äiti, jolla on kiittämätön 12-vuotias, vastaa kysymyksiin!
Kommentit (50)
Vierailija:
Onkohan sulla liian kovat vaatimukset, jos pojasta tuntuu etta han on epaonnistunut koulussa jos saa alle 8 kokeissa? Samoin odotus siita etta 12-vuotias poika haluaisi leipoa sun kanssa joulutorttuja, kuulostaa aika utopistiselta.
Että vaatimus ei mielestäni ole yhtään liiallinen koska poika ON älykäs ja saa helposti vähintään sen kasin vilkaisemalla edes vähän sinne kirjan suuntaan. Kutonen kokeista tarkoittaa että kirjaa ei ole todella edes avattu, ja sellaisia numeroita tulee vain lukuaineista, esim. matikka, äikkä, kuvis, liikunta automaattisesti ysejä vaikka ei kotona tee ikinä mitään niitten eteen.
No okei, joulutortut ehkä vähän huono esimerkki tässä tilanteessa, mutta yritin jotenkin opettaa lapsille että juhlien valmistelupuuhat voisivat olla kivojakin (ikähaarukka neljällä lapsella 2-12), ja harmittaa kun se on mahdotonta!
ap
Ne saatiin kitkettyä, mutta ei se luonne mihinkään muutu. Kuoleman väläyttely on häneltä kiristyskeino...
Ja joo. Kontrolloin kavereitten kanssa vietettyä aikaa juuri siksi että pysyisi poissa huonoista hommista, niitten kanssa se tyhmyys juuri tiivistyy.
sp
pojan täytyy " ansaita" kaikki. Ja otsikossa sanot häntä " kiittämättömäksi" !?
Mistä hänen pitäisi olla kiitollinen?
Ehkä hänestä vain tuntuu, ettei hänestä välitetä? Murrosikäisistä usein tuntuu siltä.
mutta valitettavasti se on tämän lapsen kohdalla välttämättömyys, muuten arki ei vaan suju. Kiittämättömällä tarkoitan just sitä että jos antaa vapautta sitä käytetään väärin ja jos järjestetään ekstrakivaa niin käteen jää yleensä joko se että poika on tyytymätön koko hommaan tai parhaassa tapauksessa se että poika kiukuttelee sen loppumista.
Meillä jää loput kolme lasta lähes vaille kasvatusta kun tota yhtä lasta pitää kasvattaa niin kovasti, mutta kumma kyllä he ovat erittäin kilttejä ja tottelevaisia. Toki myönnän että kohteluun syntyy väkisin eriarvoisuutta, kun yhden kanssa on jatkuvasti väännettävä kättä, mutta totta totisesti yritän hyvinä hetkinä antaa positiivista läheisyyttä niin paljon kuin ikinä pystyn!
ap
Ja löysää hihnoja välillä kunnolla. Anna sen pojan olla niiden kavereiden kanssa. Et sinä loppupeleissä pysty lapsesi kavereita kuitenkaan määrittelemään. Sitä paitsi lapset kuitenkin hakeutuvat tietynlaisten kavereiden seuraan. Jostain olen lukenut, että esim. samanlainen tapa puhua asoista yhdistää lapsia. Eli siis kotoa opittu tapa.
Vierailija:
Ja löysää hihnoja välillä kunnolla. Anna sen pojan olla niiden kavereiden kanssa. Et sinä loppupeleissä pysty lapsesi kavereita kuitenkaan määrittelemään. Sitä paitsi lapset kuitenkin hakeutuvat tietynlaisten kavereiden seuraan. Jostain olen lukenut, että esim. samanlainen tapa puhua asoista yhdistää lapsia. Eli siis kotoa opittu tapa.
en löysää hihnoja tuosta vaan ennen kuin poika jotenkin osoittaa olevansa luottamuksen arvoinen. Löysäystä on aikaisemmin harrastettu, mutta se johti vain pahempaan lopputulokseen, niin kotona kuin muuallakin.
