Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaaninen gluteeniton valmispiirakkapohja? Onko olemassa?

Vierailija
04.06.2023 |

Pakasteesta löytyy Joko gluteenittomia tai vegaanisia valmistaikinoita, mutta onko joku joka on molempia? Google ja kauuppareissut eivät tuottaneet tulosta.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaura sopii, niin Pirkan kaurataikina on gluteeniton ja vegaani:

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-kaurataikina-450g-gton-64104…

Tosin toi on enemmän leipätaikinatyyppinen, koska sisältää hiivaa. Taitaa olla ainoa vegaani ja gluteeniton? Valmistaikinoissa ei oikein ole valikoimaa näillä vaatimuksilla.

Itse teen aina piirakkataikinan itse, mulla on vakio-ohje, jolla teen pohjan nopeammin kuin mitä valmistaikina ehtisi sulaa, mut se ei ole gluteeniton eikä vegaanikaan. Netistä tottakai löytyy sitten näitä ohjeita.

Kotilieden ohje piirakkataikinaan on tällainen:

Gluteeniton pohja:

150 g keitettyä perunaa

150 g margariinia

3 dl gluteenitonta jauhoseosta

2 rkl vettä

0.5 tl leivinjauhetta

Tää edellyttää 10min esipaiston ennen täyttämistä.

K-Ruoka-sivuilta löytyy ohje, jonka voi tehdä vegaanisena (eikä vaadi esipaistamista):

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/gluteeniton-piirakkapohja

Itse testaisin eka tuon K-Ruuan version, sen sivuston ohjeet ovat yleensä toimivia (jos oikeasti tekee ohjeen mukaan). Tuon taikinan voisi myös tehdä etukäteen, kaulita littanaksi ja pakastaa, silloin se olisi hieman valmistaikinatyyppinen (ja kerralla kannattaisi tehdä useampi taikina pakastimeen odotelemaan).

Mutta eihän toi mikään valmistaikina ole.

Vierailija
2/3 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupassa on ihan hyllyssä noita valmiiksi kypsennettyjä piirakkapohjia. Kallein niistä on tietenkin se vegaaninen ja gluteeniton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän