Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset jotka ei ikinä matkusta

Vierailija
04.06.2023 |

Vaikka on tietenkin ympäristön kannalta hyvä että kaikki ei matkusta niin silti ihmettelen ihmisiä, jotka voi elää koko elämänsä näkemättä itse esim niitä suurkaupunkeja jotka elokuvista ovat tuttuja tai kokematta itse uusia kulttuureja ja näkemättä ihmisiä jotka ovat erilaisia kuin kotikylän eläjät. Tuttavissanikin on ihmisiä jotka eivät koskaan ole seisokselleet keskellä New Yorkin Times Squaren hulinaa, ihastelleet näkymää Eiffel-tornista, katselleet sivilsaatiomme alkuvaiheiden raunioita Roomassa tai upeimpia taideteoksia Firenzessä. Aasiasta puhumattakaan. Ettekö koe jääneenne paitsi jostain jos koko elämänne aikana ette mitään näe?

Kommentit (296)

Vierailija
221/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuorena jonkin verran matkustellut, koska "niin kuuluu tehdä". Olen käynyt New Yorkissa, ja parissa muussakin suurkaupungissa. Totesin, että ei ole minun juttu. En pidä lentokoneessa matkustamisesta, en hotellissa yöpymisestä, enkä väentungoksista.

Vierailija
222/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tuttavissanikin on ihmisiä jotka eivät koskaan ole seisokselleet keskellä New Yorkin Times Squaren hulinaa, ihastelleet näkymää Eiffel-tornista"

Taitaa olla vähemmistössä ne ihmiset, jotka Time Squarella ja Eiffel-tornissa käyvät. Jopa niistä, jotka säännöllisesti ulkomaille matkustavat. Suomalaisista ylivoimaisella enemmistöllä ulkomaanmatkat suuntautuvat lähestulkoon aina muutamaan samaan, tuttuun ja perinteeseen kohteeseen: Kanarialle, Espanjaan, Kreikkaan ja Turkkiin. Kauemmaksi jos halutaan niin sitten Thaimaahan.

Mä olen nelikymppinen ja kyllä ainakin oman ikäisteni tuttujeni joukossa suurkaupungit kuten New York, Pariisi, Lontoo, Amsterdam, Berliini, Marrakech jne. ovat suosittuja lomakohteita, Espanjassa Barcelona ja toki myös tuo Kreikan saaristo ja Italian rannikkoalueet. Kaukomailla käydään esim. Kaakkois-Aasiassa, Meksikossa, Costa Ricassa, Intiassa, Yhdysvalloissa...

T. Eri.

Tällainen kuvaamasi elämäntyyli on tälle pallolle kestämätön ja vastuuton.

Rehellisesti sanottuna niin on lasten hankkiminekin. Maapallo ei kestä näin paljon ihmisiä, joten parhaan ekoteon teet olemalla hankkimatta lapsia. Sillä on suurempi vaikutus kuin matkustelulla.

The greatest impact individuals can have in fighting climate change is to have one fewer child, according to a new study that identifies the most effective ways people can cut their carbon emissions.

The next best actions are selling your car, avoiding long flights, and eating a vegetarian diet. These reduce emissions many times more than common green activities, such as recycling, using low energy light bulbs or drying washing on a line. However, the high impact actions are rarely mentioned in government advice and school textbooks, researchers found.

Niin, jokainen voi tutkimuksista valita ja lainata juuri sitä, millä voi itselleen ja muille selitellä omien minäminä-valintojensa harmittomuutta. Kuten mitäpä näistä minun mantereenvälisistä lomailulennoista kun Afrikassa tai naapurin lestadiolaisperheessä tekevät niin paljon lapsia.

Se vaan, että ne jotka valittavat muiden lennoista ovat kuitenkin usein itse niitä, joilta löytyy auto ja lapsia ja lihaakin syödään tiuhaan tahtiin. Itse olen lapseton, autoton, enkä syö lihaa, joten minun on hiilijalanjälkeni on silti pienempi kuin näiden jotka valittavat minun matkustamisestani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäisin kyllä nähdä paikkoja, mutta inhoan sitä siirtymisvaihetta. Lentokoneet ja -asemat ovat perkeleestä. Helikopteri in ihan ok, ja juna.

Matkustelin nuorempana, nyt ei enää kiinnosta. On katsottu Colosseum, Pompeiji, Valkoinen talo, Eremitaasi, Notre Dame, Eiffeltorni, Matissen lummelampi, Gibraltar, Alhambra, Jim Morrisonin hauta ja mitä näitä on.

Ei vaan enää jaksa.

Vierailija
224/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa maapallon ihmisistä elää elämänsä näkemättä kuvaamiasi asioita eikä se liene heille ongelma. Lisäksi kuvatunlainen matkailu on ollut mahdollista vasta muutamia vuosikymmeniä, eikä se ennen sitä ollut ongelma länsimaisillekaan ihmisille. Kummallinen näkökulmaharha sinulla.

Ja miksi pitää päästä katsomaan juuri niitä kaukaisimpia raunioita. Suomessakin on kymmeniä rauniolinnoja joita ap ei ole varmasti nähnyt. Uusia elämyksiä nekin olisivat.

Vierailija
225/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustin ennen. Sitten tuli stoppi. En saa siitä enää mitään. Olen kiipeillyt, surffannut, vaeltanut, shoppaillut, pyöräillyt, ratsastanut, löhönnyt, huvipuistoillut, laiskotellut, ruokaillut, kävellyt, juossut maratoneja, kalastanut, telttaillut jne ympäri maailmaa.

Muutin maalle, ostin hevosia. Nautin siitä ettei tarvitse mennä minnekään, eikä varsinkaan nähdä uusia ihmisiä. Se on äärettömän rasittavaa.

Mistä te tiedätte, missä ja kuinka paljon kukakin on reissannut, nähnyt ja kokenut? Minäkin olen tällainen maalaistäti nykyään.

Mun tytär oli 8 luokalla. Isänsä muutti naisystävänsä kanssa yhteen naisystävän luo ja pihapiirissä on hevostalli.

Ollaan isän kanssa kummatkin kuljetettu lapsia ulkomailla ja kohta lähdetään porukalla Japaniin.

Mutta muuten, tytär on ilmoittanut ei kaipaa mitään muuta elämään, kuin hevoset

Vierailija
226/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tuttavissanikin on ihmisiä jotka eivät koskaan ole seisokselleet keskellä New Yorkin Times Squaren hulinaa, ihastelleet näkymää Eiffel-tornista"

Taitaa olla vähemmistössä ne ihmiset, jotka Time Squarella ja Eiffel-tornissa käyvät. Jopa niistä, jotka säännöllisesti ulkomaille matkustavat. Suomalaisista ylivoimaisella enemmistöllä ulkomaanmatkat suuntautuvat lähestulkoon aina muutamaan samaan, tuttuun ja perinteeseen kohteeseen: Kanarialle, Espanjaan, Kreikkaan ja Turkkiin. Kauemmaksi jos halutaan niin sitten Thaimaahan.

Mä olen nelikymppinen ja kyllä ainakin oman ikäisteni tuttujeni joukossa suurkaupungit kuten New York, Pariisi, Lontoo, Amsterdam, Berliini, Marrakech jne. ovat suosittuja lomakohteita, Espanjassa Barcelona ja toki myös tuo Kreikan saaristo ja Italian rannikkoalueet. Kaukomailla käydään esim. Kaakkois-Aasiassa, Meksikossa, Costa Ricassa, Intiassa, Yhdysvalloissa...

T. Eri.

Rehellisesti sanottuna niin on lasten hankkiminekin. Maapallo ei kestä näin paljon ihmisiä, joten parhaan ekoteon teet olemalla hankkimatta lapsia. Sillä on suurempi vaikutus kuin matkustelulla.

The greatest impact individuals can have in fighting climate change is to have one fewer child, according to a new study that identifies the most effective ways people can cut their carbon emissions.