Varmaankin poikaani ja kavereitaan yhdistää jokin asia ja se on kapinallisuus, sen syntymekanismi ei kyllä ole ainakaan meillä tiedossa, ainakaan meidän perheellä ja kavereitten perheillä ei totisesti ole mitään yhteistä!
Mutta tyynestikö pitäisi hyväksyä se että poikani menee hunningolle kohta " tarkkikselle" joutuvien kavereittensa seurassa?
ap
viemisissä jne. Ja sitten vaikka perutte koko homman, jollei kundi ryhdistäydy. Mutta paha mieli silloin pitäisi tulla pojallesi, ei sinulle. Miksi sinä pahoitat siitä mielesi?
Äiti kontrolloi kaikkea!
Tuon ikäisen pitää jo osata siivota oma huoneensa ja huolehtia vaatteensa pyykkin! Anna pojan tehdä omaan tahtiin.. Se kyllä siivoaa sitten kun on siihen valmis ja tuntee tarvetta. Välissä voit toki muistutella!
Ja ei hyvänen aika siis, 12 vuotiaan pojan synttäreille kutsut?? Eikö nyt ois vaikka fiksumpaa lähettää tekstiviestit, että silloin ja silloin mentäs ajaan formulaa äiti maksaa!
Ei voi käsittää tommosta ison pojan paapomista.. Pojalla on alkava murrosikä ja kaipaa omaa rauhaa.. Ne varastelutkin vain osoitus siitä, että tahtoo päättää itse omista asioistaan ja haluaa vastustaa auktoriteetteja!!
jos siis kolme tuntia peliä kotona viikossa riittävät ( + kavereilla pelattavat pelit, jotka ovat muuten järjestään k 18). Mutta kun haluaa hommata lisää. Hyvähän se että oppii samalla niitä kotitöitäkin.
Ja minulle tulisi paha mieli synttäreitten peruuntumisesta, koska haluan että pojallani olisi kivaa synttäreillään ja hän nauttisi elämästään, eikä kärsisi taas yhtä typerää rangaistusta tyhjänpäiväisistä tuittuiluista. Mutta eivät ne synttärit nyt peruunnu, koska poika meni viemään kutsut, kun lupasin että se on yhden " kotityöpisteen" arvoinen. Tyhmää tietysti suostua lapsen harjoittamaan kiristykseen, mutta älytöntä pilata se vähäkin ilo elämästä vain näyttääkseen valtaansa. Synttärit ovat kuitenkin vain kerran vuodessa...
ap
Vierailija:
Peliaikaa annettiin synttärilahjaksi 20 tuntia ja soittoharrastuksen lopettamisesta luvattiin keskustella keväällä kun lukukausi päättyy.
Siis lähti itsenäisyyspäivänä kavereilleen viemään kutsuja?? Ja sinä yrität käytöstapoja opettaa.. Siis täh? Tulee varmasti vihaisena takaisin kun jossain talossa emäntä saattaa heittää pihalle!! Ja sinä sitten taas tulkitset, että poika sinua loukkaa.. Sinä itse aiheutat hänelle näitä tilanteita moukkamaisella käytökselläsi! Hänen on pakko olla sinulle vihainen kun olet niin auttamattoman tyhmä! Yrittää nyt itsenäistyvää lasta kontrolloida jollain 3 vuotiaan tuhmuus ja kiltteyspisteillä!!
Pakko ne kutsut oli tänään viedä kun ajot on jo huomenna ja pojalla on ollut monta päivää aikaa antaa ne kutsut kavereilleen mutta eipä vaan ole tullut koskaan muistaneeksi moista. Suullisesti on sanonut että ne olis, mutta kun ei ole tiennut kellonaikaa ja se on huomenna heti koulun jälkeen!
Jos käytös on kolmevuotiaan niin on oltava kolmevuotiaan kiltteyspisteet ;)
ap
Siis oikeesti, suurin osa vaan haukkuu äitiä! Minusta hän tosiaan yrittää parhaansa eikä pojan tuittuilua voi laittaa sen piikkiin että kun äiti ei ole kiva. Kyllä murrosikäiselläkin pitää jotain tapoja olla! Ei kaikesta tarvitse pitää ja totta kai pitää olla omia mielihaluja mutta jos kerran äiti oli sitä mieltä että poika haluaa vain pelata niin eihän se hyvältä kuullosta.
