43v Soile vieraili ensimmäistä kertaa Helsingissä
Juttu luettavissa hesarissa: https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009586347.html
Oli kyllä mukava juttu, sopivan elämän makuinen. Uusikaupunkilainen Soile vieraili pääkaupungissa ja HS:n toimittaja oli matkaoppaana.
Tästä jtusta jäi hyvä mieli.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihania ihmetyksen aiheita🙂, ja tuo metroon juokseminen onkin ihan aiheellinen ihmetys, koska niitä tosiaan kulkee niin tiheästi.
Mutta se on tämä nykymaailman vauhti sellaista ja kaupunkilaisten, vai ylipäätään ihmisten, kiire.Pk-seudulla asun itsekin ja asunut jo vuosikymmeniä, lähtöisin olen Pohjois-Karjalasta.
Metroon juokseminen voi olla tarpeen, jos juna lähtee pian.
Me kaikki ei aina osata olla niin aikataulussa, että välttyisimme juoksemiselta...
Metroja menee muutaman minuutin välein. Siksi on hassua, että ihmiset juoksevat kuin henkensä edestä niihin ja pahimmillaan tunkevat repun tai käden sulkeutuvien ovien väliin.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni hymyilytti kohta, jossa Soile kuvailee hälytysajoneuvoja. Helsingissä niihin ei kukaan kiinnitä sen kummempaa huomiota. mutta jos "ukissa" joku hälytysajoneuvo ajaa pillit päällä, niin paikalliset saattaa lähteä letkana perään autoillaan uteliaana, että missä palaa?
Jep, ja niillä taisi olla joku kanavakin mitä pitkin tiedotetaan kaikille mitä on tapahtunut. Puistattava ajatus, että mikäli joku epäonni kohtaa, saat sairaskohtauksen, talo palaa tai omainen kuolee, innokkaimmat tiedottajat seuraavat ambulanssin perässä autoillaan. Charming.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jaksaa kyllä ihmetyttää, että nykyglobalisaation aikana joku ei koe mitään tarvetta koko elinikänään nähdä muuta kuin oman kotikylänsä. Mutta hyvähän se, eipä ole ainakaan ollut matkustelun takia kiihdyttämässä ilmastonmuutosta. Mietin kyllä mitä puhumista olisi kyseisen henkilön kanssa, olisi toisaalta kiva tavata ja katsoa miten kävisi.
Valitettavan usein koko elämänsä maalla viettäneen kouluttamattoman ihmisen maailmankuva on täysin erilainen koulutettuun maailmaa nähneeseen kaupunkilaiseen. Elämänpiiri ja kiinnostus maailmanmenoon on useimmiten ihan erilainen. Maalla eläminen sinänsä ei tee kenestäkään junttia, mutta kouluttamattomuus, kapeakatseisuus ja maailmaa näkemättömyys tekee.
Ei sillä, etteikö elämä olisi todennäköisesti auvoisempaa siellä maalla pienissä ympyröissä.
Melko paksua väittää että helsinkiläinen on yhtä kuin maailmaa nähnyt avarakatseinen ja koulutettu ihminen :D
Ei siinä niin sanottu, vaan verrattiin koulutettua, maailmaa nähnyttä kaupunkilaista kouluttamattomaan, liikkumattomaan maalaiseen.
Entäpä kouluttamaton helsinkiläinen? Miten se maalla asuminen asiaan vaikuttaa? Onko helsinkiläinen kouluttamaton eri asia kuin maalla asuva?
Tämä vastausketju lähti jonkun ihmettelystä, ettei kiinnosta nähdä kotikylää pidemmälle ja mitähän keskusteltavaa sellaisen ihmisen kanssa olisi. Isossa kaupungissa törmää väkisinkin hyvin monenlaisiin ihmisiin ja elämäntilanteisiin. Se jo pelkästään avartaa maailmankuvaa.
Tästä olen eri mieltä. Pienillä paikkakunnilla kaikki käyvät samoja kouluja eikä kukaan voi eristäytyä omiin piireihin.
Helsingissä koulut, asuinalueet ja kaikki muukin on eriytynyttä. Ihminen voi hyvin seurustella vaikkapa vain korkeasti koulutettujen keskiluokkaisten ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Soile ihmetteli ihmisten kiirettä kaduilla ja metrossa. Ja että sen vastapainona istuskellaan jouten portailla ja puistoissa joutenoloon ikään kuin järjestetään erikseen aikaa. Kannattaisiko elämänrytmiä hidastaa kokonaisuudessaan?
Koska suurin osa ei asu keskustassa, vaan kiirehtivät julkisen liikenteen vaihtoyhteyttä varten. Metron vuoroväli on lyhyt, mutta jos myöhästyt, se voi tietää vaikka tunninkin odotusta seuraavaan bussiin. Soile arvatenkin kulkee Uudessakaupungissa autokyydillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihania ihmetyksen aiheita🙂, ja tuo metroon juokseminen onkin ihan aiheellinen ihmetys, koska niitä tosiaan kulkee niin tiheästi.
Mutta se on tämä nykymaailman vauhti sellaista ja kaupunkilaisten, vai ylipäätään ihmisten, kiire.Pk-seudulla asun itsekin ja asunut jo vuosikymmeniä, lähtöisin olen Pohjois-Karjalasta.
Me kaikki ei aina osata olla niin aikataulussa, että välttyisimme juoksemiselta...
Metroja menee muutaman minuutin välein. Siksi on hassua, että ihmiset juoksevat kuin henkensä edestä niihin ja pahimmillaan tunkevat repun tai käden sulkeutuvien ovien väliin.
Metro kulkee, mutta jatkoyhteyspä ei ehkä kuljekaan kun 3-4 kertaa tunnissa, mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää.??!?! Jos mä olen menossa työpaikkahaastatteluun, niin todella haluan olla ajoissa, siinähän ihmettelet, jos juoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metro kulkee, mutta jatkoyhteyspä ei ehkä kuljekaan kun 3-4 kertaa tunnissa, mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää.??!?! Jos mä olen menossa työpaikkahaastatteluun, niin todella haluan olla ajoissa, siinähän ihmettelet, jos juoksen.
Kannattaisi varmasti lähteä ajoissa työhaastatteluun ettei tartte juosta ja tulla perille hiki päässä. Kiire on useimmiten keinotekoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni hymyilytti kohta, jossa Soile kuvailee hälytysajoneuvoja. Helsingissä niihin ei kukaan kiinnitä sen kummempaa huomiota. mutta jos "ukissa" joku hälytysajoneuvo ajaa pillit päällä, niin paikalliset saattaa lähteä letkana perään autoillaan uteliaana, että missä palaa?
Jep, ja niillä taisi olla joku kanavakin mitä pitkin tiedotetaan kaikille mitä on tapahtunut. Puistattava ajatus, että mikäli joku epäonni kohtaa, saat sairaskohtauksen, talo palaa tai omainen kuolee, innokkaimmat tiedottajat seuraavat ambulanssin perässä autoillaan. Charming.
Ei ollut oma kanava vaan Tilannehuoneesta katsovat, mistä mahtaa olla kyse. Kyllä minäkin helsinkiläisenä välillä tarkistan Tilannehuoneesta, mitä on meneillään, jos haistan savua tai jos ohi kulkee tavallista useampi pelastuslaitoksen yksikkö.
Vierailija kirjoitti:
Turku on Suomen oikea pääkaupunki.
Helsinki tämmöinen nuori muovikaupunki jolla ei ole historiaa.
Ei helsinkiläisenä pitää sen verran puolustaa tässä väitteessä pääkaupunkiamme, että onhan se kuitenkin 473- vuotias kaupunki. Ei Suomesta ylettömän paljon sitä vanhempia kaupunkeja löydy. Onhan Helsingillä paljonkin omaa historiaa.
Luin itsekin tuon jutun ihan mielenkiinnosta ja Soilesta sai symppiksen kuvan. Osasi katsoa Helsinkiä neutraalisti.
Mä olen ollut jo vauvana ensimmäisen kerran Helsingissä. Asiaan toki vaikuttaa se, että äidit siskot asuu pääkaupunkiseudulla. Koulusta oltiin Helsingissä kuudennella luokalla. Olen Etelä-Pohjanmaalta ja ikää 44v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi varmasti lähteä ajoissa työhaastatteluun ettei tartte juosta ja tulla perille hiki päässä. Kiire on useimmiten keinotekoista.
Terveisin, autoilija.
Se maaseudun kiireettömyys tulee ihan kulkemisen ajansäästöstä. Ei ruuhkaa, ei vaikeuksia löytää parkkipaikkaa, on varaa pitää autoa koska asuminen on halvempaa, ei olla julkisten varassa.
Esimerkiksi sama matka Tampereella kestää henkilöautolla 20 min. ja julkisilla 1 h. Matka-ajat ovat suunnilleen samat myös Helsingissä. Autoilijat maalla tai pikkukaupungeissa eivät ymmärrä, että heille jää tosiasiallisesti enemmän aikaa vuorokaudessa sille kiireettömyydelle. Kiire ei ole keinotekoista, kiireettömyys on luksusta, johon jokaisella ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Kauhea paikka tuo Helsinki, onneksi ei tarvi käydä siellä juuri koskaan.
Haluatko perustella väitteesi?
Muutenhan tuo on aika nolla-kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koko Suomi käy Helsingissä luokkaretkellä.
Usein kyllä käy, koska kyseessä on maamme pääkaupunki. Kuuluu yleissivistykseen.
Pohjois-Suomesta katsottuna Helsinki on liian kaukainen ja kallis luokkaretkikohde.
Tuollaisia soileja löytyy ympäri Suomea. Ovat tyytyväisiä elämäänsä pienellä paikkakunnalla, eivätkä kaipaa elämäänsä mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Useimpien kiire on vain näennäistä.
Jos tosiaan on aikatauluttanut elämänsä niin tiukille, että se on joka kerta neljästä minuutista kiinni ehtiikö ajoissa paikkaan x ja sen takia juoksee muita tieltään tönien metroon (ette te avlaiset tietenkään) kannattaa uudelleenarvioida oma elämä.
Vierailija kirjoitti:
Pelottavaa, että jotkut on noin uteliaita. Eivät anna mitään yksityisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Soile olisi pitänyt viedä Kontulan ostarille keskellä päivää, niin olisi nähnyt sitäkin puolta pääkaupungista. Olisi saanut "elämänmakuisen" kokemuksen.
Olen aikanaan siellä käynyt ja asun Tampereella. Ajattelin heti että kamala paikka ja ihmiset pisti silmään ja ei hyvällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia soileja löytyy ympäri Suomea. Ovat tyytyväisiä elämäänsä pienellä paikkakunnalla, eivätkä kaipaa elämäänsä mitään muuta.
Helsinki nyt sellainen paikka että moni ei vaan tykkää eikä halua edes käydä siellä.
T.Tampere entinen Keravalainen ja Helsingissä töitä tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea paikka tuo Helsinki, onneksi ei tarvi käydä siellä juuri koskaan.
Haluatko perustella väitteesi?
Muutenhan tuo on aika nolla-kommentti.
En tykkää minäkään. On luotaantyöntyvä.
T.Eri
Niin, on se kumma, ettei ymmärretä, että jollakulla voi olla lääkäri, kokous, tapaaminen tasan kello jotain, Jos on useampi vaihto kulkuneuvojen välillä, voi mennä aikataulu tarkalle. Ei siellä metroasemalla huvikseen juosta.