The next best actions are selling your car, avoiding long flights, and eating a vegetarian diet. These reduce emissions many times more than common green activities, such as recycling, using low energy light bulbs or drying washing on a line. However, the high impact actions are rarely mentioned in government advice and school textbooks, researchers found.

Niin, jokainen voi tutkimuksista valita ja lainata juuri sitä, millä voi itselleen ja muille selitellä omien minäminä-valintojensa harmittomuutta. Kuten mitäpä näistä minun mantereenvälisistä lomailulennoista kun Afrikassa tai naapurin lestadiolaisperheessä tekevät niin paljon lapsia.

Se vaan, että ne jotka valittavat muiden lennoista ovat kuitenkin usein itse niitä, joilta löytyy auto ja lapsia ja lihaakin syödään tiuhaan tahtiin. Itse olen lapseton, autoton, enkä syö lihaa, joten minun on hiilijalanjälkeni on silti pienempi kuin näiden jotka valittavat minun matkustamisestani.

Näin. Sitä mieltä mäkin oon että lapsettomana voin sen jokusen kerran lennellä, muutenkin yritän elää ympäristöystävällisesti. Auto tosin täytyy olla, aika harvassa paikassa pärjää Suomessa ilman.

Vierailija
227/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas ihmettelen ihmisiä, jotka reissaavat. Pitävät vielä elämää asiasta, että on ne niin virkistäviä kokemuksia ja yleissivistys vaan kasvaa.

Silti nää samat ihmiset ovat aivan järjettömän tyhmiä. Mistään eivät mitään tiedä. Istuvat all inclusive hotelleissa ja kuvittelevat sen olevan sivistystä.

Oikeasti mulla on tuommoisia ihmisiä lähipiirissä. Viimeksi tullut ilmi tuommoinen yleisisvistyksen puute, kun taas neljättä kertaa Turkissa kävi yksi perhe. Eivät tienneet Erdoganista yhtään mitään ja yleensäkään Kurdeista tms.

Siistii.

Matkustan aika paljon. En keräile maita, tänäkin vuonna ne kuusi maata, joihin tähän mennessä olen tehnyt tai tekemässä matkan, ovat samoja kuin aikaisemmin, vain kohteet niiden sisällä uusia. Koskaan en ole majoittunut AI:ssa. Puolihoidossa kerran elämässäni 1980- tai 1990-luvulla, kun matkustaminen oli hankalampaa kuin nykyisin. Aina on omatoimimatkat, majoitus useimmiten apartmentissa.

Vierailija
228/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä matkustan kotimaassa. Täällä on huikean mielenkiintoisia ja kauniita paikkoja. Ulkomaat ei juurikaan kiinnosta. Tai no, katsellaan niitä sitten kun kotimaa on kokonaan koluttu.

Lisäksi viihdyn kotona maalla niin hyvin, että en koe mitään tarvetta pitemmille reissuille. Arkeni on ihanaa, enkä tarvitse siitä mitään irtiottoja. En siis keksi ainuttakaan syytä, miksi matkustaisin ulkomaille, ainakaan vielä.

Kotimaassa on loppujen lopuksi aika vähän nähtävää. Lappi ja tunturit tietysti kannattaa katsastaa ja saaristo on kaunis, mutta sitä samaa metsää ja järveä suurin osa Suomesta. Helsinki, Turku, Porvoo sun muut on myös pian nähty. 

Yhdessä kesässä kyllä ehtii nähdä koko Suomen ihan perinpohjaisesti. Tuon jälkeen ne isommat nähtävyydet alkaa olla jotain Kouvolan Essoja.

Minä asun tässä nykyisessä talossani jo toista kesää, enkä tunne vielä kovin hyvin edes lähimetsää.

Se on ihan siitä kiinni, mitä kukakin pitää näkemisen arvoisena.

Vierailija
229/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolukan Poimija kirjoitti:

VMP. Hyvin on markkinamiehet aivopesseet matkustamiseen 🤦

1970-luvulla? Sieltä saakka oma matkustuskiinnostukseni juontaa.

