Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuroottinen kontrolloiva vaimo

Vierailija
08.06.2026 |

Vaimo on mököttäjätyyppiä. Jos hän ei saa tahtoaan läpi tai meillä on eripuraa, hän mököttää päiväkausia ja kohtelee minua kylmästi. Avioliiton alkuaikoina mietin öisin pääni puhki, miten saan hänet paremmalle tuulelle ja välit takaisin hyväksi. Usein myönnyin lopulta vaatimuksiin.

Nyt mitta on tullut täyteen. Jos hän ei halua kuulla minun puoltani asioista ja ole valmis kompromisseihin, vaan nukumme välillä viikkotolkulla parisängyssä kuin ventovieraat, en ymmärrä, miksi hän haluaa roikkua tässä liitossa?

Olen alkanut etääntymään hänestä. Hän myös jollakin tasolla aistii tämän, koska välillä hän syyttää minua pettämisestä. Haluaa tarkistaa sähköpostini ja puhelimeni. Kahlaa läpi someani ja itkeskelee, jos hänen mielestään olen tykännyt "asiattomasti" toisten postauksista, ollut yhteydessä ihmisiin kertomatta hänelle tai kuinka rivien väleistä voi aistia "epäasiallisuutta"... vain saadakseen riidan aikaan. Meno on välillä sairasta.

Järkipuhe ei auta. Hänellä on omasta mielestään "oikeus" kohdella minua huonosti, itse olen siihen syypää, ja hänen reaktionsa ovat normaalia käytöstä. Tämä ei taida muuttua ikinä kummemmaksi? Ainakaan ilman ammattiapua?

Avioliittovuosia takana neljä, 2-vuotias lapsi.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuushäiriö. Lähde.

Vierailija
2/46 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lapsi mukaan, kun lähdet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoita rakkautta ja välittämistä, jollei se auta, menkää terapiaan, jollei sekään auta niin erotkaa. 

Vierailija
4/46 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusikat jakoon vaan. Tuskin hänen perusluontensa ja tapansa tuosta muuksi muuttuu. Ei ainakaan ilman todellista herätystä, kuten avioerohakemuksen ensimmäinen vaihe.

Vierailija
5/46 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimolla on varmaan kotoa tullut malli tämmöisestä kontrolloinnista. Tai sitten taustalla on vaimon huono itsetunto ja pelko siitä, että tulee jätetyksi ja sen takia mies pidetään kontrollissa, ettei pettämistä ja eroa pääsisi tapahtumaan. Ehkä vaimon itsetunnon tukeminen auttaa, jos haluat liiton säilyttää. Toisen ihmisen itsetuntoa voi auttaa paranemaan mm. seuraavilla tavoilla: osoita aitoa kiinnostusta ja kuuntele, ysy toisen mielipiteitä ja osoita, että hänen ajatuksillaan on väliä, kehu tekoja ja ominaisuuksia, anna konkreettista ja vilpitöntä palautetta.

Nythän mielipiteesi vaimosta on, että vaimo on neuroottinen ja kontrolloiva, eli ajattelet hänestä pääsääntöisesti negatiivisesti. Siitä ei voi kuin parantaa ja ruveta hakemaan vaimosta hyviä puolia ja ruveta pönkittämään niitä.

Vierailija
6/46 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä haluat roikkua tuollaisessa parisuhteessa?

Vierailija
7/46 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontrolloiko ja mököttikö hän jo suhteenne alussa? Jos ei, niin miksi ei? Mikä on muuttunut? Et sinä tästä nyt selviä pelkästään sitä vaimoa syyttelemällä.

Vierailija
8/46 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta terveeltä suhteelta. Miten tuollaiseen olet päätynyt? Itse lähtisin.

Vierailija
9/46 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpommin sanottu kuin tehty. Ei lasta ja äitiä Suomessa eroteta, oli äiti sitten millainen tahansa.

Ap

Vierailija
10/46 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kontrolloiko ja mököttikö hän jo suhteenne alussa? Jos ei, niin miksi ei? Mikä on muuttunut? Et sinä tästä nyt selviä pelkästään sitä vaimoa syyttelemällä."

Harva suhde syntyisi jos ihminen näyttäisi huonoimmat puolensa avoimesti heti alussa. Lisäksi on se alun hormonimyrsky joka saa ihmiset ihan oikeasti sekä käyttäytymään eri tavalla kuin myös näkemään sen kumppanin eri silmin.

Vierailija
11/46 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpommin sanottu kuin tehty. Ei lasta ja äitiä Suomessa eroteta, oli äiti sitten millainen tahansa.

Ap

Kuinka yllättävää, että tämäkin paljastui inkkelin provoksi.

No, eiköhän älykääpiöt tästäkin kunnon miehet vs. naiset -tappelun taas aikaan saa. 

Vierailija
12/46 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Kontrolloiko ja mököttikö hän jo suhteenne alussa? Jos ei, niin miksi ei? Mikä on muuttunut? Et sinä tästä nyt selviä pelkästään sitä vaimoa syyttelemällä.""

On kaksi eri asiaa että onko ap tehnyt jotain väärin (varmasti on) ja miten vaimo siihen reagoi. Mökötys ja kontrollointi on aina väärä käytösmalli oli se toinen sitten tehnyt mitä tahansa.

Vierailija
13/46 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau. Eli siksi että vaimo mököttää joskus ap:lle pitäisi äiti ja lapsi erottaa? Ehdottomasti suurin osa pienistä lapsista on kuitenkin läheisempiä äidin kuin isän kanssa, eikä mistään käy millään lailla ilmi että äiti olisi lapselle paha.

Vierailija
14/46 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te riitelette ja olette jatkuvasti eri mieltä? 

Vierailija
15/46 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jaaha, 0/5.

Vierailija
16/46 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä haluat roikkua tuollaisessa parisuhteessa?

En enää haluakaan. En halua elää suhteessa, jossa ei pyritä sopuun ja yhteisymmärrykseen.

Ap

Vierailija
17/46 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas lähikuvassa kulahtaneen näköinen.

Vierailija
18/46 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau. Eli siksi että vaimo mököttää joskus ap:lle pitäisi äiti ja lapsi erottaa? Ehdottomasti suurin osa pienistä lapsista on kuitenkin läheisempiä äidin kuin isän kanssa, eikä mistään käy millään lailla ilmi että äiti olisi lapselle paha.

Älä nyt ota tätä niin vakavasti. Aloittajan mueliluvituslapsi voi vaikkaa jättää molemmat vanhempansa ja lentä Mikämikämaahan.

Vierailija
19/46 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ai, tämä on taas näitä. Hohhoijaa.

Vierailija
20/46 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tulee eron jälkeen helpommaksi, ihme neuvoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi