Ihmiset jotka ei ikinä matkusta
Vaikka on tietenkin ympäristön kannalta hyvä että kaikki ei matkusta niin silti ihmettelen ihmisiä, jotka voi elää koko elämänsä näkemättä itse esim niitä suurkaupunkeja jotka elokuvista ovat tuttuja tai kokematta itse uusia kulttuureja ja näkemättä ihmisiä jotka ovat erilaisia kuin kotikylän eläjät. Tuttavissanikin on ihmisiä jotka eivät koskaan ole seisokselleet keskellä New Yorkin Times Squaren hulinaa, ihastelleet näkymää Eiffel-tornista, katselleet sivilsaatiomme alkuvaiheiden raunioita Roomassa tai upeimpia taideteoksia Firenzessä. Aasiasta puhumattakaan. Ettekö koe jääneenne paitsi jostain jos koko elämänne aikana ette mitään näe?
Kommentit (296)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustaminen on maailman turhin ja typerin asia maailmassa, ilmasto siinä kärsii myös valtavasti.
Miksi matkustaa johonkin ihmettelemään jotain nähtävyyttä kun sen nähtävyyden näkee myös kuvissa/videoissa? Matkustelua tulisi ehdottomasti verottaa valtasti enemmän ja lentolippujen hinnat voitaisiin asettaa siten että halvin lippu maksaisi 2000e.
Minua kiinnostaisi tietää se että miksi jotkut ihmiset matkustaa? Työmatkalaiset sitten erikseen mutta nykyään etänä pystyy valtavasti tekemään töitä.
No lue näitä ketjuja, niin motiivit selviää. Kokemusten vuoksi lähes jokainen matkustelee. Toiset kokee museoita ja ravintoloita, tai linnoja ja vuoria ja toiset tykkää löhötä rannalla ja bilettää ja shoppailla. Minäkään en ymmärrä niitä, jotka vaikkapa käyvät kuntosalilla, tai virkkaavat. Kai niistä jotain saa, kun niitä tehdään ja onhan noita käsitöitä porukalla mukana siellä Kanariallakin.
Melko tylsä elämä saa olla jos pitää matkustella kokemusten vuoksi. Eikö sen saman kokemuksen saa katsomalla valokuvaa niistä nähtävyyksistä?
Jokaisella paikalla on eräänlainen ominaisenergia ja se ei ikinä välity kuvan kautta vaan se pitää itse kokea. Katseletko yleensäkin kaikkia muitakin asioita vain kuvista vai teetkö ja koetko itse ikinä mitään?
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä ihmistä, joka ei ole koskaan istuskellut syvällä metsässä, rapsutellut lehmän turpaa, poiminut mustikoita, tehnyt heinää helteisellä pellolla, sytyttänyt nuotiota, onkinut ahvenia, vaeltanut tuntureilla koiran kanssa. Nämä ovat esimerkkejä niistä todellisista elämyksistä, kaiken muun voi nähdä tietokoneelta.
Onneksi olen saanut tehdä matkustelun lisäksi nämäkin. Molemmat mummolat oli maalla. Todellista elämystä ei voi kukaan ulkopuolinen määritellä. Se on jokaisen henkilökohtainen kokemus ja mielipide. Mun sielunmaisema on Sveitsin alpeilla, jossa voi kesällä vaeltaa lumihuippuisten vuorten ja vesiputousten äärellä, turkoosin vuoristojärven rantaa pitkin. Illalla istua parvekkeella viinin ja juustolautasen kera katsellen tätä maisemaa https://www.jungfrau.ch/en-gb/ . Nähty on myös useampi suurkaupunki sekä 6 maailman 7 uudesta ihmeestä. Turistina on monessa paikassa kiva käydä. Harvassa paikassa itse asuisi.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä ihmisiä joiden pitää koko ajan matkustaa jonnekin, joka ainoalla lomalla tai vapaalla. Saastuttaa ja kuormittaa luontoa ja paikallista elämää. Hikoilevat ahtaissa lentokoneissa, huonoissa hotelleissa, jonoissa turistinähtävyyksiin. Tuhlaavat tuhansia euroja vuodessa asiaan jonka saa nettiliittymän hinnalla.
Samat paikat ja nähtävyydet löytyy kuvattuna esim YouTubesta. On opastukset myös moniin kohteisiin. Just eilen vaeltelin Firenzen kaduilla ja kävin kirppiksillä. Sitä ennen Roomassa. Minulla on aina ollut taito kuvitella itseni paikan päälle, aistia lämpö ja tuuli, kuvitella tuoksut ja äänet. Sitä paitsi näkee paikat sen kuvaajan silmin eli usein ihan erilaista kuin omat silmät huomaisi.
Ekologista, edullista, nopeaa. Rahat voi sitten sijoittaa vanhuuden varalle. Sitä paitsi minäkin olen käynyt jo 12 maassa Euroopassa joten se että en enää matkustele, ei tarkoita automaattisesti että en koskaan olisi.
Kolmisen viikkoa sitten kävelin ihan oikeasti Firenzen kaduilla, nappasin loumasta, kävelin lisää, ihmettelin ja ihastelin, söin seuralaisteni kanssa päivällistä tunnelmallisessa ravintolassa ja nautin kokemuksista.
En todellakaan olisi vaihtanut YouTube-videoon.
Tiedän ihmisiä jotka eivät ikinä matkusta ja he saavat elämänsä nautinnon paljon pienemmistä asioista kun taas ihmiset jotka matkuvastavat eivät saa elämäänsä iloa niistä pienistä asioista joten siksi ne reissailee ympäri maailmaa.
Normaalielämässä lähestulkoon kaikki tuntemani ihmiset muutamaa eläkeläistä lukuunottamatta matkustelevat.
Suurkaupungeissa minua pisti silmään köyhät, jotka on jätetty ongelmineen
kaduille. Suomessa kuitenkin jotenkin välitetään köyhistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei-matkustanut ihmislaji ei soisi kenenkään matkustavan.
Kateus on se suurin syy. Ja tietysti raha, sitä ei ole.
Kaikenlaista toisen matkustamiskokemusta latistavaa keksitään syyksi( esim jossain edellisessä viestissä mainittu paniikkikohtaus Times squarella) mökillään sitten istuvat, siitä riittää tarinaa muillekkin kuultavaksi.
Työporukan kanssa kun pääsevät ruotsin risteilylle niin siinä on sitten oikein taxfreessä käyty.
Itseltä tuntuu olevan pois jos joku matkustaa.
Itse olen matkustanut paljon ja aion matkustaa jatkossakin.Siis millä tavalla se latistaa muiden matkustamiskokemusta jos mä kerron henkilökohtaiset syyni, miksi en menisi Times Squarelle vaikka olisi rahaa kuin roskaa? Tiedän kyllä että jotkut ihmiset oikeasti nauttivat ihmismassoista eikä se ole multa millään lailla pois, mutta mä en nyt vaan satu kuulumaan heihin. Pitäisikö mun nyt sitten valehdella että voi kun haluaisin mennä sinne, olisipa ihanaa? Vaikka koska tahansa mieluummin valitsen mennä sinne mökille laiturille hengaamaan.
Ai niin ja voisin vielä lisätä, että en ole koskaan käynyt risteilyllä, jos ei muutaman tunnin sisävesiristeilyä lasketa. Ei ole niin minkäänlaista kiinnostusta johonkin ruotsinristeilylle, saati sitten viron. Sinne tunkkaisiin tiloihin katselemaan kun porukka örveltää... Juu ei kiitos.
On niitä muitakin risteilyitä kuin örvellysristeilyjä itse olen ollut mm. Karibian ja Alaskan risteilyillä.
Niin on, mutta tuo jolle kommentoin oletti ilmeisesti, että käyn noilla ruotsin örvellysristeilyillä. Jos minut siellä joku joskus näkee, niin voi mun puolesta soittaa vaikka valkotakkiset paikalle heti. Olen nimittäin siinä tapauksessa mennyt viimeisen kerran sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustaminen on maailman turhin ja typerin asia maailmassa, ilmasto siinä kärsii myös valtavasti.
Miksi matkustaa johonkin ihmettelemään jotain nähtävyyttä kun sen nähtävyyden näkee myös kuvissa/videoissa? Matkustelua tulisi ehdottomasti verottaa valtasti enemmän ja lentolippujen hinnat voitaisiin asettaa siten että halvin lippu maksaisi 2000e.
Minua kiinnostaisi tietää se että miksi jotkut ihmiset matkustaa? Työmatkalaiset sitten erikseen mutta nykyään etänä pystyy valtavasti tekemään töitä.
No lue näitä ketjuja, niin motiivit selviää. Kokemusten vuoksi lähes jokainen matkustelee. Toiset kokee museoita ja ravintoloita, tai linnoja ja vuoria ja toiset tykkää löhötä rannalla ja bilettää ja shoppailla. Minäkään en ymmärrä niitä, jotka vaikkapa käyvät kuntosalilla, tai virkkaavat. Kai niistä jotain saa, kun niitä tehdään ja onhan noita käsitöitä porukalla mukana siellä Kanariallakin.
Melko tylsä elämä saa olla jos pitää matkustella kokemusten vuoksi. Eikö sen saman kokemuksen saa katsomalla valokuvaa niistä nähtävyyksistä?
Mielestäni aika tylsä elämä pitää olla jos luulee, että valokuva tai tietokoneen ruutu vastaa oikeaa elämää ja kokemusta.
Sehän kertoo vain siitä että elämä ei ole tylsää jos riittää että katsoo kuvia lomakohteista netistä, ne kenen elämä on tylsää joutuvat matkustamaan sinne paikan päälle ihmettelemään niitä asioita kun heille ei riitä kuvien katselu. Alkoholisteillakin se toleranssi kasvaa ajan myötä, eli he tarvitsevat aina vain enemmän juomaa että saavat siitä hyvänolon tunnetta.
Miksi te matkustelijat postaatte someen niitä kuvia kun olette ulkomaille, matkustatteko paikan päälle vain sen takia että voitte esittää muille ihmisille että "täällä mä nyt olen" ?
Kieltämättä tulee kyllä brassailtuakin kuvilla. Mutta ei se nyt sentään syy ole matkalle.
Muissa maissa saatetaan puhua eri kieltä, pukeutua eri tavalla, tehdä asioita toisin kuin täällä ja syödä kenties erilaista ruokaakin. Normaali ihminen toteaa tämän mielessään päättelemällä eikä tarvetta lähitöllistelyyn ole.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ihmisiä jotka eivät ikinä matkusta ja he saavat elämänsä nautinnon paljon pienemmistä asioista kun taas ihmiset jotka matkuvastavat eivät saa elämäänsä iloa niistä pienistä asioista joten siksi ne reissailee ympäri maailmaa.
Ei ole yhtä oikeaa tapaa elää elämäänsä. Jokaisella on omansa.
Mulle yksi suuri syy matkustaa on ilmasto. Olen kaikista onnellisin silloin kun olen lämpöisessä ilmassa luonnon keskellä ja meren rannalla.
Maailmassa on noin 200 eri maata jos yhdestäkään noista ei löydä ainuttakaan kiinnostavaa asiaa niin pidän kyllä varsin kummallisena. Eihän sitä pakko ole mennä niihin turistirysiin.
Ukkini ei käynyt ikinä ulkomailla paitsi neuvostoliitossa ja silloinkin oli kivääri tanassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona maalla on huippukivaa aina.
Ei mikään stressaa🥰Mietin että koko ajan pitäisi oleskella jossain peräjunttilassa eikä ikinä kävisi missään. Hhrrrrrr........
Ajatella, että suurin osa maapallon väestöstä oleskee koko ajan samoilla sijoillaan. Kuinka he pystyvät elämään ja olemaan...
Heillä ei ole taloudellista mahdollisuutta hypätä lentokoneeseen ja käydä toisilla mantereilla. Minulla on.
Minä en ymmärrä ihmisiä jotka eivät ole koskaan asuneet metsässä. Näiltä ihmisiltä puuttuu kokemus siitä mitä ihmiset ovat tehneet lähestulkoon koko ihmiskunnan historian ajan, pois lukien lyhyt ajanjakso kun alettiin tunkeutumaan ahtaisiin kaupunkeihin ja ympäröimään itseä keinotekoisilla ärsykkeillä.
Monien näistä kokemukset luonnosta rajoittuvat pikaiseen kävelylenkkiin kansallispuistossa tai kenties muutamaan yöhön muoviteltassa, silloinkin kännykkä mukana totta kai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi fiksumpaa lahjoittaa rahaa hyväntekeväisyyteen köyhiä maita varten, joissa lapsetkin kuolevat nälkään, kuin matkustella saastuttavalla lentokoneella ympäriinsä?
Eihän sullakaan ole autoa vaan olet lahjoittanut auton hinnan verran rahaa hyväntekeväisyyteen. Ethän myöskään hanki lapsia vaan kaikki nuokin rahat hyväntekeväisyyteen?
Noh, ei minulla olekaan autoa eikä lapsia myöskään.
Minä matkustan kotimaassa. Täällä on huikean mielenkiintoisia ja kauniita paikkoja. Ulkomaat ei juurikaan kiinnosta. Tai no, katsellaan niitä sitten kun kotimaa on kokonaan koluttu.
Lisäksi viihdyn kotona maalla niin hyvin, että en koe mitään tarvetta pitemmille reissuille. Arkeni on ihanaa, enkä tarvitse siitä mitään irtiottoja. En siis keksi ainuttakaan syytä, miksi matkustaisin ulkomaille, ainakaan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä ihmisiä joiden pitää koko ajan matkustaa jonnekin, joka ainoalla lomalla tai vapaalla. Saastuttaa ja kuormittaa luontoa ja paikallista elämää. Hikoilevat ahtaissa lentokoneissa, huonoissa hotelleissa, jonoissa turistinähtävyyksiin. Tuhlaavat tuhansia euroja vuodessa asiaan jonka saa nettiliittymän hinnalla.
Samat paikat ja nähtävyydet löytyy kuvattuna esim YouTubesta. On opastukset myös moniin kohteisiin. Just eilen vaeltelin Firenzen kaduilla ja kävin kirppiksillä. Sitä ennen Roomassa. Minulla on aina ollut taito kuvitella itseni paikan päälle, aistia lämpö ja tuuli, kuvitella tuoksut ja äänet. Sitä paitsi näkee paikat sen kuvaajan silmin eli usein ihan erilaista kuin omat silmät huomaisi.
Ekologista, edullista, nopeaa. Rahat voi sitten sijoittaa vanhuuden varalle. Sitä paitsi minäkin olen käynyt jo 12 maassa Euroopassa joten se että en enää matkustele, ei tarkoita automaattisesti että en koskaan olisi.Kolmisen viikkoa sitten kävelin ihan oikeasti Firenzen kaduilla, nappasin loumasta, kävelin lisää, ihmettelin ja ihastelin, söin seuralaisteni kanssa päivällistä tunnelmallisessa ravintolassa ja nautin kokemuksista.
En todellakaan olisi vaihtanut YouTube-videoon.
Kuulostaa aika pintapuoliselta ja tylsältä. Kävelet ympäri kaupunkia ja syöt ravintoloissa.
Missä mielenkiintoiset matkakokemukset? Pari kuukautta mestästäjä-keräilijäheimon kanssa ilman kännykkää ja nykyajan mukavuuksia? Purjehtiminen valtameren ylitse? Tutustuminen muinaisiin raunioihin alkuperäisväestön kanssa paikassa joka ei ole turistikohde?
Juuri tuollaista matkailua pidän turhana ja mielenkiinnottomana. Lennetään toiseen maahan jotta voidaan talsia katsomassa turistikohteet, sitten istutaan ravintolassa syömässä ja napataan filtteröidyt instakuvat halpisvalkkarilasit kätösissä.
Minä en ole matkustanut pääasiassa kissojeni takia. En halua aiheuttaa niille stressiä ja ahdistusta, enkä toisaalta itse olla erossa niistä. Teoriassa voisin haluta matkustella, mutten tässä elämäntilanteessa. Valintoja.
Juu matkustelu ja hyväntekeväisyys tunnetusti sulkee toisensa pois.
Voitko kuvitella että jotkut jopa matkustaa tehdäkseen hyväntekeväisyys-/vapaaehtoistyötä lasten parissa jossain kehitysmaassa, tai vaikka koiratarhalla.