönteisiä?
Metsä on tietysti vielä parempi ympäristö kuin ihmisen suunnittelema puisto, jossa luontoa kaadetaan ja häädetään kun se alkaa ottaa vallan ihmisille suunnitellusta ympäristöstä.
En koe jääväni paitsi, koska elämäni on kotimaassa eikä matkustelu ole juttuni.
Mä voin yhden käden sormilla laskea montako kertaa olen matkustanut ja nekin suomen sisällä, mua ei vaan kiinnosta matkustaminen ja kalliiksi se tulee,ulkomaillakin käynyt viimeksi 2009 ja sekin Virossa.
Lapsuuden turistikohteet olivat varmasti parempia rantoineen kuin "suurkaupungit". Paitsi Lontoossa oli vihreääkin. Joillakin esteenä matkustukseen raha ja terveydentila, ehkä myös sopivan matkaseuran puute. Turvallisuus ja terveysasiat ovat ulkomaillakin tärkeitä. Varmaan moni asuisikin muualla jos täältä pääsisi pakoon.
Todellista hyväntekeväisyyttä olisi käyttää ne matkarahat paikallisen työntekijän palkkaamiseen.
Lastenkotiturismi on yksi kehitysmaiden hyväksikäytön muoto, josta on enemmän haittaa kuin hyötyä.