Totta kai pitää ymmärtää että poika on itsenäistyvässä vaiheessa, mutta pojan pitää myös ymmärtää, että vapaudet pitää ansaita. Ei perheen tarkoitus ole olla lapsen kynnysmattona. Huonosta käytöksestä pitää olla seuraukset. Vastuuta PITÄÄ opettaa.
Jos peliaika on ainoa " valuuttasi" niin käytä sitä.
Tosissanneko olette sitä mieltä että 12-vuotias on " itsenäinen nuori" jonka pitää saada päättää itse elämästään, väliäkö sillä jos päätös on lintsata koulusta, ja katsella + pelata sen sijaan k18-viihdettä, varastella, tehdä tuhotöitä ja eipä aikaakaan niin myös tupakoida, ryypätä ja naida mielenkiintoisessa huligaaniseurassa?
ap
Ajattelin jo että tästäkö johtuu että pojalle ei kunnon kavereita tunnu löytyvän. Aika paljon omituista ainesta vanhempina...
ap
En tiedä ketään joka järjestäisi ton ikäsille synttäreitä noin, että lähettää lapsen viemään kutsuja. Kyllä ton ikäset itse hoitavat kutsunsa esim. tekstarilla ja jos ei hoida, niin ei tule synttäreitä. Ja ei ole äidin tehtävä valittaa, että pojalta menee kaikki kiva sivu suun. Kyllä poika tuossa iässä tajuaa, että omat on synttärit.
Mitä tulee leipomiseen ynnä muuhun kodin puuhiin, en tiedä ketään ton ikästä poikaa joka ilahtuu ajatuksesta leipoa äidin kanssa. Tuon ikäiset usein murjottavat, ei kiinnosta pulkkamäki, pikkusisarusten kanssa ulkoilu, ei askartelu, mökkeily perheen kanssa eikä muu. Ja se on ihan normaalia, kuuluu ikään. Löysää vähän!
Ei sinun lapsesi tarvitse olla sinulle kiitollinen. Sinä itse olet hänet päättänyt tänne hankkia ja sinun käsissäsi on lapsesi elämä. Jos teidän vuorovaikutuksenne ei toimi, on syy SINUSSA ei lapsessasi. Et voi syyttää lastasi sellaista. Sinun täytyy muuttaa nyt toimintatapojasi eikä syytellä lastasi. Pahimmassa tapauksessa lapsesi on sinulle katkera koko lopun elämänsä. Minä olen isälleni edelleen, joka syytti minua koko lapsuuteni siitä, etten MINÄ tullut toimeen isäni kanssa.
Pitaako 12-vuotiaan tosiaan hoitaa pikkusisarusta ja tehda noin paljon siivousta saadakseen pelata tietsikalla? Kokeista pitaa tulla yli 8, ja kavereiden luona ei saa olla paria tuntia kauempaa. Yksi pakollinen ' hyva' harrastus on pakko olla.
Kuulostaa aika ankealta.
12-vuotiaalla pojalla ei valttamatta ole kovin paljon kiinnostavaa tekemista. Seurapelien pelaamiseen ja palapelien kokoamiseen han on liian vanha. Samoin piirtamiseen. Lukeminen ei kaikkia kiinnosta, ja kaikkein vahiten pakottamalla. Mina sinun asemassasi kannustaisin kavereiden kanssa olemista ja antaisin siihen paljon enemman vapautta. Vaikka suurin osa ajasta menisikin tietsikan aaressa, siina samalla tulisi kuitenkin seurusteltua ja rentouduttua oman ikaisten kanssa, ja joskus saattaisi vahingossa joku muukin innostaa, vaikka pallon potkiminen tai elokuvissa kaynti tms. Eika olisi aiti niskan takana sekunttikellon kanssa sanomassa etta nyt on imuroinnilla ansaittu aika loppu.