Vierailija
230/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä fiilikset sitten kumpuaa kun kuitenkin noissa kohteissa on monasti laumoittain ihmisiä sitten ympärillä?

Vierailija
231/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri.

Minullakaan ei ole lapsia, ei autoa ja olen kasvissyöjä. Voin siis aivan hyvin olla kriittinen sinun matkusteluasi kohtaan. Argumenttisi on samaa tasoa, kuin että on oikein lyödä ihmistä pesäpallomailalla kun joku toinen lyö puukolla.

Vierailija
232/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pitää silmänsä auki ja malttaa katsella ympärilleen niin kotipihassa ja lähimetsissä on niin paljon nähtävää ettei malta minnekään lähteä.

Vierailija
233/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut jonkun verran enkä saa siitä mitään. Minun ei tarvitse kokea kaikkea kantapään kautta, jotta ymmärtäisin maailmaa ja muiden tapoja elää ja ajatella.

Matkustaminen ei ole minulle tärkeää.

Vierailija
234/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri.

Et kai tosissasi laske lapsia päästöiksi? Jonku täytyy tätä systeemiä pyörittää kun sinäkin olet eläkkeellä. Lapset ovat sijoitus.

Mitä tulee hiilijalanjälkeesi niin enpä olisi niin varma että se on pienempi kuin lihaa syövällä autoilijalla joka ei matkustele. Lentäminen nimittäin saastuttaa ihan h*lvetisti, eikä siitä peritä edes mitään haittaveroa. Autolijat maksavat kalliin hinnan saastuttamisestaan.

Niin, ja annas kun arvaan, äänestät vihreitä.

Vierailija
235/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri.

Paitsi että jo yksi lento aiheuttaa enemmän päästöjä kuin suomalainen lihaasyövä  keskivertoautoilija kymmenessä vuodessa.

Vierailija
236/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin kohdalla tuntuu, että tärkeintä matkustamisessa on hyvien kuvien saaminen someen.

Katsokaa kaikki minua! Minä olen nyt ulukomailla! Ihailkaa minua ja minun insta-elämää.

Vierailija
237/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin on helpompiakin tapoja saada lomakuvia kuin se, että menee itse paikan päälle.

Annat tekoälylle muutaman kuvan itsestäsi, ja kerrot kohteen, jossa haluat "käydä", ja pyydät lomakuvia. Monesta kohteesta saat paremmat kuvat kuin ikinä voisit todellisessa väentungoksessa saada.

Vierailija
238/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan rahani mielummin muuhun.

Vierailija
239/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla tuo matkustelu tiuhaan käy jo addiktiosta.

Saastuttaa.

Lisäksi henkii kyllä juurikin sitä egoistista länsimaista kulttuuria, missä on pakko saada kokea mahdollisimman paljon yhden elämän aikana.

Ehkä elämän rajallisuus pelottaa ja halutaan rohmuta niitä elämyksiä?

Minua kyllä kiehtoo ajatella, miten upea vaikka joku Angkor Wat on livenä. Tai Niagaran putoukset. Silti en koe välttämättömäksi nähdä niitä livenä. Saan kiksejä jo siitä, että tiedän niiden olevan siellä kaukana.

Olen harjoitellut pitämään tästä Suomesta enemmän ja enemmän, kun joskus pienenä olin sitä mieltä, että ihan tylsä ja tyhmä maa.

No nimenomaan se elämän rajallisuus ajaa ottamaan elämästä kaiken irti eikä vaan tuijottamaan sitä tietokoneen ruutua hamaan loppuun saakka. Toki Suomessakin on joitakin ihan kivoja asioita, mutta maailmalla vielä enemmän nähtävää ja koettavaa. Itse en tykkää kylmästä säästä, joten pelkästään se on valtava motivaatio matkustella talvisaikaan.

Vierailija
240/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikä ei kestä olla kauan edes oman kotikaupungin keskustassa tai kauppakeskuksen hirveessä hälinässä, pitää päästä äkkiä pois ja kotiin, ajatus matkustamisesta jonnekin, missä on ihmisiä massoittain, on kauhistus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän