Naiskirkkoherra vihki oman homoksi ruvenneen poikansa!!!!!!!!
Kommentit (1650)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K u v a i l e p a, "Uskovainen lesbo" miltä Jumala näyttää, kun häntä ei kukaan muu ole nähnyt. Mielenkiintoista. - Tuskinpa valehtelet kun olet uskovainen.
En valehtele. Voisin yrittää kertoa, mutta kuulostaisin varmaan täysin idiootilta ja nolaisin itseni. Sitä on hyvin vaikea selittää, ehkä joskus pystyn sen kokemuksen jollain tavalla kertomaan tai välittämään.
T. Uskovainen lesbo
Miksi sinä kaipaisi semmoisen instuution hyväksyntää, jolle on vaikea hyväksyä sinua sellaisena kuin olet?
Suomen luterilaisen kirkon toiminnassa on huvittavaa miten papit yrittävät miellyttää sekä liberaaleja että konservatiiveja samanaikaisesti. Kun yhteen suuntaan kumartaa, niin toisen suuntaan pyllistää. Homoja ja lesboja lienee jokaisessa tunnetussa kulttuurissa ollut tietty vakiomäärä (noin 5 %) aivan kuten vasenkätisiäkin olipa kyse sitten Yhdysvalloista, Kiinasta tai Saudi-Arabiasta.
Harva kai muuten haluaisi ehdoin tahdoin kuulua johonkin vähemmistöön. Tosin minä kuulun täysin vapaaehtoisesti raittiiden ihmisten muodostamaan vähemmistöön, mutta en pidä sitä suurena ongelmana sosiaalisten suhteiden kannalta.
T. Pakanallinen lihaasyövä oikeakätinen heteromies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että toisten ihmisten sukupuolielämään puututaan ja tullaan arvostelemaan, on ihan samaa linjaa muunkin pohjalaisten uskovaisten meiningin kanssa. Jos on lestadiolaissakkia, niin heille ei kelpaa kukaan muu kuin lestadiolainen. Esimerkiksi tämä poikansa vihkinyt naispappi ei kelpaa, koska on nainen: yksikään lestadiolainen ei kirkossa varmasti istu, kun hän siellä on saarnavuorossa tai liturgina. Saivat tästä nyt vain sopivan keppihevosen, josko saataisiin oikeauskoinen pappi tilalle.
En ole lesta, vaan yhteiskristillinen.
No sitä puhuttiin jo 20 vuotta sitten, että naispappeuden salliminen tulee aikanaan avaamaan oven myös sateenkaarijuttujen sallimiseen kirkossa, ja niin on käynyt. Naisille ja naispapeille tyypillistä on sääliminen sellaisissakin paikoissa, jossa tulisi vain rauhallisesti sanoa "ei".
Siis kyllä Raamatussa naisia on, pääsevät siellä ääneen ja heitä arvostetaan, mutta ei naispastoreita. Naisille on ominaista liiallinen tunteenomaisuus ja sääntöjen ruuvaaminen säälin takia.
Niin. On minulla tosiaan kokemusta teistä "yhteiskristillisistäkin". Oma sisareni kuuluu niihin, jotka kulkevat niin vapaiden suuntien kuin kansanlähetyksenkin porukoissa. Vuosikausia hän painosti jatkuvasti omilla uskonnollisilla mielipiteillään perhettämme. Ei lopettanut pyynnöistäkään huolimatta, koska lähetystyötähän on tehtävä. Todella harmillista, että sitä ei ole missään raamatunjakeessa kielletty naisilta.
Hänellä on oikeus mielipiteeseensä, ja sulla omaasi.
Oletko varma ettet ole toitottanut omaa, vapaamielisempää mielipidettäsi joka paikassa? Ehkä kuitenkin olet?
Mä törmään uskovana usein siihen ilmiöön, että sateenkaariväki/liberaalit saavat puhua vaikka 100 tuntia yhteen menoa liberaaliuksia. Sitten kun niitäkyseenalaistaa, on "tiukkis, yhtriskyvytön, tuputtaja."
Toki sitten erikseen on tuputtaminen, siihen olen uskivaisena sortunut, mutta niin sortuu sateenkaariväkikin...
Meillä tämä meni ihan sillä tavalla, että sisareni asettui usein raamattu sylissään olohuoneen nurkkaan kuulustelemaan eri jakeita, ei lopettanut vanhempieni pyynnöstäkään. Hän myös pakotti kääntämään sunnuntaisin kanavan tv-jumalanpalvelukseen jälleen vastoin muiden toiveita ja lauloi kovaan ääneen mukana. Kirkkoon olisi ollut kävellen puolen kilometrin matka. Saimme lahjaksi jouluisin häneltä uskonnollista kirjallisuutta, jota emme toivoneet. Tätä tapahtui niin minun lapsuudessani hänen tullessaan kotona käymään että myöhemminkin, kun kävimme yhtä aikaa. Hänellä oli myös tapana pois muutettuani soitella näistä mielipiteistään, vängätä kielloistani huolimatta Israelista, homoista yms., vaikka jälleen kerran yritin kieltää. Puhelut jatkuivat, koska hän ei suostunut lopettamaan pyynnöistäkään huolimatta ja jos katkaisin puhelun, niin soitti takaisin. Vuosikausia.
Loppunäytös oli sitten, kun äitimme kuoli ja sisareni esitti epäilyksiään siitä, onko äiti nyt taivaassa vai sittenkin helvetissä, kun ei ollut hänen tapaansa suorittava uskovainen. Hän julisti ympäriinsä, että uskovaisena haluaa toimia oikein asioissa ja että minä voisin esimerkiksi tehdä mitä vain vilppiä milloin vain. Nämä selitykset menivät myös ositusta hoitaneelle lakimiehelle ihan niin, että olin paikan päällä kuulemassa. Hän oli googlannut sen lakimiehen ja oli kuulemma uskovainen kuten hänkin. Vielä vuosikausia äitimme kuoleman jälkeenkin hän yritti vielä saada meille perintöveroja maksettavaksi, koska tunsi huonoa omaatuntoa siitä, että olimme liian pienen perinnön vuoksi niiltä välttyneet.
Emme enää ole tekemisissä.
Ps: Itse en ole yhtään minkäänlaista sateenkaariväkeä vaan elän todennäköisesti siveämmin kuin moni uskovainen. Mutta minä olen punainen vaate uskovaisille siksi, että en suostu ottamaan heidän mielipiteitään ja julistuksiaan vastaan vaan pyrin tosiaan pääsemään näistä julistustilanteista pois, en halua kuulla sanaakaan mistään helvetistä enkä muustakaan. Julistamisen tarve on valitettavan kova eri tavoin uskovilla henkilöillä, joihin olen joutunut olemaan kontaktissa. Ehkä sitten näytän jotenkin ihmiseltä, jonka voisi hyvin kuvitella kirkon penkkiin veisaamaan, ja pettymys on suuri, kun en sitä olekaan.
Olet täysin väärässä käsityksessä. Me ev.lutit emme kaduilla saarnaa ja käännytä ihmisiä tulemaan kirkkoon. He kuitenkin tekevät suunnattoman arvokasta työtä ja saavat monet kääntymään pahan teosta sekä muita ihmisiä, että itseään kohtaan kuultuaan, että Jumala rakastaa heitäkin. Monet luopuvat alkoholista ja huumeista kokonaan. Heistä kokemuksensa myötä tulee monesti niitä kiihkeämpiä katusaarnaajia, koska tietävät mitä elämä ilman Jumalan rakkautta on. Sallittakoon se heille.
Sinä et voi mitenkään tietää, miten siveellisesti kukin uskova elämänsä elää. Nostat vaan taas kerran itsesi kaikkien ihmisten yläpuolelle ylpeydelläsi omasta siveydestäsi. Tämä, jos mikä on Jumalan tahtoa vastaan tekemistä, mutta mitä sinä siitä välität, et mitään? Olet niin rakastunut itseesi, ettei sydämeesi jää tilaa rakastaa Jumalaa ja lähimmäistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Jeesuksen seuraajat näyttävät edustavan kaikkea pahaa maan päällä. Olette esimerkillisiä, mutta täysin väärällä tavalla.
Ja ilmeisesti sinä et mielestäsi tuomitse ketään ja olet täysin irrallaan siitä? Tiedätkös, että meitä suojelee Kristuksen kilpi kaikilta loukkaavaksi tarkoitetuilta sanoilta? Ne sanat viuhuvat ohitsemme tekemättä edes muistijälkeä aivoihin. Te demonien riivaamat kiukuttelette ja arvostelette minkä ehditte. Silti sillä ei ole meihin yhtään mitään vaikutusta. Olemme Kristuksen omia ja Hän suojelee meitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nk. "Kuolleenmeren kääröt" ym. vanhat raamatun tekstien löydökset ovat osoittaneet että monia raamattuun päätyneitä tekstejä on aikojen kuluessa muokattu alkuperäisistä. Ainakin Mooseksen 3. luvun homoseksuaalisuuden tuomitseminen on tutkimusten mukaan lisätty myöhemmin. Samoin UT:n naisen asemaa kirkossa arvostelevia kohtia ei löydy tekstien vanhemmista versioista. Olisi mielenkiintoista nähdä esim. Paavalin tekstien alkuperäinen sisältö, olipa asia mikä hyvänsä.
Jos raamattu on Jumalan sanaa, niin Jumalan sanaa on se mitä alun perin on kirjoitettu, eikä se mitä joku kirjuri/kopioija on myöhemmin lisännyt, poistanut tai muuttanut. Esim. apostolin itsensä sana on kyllä painavampi kuin jonkun tuntemattoman kirjurin joka on sitä myöhemmin mennyt muuttamaan.
Väärin, kuolleen meren kääröt osoittivat Raamatun tekstin olevan täsmälleen sama kuin noissa vanhoissa kääröissä eli ei ole muutettu. Eipäs vääristellä asioita oman edun nimissä!
Eipäs vängätä perusteettomia väittämiä totuutena. Kuolleen meren kääröistä ym. vanhoista raamatun kirjojen versioista on löytynyt useita poikkeamia nykyraamatun kirjoihin verrattuna. Lisäksi raamatun eri käännöksissä on ollut selkeitä käännösvirheitä (mm. keskiaikaisen Vulgata-käännöksen väittämä että Mooseksella oli sarvet päässä - ja tämä oli harmittomammasta päästä). Myös uusin ja sitä edellinen suomennos poikkeavat toisistaan - eivät tosin kovin merkittävästi. Mutta eroja kyllä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut, ei kaikki, ns. uskovaisista on kaapannut itselleen Jumalan tuomiovallan. En usko, että ihminen voi tuomita toisen ihmisen kadotukseen.
Tuo ei pidä paikkaansa. Ääriajattelua on ainoastaan lahkoissa. Ulkopuolisesta voi näyttää siltä, kun ei raasu Jumalasta mitään tiedä saatikka, mitä tehtäviä hän edellyttää seurakuntalaisiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiipikö saatana kirkkoon sisälle naispappien hameiden kätköissä?
Onko naispappeuden sallimisen ja kirkon kiistattoman rappion välillä osoitettavissa korrelaatiota tai jopa kausaliteettia? Selkeitä yhtymäkohtia on havaittavissa runsaasti ajallisesti näiden kahden tapahtuman välillä.
Todellisuuden nimissä on tosin mainittava, että eivät miespapit juurikaan parempaa ole saaneet aikaiseksi.
Tämä kirjoitukseni ei ole kannanotto naispappeuden puolesta tai sitä vastaan vaan vilpitön tarkoitukseni on saada selville mikä on Jumalan tahto naispappeuden suhteen.
Tämän jälkeen olisi äärettömän helpoa muodostaa oma lopullinen ja vankkumaton näkemys naispappeudesta.
Nyt näkemys täytyy muodostaa heidän tekojensa pohjilta, käyttäen ohjenuorana raamatun kertomusta puun tuottamasta hedelmästä. Tämä hedelmä ei aina ole hyvän puun tuottama hyvä hedelmä.
Tervehtyisikö kirkko mikäli naispappeudesta luovuttaisiin?
Joltain osin varmasti tervehtyisi, mutta menettäisikö mitään?
Omalta pieneltä osaltani uskon, että tervehtyisi.
Perustan tämän näkemykseni omiin kokemuksiini naispapeista niin yksilö,-kuin kollektiivisella tasolla.
Yhtä vastenmielisillä luonteenominaisuuksilla säännönmukaisesti varustettuja ihmisiä en ole tavannut missään muussa ammattiryhmässä.
Oho, sinulla taitaa olla kovastkikin kaunaa naispappeja kohtaan? Ilmeisesti juuri ahdasmielisen näkemyksesi takia, koska naisen kuuluu mielestäsi tukkia turpansa seurakunnassa ja miluiten muutenkin ja alistua miehen tahtoon.
Olen kuullut ihan päinvastaista naispapeista, eli pelkkää kehumista ja pakko sanoa, että itselläkin naispapeista todella hyvä kuva.
Ainakin täällä meidän surakunnassa on niin hyvät naispapit, että nykyään käyn vain niissä tilaisuuksissa joissa naispappi on läsnä/puhumassa/saarnaamassa jne.
Jos naispappeus kiellettäisiin en enää osallistuisi mihinkään seurakunnan toimintaan.
Olis parempi, jos kaikki papit olisi naisia. Vaiset on empaattisia ja ihania sielunpaimenia. Parempia kuin miehet.
Muistan miten lapsuuteni papit oli pelottavia ja yksikin kirkkoherra oli ihan juoppo. Kärysi ratistakin.
On se jotenkin outoa nuo miesparit, kun ajattelee heidän sänkykamariasioitaan.
Muutenhan he joutuvat tekemään samoja asioita kuin muutkin ihmiset: töitä, siivoamista, vaatteiden pesua ja ruuanlaittoa yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että toisten ihmisten sukupuolielämään puututaan ja tullaan arvostelemaan, on ihan samaa linjaa muunkin pohjalaisten uskovaisten meiningin kanssa. Jos on lestadiolaissakkia, niin heille ei kelpaa kukaan muu kuin lestadiolainen. Esimerkiksi tämä poikansa vihkinyt naispappi ei kelpaa, koska on nainen: yksikään lestadiolainen ei kirkossa varmasti istu, kun hän siellä on saarnavuorossa tai liturgina. Saivat tästä nyt vain sopivan keppihevosen, josko saataisiin oikeauskoinen pappi tilalle.
En ole lesta, vaan yhteiskristillinen.
No sitä puhuttiin jo 20 vuotta sitten, että naispappeuden salliminen tulee aikanaan avaamaan oven myös sateenkaarijuttujen sallimiseen kirkossa, ja niin on käynyt. Naisille ja naispapeille tyypillistä on sääliminen sellaisissakin paikoissa, jossa tulisi vain rauhallisesti sanoa "ei".
Siis kyllä Raamatussa naisia on, pääsevät siellä ääneen ja heitä arvostetaan, mutta ei naispastoreita. Naisille on ominaista liiallinen tunteenomaisuus ja sääntöjen ruuvaaminen säälin takia.
Eli kun uskonnosta on kyse, niin silloin ei inhimillisyyttä kaivata? : Olen aina kuvitellut jotenkin toisin päin tämän asia.
Kirkossa pitää pysyä lujana ja antaa heikkojen sortua elontiellä, sääliä ei tunneta, eikä saa tuntea niin silloin on hyvä sielunpaimen.
Voi miten erilailla me ihmiset ajatellaan siitä, mikä on ihmisessä hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille jotka väittää, että ihminen voi valita seksuaalisen suuntautumisensa niin miettikääs vähän.
Jos olet hetero niin alkaisitko ihan vain omalla päätökselläsi yhtäkkiä himoitsemaan omaa sukupuoltasi vai ällöttäisikö oman sukupuolen paneminen ja nuoleminen? . Kuinka moni mies joka ei ole homao, ihan tuosta vaan, omalla päätöksellä alkaisi himoita miehen peräreikää? :D
Vaikka minä kuinka nyt päättäisin, että olenkin lespo niin en ikimaailmassa voisi tuntea minkäänlaista vetoa yhteenkään naiseen, enkä voisi kuvitellakaan, että menisin naisen kanssa sänkyyn tai pussaisin. YÄK!
Ei sitä vaan omalla päätöksellä ruveta tuollaiseen. Miten joku voi olla niin typerä, että luulee noin. Mietipä omalle kohdalle sinä hetero uskis, voisitko mennä sänkyyn oman sukupuolen edustajan kanssa vaikka Jumala ei sitä tuomitsisi?
Ihan vain omalla päätöksellä, tuosta vaan.
Kyllä se on luonto joka tikanpojan puuhun ajaa, ei oma päätös.
Kuka on väittänyt, että homous on oma päätös? Olet ymmärtänyt väärin. Homouden ja lesbouden toteuttaminen samaa sukupuolta olevan kanssa on oma päätös. Kyllä normaalilla ihmisellä pitää olla itsehillintää vaikka kuinka himot ajaa tikanpojan puuhun.
En minä ainakaan kiellä ketään olemasta sitä mitä on. Homot ja lesbot itse kuvittelevat sen olevan tasa-arvokysymys päästä naimisiin kirkossa papin siunaamana. Uskokaa jo, ettei ne liitot ole Jumalan siunaamia Taivaassa kuten heteroiden liitot ovat. Tämä ei ole meidän päättämä asia vaan Jumalan. Sille ei kukaan voi mitään. Jumalan kanssa ei voi neuvotella tai lupailla jotain, jos vain Hän siunaisi ihan kaikki liitot. Hän ei ole lahjottavissa, Hän on meidän kaikkien Isä, jota meidän tulee totella ja uskoa Hänen olemassa oloon, jos mielii iäisyytensä Taivaassa viettää.
Ihminen on vapaa päättämään, missä haluaa iäisyytensä viettää: Taivaan rauhassa onnellisena vai Helvetissä tuskissaan. Iäisyys ei nimittäin pääty koskaan. Kehoitan ystävällisesti jokaista miettimään tosissaan asiaa ja tekemään ratkaisunsa vielä, kun voi. Tällä hetkellä olemme täällä elossa, mutta seuraavasta hetkestä emme tiedä olemmeko. Siksi ratkaisua ei kannata pitkittää loputtomiin. Jumala haluaisi meidät kaikki luokseen Taivaan iloon, mutta meillä on vapaa tahto senkin asian suhteen.
Muuten hyvä kirjoitus, mutta herää kysymys, että senkö takia se homo nyt sitten joutuu helvettiin, kun menee naimisiin kirkossa? Tuosta saa sen käsityksen, että ongelma ja synti onkin se, että vihitään kirkossa?
Homo saa olla homo, kunhan ei mene naimisiin kirkossa?
Jatkan vielä, että aikaisemmin täällä annettiin ymmärtää, että pelkästään se homous on jo kuolemansynti ja este taivaaseen pääsylle, tai ainakin se, että menee suhteeseen samaasukupuolta olevan kanssa, mutta nyt se onkin vasta sitten synti, kun vihityttää itsensä kirkossa.
Aika ristiriitaista.
Muutenkin ihmetyttää, että miksi joillekin ihmisisille on annettu syntymässä tuollainen "vika" jonka takia he joutuvat kadotukseen, ilman omaa syytään ja toiset pääsee kuin koirat veräjästä taivaaseen, kun eivät luonnostaan tunne himoa omaan sukupuoleen?
Ei kovin yhdenvertaista.
Hetero nenee heittämällä taivaaseen, mutta homo ei, vaikka hetero olisi muuten ihan täysi mulkku ja homo, kuin enkeli.
Ei heterokaan mene heittämällä taivaaseen, vaan ne jotka tulevat uskoon/ottavat Jeesuksen sydämeensä.
Ja senkin jälkeen ei ole ihan väliä, miten elää. Alttiutta on perimässä monenlaista, mm adhd, alkoholismi, seksuaalinen rikkinäisyys - mutta ri alttiuksia tarvitse laittaa käytäntöön.
Itse painin adhd:n tuoman saamattomuuden ja laiskuuden kanssa joka on mussa joka hetki ja johon on vahva perimän tuoma alttius. Joka päivä sinnittelen mässäyshimojen ja alkoholin himon kanssa, ja jälkimmäinen tulee perimästä.Ei homouden harjoittamisesta pidättäytymisessä ole mitään sen kummempaa. Ei se ole yhtään traagisempaa eikä sillä tarvitse säälipisteitä kerätä, kuin vaikka adhd:n kanssa, joka on ENEMMÄN läsnä vielä kuin seksuaalisuus, vaikuttaa ihmisen ihmissuhteisiin ja työllistymiseen. Se on läsnä joka sekunti.
Joo, mutta on erijuttu, kun sanotaan, että homo ei pääse taivaaseen, koska on homo, mutta ei sanota, että adhd ei pääse taivaaseen, ellei vastusta tautiaan :D
Huomaatko ristiriidan puheissasi? Jos homous ja adhd on synnynnäisiä taipumuksia, miksi vain toinen estää taivaaseen pääsyn, ellei sitä vastusta. Ei kukaan ole sitä mieltä, että jos et yritä voittaa sairautta, kun sinulla on adhd niin et pääse taivaaseen.
Ymmärrätkö mitä on adhd? Laiskuutta, itsekkyyttä, itsehillinnän puutetta, aggressiivisuutta, addiktioihin mieltymistä liikaa.
Onko ne sun mielestä hyviä ominaisuuksia?
Onko alkoholistin toteutettava geeniperimässään olevaa alttiutta?
Rakastaminen on hyvä ominaisuus.
Anna olla. Sinun paheksuntasi ei muuta ketään. Ihmiset rakastavat ketä rakastavat ja hyvä niin.
Kristillistä rakkautta on myös varoittaa muita synnistä. Ei Jeesus ollut että "kuolen teidän puolestanne jotta saatte elää kuin pellossa.:
Usko pois, emme me uskovat mielellämme väännä näistä, olisi helpompaa mennä virran mukana. Ei me haluta käydä ketään vastaan. Jos uskova homoseksuaali haluaa kamppailla homouden harjoittamista vastaan, niin mä kamppailen muiden alttiuksien kanssa joka päivä, eikä siinä ole mitään ihmeellistä.
Mutta kirkkoa ja alkuperäisiä säädöksiä vastaan käydään nyt aika lujaa. Jumalasta halutaan muokata ympäripyöreä möllykkä, kunkin omia himoja salliva.
Esimerkiksi lasten ja nuorten pelottelu synneillä ja kadotuksella on pahimman luokan henkistä väkivaltaa. Lopettakaa se.
Me kuuntelemme ja tottelemme Jumalan sanaa, emme sinun.
Sinäkin tulkitset sitä sanaa tai uskot yhden tulkintaa ja toisen et. Vai peitätkö pääsi aina rukoillessa, jos olet nainen, kuten Paavali opettaa? Ihan vain pienenä esimerkkknä.
Tämä! Missä on vastaus! Ja sen pitää olla, joko
- kyllä, aina. Koska otan koko kirjan totena.
- en. Tosiaan, ehkä näitä voi tosiaan miettiä....
Jos silmäsi viettelee sinua tai kätesi ,repäise se irti ja hakkaa poikki. Jeesus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi homojen pitäisi saada kirkollinen avioliitto?
Miksi minun pitäisi saada syödä sikaa moskeijaissa?
Miksi minun pitäisi saada kunnostaa synagogaa lauantaina?Miksi minun pitäisi saada syödä naudan filettä hindunjen kanssa?
Miksi minun pitäisi saada käydä paskalla Ulurulla?
Koska minä minä minä minä minä ja muulla ei väliä.
Miksi minun pitäisi saada kirkollinen avioliitto? Koska olen kristitty joka on tasavertainen muiden seurakuntalaisten kanssa, ja haluaisin kirkkollisen vihkimisen jos/kun löydän elämänkumppanin itselleni. Että sellaista minä minä itsekkyyttä täällä minulla.
T. Uskovainen lesbo
Ei se vaa mene niin koska homoliitto ei ole kristillisen avioliittokäsityksen mukainen. Minäkään en saa moskeijassa muslimihäitä koska en täytä ko.uskontokunnan kriteereitä.
Olet tasavertainen ihminen ja esim kasteessa kirkkoon yhtä tervetullut kuin kaikki muutkin, mutta sitä homoliittoa ei voida siunata. Sinut ja sinua ihmisenä kyllä, mutta ei sitä liittoa. Jumalan sana on siitä selkeä. Ihmisenä olet Jumalalle yhtä rakas kuin muutkin ja Hän olkoon sinulle, minulle ja meille armollinen.Tästä avioliittoasiasta ollaan tällä hetkellä montaa mieltä, kuten on ilmi käynyt. Ikävää jos olet sillä kannalla että minun ei pitäisi saada liitolleni siunausta. Homopareja on kuitenkin jo vihitty ja tullaan varmasti vielä vihkimään, joten suhtaudun tulevaisuuteen optimistisesti.
Keskustelu alkaa kiertää kehää - täällä on jo useissa viesteissä avattu sitä tosiasiaa, että kirkollinen samaa sukupuolta olevien parisuhteen siunaaminen on yksiselitteisesti Raamatun vastaista. Mutta turha minun on taas kerrata kaikkea uudestaan - jos ei vain halua uskoa asiaa, niin sille ei voi mitään.
Pakko jo olla ilkeä. Ehkä homot ja lesbot ovat niin tyhmiä, etteivät ymmärrä lukemaansa.
Älä huoli, homoja/lesboja on tässäkin ketjussa solvattu niin värikkäin ja moninaisin sanakääntein jatkuvalla syötöllä, että tyhmäksi kutsuminen on aika pientä.
T. Uskovainen lesbo
Teitä ei ole kukaan uskovainen solvannut. Uskovaiset ovat kertoneet mitä Raamatun Sana sanoo touhuistanne!
Pidä nämä raamatunsitaatit lähelläsi. Opettele ne ulkoa ja toistele itsellesi usein. Tulet ehkä tarvitsemaan niitä kun joudut vastaamaan, miksi olet toiminut lähimmäistäsi vastaan ja levittänyt vihaa Jumalan nimissä. Emme elä enää 1500-luvulla, tiedon ja ymmärryksen puute ei suojele sinua.
T. Uskovainen lesbo
Asenteessasi on jotakin surullisen järkähtämätöntä. Toivon, että asia (homoseksuaalisuuden toteuttamisen synnillisyys uskon näkökulmasta) kirkastuisi sinulle vielä, kun selvästi kuitenkin haluat uskoa ja Jumala on Sinulle tärkeä. Tunnut miettiväiseltä ja rauhalliselta ihmiseltä, ja kirjoitat asiallisesti: pyydän jopa, että mieti asiaa, kysy ja keskustele siitä uskovien kanssa ja irtaudu hetkeksi järkähtämättömyydestäsi.
Tämä kommentti saa ihan varmasti alapeukkuja ja vastakommentteja "älä kuuntele tuota, pidä vain pääsi", mutta pyydän: tutki tätä uskonasiaa ja Raamattua ja ota edes pohdintaan vaihtoehto, että mitä jos me emme vain sinua kiusataksemme näitä kirjoittele, vaan yritämme puolustaa Raamatun opetusta, josta on ajateltu samoin jo tuhansien vuosien ajan ja tarkoituksemme on sinuakin kohtaan hyvä: että pelastuisit.
Ja tiedän, ihminen ei voi tuomita toista, mutta Jumala ei myöskään katso hyvällä tietoista synnin tekemistä ja Raamattu ohjeistaa, että jos joku toimii Jumalan sanan ohjeita vastaan, häntä olisi hyvä siitä puhutella. (Puhutella tuntuu nyt vähän huonolta sanalta tässä: en halua mitenkään "nalkuttaa" sinullekaan, vaan siis tuoda esille sen, mitä Raamattu asiasta sanoo).
Koska olet uskovainen lesbo ja oikealla tiellä, onko väärin olettaa, että olet lukenut Raamatun ajatuksella ja Pyhä Henki on sinulle avannut vaikeasti ymmärrettäviä Raamatun tekstejä? Jos sinulla ei ole vielä Pyhää Henkeä auttamassa, voit pyytää häntä tulemaan sieluusi ja voit esittää Hänelle kysymyksiä uskosta ja Raamatun hankalimmin ymmärrettävistä teksteistä. Häneltä saat vastauksen välittömästi. Tiedät hyvin, ettei Pyhän Hengen pilkkaa saa anteeksi ja Häntä ei saa murehduttaa millään tavalla. Hän on Pyhä.
Mikäli sinulla ei vielä ole Pyhää Henkeä, rukoile tosissasi Häntä sinulle avuksi. Valitettavasti kaikille ei rukouksista huolimatta Pyhää Henkeä suoda. Syy on tapauskohtainen, mutta siihen tulee pyrkiä, että Hänet sieluunsa saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitäisi saada kunnostaa synagogaa lauantaina?Miksi minun pitäisi saada syödä naudan filettä hindunjen kanssa?
Miksi minun pitäisi saada kirkollinen avioliitto? Koska olen kristitty joka on tasavertainen muiden seurakuntalaisten kanssa, ja haluaisin kirkkollisen vihkimisen jos/kun löydän elämänkumppanin itselleni. Että sellaista minä minä itsekkyyttä täällä minulla.
T. Uskovainen lesbo
Ei se vaa mene niin koska homoliitto ei ole kristillisen avioliittokäsityksen mukainen. Minäkään en saa moskeijassa muslimihäitä koska en täytä ko.uskontokunnan kriteereitä.
Olet tasavertainen ihminen ja esim kasteessa kirkkoon yhtä tervetullut kuin kaikki muutkin, mutta sitä homoliittoa ei voida siunata. Sinut ja sinua ihmisenä kyllä, mutta ei sitä liittoa. Jumalan sana on siitä selkeä. Ihmisenä olet Jumalalle yhtä rakas kuin muutkin ja Hän olkoon sinulle, minulle ja meille armollinen.Tästä avioliittoasiasta ollaan tällä hetkellä montaa mieltä, kuten on ilmi käynyt. Ikävää jos olet sillä kannalla että minun ei pitäisi saada liitolleni siunausta. Homopareja on kuitenkin jo vihitty ja tullaan varmasti vielä vihkimään, joten suhtaudun tulevaisuuteen optimistisesti.
Keskustelu alkaa kiertää kehää - täällä on jo useissa viesteissä avattu sitä tosiasiaa, että kirkollinen samaa sukupuolta olevien parisuhteen siunaaminen on yksiselitteisesti Raamatun vastaista. Mutta turha minun on taas kerrata kaikkea uudestaan - jos ei vain halua uskoa asiaa, niin sille ei voi mitään.
Pakko jo olla ilkeä. Ehkä homot ja lesbot ovat niin tyhmiä, etteivät ymmärrä lukemaansa.
Älä huoli, homoja/lesboja on tässäkin ketjussa solvattu niin värikkäin ja moninaisin sanakääntein jatkuvalla syötöllä, että tyhmäksi kutsuminen on aika pientä.
T. Uskovainen lesbo
Teitä ei ole kukaan uskovainen solvannut. Uskovaiset ovat kertoneet mitä Raamatun Sana sanoo touhuistanne!
Pidä nämä raamatunsitaatit lähelläsi. Opettele ne ulkoa ja toistele itsellesi usein. Tulet ehkä tarvitsemaan niitä kun joudut vastaamaan, miksi olet toiminut lähimmäistäsi vastaan ja levittänyt vihaa Jumalan nimissä. Emme elä enää 1500-luvulla, tiedon ja ymmärryksen puute ei suojele sinua.
T. Uskovainen lesbo
Asenteessasi on jotakin surullisen järkähtämätöntä. Toivon, että asia (homoseksuaalisuuden toteuttamisen synnillisyys uskon näkökulmasta) kirkastuisi sinulle vielä, kun selvästi kuitenkin haluat uskoa ja Jumala on Sinulle tärkeä. Tunnut miettiväiseltä ja rauhalliselta ihmiseltä, ja kirjoitat asiallisesti: pyydän jopa, että mieti asiaa, kysy ja keskustele siitä uskovien kanssa ja irtaudu hetkeksi järkähtämättömyydestäsi.
Tämä kommentti saa ihan varmasti alapeukkuja ja vastakommentteja "älä kuuntele tuota, pidä vain pääsi", mutta pyydän: tutki tätä uskonasiaa ja Raamattua ja ota edes pohdintaan vaihtoehto, että mitä jos me emme vain sinua kiusataksemme näitä kirjoittele, vaan yritämme puolustaa Raamatun opetusta, josta on ajateltu samoin jo tuhansien vuosien ajan ja tarkoituksemme on sinuakin kohtaan hyvä: että pelastuisit.
Ja tiedän, ihminen ei voi tuomita toista, mutta Jumala ei myöskään katso hyvällä tietoista synnin tekemistä ja Raamattu ohjeistaa, että jos joku toimii Jumalan sanan ohjeita vastaan, häntä olisi hyvä siitä puhutella. (Puhutella tuntuu nyt vähän huonolta sanalta tässä: en halua mitenkään "nalkuttaa" sinullekaan, vaan siis tuoda esille sen, mitä Raamattu asiasta sanoo).
Sinä kirjoitat myös asiallisesti ja arvostan sitä, joten avaan sinulle enemmän ajatteluani.
Tässäkin ketjussa huomaa, että homokielteisyydessä on uskovaisten sisällä monenmoista eri astetta. On niitä jotka sanovat että homoudesta pitää eheytyä koska se on iljetys, niitä jotka sanovat että saa olla homo mutta sitä ei saa ilmaista mitenkään, joku taas sanoo että saa olla homo ja rakastaa mutta naimisiin ei pääse, jonkun mielestä saa olla homo maanantaina muttei sunnuntaina - ja näistä kaikista esiintyy mielivaltaisia variaatioita joita olen kuullut loputtomasti. Ja jokainen toki sanoo olevansa asian ekspertti ja raamatun oikea tulkitsija, niinkuin sinäkin.
Aseta itsesi minun aseemaani. Mitä minun pitäisi tehdä? Valita näistä se muoto joka syrjii minua mutta ei kuitenkaan niin paljon, "pienin kaikista pahoista"? Hyväksyä se ja elää elämääni selkä kumarassa, melkein yhtä hyvä kun heterot uskovaiset muttei kumminkaan? Ja näyttäisin maailmalle ja muille homoille että näin kuuluu olla kristitty homoseksuaali, nöyristelevä pelokas heteroseksuaalien mielistelijä?
Ei, se ei ole vaihtoehto. Minä ja minun rakkauteni ei ole yhtään sen huonompi kuin muidenkaan. Tasa-arvo joko on tai sitä ei ole, ja sen ajaminen on ainoa oikea tapa elää.
Haluaisin tuoda esiin yhden homoseksuaalisuuden vastustuksen seurauksen, jossa minusta kiteytyy kaikki sen pahuus. On olemassa äärikonservatiivisia uskonmuotoja, jossa homoseksuaalit tuomitaan yksiselitteisesti helvettiin ja heidän kanssaan neuvotaan katkaisemaan välit. Tämä saa uskovaisen vanhemman pelkäämään ja pahimmillaan hylkäämään oman lapsensa, tai ainakin tuhoaa suhteen lapsen ymmärtäessä, että hänen synnynäinen ominaisuutensa on vanhempien silmissä rikos. Tämä perheiden hajottaminen ja vanhempien ja lasten toisistaan erottaminen on se suurin pahuus ja perkele, ja loput homoseksuaalisuuden vastustajat ovat sen hännystelijöitä, jotka levittävät vihaa ja ennakkoluuloa vähän "kevyemmissä" ja muunneillussa muodoissa. Eheytyshoidot ovat myös yksi hirveimmistä alistamisen muodoista mitä maa päällään kantaa, ja sekin kuuluu pahimmillaan tähän homovastaiseen kulttuuriin.
Minä en homona ja kristittynä ole mukana tällaisten asioiden edistämisessä niiden missään muodossa. En myöskään suostu valehtemaan itselleni siitä kuka olen. Eli kyllä, mielelläni keskustelen asioista muiden kristittyjen kanssa avoimin mielin, mutta ei, en hyväksy sitä ajatusta että minun seksuaalinen suuntautuminen ja se miten se ilmenee olisi väärin millään tavalla. Se ei ole neuvottelupöydällä. Ymmärrät varmasti näin ollen, miksi olen järkähtämätön. Tiedän oikeuteni ja tiedän mikä on totuus, eikä minua pysty alistamaan.
T. Uskovainen lesbo
Olet hyvä perustelemaan kantasi, mutta voisitko ylpeydeltäsi silti lukea Raamattusi vaikka useaan kertaan ja sisäistämään siinä esitetyt Jumalan antamat käskyt ja määräykset. Tekstistäsi saa sen kuvan enkä tiedä olenko oikeassa, että selkeästi Raamatussa Jumalan käskyt ja määräykset eivät jostain syystä koske sinua vaan sinä luulet tietäväsi Jumalaa paremmin, miten sinun tulee elää.
Tasa-arvosta on tehty semmoinen tavoite, että sen pitäisi priden mukaan ulottua jopa Jumalan tahdon yli. Kaikki eivät vaan olen joka asiassa tasa-arvoisia vaikka se ehkä ihanne onkin. Tasa-arvoa ei ole se, että harjoittaa Jumalan kieltämää elämää tasa-arvon nimissä. Meidän kaikkien tulee varoa asettumasta Jumalan yläpuolelle, sillä siitä ei seuraa siunausta elämään vaan päin vastoin murhetta.
Vierailija kirjoitti:
On se jotenkin outoa nuo miesparit, kun ajattelee heidän sänkykamariasioitaan.
Muutenhan he joutuvat tekemään samoja asioita kuin muutkin ihmiset: töitä, siivoamista, vaatteiden pesua ja ruuanlaittoa yms
On todella outoa, että mietit muiden sänkykamariasioita. Oletko ihan terve päästäsi?
Uskovainen hetereopari Martti ja Leena harrastavat SM seksiä, mutta sehän on ihan ok, koska avioliitto 🤣
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa huomaa, kuinka moni suomalainen on matkalla kadotukseen. Itse he omilla sanoillaan sinne itsensä tuomitsevat puolustellessaan jumalattomuutta ja kapinoidessaan Jumalaa vastaan.
Onneksi sinä et siitä päätä. 😇
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Uskovainen lesbo
T. Uskovainen lesbo
T. Uskovainen lesbo
Sinä kirjoitat myös asiallisesti ja arvostan sitä, joten avaan sinulle enemmän ajatteluani.
Tässäkin ketjussa huomaa, että homokielteisyydessä on uskovaisten sisällä monenmoista eri astetta. On niitä jotka sanovat että homoudesta pitää eheytyä koska se on iljetys, niitä jotka sanovat että saa olla homo mutta sitä ei saa ilmaista mitenkään, joku taas sanoo että saa olla homo ja rakastaa mutta naimisiin ei pääse, jonkun mielestä saa olla homo maanantaina muttei sunnuntaina - ja näistä kaikista esiintyy mielivaltaisia variaatioita joita olen kuullut loputtomasti. Ja jokainen toki sanoo olevansa asian ekspertti ja raamatun oikea tulkitsija, niinkuin sinäkin.
Aseta itsesi minun aseemaani. Mitä minun pitäisi tehdä? Valita näistä se muoto joka syrjii minua mutta ei kuitenkaan niin paljon, "pienin kaikista pahoista"? Hyväksyä se ja elää elämääni selkä kumarassa, melkein yhtä hyvä kun heterot uskovaiset muttei kumminkaan? Ja näyttäisin maailmalle ja muille homoille että näin kuuluu olla kristitty homoseksuaali, nöyristelevä pelokas heteroseksuaalien mielistelijä?
Ei, se ei ole vaihtoehto. Minä ja minun rakkauteni ei ole yhtään sen huonompi kuin muidenkaan. Tasa-arvo joko on tai sitä ei ole, ja sen ajaminen on ainoa oikea tapa elää.
Haluaisin tuoda esiin yhden homoseksuaalisuuden vastustuksen seurauksen, jossa minusta kiteytyy kaikki sen pahuus. On olemassa äärikonservatiivisia uskonmuotoja, jossa homoseksuaalit tuomitaan yksiselitteisesti helvettiin ja heidän kanssaan neuvotaan katkaisemaan välit. Tämä saa uskovaisen vanhemman pelkäämään ja pahimmillaan hylkäämään oman lapsensa, tai ainakin tuhoaa suhteen lapsen ymmärtäessä, että hänen synnynäinen ominaisuutensa on vanhempien silmissä rikos. Tämä perheiden hajottaminen ja vanhempien ja lasten toisistaan erottaminen on se suurin pahuus ja perkele, ja loput homoseksuaalisuuden vastustajat ovat sen hännystelijöitä, jotka levittävät vihaa ja ennakkoluuloa vähän "kevyemmissä" ja muunneillussa muodoissa. Eheytyshoidot ovat myös yksi hirveimmistä alistamisen muodoista mitä maa päällään kantaa, ja sekin kuuluu pahimmillaan tähän homovastaiseen kulttuuriin.
Minä en homona ja kristittynä ole mukana tällaisten asioiden edistämisessä niiden missään muodossa. En myöskään suostu valehtemaan itselleni siitä kuka olen. Eli kyllä, mielelläni keskustelen asioista muiden kristittyjen kanssa avoimin mielin, mutta ei, en hyväksy sitä ajatusta että minun seksuaalinen suuntautuminen ja se miten se ilmenee olisi väärin millään tavalla. Se ei ole neuvottelupöydällä. Ymmärrät varmasti näin ollen, miksi olen järkähtämätön. Tiedän oikeuteni ja tiedän mikä on totuus, eikä minua pysty alistamaan.
T. Uskovainen lesbo
Ei millään pahalla mutta etkö itse huomaa kuinka painotat että sinulla on oikeus, sinä haluat y.m, y.m.
Kyse ei ole siitä mitä me haluamme, vaan siitä mitä Jumala on Sanassaan meille määrännyt."Minä" en ole ainoa. Puhun oman kokemukseni kautta, mutta meitä on paljon. Ihmiset ja ihmisyys ovat erottomaton osa uskoa. Usko on ihmistä varten, ei toisin päin.
T. Uskovainen lesbo
Totta usko Jumalaan on ihmistä varten, mutta meidän tulee Jumalan lapsina totella Häntä ja Hänen käskyjään vaikka ne voivat sinusta ja kaltaisistasi tuntua vääriltä teitä kohtaan eikä itsepäisesti väittää, että minulla ja muilla on oikeus toimia Taivaallisen Isämme tahtoa vastaan. Se asenne vie kaidalta tieltä lavealle synnin tielle, joka ei johda Taivaaseen. Olet uskossa, joten varmaankin haluat pelastuksen osaksesi?
Vierailija kirjoitti:
Jeesus tunnetusti vihasi kaikkea paitsi tiukassa avioliitossa harjoitettua heteroseksiä.
Katsokaa sisimpäänne ja miettikää oletteko synnittömiä ja sopivia heittelemään kiviä?
Muistakaa tuomita vastaavasti myös avioliiton ulkopuolinen seksi, mikä on nykyään homoutta paljon laajemmalle levinnyt kuolemansynti.
Kas vaan. Törmäsin ekalla sivulla kun tulin katsomaan mitä täällä puhutaan, tuohon että Jeesus tunnetusti vihasi kaikkea paitsi tiukassa avioliitossa harjoitettua heteroseksiä?
Nyt pitää tulla faktaa ja kirjallisena, jossa Jeesus noin toteaa? Antakaapa tulla ja faktaa ja linkitettynä Jeesuksen sanomalla, kiitos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Uskovainen lesbo
T. Uskovainen lesbo
T. Uskovainen lesbo
T. Uskovainen lesbo
Ei millään pahalla mutta etkö itse huomaa kuinka painotat että sinulla on oikeus, sinä haluat y.m, y.m.
Kyse ei ole siitä mitä me haluamme, vaan siitä mitä Jumala on Sanassaan meille määrännyt."Minä" en ole ainoa. Puhun oman kokemukseni kautta, mutta meitä on paljon. Ihmiset ja ihmisyys ovat erottomaton osa uskoa. Usko on ihmistä varten, ei toisin päin.
T. Uskovainen lesbo
Totta usko Jumalaan on ihmistä varten, mutta meidän tulee Jumalan lapsina totella Häntä ja Hänen käskyjään vaikka ne voivat sinusta ja kaltaisistasi tuntua vääriltä teitä kohtaan eikä itsepäisesti väittää, että minulla ja muilla on oikeus toimia Taivaallisen Isämme tahtoa vastaan. Se asenne vie kaidalta tieltä lavealle synnin tielle, joka ei johda Taivaaseen. Olet uskossa, joten varmaankin haluat pelastuksen osaksesi?
No siis. Sanopa siis sinäkin, että mitä Raamatun käskyjä noudatat ja mitä et. Ja koska niitä on niin paljon, sano vaikka edes kolme kumpaakin. Ja perustele, miksi noudatat/ et noudata!
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nämä innokkaimmat muiden tuomitsijat itse ikisinkkuja ikuisessa selibaatissa. Eivätkä toteuta syntistä heterouttaan, koska avioliiton ulkopuolinen seksi on tietenkin ihan kaamea synti.
Uskokaa jo hyvänen aika, emme me tuomitse. Ainoa tuomiovalta on Jumalalla, joka on määrittänyt miten ihmisen tulee elää päästäkseen Taivaaseen Hänen luokse.
Suurin osa uskovista heteroista on naimisissa koko elämänsä sen yhden rakkaan ja tärkeän ihmisen kanssa. Mitä ihmeen heterouden toteuttamista on itsensä häpäiseminen maatessaan kenen kanssa nyt sattuu tapaamaan? Siksi on sukupuolitaudit ja jopa kuolemaan johtavat sellaiset, että on peloite maata siellä sun täällä.
Kyllä me elämme selibaatissa kunnes löydämme sen oman rakkaan, jonka kanssa jakaa loppuelämä onnellisena. Mikäli semmoista ei löydy, selibaatti jatkuu kuolemaan saakka. Siinä toteuttaa Jumalan tahtoa ja on iloinen sen tehdessään. Sen sijaan, että olisi maine kaikille jakavana moraalittomana typeryksenä, joka ei ymmärrä omaa parastaan ja kärsii morkkiksen joka turhan aktin jälkeen hyväksikäytettynä mahdollisena tautipesänä. Itsensä jakaminen loppuu siihen, kun sana kiertää, että tuolta saa parantumattoman sukupuolitaudin muiden hoidettavien lisäksi. Arvosta sitten siinä itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesuksen seuraajat näyttävät edustavan kaikkea pahaa maan päällä. Olette esimerkillisiä, mutta täysin väärällä tavalla.
Ja ilmeisesti sinä et mielestäsi tuomitse ketään ja olet täysin irrallaan siitä? Tiedätkös, että meitä suojelee Kristuksen kilpi kaikilta loukkaavaksi tarkoitetuilta sanoilta? Ne sanat viuhuvat ohitsemme tekemättä edes muistijälkeä aivoihin. Te demonien riivaamat kiukuttelette ja arvostelette minkä ehditte. Silti sillä ei ole meihin yhtään mitään vaikutusta. Olemme Kristuksen omia ja Hän suojelee meitä.
Varmaan Jeesus sitten suojaa teitä pahuudessanne. Olette iljettäviä.
Kuten näette asia ei ole "mitä sillä väliä ,ei koske minua". Koskee koko yhteiskuntaa.