Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset jotka ei ikinä matkusta

Vierailija
04.06.2023 |

Vaikka on tietenkin ympäristön kannalta hyvä että kaikki ei matkusta niin silti ihmettelen ihmisiä, jotka voi elää koko elämänsä näkemättä itse esim niitä suurkaupunkeja jotka elokuvista ovat tuttuja tai kokematta itse uusia kulttuureja ja näkemättä ihmisiä jotka ovat erilaisia kuin kotikylän eläjät. Tuttavissanikin on ihmisiä jotka eivät koskaan ole seisokselleet keskellä New Yorkin Times Squaren hulinaa, ihastelleet näkymää Eiffel-tornista, katselleet sivilsaatiomme alkuvaiheiden raunioita Roomassa tai upeimpia taideteoksia Firenzessä. Aasiasta puhumattakaan. Ettekö koe jääneenne paitsi jostain jos koko elämänne aikana ette mitään näe?

Kommentit (296)

Vierailija
121/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kuule, tämä samanlainen trolli on ollut täällä useita kertoja. Eli et nyt onnistunut keksimään mitään uutta ja raflaavaa. Tietysti voit olla se sama ihminen joka trysäyttää aina nämä samat tarinat tänne, me tykättäisiin jostain uudesta ja kivasta aiheesta.

Erikoinen asenne. Olen Ap:n kanssa samoilla linjoilla. Epäilen, että tässä mennään akselilla turvallisuuden- ja mukavuudenhakuisuus vs. elämyshakuisuus ja epävarmuudensietokyky.

Itse edustan jälkimmäistä. En minäkään nauti aikaerorasituksesta, loentoasemien turvatarkastuksista tai ahtaista lentokoneistuimista. Silti seikkailunhaluni voittaa moninkertaisesti matkailun tuoman epämukavuuden enkä juurikaan kaipaa elämältä ennustettavuutta.

En olisi sama ihminen ilman lukuisia ulkomaanreissujani ja ulkomailla asumista. Myös tärkeimmät ystäväni ovat kansainvälisiä tyyppejä. Ihmettelen, kun joillekin pelkkä pakkaaminen tuntuu ylivoimaiselta rasitteelta. Itselleni taas pakkaaminen on jo ensimmäinen askel kutkuttavaan seikkailuun. Nautin myös valtavasti matkojen suunnittelusta kotisohvalla. Kesällä taas matkustan yksin kohteeseen, jossa en koskaan ennen ole käynyt maahan, jonka kieltä en puhu. Tuskin malta odottaa kaikkea mitä matkallani kohtaan!

Mutta kukin tyylillään. Turvallisuushakuinen eläköön myös omannäköistään elämää!

Vierailija
122/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä ihmistä, joka ei ole koskaan istuskellut syvällä metsässä, rapsutellut lehmän turpaa, poiminut mustikoita, tehnyt heinää helteisellä pellolla, sytyttänyt nuotiota, onkinut ahvenia, vaeltanut tuntureilla koiran kanssa. Nämä ovat esimerkkejä niistä todellisista elämyksistä, kaiken muun voi nähdä tietokoneelta.

Miten vaeltaminen tunturissa on hienompaa kuin vaeltaminen Sveitsin Alpeilla? Jm näkisi ihan ok läppäriltä??

Molemmat kokeneena (kuten muunkin luettelemasi ja yli 100 matkaa maailmalle) voin kertoa ettei niitä voi mitenkään verrata eikä läppäriltä saa mitään kuvaa asiasta:)

Tää läppäriltä kokeminen kyllä naurattaa mua. Joo läppäriltä näet kyllä kuvaa, mutta et pysty aistimaan auringon lämpöä, meriveden viileyttä, hiekkaa varpaiden välissä, tuoksuvia kukkia, paikallisen ruuan makua jne. Itse kokeminen tuntuu aina täysin erilaiselta kuin ruudun töllöttäminen. 

Tämä on kyllä niin henkilökohtainen ominaisuus. Minä esimerkiksi kykenen ihan täysin aistimaan auringonpaisteen ja tuulen, tuoksut ja äänet. Minulla on hyvin toimiva aistimuisti eli pystyn heti palauttamaan mieleen jonkun jo kokemani aistimuksen. Joillakin sitä ei ole ollenkaan, säälittää, täytyy olla jotenkin aivoissa jokin lukko.

Monille ihmisille myös ruudun töllöttäminen on just tuota tunteetonta töllöttämistä, mitään ei koeta kun katsotaan liikkuvaa kuvaa, mikään ei ole oikeaa puhetta tai asiaa puheohjelmassa. Samat ihmiset eivät pidä kirjeiden lukemista aidon ihmisen tarinana. Eivät osaa käyttää välineitä ihmisten väliseen kommunikointiin ja syventyä ihmiseen tai tapahtumaan. Miten surullista, jää moni kohtaaminen kokematta. Pinnallista. Mahtaako se matkustaminenkaan tuoda mitään elämyksiä, reissataanko vain somenäkyvyyden vuoksi?

Minullakin on hyvä mielikuvitus ja paljon muistikuvia (jotka siis pitää sinunkin hankkia jostain ennenkuin voit palauttaa ne muistiisi!) mutta silti v 2006 luomuviini Piemontesta tai viikuna oman piha puusta on paljon parempi oikeasti kielen päällä kuin missään kuvitelmissa! Ja parasta paikan päällä, oli sitten kyse vaikka hillasta suomalaisrlla suolla tai vadelmasta takapihan pensaasta.

En yleensä laita someen kuvia reissuiltani

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en ymmärrä ihmisiä joiden pitää koko ajan matkustaa jonnekin, joka ainoalla lomalla tai vapaalla. Saastuttaa ja kuormittaa luontoa ja paikallista elämää. Hikoilevat ahtaissa lentokoneissa, huonoissa hotelleissa, jonoissa turistinähtävyyksiin. Tuhlaavat tuhansia euroja vuodessa asiaan jonka saa nettiliittymän hinnalla.

Samat paikat ja nähtävyydet löytyy kuvattuna esim YouTubesta. On opastukset myös moniin kohteisiin. Just eilen vaeltelin Firenzen kaduilla ja kävin kirppiksillä. Sitä ennen Roomassa. Minulla on aina ollut taito kuvitella itseni paikan päälle, aistia lämpö ja tuuli, kuvitella tuoksut ja äänet. Sitä paitsi näkee paikat sen kuvaajan silmin eli usein ihan erilaista kuin omat silmät huomaisi.

Ekologista, edullista, nopeaa. Rahat voi sitten sijoittaa vanhuuden varalle. Sitä paitsi minäkin olen käynyt jo 12 maassa Euroopassa joten se että en enää matkustele, ei tarkoita automaattisesti että en koskaan olisi.

Minkälaisia ruokia ja juomia maistelit siellä Firenzen ja Rooman kaduilla YouTuben kautta ja mitä kivaa ostit kirppikseltä? Tapasitko ketään kivoja paikallisia ihmisiä siellä YouTubessa ja harjoittelitko italian kielen taitojasi juttelemalla heille?

Sinunko pitää mennä ulkomaille syömään, ostamaan tarpeetonta rihkamaa ja puhumaan ventovieraille "hyvääpäivää" jotta koet olevasi lomalla? Et osaa sitä omilla aivoillasi kuvitella? Kieliäkin voi opiskella netissä, ei sen vuoksi tarvitse ulkomaille matkustaa. Koulussahan me englantia, ruotsia ym kieliäkin opimme. Montako ystävää sinä yleensä turistimatkoilta saat? Niinpä!

Vierailija
124/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rantaloma Egyptin Hurghadassa kuumuudessa oli kärsimys, kertoi työkaveri.

Egypti on maailman parhaita matkakohteita. Hurghadan kaupunkikin on mitä mainioin paikka istuskella teetä juomassa ja seurata monimuotoista kadun vilinää. Luksorista tai Kairosta nyt puhumattakaan.

Viikko Mustikkamaan rannalla on ihan yhtä kärsimys kuin Hurghada, tai mikä tahansa muukaan ranta.

Vierailija
125/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en ymmärrä ihmisiä joiden pitää koko ajan matkustaa jonnekin, joka ainoalla lomalla tai vapaalla. Saastuttaa ja kuormittaa luontoa ja paikallista elämää. Hikoilevat ahtaissa lentokoneissa, huonoissa hotelleissa, jonoissa turistinähtävyyksiin. Tuhlaavat tuhansia euroja vuodessa asiaan jonka saa nettiliittymän hinnalla.

Samat paikat ja nähtävyydet löytyy kuvattuna esim YouTubesta. On opastukset myös moniin kohteisiin. Just eilen vaeltelin Firenzen kaduilla ja kävin kirppiksillä. Sitä ennen Roomassa. Minulla on aina ollut taito kuvitella itseni paikan päälle, aistia lämpö ja tuuli, kuvitella tuoksut ja äänet. Sitä paitsi näkee paikat sen kuvaajan silmin eli usein ihan erilaista kuin omat silmät huomaisi.

Ekologista, edullista, nopeaa. Rahat voi sitten sijoittaa vanhuuden varalle. Sitä paitsi minäkin olen käynyt jo 12 maassa Euroopassa joten se että en enää matkustele, ei tarkoita automaattisesti että en koskaan olisi.

Minkälaisia ruokia ja juomia maistelit siellä Firenzen ja Rooman kaduilla YouTuben kautta ja mitä kivaa ostit kirppikseltä? Tapasitko ketään kivoja paikallisia ihmisiä siellä YouTubessa ja harjoittelitko italian kielen taitojasi juttelemalla heille?

Sinunko pitää mennä ulkomaille syömään, ostamaan tarpeetonta rihkamaa ja puhumaan ventovieraille "hyvääpäivää" jotta koet olevasi lomalla? Et osaa sitä omilla aivoillasi kuvitella? Kieliäkin voi opiskella netissä, ei sen vuoksi tarvitse ulkomaille matkustaa. Koulussahan me englantia, ruotsia ym kieliäkin opimme. Montako ystävää sinä yleensä turistimatkoilta saat? Niinpä!

Sinä voit vaikka bylsiä koulukirjojasi. Me muut saamme kiksit muista jutuista. Vaikka Rooman kirppareilta.

Vierailija
126/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Egypti on maailman parhaita matkakohteita. Hurghadan kaupunkikin on mitä mainioin paikka istuskella teetä juomassa ja seurata monimuotoista kadun vilinää. Luksorista tai Kairosta nyt puhumattakaan.

Viikko Mustikkamaan rannalla on ihan yhtä kärsimys kuin Hurghada, tai mikä tahansa muukaan ranta.

Maksat tonnin ja lennät .... Jotain 7h että pääset istumaan teekupposen kanssa jossain paikallisessa kahvilassa ja katsomaan ihmisiä? Voihan sen rahansa noinkin hukkaan heittää 😄.

Vierailija
127/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kiinnosta ulkomaat enää. Tuntuu, että ulkomailla on jotenkin niin likaista ja liikaa porukkaa eri kulttuureista. Myös ruoka on enimmäkseen semmoista, mitä en suuhuni laittaisi. Joka paikassa pitäisi vielä antaa tippiä ja taksikuskit kusettaa. Harrastamme kotimaan matkailua. Ei ole mitään tarvetta lähteä muka halvalle lomalle ulkomaille viiniä lipittämään.

Vierailija
128/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä voit vaikka bylsiä koulukirjojasi. Me muut saamme kiksit muista jutuista. Vaikka Rooman kirppareilta.

🤣

Vierailija
129/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksat tonnin ja lennät .... Jotain 7h että pääset istumaan teekupposen kanssa jossain paikallisessa kahvilassa ja katsomaan ihmisiä? Voihan sen rahansa noinkin hukkaan heittää 😄.

Sinne pääsee muutamalla satasella. Raha ei lopu vaikka kävisin joka kuukausi kupposella. Kyllä sitä riittää sijoituksiinkin, mutta olen jo siinä iässä ettei tarvitse sijoittaa, vaan ennemminkin kuluttaa. Ainoa mihin saan rahoja kulutettua on matkailu. Materiaalia on jo tarpeeksi, liikaakin. Perinnöksikin jää. Osa menee lapsille ja osa luonnonsuojeluun. Afrikan kansallispuistojen kehittämiseen ja kotimaan aarniometsien suojeluun.

Vierailija
130/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kiinnosta ulkomaat enää. Tuntuu, että ulkomailla on jotenkin niin likaista ja liikaa porukkaa eri kulttuureista. Myös ruoka on enimmäkseen semmoista, mitä en suuhuni laittaisi. Joka paikassa pitäisi vielä antaa tippiä ja taksikuskit kusettaa. Harrastamme kotimaan matkailua. Ei ole mitään tarvetta lähteä muka halvalle lomalle ulkomaille viiniä lipittämään.

On sulla rankkaa:(

Mä en ole koskaan matkustanut halvan viinin takia. Juon niin vähän että sekin tarkoitus menisi hukkaan! Toki voin juoda lasillisen ruuan kanssa ja käyn mielelläni viinitiloilla mutta en ihan koe sitä samanlaisena kuin Bulgarian tai Aurinkorannikon kaljabaarissa istuskelu??

Vierailija
131/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikallinen ruokakulttuuri on minulle todella tärkeää ja pyrin aina kokeilemaan paikallisia erikoisuuksia. Ostoksilla käyminen ei ole se matkan pääasia, mutta olen ostanut esim. paikallista taidetta ja artisaaniherkkuja kotiini nautittavaksi. Vaatteita taas ostan usein Jenkeistä, koska ovat puolet halvempia kuin Suomessa ja paremmat valikoimat. Pyrin aina opettelemaan edes pikkaisen paikallista kieltä ja englantia, espanjaa, ranskaa ja italiaa puhun sujuvasti, joten on aina kiva päästä juttelemaan natiivien kanssa. Ystäviä minulle on matkailun ansiosta tullut kymmenittäin ympäri maailmaa, sekä paikallisia, että muita turisteja. 

Vierailija
132/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ruoka on just noin, yleensä ihan sontaa ja halpaa kuraa jopa 5 tähden hotellissa. Pitäisi ilmeisesti mennä johonkin Michelin tähden ravintolaan saadakseen keskiverto aterian. Enkä ole mikään varakas herkuttelija vaan normi kotiruokaa syövä. Kuivat ranskalaiset ja ötököillä kuorrutetut vihannekset saa kotipihallakin jos oikein sössii kokkailunsa. Portugalissa salaatti aterian lisukkeena oli kaksi noin 5cm pituista porkkanatikkua ristissä. Todennäköisesti joku toinen oli jo siltä lautaselta syönyt ja siihen lisättiin pääruokaa vähän.

Vierailija
133/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikallinen ruokakulttuuri on minulle todella tärkeää ja pyrin aina kokeilemaan paikallisia erikoisuuksia. Ostoksilla käyminen ei ole se matkan pääasia, mutta olen ostanut esim. paikallista taidetta ja artisaaniherkkuja kotiini nautittavaksi. Vaatteita taas ostan usein Jenkeistä, koska ovat puolet halvempia kuin Suomessa ja paremmat valikoimat. Pyrin aina opettelemaan edes pikkaisen paikallista kieltä ja englantia, espanjaa, ranskaa ja italiaa puhun sujuvasti, joten on aina kiva päästä juttelemaan natiivien kanssa. Ystäviä minulle on matkailun ansiosta tullut kymmenittäin ympäri maailmaa, sekä paikallisia, että muita turisteja. 

Ihan varmasti.

Vierailija
134/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No monet on kyllä matkustaneet paljonkin mutta kaikkeen turtuu ja kaikesta tulee liian arkista kun tarpeeksi usein toistaa.

Vierailija
135/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä ihmistä, joka ei ole koskaan istuskellut syvällä metsässä, rapsutellut lehmän turpaa, poiminut mustikoita, tehnyt heinää helteisellä pellolla, sytyttänyt nuotiota, onkinut ahvenia, vaeltanut tuntureilla koiran kanssa. Nämä ovat esimerkkejä niistä todellisista elämyksistä, kaiken muun voi nähdä tietokoneelta.

Nämä on kivoja ja helposti saatavilla olevia asioita mulle. Silti seuraava matka on aina oltava suunnitelmissa tai mieluummin kalenterissa ja matkoilla haluan nähdä ja kokea arkeni vastakohtaa eli kaupunkeja.

Mulle elämän merkityksellisyyden fiilis kasvaa, kun saa monipuolisia elämyksiä ja kokemuksia.

Vierailija
136/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat varmaan aivoistaan jotenkin erilaisia, eivät kaipaa uusia ärsykkeitä koska ne vaan stressaavat

Uusia ärsykkeitä? AP:han luetteli vain tuollaisia vahvasti popularisoituja massaturismin keskeisiä maamerkkejä, en nyt kyseisissä paikoissa matkustelevaa ihmistä kutsuisi miksikään seikkailijaluonteeksi joka sietää uusia ärsykkeitä :D

Tunnen yhden pariskunnan joka ei matkustele koskaan, ja he ovat kyllä koko ajan menossa. Todella sosiaalisia luontoihmisiä, eli veneilevät saaristossa, kylästelevät ja heillä käy paljon vieraita kylässä, käyvät tunturissa laskettelulomilla ja matkailuautolla kesäisin pikkukylissä kiertelemässä oikeasti harvinaisia nähtävyyksiä joista moni ei tiedä (heiltä aina kuulen näistä) jne. 

Kaikilla ei vaan tule mentyä merta edemmäs tai ole mielenkiintoa sellaiseen, jos kokevat että riittää mentävää ja nähtävää lähempänäkin. 

Vierailija
137/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua. ULKOMAILLA ON LIKAISTA JA LIIKAA IHMISIÄ ERI KULTTUUREISTA.  Ruoka on pahaa. 

Joku siis oikeasti kirjoitti noin :D :D 

Vierailija
138/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artisaaniherkkuja, kas kun ei partisaani.

Vierailija
139/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla ole varaa, kielitaitoa tai fyysistä jaksamista matkustella

Vierailija
140/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminen on maailman turhin ja typerin asia maailmassa, ilmasto siinä kärsii myös valtavasti.

Miksi matkustaa johonkin ihmettelemään jotain nähtävyyttä kun sen nähtävyyden näkee myös kuvissa/videoissa? Matkustelua tulisi ehdottomasti verottaa valtasti enemmän ja lentolippujen hinnat voitaisiin asettaa siten että halvin lippu maksaisi 2000e.

Minua kiinnostaisi tietää se että miksi jotkut ihmiset matkustaa? Työmatkalaiset sitten erikseen mutta nykyään etänä pystyy valtavasti tekemään töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi