Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset jotka ei ikinä matkusta

Vierailija
04.06.2023 |

Vaikka on tietenkin ympäristön kannalta hyvä että kaikki ei matkusta niin silti ihmettelen ihmisiä, jotka voi elää koko elämänsä näkemättä itse esim niitä suurkaupunkeja jotka elokuvista ovat tuttuja tai kokematta itse uusia kulttuureja ja näkemättä ihmisiä jotka ovat erilaisia kuin kotikylän eläjät. Tuttavissanikin on ihmisiä jotka eivät koskaan ole seisokselleet keskellä New Yorkin Times Squaren hulinaa, ihastelleet näkymää Eiffel-tornista, katselleet sivilsaatiomme alkuvaiheiden raunioita Roomassa tai upeimpia taideteoksia Firenzessä. Aasiasta puhumattakaan. Ettekö koe jääneenne paitsi jostain jos koko elämänne aikana ette mitään näe?

Kommentit (296)

Vierailija
201/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tuttavissanikin on ihmisiä jotka eivät koskaan ole seisokselleet keskellä New Yorkin Times Squaren hulinaa, ihastelleet näkymää Eiffel-tornista"

Taitaa olla vähemmistössä ne ihmiset, jotka Time Squarella ja Eiffel-tornissa käyvät. Jopa niistä, jotka säännöllisesti ulkomaille matkustavat. Suomalaisista ylivoimaisella enemmistöllä ulkomaanmatkat suuntautuvat lähestulkoon aina muutamaan samaan, tuttuun ja perinteeseen kohteeseen: Kanarialle, Espanjaan, Kreikkaan ja Turkkiin. Kauemmaksi jos halutaan niin sitten Thaimaahan.

Mä olen nelikymppinen ja kyllä ainakin oman ikäisteni tuttujeni joukossa suurkaupungit kuten New York, Pariisi, Lontoo, Amsterdam, Berliini, Marrakech jne. ovat suosittuja lomakohteita, Espanjassa Barcelona ja toki myös tuo Kreikan saaristo ja Italian rannikkoalueet. Kaukomailla käydään esim. Kaakkois-Aasiassa, Meksikossa, Costa Ricassa, Intiassa, Yhdysvalloissa...

T. Eri.

Tällainen kuvaamasi elämäntyyli on tälle pallolle kestämätön ja vastuuton.

Vierailija
202/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläs nyt kävin mä epsanjassa viime vuonna ja kivaa oli! Jos sä maksat mulle lennot ja majoituksen new yorkin times squarelle niin tottahan mä lähden! Ei se oo muusta kuin rahasta kiinni mulla matkustaminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä matkustan kotimaassa. Täällä on huikean mielenkiintoisia ja kauniita paikkoja. Ulkomaat ei juurikaan kiinnosta. Tai no, katsellaan niitä sitten kun kotimaa on kokonaan koluttu.

Lisäksi viihdyn kotona maalla niin hyvin, että en koe mitään tarvetta pitemmille reissuille. Arkeni on ihanaa, enkä tarvitse siitä mitään irtiottoja. En siis keksi ainuttakaan syytä, miksi matkustaisin ulkomaille, ainakaan vielä.

Kotimaassa on loppujen lopuksi aika vähän nähtävää. Lappi ja tunturit tietysti kannattaa katsastaa ja saaristo on kaunis, mutta sitä samaa metsää ja järveä suurin osa Suomesta. Helsinki, Turku, Porvoo sun muut on myös pian nähty. 

Yhdessä kesässä kyllä ehtii nähdä koko Suomen ihan perinpohjaisesti. Tuon jälkeen ne isommat nähtävyydet alkaa olla jotain Kouvolan Essoja.

Pitääkö kaiken kiinnostavan olla jotain isoa ja mieluiten ihmisen rakentamaa?

Pihapuistikossakin riittää uutta nähtävää joka päivä kun pysähtyy ja havainnoi. näin ihmiset ovat tehneet kautta aikain. Tarkkailleet luontoa, elämää kaikkialla.

Nytkö ihmiset näkevät vain ihmisen rakentamat monumentit ja suurimmat luontonähtävyydet joita katsellaan aidan takaa?

Käyn puistossa lähes joka päivä kävelyllä ja vaikka puisto on ihan kiva niin ei siellä nyt niin hirveästi uutta nähtävää ole. Välillä on kiva nähdä erilaistakin luontoa muualla päin maailmaa.

Oletko pysähtynyt tarkkailemaan kasveja, pieneläimiä ja hyönteisiä?

Metsä on tietysti vielä parempi ympäristö kuin ihmisen suunnittelema puisto, jossa luontoa kaadetaan ja häädetään kun se alkaa ottaa vallan ihmisille suunnitellusta ympäristöstä.

Tykkään kyllä seurailla pörriäisiä, lintuja ja oravia, mutta silti kaipaan jotain suurempaa ja vauhdikkaampaakin elämääni.

Vierailija
204/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tuttavissanikin on ihmisiä jotka eivät koskaan ole seisokselleet keskellä New Yorkin Times Squaren hulinaa, ihastelleet näkymää Eiffel-tornista"

Taitaa olla vähemmistössä ne ihmiset, jotka Time Squarella ja Eiffel-tornissa käyvät. Jopa niistä, jotka säännöllisesti ulkomaille matkustavat. Suomalaisista ylivoimaisella enemmistöllä ulkomaanmatkat suuntautuvat lähestulkoon aina muutamaan samaan, tuttuun ja perinteeseen kohteeseen: Kanarialle, Espanjaan, Kreikkaan ja Turkkiin. Kauemmaksi jos halutaan niin sitten Thaimaahan.

Mä olen nelikymppinen ja kyllä ainakin oman ikäisteni tuttujeni joukossa suurkaupungit kuten New York, Pariisi, Lontoo, Amsterdam, Berliini, Marrakech jne. ovat suosittuja lomakohteita, Espanjassa Barcelona ja toki myös tuo Kreikan saaristo ja Italian rannikkoalueet. Kaukomailla käydään esim. Kaakkois-Aasiassa, Meksikossa, Costa Ricassa, Intiassa, Yhdysvalloissa...

T. Eri.

Rehellisesti sanottuna niin on lasten hankkiminekin. Maapallo ei kestä näin paljon ihmisiä, joten parhaan ekoteon teet olemalla hankkimatta lapsia. Sillä on suurempi vaikutus kuin matkustelulla.

The greatest impact individuals can have in fighting climate change is to have one fewer child, according to a new study that identifies the most effective ways people can cut their carbon emissions.

The next best actions are selling your car, avoiding long flights, and eating a vegetarian diet. These reduce emissions many times more than common green activities, such as recycling, using low energy light bulbs or drying washing on a line. However, the high impact actions are rarely mentioned in government advice and school textbooks, researchers found.

Vierailija
205/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut 20 maassa.

On ollut mukavaakin, mutta odottelu lentokentillä tuntui joskus ajan hukkaamiselta. Ärsyynnyn helposti levottomien ihmisten keskellä. En ole keksinyt, mitä ihmisen sisäisessä maailmassa tapahtuu, kun pitää koko ajan säheltää.

Pohjoismaalaiset ovat yleensä rauhallista väkeä. Esimerkiksi norjalaiset. Heidän kanssaan sielu lepää. Kannattaa vähän katsella ympärilleen. Jokaisen suomalaisen pitäisi käydä Helsingissä, nähdä upeat rannat ja vähän saaristoakin.

Vierailija
206/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kerännyt mustikoita, onkinut tai tehnyt nuotiota. Mutta olen syönyt yli neljässäkymmenessä Michelinravintolassa ja nähnyt livenä luonnossa monia eläimiä valaista koalaan, gepardiin ja jääkarhuun.

Vierailija
207/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelun kultakausi päättyy vääjäämättä tulevaisuudessa mm. ilmastonmuutoksen ja paikallistuhojen takia.

Ja huom tuossa englanninkielisessä pätkässä sanotaan että tehokkain keino on hankkia yksi lapsi vähemmän, ei olemaan hankkimatta lapsia ollenkaan.

Vierailija
208/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas ihmettelen ihmisiä, jotka reissaavat. Pitävät vielä elämää asiasta, että on ne niin virkistäviä kokemuksia ja yleissivistys vaan kasvaa.

Silti nää samat ihmiset ovat aivan järjettömän tyhmiä. Mistään eivät mitään tiedä. Istuvat all inclusive hotelleissa ja kuvittelevat sen olevan sivistystä.

Oikeasti mulla on tuommoisia ihmisiä lähipiirissä. Viimeksi tullut ilmi tuommoinen yleisisvistyksen puute, kun taas neljättä kertaa Turkissa kävi yksi perhe. Eivät tienneet Erdoganista yhtään mitään ja yleensäkään Kurdeista tms.

Siistii.

Jännä, mä en ole ikinä ollut AI hotellissa eikä kukaan mun tutuistakaan tietääkseni.

Ja oikeasti matkat piristää kun lämpö vie kivut vähäksi aikaa

Vierailija
209/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat ihmiset, samat kuvat, samat universumin materiaalit on kaikkialla. Kun olet yhden nähnyt, olet nähnyt kaikki.

Vierailija
210/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustelun kultakausi päättyy vääjäämättä tulevaisuudessa mm. ilmastonmuutoksen ja paikallistuhojen takia.

Ja huom tuossa englanninkielisessä pätkässä sanotaan että tehokkain keino on hankkia yksi lapsi vähemmän, ei olemaan hankkimatta lapsia ollenkaan.

Mitä vähemmän lapsia sen parempi. Jos ihminen, joka suunnittelee kymmenen lapsista suurperhettä, jättää yhden lapsen vähemmän hankkimatta on yhdeksän lasta vielä aikamoinen kuormitus ympäristölle.

Vierailija
211/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä matkustan kotimaassa. Täällä on huikean mielenkiintoisia ja kauniita paikkoja. Ulkomaat ei juurikaan kiinnosta. Tai no, katsellaan niitä sitten kun kotimaa on kokonaan koluttu.

Lisäksi viihdyn kotona maalla niin hyvin, että en koe mitään tarvetta pitemmille reissuille. Arkeni on ihanaa, enkä tarvitse siitä mitään irtiottoja. En siis keksi ainuttakaan syytä, miksi matkustaisin ulkomaille, ainakaan vielä.

Kotimaassa on loppujen lopuksi aika vähän nähtävää. Lappi ja tunturit tietysti kannattaa katsastaa ja saaristo on kaunis, mutta sitä samaa metsää ja järveä suurin osa Suomesta. Helsinki, Turku, Porvoo sun muut on myös pian nähty. 

Yhdessä kesässä kyllä ehtii nähdä koko Suomen ihan perinpohjaisesti. Tuon jälkeen ne isommat nähtävyydet alkaa olla jotain Kouvolan Essoja.

Pitääkö kaiken kiinnostavan olla jotain isoa ja mieluiten ihmisen rakentamaa?

Pihapuistikossakin riittää uutta nähtävää joka päivä kun pysähtyy ja havainnoi. näin ihmiset ovat tehneet kautta aikain. Tarkkailleet luontoa, elämää kaikkialla.

Nytkö ihmiset näkevät vain ihmisen rakentamat monumentit ja suurimmat luontonähtävyydet joita katsellaan aidan takaa?

Käyn puistossa lähes joka päivä kävelyllä ja vaikka puisto on ihan kiva niin ei siellä nyt niin hirveästi uutta nähtävää ole. Välillä on kiva nähdä erilaistakin luontoa muualla päin maailmaa.

Oletko pysähtynyt tarkkailemaan kasveja, pieneläimiä ja hyönteisiä?

Metsä on tietysti vielä parempi ympäristö kuin ihmisen suunnittelema puisto, jossa luontoa kaadetaan ja häädetään kun se alkaa ottaa vallan ihmisille suunnitellusta ympäristöstä.

Tykkään kyllä seurailla pörriäisiä, lintuja ja oravia, mutta silti kaipaan jotain suurempaa ja vauhdikkaampaakin elämääni.

Samoin. Tosin on niin kylmää ettei vielä ole näkynyt pörriäisen pörriäistä! Oman pihan kukat on kauniita mutta,ei rajoita mun matkailuani

Vierailija
212/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vähemmän lapsia sen parempi. Jos ihminen, joka suunnittelee kymmenen lapsista suurperhettä, jättää yhden lapsen vähemmän hankkimatta on yhdeksän lasta vielä aikamoinen kuormitus ympäristölle.

