Kumpaa kellonaikamuotoa käytät? 10:00 vai 10.00 ?
Itse olen aina käyttänyt muotoa 10:00 mutta nyt vasta opin, että suomen kielen pilkkunipottajalautakunnan tms. mukaan oikea muoto onkin 10.00
Aika erikoista. Kaksoispistehän se aina on ollut.
Kommentit (100)
Ymmärtän molemmat niin että siinä tarkoitetaan kello kymmentä. Se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän olisi loogista, että päivämäärässä käytetään pistettä ja kellonajassa kaksoispistettä. Silloin ne erottuvat selvästi, kun merkitään peräkkäin molemmat.
Mikä peruste tälle epäloogiselle pisteen käytölle kellonajassa edes on?
Anteeksi mitä? Jos asiayhteydestä ei ilmene tarkoitetaanko kellonaikaa vai päivämäärää, kellonajan eteen voi laittaa kello tai lyhenteen klo. Keskellä lausetta tätä ongelmaa ei ole koska 6.10. tarkoittaa 6. lokakuuta ja 6.10 tarkoittaa kellonaikaa kymmenen yli kuusi aamulla.
Miksi laittaa "klo. 15.10" koska "15:10" on lyhyempi ja tarkoittaa yksiselitteisesti kellonaikaa.
Kaikesta sitä voidaankin kiistellä :D
Klo-lyhenteeseen ei tule pistettä.
Myös 15.10 on yksiselitteisesti kellonaika. 15.10. taasen päivämäärä :)
Poikkeussäännön poikkeukset ne vasta tekevätkin kieliopista helppoa. "Lyhenteen loppuun tulee piste - paitsi jos lyhenne on klo"
Ei tuollaisia aivovammaisia nippelisääntöjä pitäisi olla olemassa ollenkaan.
Sääntö on se, että kun sitä ei ole lyhennetty lopusta, niin silloin ei tule pistettä, eli "kello" ja "klo", niin niissä se o-kirjan on sama loppu molemmissa. Mutta jos olisi esim. "vrt. = vertaa", niin silloin tulee piste, koska se on lyhennetty sanan lopusta.
Vierailija kirjoitti:
Kaksoispistettä. Koska se tekee selväksi kyseessä olevan kellonaika.
Esim 10.8 jättää tulkinnanvaraa onko kyseessä päivämäärä vai kellonaika.
10.8. olisi päivämäärä.. 10.8 on kellonaika. Huomaatko eron?
Vierailija kirjoitti:
Millaisia riskejä on kellonajan käytöstä? Koukuttaako se tai meneekö siitä kuinka sekaisin?
Ainakin siitä saa ongelman väännettyä, kun pikkasen pinnistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, ettei ihmiset käytä tuota oikein. Joten siihen ei voi luottaa. Kaksoispistettä ei kukaan käytä väärin. Joten se on yksiselitteisempi tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen kellonaika on 10.8?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitä minä kysyisin ilmoittajalta. Päivämäärä se ei kuitenkaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän olisi loogista, että päivämäärässä käytetään pistettä ja kellonajassa kaksoispistettä. Silloin ne erottuvat selvästi, kun merkitään peräkkäin molemmat.
Anteeksi mitä? Jos asiayhteydestä ei ilmene tarkoitetaanko kellonaikaa vai päivämäärää, kellonajan eteen voi laittaa kello tai lyhenteen klo. Keskellä lausetta tätä ongelmaa ei ole koska 6.10. tarkoittaa 6. lokakuuta ja 6.10 tarkoittaa kellonaikaa kymmenen yli kuusi aamulla.
Miksi laittaa "klo. 15.10" koska "15:10" on lyhyempi ja tarkoittaa yksiselitteisesti kellonaikaa.
Voi hyvä luoja. Lyhenteessä klo ei käytetä pistettä.
Mä laitan aina klo:
Revi lisää pelihousujasi.
Älä kuvittele liikoja itsestäsi. Kukaan ei revi pelihousuja ihmisen takia, jolle yritetään hyvää hyvyyttään kertoa miten joku asia kuuluu tehdä, mutta ei vaan mene perille.
Ai kellonaika 10.8. Mitäköhän se tarkoittaisi?
Kyllä on kirjoittajalla tai lukijalla jotain häikkää, jos ei viestistä selkeästi ilmene, onko kyseessä kellonaika vai päivämäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tajua 10.8 tarkoittavan päivämäärä sen vuoksi, että perästä puuttuu piste, niin sitten on kyllä älyltään erittäin vajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä luoja. Lyhenteessä klo ei käytetä pistettä.
Mä laitan aina klo:
Älä kuvittele liikoja itsestäsi. Kukaan ei revi pelihousuja ihmisen takia, jolle yritetään hyvää hyvyyttään kertoa miten joku asia kuuluu tehdä, mutta ei vaan mene perille.
Sä tässä kuvittelet itsestäsi liikoja.
Tämä kellonaika 10.8 on pelkkää trollaus pskaa. Töissäni eräs hyvin yksinkertainen kehitysvammainen harjoittelijakin ymmärtää asian, pisteillä tai ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10.8 ei kyllä ole kellonaika. 10.08 sen sijaan on. Eihän kukaan kirjoita esim. 10.5, kun tarkoittaa viisi yli kymmenen.
Ja kyllä se on piste, kun kellonajoista puhutaan. Aloitin koulun vuonna 1990 ja näin silloin opetettiin.
Hankalia nämä kyllä tuntuu olevan. Jopa firman virallisessa tiedotteessa oli päivämäärä kirjoitettu 1.7 -2023. Miten on edes mahdollista keksiä tuollainen hirviömuoto? Ja miksei kukaan kirjoitustaitoinen saa tarkistaa noita julkisia tiedotteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa käytetään 10.00. Nämä opittiin jo ala-asteella.
Taidamme olla eri ikäpolven lapsia, sillä minulle opetettiin ala-asteella 10:00.
Ala-astetietämyksellä ei aikuisena pärjää. Olen itse kirjantekijä (enkä ole käynyt ala-astetta, vaan lapsuudessani oli kansakoulu ja oppikoulu, joka jakautui keskikouluun ja lukioon), ja kustantamoissa menee läpi vain muoto 10.00.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tajua 10.8 tarkoittavan päivämäärä sen vuoksi, että perästä puuttuu piste, niin sitten on kyllä älyltään erittäin vajaa.
Sinä tässä olet vajaa. Järjestysluvun perään tulee piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se yleensä tajuamisesta olekaan kiinni, konteksti useimmiten kertoo merkityksen. Mutta jos saa esimerkiksi hääkutsun päivämäärälle 1.8 - niin tietää minkä koulutustason pariskunta on kyseessä.
Miksi ei kirjoittaisi samalla vaivalla oikein, kun se vaatisi vain yhden pisteen lisää jo kirjoitettuun?
Vierailija kirjoitti:
Tapaaminen on 2.3 6.7.
Onnea vaan tuon tulkitsemiseksi oikein!
Ei tuota voi tulkita, koska tuossahan ei ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa käytetään 10.00. Nämä opittiin jo ala-asteella.
Taidamme olla eri ikäpolven lapsia, sillä minulle opetettiin ala-asteella 10:00.
Minulle myös. Ja vielä lukiossakin käytettiin tuota merkintää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10.8 ei kyllä ole kellonaika. 10.08 sen sijaan on. Eihän kukaan kirjoita esim. 10.5, kun tarkoittaa viisi yli kymmenen.
Ja kyllä se on piste, kun kellonajoista puhutaan. Aloitin koulun vuonna 1990 ja näin silloin opetettiin.
Hankalia nämä kyllä tuntuu olevan. Jopa firman virallisessa tiedotteessa oli päivämäärä kirjoitettu 1.7 -2023. Miten on edes mahdollista keksiä tuollainen hirviömuoto? Ja miksei kukaan kirjoitustaitoinen saa tarkistaa noita julkisia tiedotteita?
Tuokin ero toimii vain jos minuutteja on alle kymmenen. Esimerkiksi 10.10 vs 10.10. Minusta on paljon yksiselitteisempi laitaa 10:10 vs 10.10.
Mä laitan aina klo: