Miksi yleensä ajatellaan että ylioppilasta voidaan juhlistaa, mutta ammattiin valmistuneelle riittävät pelkät onnittelut?
Kai sitä ammattiinkin valmistunutta nuorta voi juhlia ihan samalla tavalla kuin lakin saanutta ylioppilastakin vai onko siinä muka jotain väärää jos tekee niin?
Kommentit (124)
Heh, muistan noin 30-vuotta sitten kun valmistuin ammattikoulusta ja kaksi serkkuani pääsi ylioppilaiksi. Sukulaiset halusivat juhlia serkkuja. Minulle tosiaan riitti onnittelut.
Nyttemmin kun katsoo, niin toinen serkku on lähihoitajana oleva yh ja toinen työtön viinaan menevä tradenomi. Kumpikin asuu vuokraluukuissa. Minä olen yrittäjä insinööri ja löytyy talot järven rannalta ja parit mökit kahta päätä Suomea. Viimeiset velat maksettu parin vuoden päästä ja lapsetkin alkavat olemaan kohta aikuisia.
Lähinnä vaan että eipä nuo juhlimiset korreloi myöhemmän elämässä ja työelämässä menestymisen kanssa.
Ulioppilaat viettää uliopistoaikansa ahdistumalla ja pahoittamalla mieltään ja sitten valmistuvat työkyvyttömyyseläkeläisiksi kun on vaan paha mieli kaiken aikaa
Vierailija kirjoitti:
Lukio ei ole kuin peruskoulun jatke, ei siinä mihinkään valmistu. On vain vähintään kolme vuotta päntännyt ulkoa turhaa nippelitietoa ja saanut siitä hyvästä lokinpaskan päähän
Valmistuuhan: Ylioppilaaksi. Viisaana ja sivistyneenä painaa lakin päähän, ja sekös amiksia vtuttaa :D
Olin eilen sisarusten yhteisissä juhlissa, toinen pääsi ylioppilaaksi ja toinen valmistui ammattiin. Hienot juhlat, kumpikin sai tasapuolisesti onnitteluja ja huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteleeko joku muka vielä noin?
Media taitaa olla suurin ryhmä joka pitää ap mainitsemaa ajattelutapaa yllä. Ylemmäkin sanottiin että muistakaa juhlistaa tuoreita ylioppilaita ja olla kohtuullisia alkoholitarjoilijen kanssa, mutta myös onnitella ammattiin valmistuneita jos haluaa.
Ei hyvänen aika. Kuka tuollaista päästi suustaan?
Vierailija kirjoitti:
Moni amiksen käynyt ei saisi ylioppilastodistusta eli ylioppilaat ovat fiksumpia.
Mutta olisi ammattikoululaisten halveksimista väittää, että me kaikki ylioppilaat kykenisimme suoriutumaan ja valmistumaan ammattikoulusta. Itse kävin lukion kun en aikanaan päässyt haluamaani ammattikoulutukseen.
Lukiokoulutuksen arvoa toki on nostettu viime vuosina niin, että se on yhä ratkaisevammassa roolissa kun jaetaan korkeakoulu ja ja yliopisto-opiskelu paikkoja, joihin voi päästä suoraan "riittävän hyvällä" yo-todistuksella kun taas ainakin kaikkein suosituimmille aloille joutuu tekemään tosissaan töitä sisäänpäästäkseen niin moni melko hyvin mutta ei niin hyvin kirjoittanut ylioppilas, että olsi saanut paikan suoraan yo-arvosanojensa ansiosta kuin ammattikoulusta valmistunut, jonka ammattiopintojen peruteella ei saane missään (palkkioksi) korkeakoulu tai yliopisto -opiskelupaikkaa samalla tavoin kuin "riittävän hyvät" arvosanat saanut ylioppilas..
Vierailija kirjoitti:
Heh, muistan noin 30-vuotta sitten kun valmistuin ammattikoulusta ja kaksi serkkuani pääsi ylioppilaiksi. Sukulaiset halusivat juhlia serkkuja. Minulle tosiaan riitti onnittelut.
Nyttemmin kun katsoo, niin toinen serkku on lähihoitajana oleva yh ja toinen työtön viinaan menevä tradenomi. Kumpikin asuu vuokraluukuissa. Minä olen yrittäjä insinööri ja löytyy talot järven rannalta ja parit mökit kahta päätä Suomea. Viimeiset velat maksettu parin vuoden päästä ja lapsetkin alkavat olemaan kohta aikuisia.
Lähinnä vaan että eipä nuo juhlimiset korreloi myöhemmän elämässä ja työelämässä menestymisen kanssa.
Olisit sinäkin juhlat voinut järjestää halutessasi. Ei kai kukaan tule juhlimaan, jos et itse kutsu ja järjestä. Turha pillittää jälkikäteen.
Sain kerran kutsun ammattiin valmistuneen juhliin. En mennyt koska se ei ole tapana eikä perinne ja meillä oli jo mökkireissu suuniteltu sille viikonlopulle.
Juhlikaa ylioppilaat, älkää antako muiden jauhaa pskaa, mitätöidä ja tasapäistää ponnistelujanne.
Olette sivistyneitä ja teissä on tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukio ei ole kuin peruskoulun jatke, ei siinä mihinkään valmistu. On vain vähintään kolme vuotta päntännyt ulkoa turhaa nippelitietoa ja saanut siitä hyvästä lokinpaskan päähän
Valmistuuhan: Ylioppilaaksi. Viisaana ja sivistyneenä painaa lakin päähän, ja sekös amiksia vtuttaa :D
Viisaana? Sivistyneenä? Ite kävin lukion koska tulevaan ammattiini vaadittiin aketeeminen koulutus mutta pidin valkolakkia vain yhtenä turhana steppinä matkalla tavoitteeseen. En koe lukioajasta olleen sinänsä muuta hyötyä kuin että se oli pakko tehdä kun ilman sitä ei olisi yliopistoon ollut asiaa
Sinänsä en halua erotella ammattikoulusta tai lukiosta valmistuvien tärkeyttä, pääasia että jokainen valmistunut kokee onnistuneensa omissa tavoitteissaan
Vierailija kirjoitti:
Sain kerran kutsun ammattiin valmistuneen juhliin. En mennyt koska se ei ole tapana eikä perinne ja meillä oli jo mökkireissu suuniteltu sille viikonlopulle.
Höpö, höpö.
Vierailija kirjoitti:
Osittain taitaa vaikuttaa myös se, että ammattiin saatetaan valmistua enemmän omaan tahtiin pitkin vuotta, kun taas lukiossa on selkeä yhteinen loppuhetki.
Suurin osa valmistuu keväällä. Ei tuossa ole mitään muuta syytä kuin se, että ylioppilas on joskus ollut parempi ja jotenkin merkittävä saavutus. Nykyään tilanne on toinen, mutta osa ei vielä ymmärrä sitä, osa ei edes halua ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Olin eilen sisarusten yhteisissä juhlissa, toinen pääsi ylioppilaaksi ja toinen valmistui ammattiin. Hienot juhlat, kumpikin sai tasapuolisesti onnitteluja ja huomiota.
Oli yhteiset valmistuijaisjuhlat serkun kanssa, minä valmistuin merkonomiksi ja serkku ylioppilaaksi. Arvaa muuten kumpi meistä sai lahjat ja kumpi laitettiin keittämään kahvia vieraille :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit sinäkin juhlat voinut järjestää halutessasi. Ei kai kukaan tule juhlimaan, jos et itse kutsu ja järjestä. Turha pillittää jälkikäteen.
Järjestinkin, mutta osanotto oli hyvin pientä. Etäisyys serkkuihin pitkä, niin kaikkiin kolmeen paikkaan ei suurin osa halunnut ajella. Minä olin silloin se ns. häviäjä juhlijoissa laskien. No, eipä väliä. Toisin on nyt. :)
Vierailija kirjoitti:
Moni amiksen käynyt ei saisi ylioppilastodistusta eli ylioppilaat ovat fiksumpia.
Sä et siis ole ylioppilas.
Ammattiin valmistunut osaa yleensä jotain yleishyödyllistä ja alkaa kantaa kortensa yhteiskunnan kekoon. Ylioppilas sen sijaan luulee olevansa parempaa kastia ja alkaa hahmotella miten saisi helpoiten eväät kasaan opiskellen aluksi kymmenisen vuotta lisää ja mahdollisesti alkaa teettää ikävemmät hommat muilla. Kummassa tapauksessa on syytä juhlaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli yhteiset valmistuijaisjuhlat serkun kanssa, minä valmistuin merkonomiksi ja serkku ylioppilaaksi. Arvaa muuten kumpi meistä sai lahjat ja kumpi laitettiin keittämään kahvia vieraille :(
Apua. Sukulaisesi saisivat hävetä, erityisesti vanhempasi.
En tiedä vieläkö näin ajatellaan, mutta ainakin tuttava piireissä on mammoja joka kehuskelevat sillä kuinka kielsivät omaa nuorta hakemasta amiksen ja kannustivat menemään lukioon että saisivat sieltä hatun ja laudaturit sekä pääsivät lehtiin ja uutisiin.