Olisiko mielestäsi parempi että sinutkin olisi aikanaan jätetty hankkimatta?

Vierailija
213/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 40 v. enkä ole koskaan matkustellut ulkomailla. Ja ei, en koe jääneeni paitsi mistään. Olen nähnyt ja näen sen verran kuin haluankin.

Nimenomaan et voi tietää oletko jäänyt jostain paitsi. Oletat, mutta et tiedä.

Vierailija
214/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valinnut kotini huolella ja viihdyn siellä, paljon nähtävää ja tehtävää lähialueilla. Arkihan menee töissä ja kodista huolehtiessa, joten lähialueissa riittää pitkäksi aikaa vapaille.

Ehkä joskus, tähän mennessä ei ole huvittanut joten miksi väkisin vaivautua?

Vierailija
215/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä tuokin nyt tarkoitti? Jos en olisi syntynyt niin ei olisi mitään minua tiedostamassa koko asiaa, joten se olisi aivan yhdentekevää. 

Vierailija
216/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 40 v. enkä ole koskaan matkustellut ulkomailla. Ja ei, en koe jääneeni paitsi mistään. Olen nähnyt ja näen sen verran kuin haluankin.

Nimenomaan et voi tietää oletko jäänyt jostain paitsi. Oletat, mutta et tiedä.

Mitä väliä sillä on, jos kokee olevansa onnellinen eikä jääneensä mistään paitsi?

Samalla logiikalla voisi sanoa, että omasta valinnasta lapseton tai lemmikitön tai vaikka kerrostalossa koko ikänsä asunut olettaa, mutta ei voi tietää, etteikö olisi jäänyt jostain paitsi. Ei sillä ole väliä, jos on ratkaisuihinsa tyytyväinen eikä kaipaa muuta.

Eri

Vierailija
217/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri.

Rehellisesti sanottuna niin on lasten hankkiminekin. Maapallo ei kestä näin paljon ihmisiä, joten parhaan ekoteon teet olemalla hankkimatta lapsia. Sillä on suurempi vaikutus kuin matkustelulla.

The greatest impact individuals can have in fighting climate change is to have one fewer child, according to a new study that identifies the most effective ways people can cut their carbon emissions.

The next best actions are selling your car, avoiding long flights, and eating a vegetarian diet. These reduce emissions many times more than common green activities, such as recycling, using low energy light bulbs or drying washing on a line. However, the high impact actions are rarely mentioned in government advice and school textbooks, researchers found.

Niin, jokainen voi tutkimuksista valita ja lainata juuri sitä, millä voi itselleen ja muille selitellä omien minäminä-valintojensa harmittomuutta. Kuten mitäpä näistä minun mantereenvälisistä lomailulennoista kun Afrikassa tai naapurin lestadiolaisperheessä tekevät niin paljon lapsia.

Vierailija
218/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla tuo matkustelu tiuhaan käy jo addiktiosta.

Saastuttaa.

Lisäksi henkii kyllä juurikin sitä egoistista länsimaista kulttuuria, missä on pakko saada kokea mahdollisimman paljon yhden elämän aikana.

Ehkä elämän rajallisuus pelottaa ja halutaan rohmuta niitä elämyksiä?

Minua kyllä kiehtoo ajatella, miten upea vaikka joku Angkor Wat on livenä. Tai Niagaran putoukset. Silti en koe välttämättömäksi nähdä niitä livenä. Saan kiksejä jo siitä, että tiedän niiden olevan siellä kaukana.

Olen harjoitellut pitämään tästä Suomesta enemmän ja enemmän, kun joskus pienenä olin sitä mieltä, että ihan tylsä ja tyhmä maa.

Vierailija
219/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tota ole aika turha miettiä. Vai pitäiskö tästäkin nyt kehittää päässään joku eksistentiaalinen, terapiaa vaativa kriisi?

Vierailija
220/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän niinkuin kysyisi miksei kaikilla ole uusinta iphonea ja teslaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi