Miksi yleensä ajatellaan että ylioppilasta voidaan juhlistaa, mutta ammattiin valmistuneelle riittävät pelkät onnittelut?
Kai sitä ammattiinkin valmistunutta nuorta voi juhlia ihan samalla tavalla kuin lakin saanutta ylioppilastakin vai onko siinä muka jotain väärää jos tekee niin?
Kommentit (124)
Koska Suomi on yhä edelleen törkeä luokkayhteiskunta ja rikas sekä hyvinvoiva yläluokka haluaa pitää tästä jaottelusta kiinni viimeiseen saakka.
Heille tasa-arvo ajatuksenakin on kauhistus. Herra on herra ja rahvas on rahvas.
Moni amiksen käynyt ei saisi ylioppilastodistusta eli ylioppilaat ovat fiksumpia.
kyllä se lukio kannattaa käydä, niin sivistyy. vttuako sitä kesken jäättää, onko johkin kiire, n-ssimaan tms.
Vierailija kirjoitti:
Ajatteleeko joku muka vielä noin?
Media taitaa olla suurin ryhmä joka pitää ap mainitsemaa ajattelutapaa yllä. Ylemmäkin sanottiin että muistakaa juhlistaa tuoreita ylioppilaita ja olla kohtuullisia alkoholitarjoilijen kanssa, mutta myös onnitella ammattiin valmistuneita jos haluaa.
En tiennyt, että joku tai jotkut aattelisivat vielä noin. - Paitsi tietysti tällä palstalla, jossa melkein mikä tahansa saavutettu koulutus saa joissain aikaan raivoa ja halveksintaa. Minun ei esimerkiksi kannata kertoa olevani koulutukseltani maisteri kun joku tivaa välittömästi, että luulenko olevani sen vuoksi, jotenkin parempi ihminen, joka muka tietäisi paremmin. Tai jos mainitaan, että pääministeri Marin on koulutukseltaan maisteri, niin alkaa kiekuna, että on vääränalan ja väärässä paikassa opiskellut kun suorittanut tutkintonsa Tampereella, eikä Harwardissa, eikä edes Turussa, niinkuin presidentti Niinistö.
Osittain taitaa vaikuttaa myös se, että ammattiin saatetaan valmistua enemmän omaan tahtiin pitkin vuotta, kun taas lukiossa on selkeä yhteinen loppuhetki.
Vierailija kirjoitti:
Tulin ihmettelemään samaa. Kyllä ammattikoulustakin valmistuneita on mun tutuissa juhlittu ihan yhtä lailla.
Itselläni "ne" juhlat oli kyllä ylioppilasjuhlat. Sen jälkeen olen hankkinut kaksi ammattia. Näitä ei sillei juhlittu kun yhdet valmistujaiset oli jo juhlittu isosti. Sukulaisilta/tutuilta onnitteluita, vanhemmilta ja isovanhemmilta sain muistamiset. Juhlittiin keskenämme luokkakavereiden kanssa.
Jonkun verran kyllä näkee vielä vastakkainasettelua. Korkeakoulutetut ei arvosta ammattikoululaisia, mutta kyllä ammattikoululaisiltakin kuulee, miten turhaa lukio ja yliopisto on. Tätä en ihan ymmärrä. Jos vaan tekisi sen mukaan, mikä itselle on se sopivin eikä arvostele muita?
Vierailija kirjoitti:
Moni amiksen käynyt ei saisi ylioppilastodistusta eli ylioppilaat ovat fiksumpia.
Ja moni ylioppilas ei saisi amiksesta hyviä papereita, eli amikset ovat fiksumpia.
Ainakin minä näin sellaisen yo-todistuksen jolla ei kyllä ole mitään saumaa hakea minnekään opiskelemaan että ammattikoulutodistus olisi ehkä saattanut olla parempi vaihtoehto niin pääsisi järkeviin töihin ainakin samantien.
Lukio ei ole kuin peruskoulun jatke, ei siinä mihinkään valmistu. On vain vähintään kolme vuotta päntännyt ulkoa turhaa nippelitietoa ja saanut siitä hyvästä lokinpaskan päähän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Media taitaa olla suurin ryhmä joka pitää ap mainitsemaa ajattelutapaa yllä. Ylemmäkin sanottiin että muistakaa juhlistaa tuoreita ylioppilaita ja olla kohtuullisia alkoholitarjoilijen kanssa, mutta myös onnitella ammattiin valmistuneita jos haluaa.
Minua jäi kanssa vaivaamaan nyö toimittaja sanomiset kun jäi sellainen kuva että YO juhlat olisi jotenkin pakolliset.
Ylioppilaat eivät ole parempaa väkeä. Paljon yo väkeä harrastaa yhden illan juttuja ja käyttää päihteitä, sekoilee. Itsellä vaan peruskoulu pohjalla, mutta ei sitäkään moni tietäisi ellei kysyisi.
Jaa a, mieluusti olisin mennyt ammattiin valmistuneiden juhliin juhlistamaan mutta eivät ole niitä järjestäneet joten olen onnitellut vain. Jos haluaa juhlia niin ne pitää järkätä, ei se onnittelijan vika ole ettei juhlia ole.
Jokainen päättää itse miten juhlistaa valmistumistaan. Aloitus kertoo enemmän ap:n ajatusmaailmasta, kuin yleisestä mielipiteestä. Kyllä monet ihmiset juhlivat myös ammattiin valmistumista. Ja ihmiset varmasti tulevat juhliisi, jos järjestät sellaiset. Vaatii tietysti oman vaivan, että viitsii järjestää.
Ylioppilas tehnyt paljon suuremman työn kuin amis joka pyöritellyt peukaloitaan kolme vuotta
Vierailija kirjoitti:
Lukio ei ole kuin peruskoulun jatke, ei siinä mihinkään valmistu. On vain vähintään kolme vuotta päntännyt ulkoa turhaa nippelitietoa ja saanut siitä hyvästä lokinpaskan päähän
Typerä asenne.
Vierailija kirjoitti:
Jaa a, mieluusti olisin mennyt ammattiin valmistuneiden juhliin juhlistamaan mutta eivät ole niitä järjestäneet joten olen onnitellut vain. Jos haluaa juhlia niin ne pitää järkätä, ei se onnittelijan vika ole ettei juhlia ole.
Tämä! Itketään, että ei ole juhlia, kun ei ole itse viitsitty järjestää.